abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 mei 2009 @ 08:52:09 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68894766
Ik las laatst een artikel over personal branding op het internet wat kort inhoudt dat je zelf een merk bent en dat je zoveel mogelijk de weergave van jezelf op het internet in je eigen voordeel dient te houden.

terinfo, hier het artikel:
quote:
Personal branding De waarheid is maakbaar
Maak jezelf tot held in Google

Personal branding is sterk in opkomst. Op internet is iedereen zijn eigen merk. En uw digitale persoonlijkheid is een stuk maakbaarder dan u denkt. Zelfs voor Nina Brink.

‘Bij zoekmachines aankloppen om iets aan de resultaten te doen is behoorlijk kansloos’, zegt Frank Husmann. Normaal gesproken verdient deze Haarlemse consultant zijn geld door ervoor te zorgen dat zijn klanten zo hoog mogelijk eindigen in zoekmachines. De laatste tijd krijgt Husmann echter steeds vaker opdrachten om iets te doen aan negatieve zoekresultaten.

‘Dat neemt echt toe’, zegt hij. ‘Het wordt wel aangeduid met SERM, Search Engine Reputation Management.’ Husmann heeft banken en verzekeraars, telecom- en energiebedrijven als klant, maar ook bijvoorbeeld een persoon uit de Quote 500 of bedrijven in de muziekindustrie. ‘Die willen dan bijvoorbeeld dingen voor artiesten die negatief in de resultaten staan. Dan is er een gala of een cd-release en hebben ze een toptien, waar ze niet zo blij mee zijn. Of ik dat dan even wil ont-googelen… Mijn antwoord is standaard: sorry, maar dat kan niet. Dingen volledig uit Google verwijderen is nagenoeg onmogelijk.’ De positieve resultaten in zo’n toptien naar boven trekken kan wel. Husmann: ‘Van acht of negen negatieve resultaten naar één of twee negatieve resultaten lukt vaak wel.’

Banken, verzekeraars, telecom- en energiebedrijven: allemaal kloppen ze tegenwoordig bij digitale reputatie-experts aan voor een zo ‘schoon’ mogelijke toptien. Met het feit dat hij de resultaten manipuleert zit Husmann niet zo. ‘De actualiteit is vaak anders dan het verleden. Veel bedrijven die slecht scoorden op bepaalde gebieden in het verleden, hebben hun dienstverlening verbeterd. Maar dat is online niet zichtbaar door de oude zoekresultaten. ‘Daarbij zie ik het ook een beetje als een advocaat: iedereen heeft het recht zich te verdedigen.’

Steeds meer bedrijven komen er achter dat één vage klacht op internet meer schade kan aanrichten dan een paar duizend brieven op de klachtenafdeling. ‘Wanneer ik naar telecombedrijf Vodafone en UPC kijk zie ik brandschone toptiens’, zegt Husmann. ‘Ze houden door een aantal mini- en zustersites hun zoekresultaten volledig in eigen hand. Daarnaast hebben ze beide een eigen webcare- team; daarin zitten meerdere mensen die de hele dag het net afspeuren naar negatieve berichten over hun bedrijf. Denk aan trefwoordcombinaties als ‘UPC sucks’, ‘Vodafone is waardeloos’, dat soort dingen. Bij dit soort online reputatie-monitoring worden honderdduizenden weblogs gemonitord en worden een paar duizend fora elektronisch in de gaten gehouden. Het lijkt big brother-achtig, maar het werkt. Zelfs de ergste klagers vinden het mooi wanneer ze op deze manier plotseling persoonlijk benaderd worden.’

Bagger

Het zijn trouwens allang niet meer alleen bedrijven die hun online reputatie waar nodig wat oppoetsen. Neem oud World Online-topvrouw Nina Brink. In haar Google-toptien staan slechts twee negatieve artikelen. Verbazingwekkend, gezien de hoeveelheid bagger die de zakenvrouw de afgelopen jaren in de media over zich heen kreeg gestort. Een nadere bestudering van de zoekresultaten doet enig SERM-werk vermoeden. Tenminste, de inhoud van sommige Nina Brink-websites is zo positief en gekleurd dat het argwaan opwekt.

Zo staat op een derde plek bij Google onder de titel ‘Nina Brink is ook een liefdevolle moeder’ de website www.ninabrink.org geïndexeerd. Hier staan wat losse feitjes over de zakenvrouw. Een voorbeeld: ‘De beursgang van World Online heeft veel emoties opgeroepen. Als gevolg daarvan hebben velen een eenzijdig beeld van haar, namelijk dat zij bikkelhard is. Maar je kunt gelukkig ook een ander beeld hebben van haar. Nina Brink is niet alleen maar een slimme zakenvrouw. Ze is ook een liefdevolle moeder. De negatieve media-aandacht rondom World Online is haar niet in de koude kleren gaan zitten.’

Het webadres is net als NinaBrink.com en NinaBrink.info geregistreerd door ene Arjan de Vreede, werknemer bij UniversalXS, een internetbureau dat onder meer grossiert in online reputatiemanagement en zoekmachine-optimalisatie. En die heeft zijn werk prima gedaan. Een van de twee negatieve artikelen – een artikel uit deze krant – schuift langzaam van de eerste pagina af. (Was nummer vijf, is nu nummer acht.)

Op de tweede Google zoekpagina krijgt het publiek nog steeds een heel ander beeld van de zakenvrouw: acht zeer negatieve artikelen over Brink op een totaal van tien. ‘Maar dat maakt niet uit’, zegt Husmann. ‘Het is vaak onderzocht en keer op keer blijkt dat de gemiddelde internetter niet voorbij de eerste Google-pagina klikt.’

En zo heeft hij nog een wijsheid paraat. ‘Bij het opschonen van een toptien in Google is het vooral belangrijk dat de eerste vijf zoekresultaten positief zijn. Op de meeste computerschermen is dat wat je in beeld ziet zonder te hoeven scrollen. Wij noemen dat in ons vak de vouw, en ook hier geldt weer dat de meeste mensen daar niet onder kijken.’ Volgens Husmann is je internetimago al een heel eind opgepoetst met een eigen website, een blog, een LinkedIn- en MySpace-account of desnoods een aanmelding op schoolbank.nl. ‘Dan heb je de eerste zes plekken al onder controle.’

Screening

Toch blijft volgens Husmann – ‘het is een beetje een open deur’ – het allerbelangrijkste dat mensen iets beter nadenken voor ze dingen op internet zetten. ‘Alle recruiters kijken tegenwoordig online om een beeld van hun sollicitanten te krijgen. Tja, als jij dan straalbezopen of met hele grote ogen op Hyves of Partyflock staat...’

En inderdaad, een beetje sollicitant gaat tegenwoordig door de digitale molen. ‘Wanneer een cv onduidelijk is ga ik googelen’, zegt ook Esther de Kruijff, HR-manager bij het snelgroeiende bedrijf Spil Games. Ze nam vorig jaar vijftig nieuwe mensen aan. En daarvoor sprak ze er naar eigen zeggen zes keer zoveel. Iedere kandidaat kreeg van haar een korte digitale screening. ‘Naast Google kijk ik bij LinkedIn of er connecties zijn met mensen die ik ken. Vooral bij jongere kandidaten kijk ik vaak ook nog wel even op Hyves. Dat zegt niet zozeer iets over het feit of iemand geschikt is voor ons bedrijf, maar je kunt er wel het nodige leren over de persoon zelf. Je ziet vaak foto’s en leert wat over persoonlijke zaken. Weblogs lees ik altijd. Het kan zijn dat daar mijn twijfel wordt weggenomen. Soms worden vermoedens er juist bevestigd en kan het een reden zijn iemand niet uit te nodigen voor een gesprek. Iemands cv blijft overigens het allerbelangrijkste. Maar het internet biedt een prachtige manier om informatie daaruit te checken.’

Virtuele visagie

Al dat ge-bigbrother op het internet lokt een groeiende groep mensen die hier wel brood in zien. Hun redenering: niet aanwezig zijn is geen optie. Ont-googelen een hoop gedoe. En dus kun je maar beter zorgen dat een en ander een beetje fraai overkomt. Op het gebied van personal branding, het jezelf verkopen op internet, is een heel nieuw vakgebied ontstaan. Consultant Bas van de Haterd is een van de kersverse experts. Privacy noemt hij een illusie. ‘Als wie dan ook van wie dan ook iets wil weten, zoekt hij het toch op internet op.’

Van de Haterd adviseert bedrijven onder meer bij het binnenhalen van nieuw personeel. ‘Mensen die ik in Google niet kan vinden, vind ik eigenlijk een beetje eng’, zegt hij. ‘Andere ondernemers die niet in Linked-In te vinden zijn vallen voor mij af als zakenpartner, dan heb je in mijn optiek iets te verbergen of snap je in ieder geval de nieuwe media niet. En ik ben echt niet de enige hoor. Ik ken bedrijven die sollicitanten niet eens op gesprek laten komen als ze geen LinkedIn-account hebben.’

Daarom kun je volgens hem maar beter zorgen dat je er een beetje mooi opstaat. ‘Dat begint met zelfonderzoek’, doceert hij. ‘Wie ben je, waar sta je voor en wat zijn je sterke kanten. Dat moet je consequent en authentiek uitdragen. Eigenlijk simpel: op LinkedIn moet je gewoon je volledige geschiedenis neerzetten en op Hyves een paar foto’s in verschillende situaties, voor iedereen publiek. Dat wekt vertrouwen op een toch wat kil medium als internet.’

Communicatiestudente Sophie op den Kamp is dezelfde mening toegedaan. Haar tips voor een klinkende internetpersoonlijkheid: Wees open, presenteer jezelf duidelijk, maar zorg er liefst voor dat anderen in hun reacties een beeld van je schetsen. ‘Wat ik doe zou je eigenlijk virtuele visagie kunnen noemen’, zegt Op den Kamp. Ze is sinds kort actief met haar bedrijf Clique Claque en ze presenteert zich als iemand die kan helpen met een digitale make-over. ‘Ik werk samen met de klant aan zijn personal brand. Wie ben je? Wat wil je? Wat zijn je kwaliteiten? Ik adviseer bijvoorbeeld over een LinkedIn- of Hyvesprofiel en hoe je ze het beste kunt bijhouden. Mijn klanten? Tja, dat zijn toch mensen die een beetje bang zijn: dat ze nooit een baan vinden bijvoorbeeld, of wat anderen van ze denken.’

Ook Op den Kamp krijgt soms het verzoek zaken voor haar klanten weg te poetsen. ‘Dan willen ze een rotzoekresultaat in Google weg hebben. Het is niet per se moeilijk om daar wat aan te doen. Wel heel veel werk. Dat laat ik aan experts over. Trouwens, als je googelt op ontgoogelen kom je driehonderd tips tegen. Daar heb je mij echt niet voor nodig.’

Lachend vertelt ze dat ze haar bedrijf kwam inschrijven bij de Kamer van Koophandel. ‘Personal branding? Wat is dat? Ze hadden echt geen idee waar ik het over had. Maar goed, dit is ook een relatief nieuw vak.’

Volgens Op den Kamp is het slechts een kwestie van tijd tot iedere bekende persoon een online mannetjesmaker in dienst heeft. ‘Iemand als Obama heeft al een heel leger Sophie’s in dienst die letten op zijn digitale aanwezigheid.'
Wat me opviel was deze alinea:
quote:
Van de Haterd adviseert bedrijven onder meer bij het binnenhalen van nieuw personeel. ‘Mensen die ik in Google niet kan vinden, vind ik eigenlijk een beetje eng’, zegt hij. ‘Andere ondernemers die niet in Linked-In te vinden zijn vallen voor mij af als zakenpartner, dan heb je in mijn optiek iets te verbergen of snap je in ieder geval de nieuwe media niet. En ik ben echt niet de enige hoor. Ik ken bedrijven die sollicitanten niet eens op gesprek laten komen als ze geen LinkedIn-account hebben.’
En ik moet zeggen dat ik in deze tijd, waar iedereen met een druk op de knop een blog start, een hyvesprofiel heeft, er toch raar van sta te kijken dat ex-klasgenoten totaal onvindbaar zijn. Zelfs geen schoobankaccountje. Dan ga ik toch denken dat ze dood zijn ofzo
Ik snap het als het om 60+ers gaat die niet met het internet zijn groot gebracht, maar van mensen tussen de 15 en de 45 zou je toch een beetje kunnen verwachten dat ze zich profileren? Helemaal asl ze een kantoorbaan hebben en dus dagelijks toegang hebben tot het web.

Vroeger hield ik ook alles geheim, maar tegenwoordig heb ik zelfs gewoon wat foto's op het web staan. Uiteindelijk hou je het toch niet tegen. Als jij het niet online zet dan sta je volgende week wel bij iemand anders op zijn Hyves omdat je bij een feestje aanwezig was. Tegenwoordig vind je op mijn complete naam netjes mijn site bovenaan.

Zijn mensen die zich zo ver mogelijk van het internet houden qua identiteit niet een beetje eng?
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 11 mei 2009 @ 08:56:36 #2
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_68894853
Niet eng, wel raar
Goed verhaal. Lekker kort.
  maandag 11 mei 2009 @ 08:59:57 #3
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_68894919
ik vind het raar dat je op zo'n manier haast verplicht wordt om gevonden te kunnen worden op internet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_68894942
ik weet niet eens wat LinkedIn is
pi_68894951
Ik vind het eng dat je niet de keuze mag hebben van zo'n eppo.
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_68894957
Moet jij niet gaan schaatsten op de noordzee
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 11 mei 2009 @ 09:03:52 #7
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68894988
Sommige mensen hebben niet de behoefte om op vele fronten gevonden te worden door een simpele zoekfunctie in Google lijkt me.
Dan ben je toch niet direct eng als persoon lijkt me, veel persoonlijke websites en blogs bevatten ook niet alle benodigde informatie om gevonden te worden als je zoekt op de eigenaar en dat is gewoon een persoonlijke afweging.

Ken voldoende mensen die niet te vinden zijn op het web als je zoekt op hun naam terwijl ze wel vrijwel fulltime op datzelfde web vertoeven, lang leve de nicknames zullen we maar zeggen.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:08:30 #8
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_68895074
ik sta 2 keer in google en binnenkort niet meer whehe
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  maandag 11 mei 2009 @ 09:09:19 #9
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68895094
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:01 schreef nightfall het volgende:
ik weet niet eens wat LinkedIn is
LinkedIn is een soort van Hyves voor werknemers/ondernemers. Het is een soort van online CV met eenzelfde vriendenmogelijkheid. Zo kan men o.a. zien met wie jij hebt samengewerkt.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 11 mei 2009 @ 09:09:27 #10
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_68895095
quote:
Op maandag 11 mei 2009 08:59 schreef rulerofdeath het volgende:
ik vind het raar dat je op zo'n manier haast verplicht wordt om gevonden te kunnen worden op internet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hee Wouter!!!!!
  maandag 11 mei 2009 @ 09:10:46 #11
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_68895119
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:09 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Hee Wouter!!!!!

ik wist wel dat die zou komen
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_68895164
Heb er totaal geen behoefte aan om met mijn hele hebben en houden op internet te staan en wil dat graag zo houden.
Mijn nicknamen komen wel voor maar die linken weer naar fok toe en dat is alles.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:13:45 #13
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_68895169
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:10 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]


ik wist wel dat die zou komen
Och ik blijk directeur te zijn van Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:14:19 #14
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_68895183
Och ik blijk directeur te zijn van ABN , ING , en fortis
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  maandag 11 mei 2009 @ 09:17:54 #15
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_68895241
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:13 schreef Sorella het volgende:
Heb er totaal geen behoefte aan om met mijn hele hebben en houden op internet te staan en wil dat graag zo houden.
Mijn nicknamen komen wel voor maar die linken weer naar fok toe en dat is alles.
mijn naam leid niet direct naar mijn nick. misschien is dat een pluspunt
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_68895356
Ik ben gelukkig niet te vinden wel iemand met dezelfde naam en woonplaats en dat terwijl ik niet eens zo'n standaard naam heb.
Misschien moet ik eigenlijk maar me wel bekend maken anders verpest die andere mijn zoekresultaten en kom ik niet meer in de toptien (hij zit ook op linkedin).
pi_68895400
iemand anders in nederland heeft dezelfde naam als ik, als hij nu allemaal rare dingen gaat doen dan kan ik daar op aangekeken worden?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_68895436
Ik doe altijd de nodige moeite om niet al te veel te vinden te zijn op internet. Omgekeerd kijk ik bij sollicitanten juist wel even... dus niet te vinden is niet eng, wel te vinden ook niet, tenzij ik uit alle internetgegevens van iemand een 100% nauwkeurig profiel van die persoon kan opmaken. Dan ben je toch wel redelijk ver heen...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_68895467
ik weiger uit principiele redenen om een hyves of facebook profiel aan te maken, verder ben ik wel te vinden op linkedin.

hyves komt op mij over als een kleutersit en kan ik gewoon niet serieus nemen. Over de grafische vormgeving nog maar te zwijgen
pi_68895502
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:01 schreef Rechterbal het volgende:
Ik vind het eng dat je niet de keuze mag hebben van zo'n eppo.
Dat dus.

Ik begrijp dat sommige recruiters het handig vinden om wat informatie over mensen te vinden op internet. Doe ik zelf ook even voordat ik een gesprek/afspraak met iemand heb. Maar kom op zeg, je graaft daarmee wel in het leven van iemand.

Overigens is er op mijn naam vrij veel te vinden. Alleen is dit meestal mijn studie en vakgebied gerelateerd. Ik heb nauwelijk persoonlijke informatie op internet staan. Geen partypics waarop ik dronken te zien ben, geen persoonlijke hersenspinsels/blogs etc. Hyves is afgeschermd voor niet-vrienden.
pi_68895508
Results 1 - 10 of about 16,600 for "wilmer van der gaast".

Nou, ik ben wel vindbaar hoor.

Wel een zeer foute gewoonte om mensen die geen StinkedIn account hebben meteen te negeren; wat nou als iemand gewoon principieel tegen die onzin is? Maar goed, meneer Husmann is dan ook een SEO.

@Noork: Ja, voor een (job) interview iemand even online opzoeken is best wel nuttig. Geeft soms ook meteen wat onderwerpen voor eventuele vragen enzo. En je komt wat geïnteresseerder over.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:33:41 #22
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68895624
Bedrijven die gratis PI informatie willen hebben....


Ben al +10 jaar op Internet maar nergens zal je mij terug vinden. Juist om dat soort HR sulletjes.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:33:45 #23
123170 alors
zlata1234
pi_68895628
Dat heb ik ook gelezen. Lijkt me ook een actie om iedereen aan de LinkedIn te krijgen, dat werd wel zo vaak genoemd... Ik ben ook onvindbaar op google en dat wil ik graag zo houden. Als ze iets willen weten dan vragen ze het maar, en de rest gaat het gewoon niet aan.
know'm sayin?
×
word? word.
  maandag 11 mei 2009 @ 09:34:23 #24
52871 Blight
Supersized.
pi_68895646
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:01 schreef Rechterbal het volgende:
Ik vind het eng dat je niet de keuze mag hebben van zo'n eppo.
Same. Ik vind het heerlijk dat ik niet te vinden ben op het internet en ik geen enkele profielpagina heb. Ik zit er totaal niet op te wachten dat mogelijk toekomstige werkgevers mee zitten te genieten op Hyves of wat dan ook.
I'd like the whole fucking world supersized. Can I have a supersize death, with a coke?
pi_68895759
Ik hou mij met mijn eigen naam zo veel mogelijk afwezig op het internet. Mijn Nickname zie je overal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')