Je kunt eerst een zwarte en dan een witte knikker pakken, maar ook andersom. Het aantal mogelijke volgorden waarop je 2 knikkers kunt ordenen is 2!.quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:08 schreef Jolien1989 het volgende:
vraagje wat betreft examens. Ik zit oefenexamen vwo wis a.12 te maken, deze
http://www.examenblad.nl/(...)4x2yh/f=/bestand.pdf
loop vast bij vraag 6.Ik snap niet waarom ze bij de uitwerkingen ( http://www.examenblad.nl/(...)3nq00/f=/bestand.pdf ) die 5/10 x 5/9 nog x 2 doen?
Die NCR knop moet je pas gaan gebruiken als je dit kent: http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiaalco%C3%ABffici%C3%ABntquote:Op donderdag 21 mei 2009 22:08 schreef Jolien1989 het volgende:
vraagje wat betreft examens. Ik zit oefenexamen vwo wis a.12 te maken, deze
http://www.examenblad.nl/(...)4x2yh/f=/bestand.pdf
loop vast bij vraag 6.Ik snap niet waarom ze bij de uitwerkingen ( http://www.examenblad.nl/(...)3nq00/f=/bestand.pdf ) die 5/10 x 5/9 nog x 2 doen?
Heeft iets met NCR te maken vast en zeker, maar ik snap echt niet wanneer je NCR wel moet gebruiken, en wanneer niet?
Eerst eens kijken naar g(x) = f(f(x)).quote:Op vrijdag 22 mei 2009 00:33 schreef gaussie het volgende:
De tent map is de volgende piece wise functie;
f(x)=2*x als x kleiner dan 0.5 en 2-2*x als x groter of gelijk aan 0.5.
Mijn vragen zijn als volgt; zijn er periode 2 oplossingen? Zo ja zijn ze stabiel? Geef argumenten waarom er geen stabiele oplossingen zijn met periode hoger dan 2. En is deze map chaotisch?
Wat ik tot nu toe weet is het volgende een periodiek punt is een punt waarvoor geldt: f^p(x)=x, in dit geval zijn we op zoek naar punten waarvoor geldt f^2(x)=f(f(x)=x. Maar ik weet geen criterium te vinden om de stabilteit er van te bepalen. En ik weet ook niet wanneer een map chaotisch is. Alle hulp is welkom.
Wat heeft dit te maken met je verhaaltje over orthogonale matrices, wat is die R precies, en bedoel je met e de all-one vector?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:12 schreef Borizzz het volgende:
Ik heb lang naar deze matrix vemenigvuldiging gekeken; maar ik snap m niet.
R * RT =I
Er staat een matrix met maar 1 kolom gevuld (rest is weggelaten) maal een matrix met alleen een rij gevuld.
Dit komt neer op bijv. e * et als een van de vermenigvuldigingen; maar dit is toch niet zomaar 1, en de rest nullen?
Hij heeft maar 1 rij en 1 kolom gevuld (die wel bij elkaar horen) en de rest weggelaten. Schijnbaar onbelangrijk ofzo....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:20 schreef GlowMouse het volgende:
En als R inderdaad maar 1 kolom gevuld heeft, gaat R * RT nooit volle rang hebben.
Dat is geen orthogonale matrix he?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:22 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Hij heeft maar 1 rij en 1 kolom gevuld (die wel bij elkaar horen) en de rest weggelaten. Schijnbaar onbelangrijk ofzo....
Wat je hier probeert te zeggen is me niet duidelijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:29 schreef Borizzz het volgende:
- R1T - -------------- 1 0 0 ... 0
- R2T - -------------- 0 1 0 ... 0
- R3T - * R1 R2 R3 ...RN = 0 0 1 ...0
- ... - ----------------
- RnT - ----------------- 0 0 0 ....1
Ik probeerde de matrix vermenigvuldigiging over te typen zoals die in het dictaat staat:quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat je hier probeert te zeggen is me niet duidelijk.
Dát snap ik dus nog niet; kun je dit nog wat meer uitleggen? Hoe kom je aan die nullen en enen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:44 schreef GlowMouse het volgende:
Ri staat loodrecht op Rj voor i<>j <> (R*RT)_{ij} = 0
Ri heeft norm 1. (R*RT)_{ii} = 1
Dat is alles
Wat bedoel je met loodrecht staan? Volgens mij staan rijen en kolommen altijd loodrecht. En i ongelijk aan j? Waarom is dit 0? Bedoel je dat dat niet overeenkomstige getallen worden vermenigvuldigd?quote:Ri staat loodrecht op Rj voor i ongelijk aan j <=> (R*RT)_{ij} = 0.
Idem...quote:Ri heeft norm 1 <=> (R*RT)_{ii} = 1
Jawel je hebt voldoende gegevens.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:56 schreef Borizzz het volgende:
Maar ik kan hier nietzomaar een matrix vermenigvuldiging mee uitvoeren.
Vectoren staan loodrecht op elkaar wanneer hun inproduct 0 is.quote:Wat bedoel je met loodrecht staan? Volgens mij staan rijen en kolommen altijd loodrecht.
Ik zie dat loodrecht staan niet echt terug in de matrix.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Jawel je hebt voldoende gegevens.
[..]
Vectoren staan loodrecht op elkaar wanneer hun inproduct 0 is.
i ongelijk aan j => vectoren loodrecht dus inproduct 0.quote:Ri staat loodrecht op Rj voor i<>j <> (R*RT)_{ij} = 0
Ri heeft norm 1. (R*RT)_{ii} = 1
Een vector staat toch niet loodrecht op zichzelf? Kolom i is gelijk aan Rij i van de getransponeerde matrix. Dus de diagonaalelementen in het product worden altijd 1 natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:08 schreef Borizzz het volgende:
Maar deze twee staan toch ook loodracht? Is dat inproduct dan niet ook gelijk aan 0?
1 2 3 | 0,4 4,3 0,0 0,0 0,0 a,a |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |