Even klein verslagje van 't Open NK Grappling in Ede. Een week geleden ging 't ongeveer zo: "Ey zullen we meedoen aan 't NK Grappling?" "Ugh, ik heb al een maand niet fatsoenlijk getraind man" "Boeie is gezellig, misschien winnen we wel wat, hahahahah"
Nou zo gezegd zo gedaan, met 0,0 voorbereiding zijn we (Mijn MMA-trainer Yenkit, Barry, Pieter, Frank en ik) zaterdag om half 7 opgestaan om om 8u richting Ede te vertrekken.
Yenkit (61kg, zelf al maanden niet fatsoenlijk getraind) en Barry (58kg, traint 1 keer per week) vochten in de -65kg divisie, nogal onder gewicht dus. Ikzelf (80kg, waarvan minstens 4 kilo MacDonalds gewicht, vecht normaal -76kg) en Frank ( Man van 48, vond 't wel een leuke ervaring om ff mee te doen 81kg) vochten in de -83kg klasse. En als laatste hadden we Pieter, die in de -100kg klasse vocht.
Vantevoren verwachten we er helemaal niks van, we zouden al blij zijn als we 1 of 2 partijtjes zouden winnen haha.
Weet niet van iedereen precies hoe en wat, niet alle matches kunnen zien, maar Yenkit en Barry zijn 1e en 2e geworden in hun divisie, Pieter heeft alles gewonnen in zijn divisie en is dus ook eerste geworden en Frank op leeftijd 48 heeft van zijn 5 partijen 3 gewonnen en 2 verloren. De verliespartijen zijn gekomen tegen de uiteindelijke winnaar en een jongen die in de kruisfinales terecht is gekomen, superprestatie dus.
De 83 klasse was volgens mij 't drukst bezet, er waren 3 poules van minstens 7 grapplers in elke poule.
Mijn eerste partij moest ik tegen een fucking afgetrainde dude, vergelijk 't met BJ Penn (ik) tegen GSP, zo voelde ik me ook een beetje. Was m'n allereerste grapplingmatch dus de zenuwen zaten er redelijk in, dus ik shootte ook na 5 seconden superslording waarop hij sprawled en na een scramble bij in sidemount terecht kwam. En daar bleef hij ook voor de rest van de partij

. Die jongen was echt bizar sterk, 't voelde alsof hij minstens 100kg was ofzo, volgens de mensen aan de kant heb ik er nog een mooie partij van gemaakt maar 't voelde alsof ik compleet geowned werd

. Mooi begin dus, hahah. In de tweede partij moest deze jongen tegen Jos, iemand die ook uit 't Noorden kwam en helaas landde hij op zijn schouder na een worp en moest hij met een schouder uit de kom naar 't ziekenhuis. Ik weet zeker dat als dit niet was gebeurd dat hij sowieso in de finales was gekomen.
Tweede partij was tegen volgens mij Cem een Turkse jongen. M'n trainer was inmiddels klaar met zijn wedstrijden dus hij kon me nu ook coachen, iets wat zeker hielp, ik was wat rustiger. We begonnen gewoon beetje aftasten, beetje de gripbattle te winnen van elkaar. Na een minuutje of 2 shootte ik in toen hij te ver instapte, landde in halfguard. Toen ik de punten hiervoor had gekregen van de referee passeerde ik vrij simpel naar sidemount, waarna hij probeerde mij te sweepen. Ik pakte zijn rug en legde vrij snel een RNC aan waarop hij afklopte!!!
Nou, na de eerste partij had ik verwacht dat ik echt geslacht zou worden maar dit was toch weer hoopgevend haha.
Derde partij moest ik tegen volgens mij Reza. Hij shootte vrij snel in waarop ik sprawlde en toen hij mij in zijn guard probeerde te trekken ben ik eruit gedraaid. Toen we weer stonden shootte hij meteen weer in waarop ik wederom sprawlde en gelijk de Anacondachoke aanzette, toen ik 'm vast had deed ik de mooie gatorroll en draaide 'm op zijn rug waarom hij ook afklopte! Weer een mooie snelle submission win en 't begon er goed uit te zien alsnog

.
Toen gebeurde er iets minder chills, omdat de jongen uit de eerste partij uitviel ging er iets mis met de organisatie en pouleindeling wat erop neerkwam dat ik mijn laatste 3 partijen uit de poule back-to-back-to-back moest vechten

. Vrij kut als je nagaat dat iedereen een partij of 3/4 rust had na elk gevecht.. Ik kreeg wel een beetje rusttijd maar dat was steeds niet meer dan een minuutje of 1/2, beetje jammer!
Partij nummer 4 was tegen een Duitse worstelaar, die in grote getalen, en in volume goed aanwezig waren, irritante kutmoffen

. Hun spelletje was wel duidelijk, of wachten op jouw shoot en dan een bizar strakke guillotine aanzetten, of de LnP strategie.
Ik liet me niet verleiden tot een early shoot dus ik wachtte rustig af. Hij was er blijkbaar zat van want hij shootte in voor een doubleleg die ik vrij makkelijk van me af. Toen we opstonden counterde ik meteen met een eigen shoot die ik heel diep doormoest zetten om af te maken. Ik landde in zijn fullguard en kreeg 1 punt voor de takedown. Hij probeerde mij te sweepen wat maar half lukte, ik pakte backmount, maar blijkbaar niet stevig genoeg want ik kreeg er geen punten voor, vanuit deze positie isoleerde ik 1 arm en ging voor de armbar. Hij kon zich er net uitwurmen waarop er een scramble ontstond en we weer staand verder gingen. Hij shootte en kon net niet snel genoeg sprawlen waarop hij zijn single net af kon maken. 1-1 in punten nu dus. Ik legde snel de rubberguard aan waarop hij zich eruit powerde en niks te maken wou hebben met mn guard. Weer staand verder dus. Langs de kant hoorde ik dat er nog ongeveer 30 seconden over waren. Ik had geen zin in overtime dus met m'n allerlaatste kracht gegaan voor een doubleleg die ik weer met suuuuperveel kracht net af kon maken. Landde in sidemount dus 2 puntjes voor mij! Gewonnen op beslissing.
Ik moest dus gelijk door naar partij nummer 5, maar was dus helemaal kapot. Ik moest tegen Jos, een jongen met bizar goeie judoworpen. Ik was dus niet van plan om met 'm te clinchen en qua kracht zou ik 't ook dik afleggen. Supersaaie tactische pot dus die ik uiteindelijk op 2 takedowns heb gewonnen.
Laatste poulepartij was tegen een jongen waarvan ik de naam niet meer weet. Deze partij weet ik niet helemaal meer, maar ik won eindelijk op trianglechoke!
Nou, op de eerste partij dus alles gewonnen in mijn poule, en mijn trainer was lyrisch, haha

.
Ik moest door naar de kruisfinales die meteen begonnen. Jos de jongen met de judoworpen had 1 puntje meer dus hij werd 1e in de poule dus die kreeg in de kruisfinales een bye waardoor hij direct door ging naar de halve finales. Beetje raar aangezien ik van 'm had gewonnen maargoed regels zijn regels.
Ik was inmiddels op sterven na dood, gewichtsklasse te hoog, de laatste 2 maand eigenlijk niet veel meer gedaan dan de dameskickboksles gegeven (lekkere wijven ouwe

). Dus ik zag 't eigenlijk niet heel erg meer zitten! Ik moest wederom tegen een Duitse worstelaar, die ik niet bijzonder goed vond maar hij had overduidelijk meer stamina over dan ik. Ik wou de match dus snel beslissen wat uiteindelijk mijn downfall was. Ik shootte in waarop hij sprawlde, en in toppositie landde. Hij zetten en soort halve armtriangle aan die voor geen meter zat, dus dit gebruikte ik rustig om even te chillen, was uiteraard al helemaal kapot. Nougoed op een gegeven moment was ik er zat van en sweepte 'm naar zijn guard. Kapot als ik was liet ik m'n hoofd slingeren en zette hij de patenteerde Moffenguillotine aan. Als je wel es compleet dood bent geweest en compleet zonder lucht hebt gegezeten en DAN in een supergoeie choke zat weet je dat ik vrij kansloos was toen, ik viel na een seconde of 3 al bijna flauw dus heb toen maar afgetikt.
Beetje kut dat ik van een Duitser heb verloren die ik normaliter makkelijk kan hebben, maargoed uiteindelijk toch supertevreden. De jongen waar ik in de poules nog van won is uiteindelijk 2e geworden, en ik 4e ofzo? Snapte 't systeem niet helemaal. Mijn klasse was volgens mij de grootste van de dag dus ik ben superblij

Beetje lang verhaal, maargoed

Foto's en filmpjes volgen nog denk ik, was i.i.g. een zwaar succesvolle dag voor Spartan Fights Groningen!!

osu