[message=32130046,noline]MR. schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:03[/message]:nils7 guitar hero staat erop

Nils7 heeft mijn N97. Daanno en ik hebben van Nokia voor review doeleinden een toestel gehad. Bij mij moeten een aantal mensen ermee werken en hun ervaringen delen voor een stuk in een blad. Ik heb hem nu aan drie mensen gegeven en allemaal komen ze terug met bugs. Nils7 was de enige met T-Mobile en daarmee hebben we gisterenochtend de gehele ochtend lopen kloten voordat ie op het netwerk wilde. Andere personen met Vodafone en KPN, daarbij werkte het als een zonnetje.... ondanks andere issues.
Instellingen stonden er goed in na ons beide inzicht, maar verbinden was niet mogelijk. Regelmatig "Geen toegang tot gateway" meldingen, daarna problemen met het draaien van het scherm en het feit dat je homescreen door de browser heen komt zetten tijdens het laden (wel alleen in landscape).
We hebben meer dingen gevonden. Het lijken echt van die Nokia issues. De software van Daanno en mij is hetzelfde. We hebben EU software,maar nog niet de final NL rom. Daarin komen nog een N-gage game en een maand lang gratis navigatie. We hebben nu 1 dag gratis.:(
Wat ik het meest erge vind is dat het toestel zo weinig support kent voor 3rd party software. We hebben veel geprobeerd te installeren, maar dat wilde niet allemaal. Ondanks dat is het zeker geen slecht toestel, het wil allemaal niet zo lekker. Ook ik blijf persoonlijk da S60 V5 niet bijstersterk vinden. Het is echt S60 V3 met een touchscreen. Het is zo gekunsteld, terwijl S90 ooit briljant was om te gebruiken. Jammer....
Ik denk dat vele van jullie toch wel wat dingetjes gaan tegenkomen links en rechts. Daar ontkom je niet aan. Het is en blijft een Nokia product dat ze op de markt gooien - niet af - en dan moet de consument de bugs maar aandragen. Dat doen ze al jaren zo als ze maar hun eigen testniveau halen, waarbinnen het toestel redelijk tot goed zijn werk doet. Vele kopen hem toch voor mail, bellen en smsen. Ga je meer doen dan kan dat. Er is maar een handje vol die echt daadwerkelijk tot in de diepte gaat. Je merkt nu aan NIils7 dat hij dat doet, mijn andere testers/gebruikers meldden veel minder. Hoogstens een crash of een toestel waaruit de mailbox niet te wissen viel.
Als ik het zo bekijk zit de N97 net zoals menig ander toestel redelijk in elkaar. Ik zie niet veel meer of minder bugs dan de N96 of andere producten. Ieder toestel heeft zijn dingen, zo kreeg ik op een iPhone 3G 16GB met 3.0 geen enkel Bluetooth apparaat gevonden terwijl de kamer er vol mee lag en hangt mijn E71 als ik Maps 3.0 start (naderhand over 2.0 geinstalleerd). Tsja, weet je zo heeft elk toestel wel zijn ding.
Wat plus- en minpunten:
Minpunten:
- Toetsenbord lay-out niet bijster sterk door plaatsing spatiebalk en ontbreken van lampje die aangeeft dat de "FN-functie" ook wel shift ingeschakeld is.
- Het dubbel klikken van functies in het menu is irritant.
- Het menu is zowiezo niet echt lekker vloeiend. Het wil niet. Voelt aan als WM van tig jaar geleden da wil ook nie echt. Iedereen met Android en een iPhone weet wat ik bedoel. Mensen met TouchFLO 3D 2.0 op hun mobieltje idem. Het blijft S60v3 met een touchscreen jasje. Ik had liever een nieuwe UI gezien echt speciaal gefocust op touchscreen gebruik.
- Aantal widgets op homescreen veels te weinig. Je kunt geen pagina's met widgets aanmaken en dat is jammer. Een lege pagina zonder widgets is leuk, maar ik gebruik hem nie.
- Ondersteuning voor 3rd party software niet sterk, als je nagaat dat Ovi Store live is en gewoonweg te weinig content kent op dit moment. De inhoud is bedroevend slecht. Applicaties zijn echt een issue, de G1 en de iPhone zijn vele malen meer geschikt daarvoor. Nokia moet het nog echt leren, want ook met de N97 zijn niet alle diensten een pretje.
- Geen 8.0 megapixel camera, had niet misstaan in mijn ogen in een topmodel. Nadeel hij was dan nog duurder geweest, want de prijs is belachelijk hoog.
- Let op met open schuiven. Heb al menig persoon gehad die niet door had hoe ie open kon en hem bijna uit zijn handen liet vallen. Scherm gaat nogal abrupt open... Kleine tip nie echt een minpunt

Pluspunten:
- Bewegingsmechanisme van het scherm is echt schitterend. Je hebt er een soort van Koeningsegg gevoel bij. Naar die deuren van die automaker blijf je ook eeuwen kijken en je snapt maar niet hoe dat ze zo open kunnen.
- Full-option device. Wat zit er eigenlijk niet op wat Nokia heeft momenteel? (op de 8.0 mpx camera na dan)
- Batterijtijd lijkt best redelijk voor een top device als dit en met zo'n scherm
- Voldoende geheugen aanboord
- Schitterend scherm, jammer nog geen AMOLED
- Nokia Maps 3.0 aanwezig...uitstekend navi app, alleen een beetje duur als je een licentie moet kopen.
Vraag blijft over koop je zoiets... ik persoonlijk niet. Ik zweer bij een E71 en straks de E72 die compacter is en eigenlijk biedt wat je nodig hebt. Bellen, smsen, mail, applicaties die wel werken, navigatie, digitaal kompas en nieuw menu met snellere processor. Verder kent hij alle pluspunten van de E71 en is de layout van het toetsenbord aangepast waardoor je niet constant het symbolen menu in moet om je smiley in je sms af te ronden met een ). Dus dat wordt hem voor mij en daarnaast een Pre om goed door de mangel te halen.
MR