abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 mei 2009 @ 17:18:49 #1
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_68815547
Welkom in het centrale Reggae & Dub topic!

Hier kun je alles kwijt over het prachtige muziek-genre REGGAE! Ook kan hier gepraat worden over rasta's en Rastafari!
quote:
Wat is de bedoeling van dit topic?
- foto's
- namen van goede (onbekende) artiesten
- discussieren
- concerten bespreken en aankondigen
- etc... (als het maar met Reggae te maken heeft!)
quote:
Handige links en weetjes
[b]// Artiesten
- Eek-A-Mouse
- Bob Marley
- Damian "Junior Gong" Marley
- Ziggy Marley
- Alpha Blondy
- Barrington Levy
- Gentleman
- Yellowman
- UB40
- Anthony B
- Inner Circle
- Beef
- Manu Chao
- Seeed
- Linton Kwesi Johnson
- Luciano
- Augustus Pablo
- Lee "Scratch" Perry
- Israel Vibration
- Buju Banton
- Beenie Man
- K'naan
- Morodo (spaans)
- African Head Charge
- Don Carlos
- Culture
- Winston McAnnuf

// Overig
- Reggae Sundance Festival 12-13 augustus
- Rastafari startpagina

Centraal Reggae & Dub #1

Beste reggae-nummer ooit
veel plezier

[ Bericht 1% gewijzigd door Da_Ripper op 08-05-2009 18:02:21 ]
Wat je vindt, ...
pi_68821417
Mooie openingspost!
pi_68910589
Bij wijze van tvp dit akkoestische juweeltje van Dennis Brown

De inleiding wordt trouwens ingesproken door Mikey Dread, klein wereldje.....

Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  maandag 11 mei 2009 @ 20:31:41 #6
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_68917455
Vandaag 28 jaar geleden is Bob Marley overleden. (11 mei 1981).

It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_68930558
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 01:45 schreef Yorrit het volgende:
wat n cover trouwens

[ afbeelding ]
Is dit een mixalbum?
pi_68930983
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:55 schreef Luni het volgende:

[..]

Is dit een mixalbum?
Nee, een studio-album, je kunt hem hier dlden. Voor wie de site nog niet kent, hij is zeer de moeite waard. Heel erg veel full albums, live concerten, docu's enz enz.
Even registreren is wel nodig.

Ik vond net op mijn zoektochtje naar Mikey Dread een liveconcert van hem samen met Israel Vibration
pi_68931040
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 10:12 schreef Kentoet het volgende:

[..]

je kunt hem hier dlden.
Daar ben ik zeker mee bekend!
pi_68931214
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 10:14 schreef Luni het volgende:

[..]

Daar ben ik zeker mee bekend!
Goed is ie hè? Ik had er al een tijdje niet gekeken en ben weer verbaasd over het aanbod.

en die mikey dread met IV is natuurlijk nu mijn pc aan het binnenlopen
pi_68931241
-dubbel-
pi_68932176
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 10:21 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Goed is ie hè? Ik had er al een tijdje niet gekeken en ben weer verbaasd over het aanbod.

Echt een goudmijn voor de reggaeliefhebber! Heb er ook al een tijdje niet gekeken, maar heb er al mening juweeltje vandaag gehaald, met name live optredens waar toch wel m'n voorkeur naar uit gaat!
pi_68942155
Sundance neeeeee
pi_68948296
digitale dancehallreggae uit de jaren 80 is ook een interessante stroming.
van de Londonse producties van unity sound uit deze fase is een leuke compilatie gemaakt:

Vet is ook de interpretatie van deze sound in recenter jaren door het duitse Jahtari label

veel gratis te krijgen op www.jahtari.org ook
pi_69051329

Loving pauper is 1 van mijn favorieten van Gregory Isaacs. Aangezien pauper hier nogal een geliefd woord is, leek het me leuk om deze even te plaatsen

De rest van de lp (extra classic) is ook erg goed btw, Mr. Cop staat er bv ook op.
pi_69118110
Sinds tijden ben ik weer wat aan het rondspeuren op Reggae DDL, heb weer wat mooie dingen binnen gehaald, live optreden van Peter Tosh en 1 van Dub Syndicate.

Ben nu deze aan het binnenhalen:

Bob Marley & The Wailers ~ Polytechnic Leeds UK - 1973

Duppy Conqueror
Slave Driver
Burnin' And Lootin'
Can't Blame The Youth
Stop That Train
Midnight Ravers
No More Trouble
Kinky Reggae
Get Up, Stand Up
Stir It Up
Put It On
Lively Up Yourself
pi_69121809
En ben de volgende al weer aan het binnen halen:

Alpha Blondy - Live At Telesterion Amphiteatre Stage 2005

01 Intro
02 Jah Houphouet Boigny Nous Parle
03 Psaume 23
04 Jerusalem
05 New Dawn
06 Hypocrites
07 Jah Glory
08 Masada
09 Cocody Rock
11 Politiqui
12 Souroukou Logo
13 Peace In Liberia
14 Solar System Introductions
15 Travailler, C'est Trop Dur
16 Banana
17 Brigadier Sabari
pi_69240096
Joe Gibbs - Dub Serial.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_69510834
Skatalites op Parkpop!
pi_69525103
al hebben ze voor mij hun glans deels verloren, toch ff kijken natuurlijk
pi_69572306
12 juli in luxor arnhem Israel Vibration! Samen met Ijahman mijn favoriete reggeaband. Wie gaat er nog meer?

http://www.luxorlive.nl/programma/overzicht/$id_1652/
pi_69586320
quote:
Op zondag 31 mei 2009 12:51 schreef child_of_the_matrix het volgende:
12 juli in luxor arnhem Israel Vibration! Samen met Ijahman mijn favoriete reggeaband. Wie gaat er nog meer?

Ik wil ze gaan bekijken in Watt in Rotterdam
pi_69596947
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:49 schreef Yorrit het volgende:
al hebben ze voor mij hun glans deels verloren, toch ff kijken natuurlijk
Een paar jaar geleden heb ik ze voor het laatst gezien (wat er van over is) en dat optreden was echt heel erg tof. Mooi weer erbij helpt ook natuurlijk
quote:
Op zondag 31 mei 2009 12:51 schreef child_of_the_matrix het volgende:

Ik zit er wel ernstig over na te denken. De dag ervoor komt Freddie McGregor en 2 juli Antony B, goed bezig daar in Arnhem.

In Almere op 5juli treden Junior Kelly en Bushman op, gratis entree!

Last but not least, Al Campbell _! komt optreden in Nederland
pi_70133165

alborosie no coke no coke no coke innaa me brain

het hele album kan je hier downloaden http://sharebee.com/93020c22

en zondag komt hij optreden in tilburg mundial festival kost 12 euro voor het hele festival
pi_70166540
Meer Dub/dance dan Reggae, soms btje ambient., maar zo lekker...

1 van mijn favoriete gouwe ouwe..

We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_70166918
hey rudeboys.. de documantaire "Dub Echoes" is voor iedereen een aanrader. Mooi samenvatting van het onstaan van Dub in jamaica, en zijn verspreiding en invloed over de rest van de wereld. Veel mensen komen aan het woord (sommige boeiend, sommige minder (de stukjes met bijv gebroeders dewaele en audiobullys voegen weinig toe)), en dope muziek, op een dubmanier verweven met de gesproken tekst. al met al heel leuk voor de liefhebber
pi_70195769
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:38 schreef Yorrit het volgende:
hey rudeboys.. de documantaire "Dub Echoes" is voor iedereen een aanrader. Mooi samenvatting van het onstaan van Dub in jamaica, en zijn verspreiding en invloed over de rest van de wereld. Veel mensen komen aan het woord (sommige boeiend, sommige minder (de stukjes met bijv gebroeders dewaele en audiobullys voegen weinig toe)), en dope muziek, op een dubmanier verweven met de gesproken tekst. al met al heel leuk voor de liefhebber
Ok, ebnwaar kan ik die zien, word hij op TV uitgezonden?
pi_70196546
nee niet dat ik weet.. had er over gelezen en em gedownload maar hij is vast ook te koop
pi_70209376
wat vinden jullie van ijahman dan? ik vind em echt supergoed! check dit filmpje eens.

man, de eerstvolgende keer dat hij in nederland optreedt, ga ik erheen. dat is een ding wat zeker is.

[ Bericht 0% gewijzigd door child_of_the_matrix op 20-06-2009 23:38:30 ]
pi_70490145
Skatalites op Parkpop gisteren was wel leuk. Ze speelden een aantal hits zoals Phoenix City, Freedom Sounds en Guns of Navarone en even later kwam zangeres Doreen Schaffer nog wat nummers doen, waaronder Simmer Down van Bob Marley.

Verder heb ik weinig "oude" gezichten gezien, alleen de drummer was misschien van de oude garde.
pi_70490664
heb ze gister ookgezien, ze hebben nu slechts 3 oude gardes (drummer Lloyd Knibb, saxophonist Lester Stirling en Doreen Shaffer). Vind het daarom ook steeds minder worden, setlist is al jaren hetzelfde, en dat is dan toch leuker als originele ouwe mannetjes het spelen ipv onbekende jongemannen. De band heeft wmb ook veel aan charisma verloren door het vertrek van bassist (en de facto frontman) Lloyd Brevett, die half seniele rasta was altijd lache.
Krijg wel nog altijd kippenvel als aan het eind van de Countdown to freedom Freedom Sound wordt ingezet.
ik stoorde me dit keer heel erg aan het geluid, dat was echt slecht (gold voor meerdere dingen die ik gehoord heb die dag), heb gewacht tot de Real Rock/Rockfort Rock combo en toen weggegaan (naar de buzzcocks waar het geluid helemaal drama was )
pi_70491383
tivip
pi_70882753
yeah mon! morgenavond sta ik in luxor arnhem te chillen bij de live music van israel vibration!
Ik heb er zin an!

deze is om ff in de stemming te komen

pi_70887523
Dub!
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
pi_70898361
tvp

[ Bericht 98% gewijzigd door unioz op 12-07-2009 15:05:37 ]
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
http://www.flickr.com/photos/unioz/
pi_70900922
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 15:40 schreef Yorrit het volgende:
nee niet dat ik weet.. had er over gelezen en em gedownload maar hij is vast ook te koop
Ik ga het vanavond even kijken.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 28 juli 2009 @ 10:33:55 #41
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_71387920
Laat ik dit topic nog eens een schopje geven met Reggae Geel in opkomst dit weekend (er zijn nog kaartjes!). Ik ben erbij!
pi_71400528
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 10:33 schreef SKa_BoSS het volgende:
Laat ik dit topic nog eens een schopje geven met Reggae Geel in opkomst dit weekend (er zijn nog kaartjes!). Ik ben erbij!
Zou het nodig zijn om in de voorverkoop te halen? Ik ga er al jaren heen en je kon nooit eerder in de voorverkoop halen, was ook nooit nodig.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 21:18:06 #43
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_71408723
Welnee, er zijn nu nog steeds kaarten, dus het zal wel zo'n vaart niet lopen...
pi_71567854
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 10:33 schreef SKa_BoSS het volgende:
Nou? Wat vond je ervan?
pi_71568593
weer een filmtip van mijn kant: Babylon
een film uit 1980 over een soundsystem in londen in de aanloop naar een soundclash met Jah Shaka. Veel goede muziek erin uiteraard

hij staat op youtube
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:52:14 #47
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_71617546
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:45 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Nou? Wat vond je ervan?
't Was kudt geregeld. Ik heb vrijdag van half 3 tot half 9 in de file gestaan voor de camping. De eerste kilometer duurde ongeveer 3 uur, daarna ging het sneller maar nog lang niet snel genoeg. Het duurde echt een eeuwigheid.

Eenmaal op de camping spullen opgezet en snel naar 't terrein gegaan om Lady Saw te gaan bekijken in de Dancehall tent. Die viel behoorlijk tegen. Teksten als "I'm wet! I'm wet" en "If he asks me to give him a blowjob I say no, no, no" (slechte Amy Winehouse cover) en aankondigingen als "the next song is about infertility!" werkten eerder op de lachspieren dan dat ze serieus genomen werd. Glen Washington daarentegen was wel beter, maar de Dancehall tent kwam maar slecht los en ik had meer het idee in de kroeg te staan, dan in een dampende tent die er echt zin in had. Daarbij waren we ook wel aardig moe van de file e.d., dus na Glen's optreden zijn we weer naar de camping gestiefeld.

De volgende ochtend ruim drie kwartier in de rij voor het ontbijt gestaan en toen doorgegaan naar het terrein waar inmiddels ook de Main Stage en het Skaville Circus bereikbaar waren. Nadat we ons genesteld hadden op een hoek van de 18" corner waar we perfect zicht hadden op de mainstage kon het feest beginnen. Junior Tshaka verbaasde iedereen denk ik en speelde werkelijk de sterren van de hemel. Vervolgens kwam ONESTY, waar ik eerlijk gezegd niet veel van meegekregen heb en daarna Ziggi en zijn Rennaisance Band die ook héél erg strak speelden. African Head Charge konden me niet boeien met hun getrommel. Daarna kwam Don Carlos die echt helemaal te gek was. Alle klassiekers kwamen langs tot en met Satta Amas Agana aan toe. Errug vet en vooral erg goed. Vervolgens Lee Scratch Perry die niet erg goed bij stem was vond ik en blijkbaar waren Cocoa Tea & Turbulence uitgevallen, of ik heb ze helemaal gemist maar gelukkig kwam Chaka Demus & Pliers heel even het podium op deels a-capella hun kunsten te vertonen en toen Tease Me ingezet werd ging 't publiek los. Daarna zijn we even naar de skatent gegaan voor een dansje en daarna kon Anthony B. de boel afsluiten met een optreden dat werkelijk barstte van de energie.

Kortom, de zaterdag was goed te doen! De vrijdag was vele malen minder helaas. Als ik volgend jaar nog eens ga, dan maar voor één dagje: de zaterdag.
pi_71617960
lee perry heeft toch altijd een verotte stem?
pi_71675342
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:52 schreef SKa_BoSS het volgende:

[..]

't Was kudt geregeld. - knip-

Kortom, de zaterdag was goed te doen! De vrijdag was vele malen minder helaas. Als ik volgend jaar nog eens ga, dan maar voor één dagje: de zaterdag.
Leuk om jouw recensie te lezen!

Wij kwamen rond 14.00 aanrijden en reden zoals elk jaar die lange file voorbij, omdat die rij naar de autocamping leidt. Als je er langs heen rijdt, kom je op de gewone camping en kun je altijd gewoon doorrijden. Ik heb de fout ook eerder gemaakt door in de verkeerde rij te gaan staan en die schiet idd echt niet op, stapvoets en zelfs vaak lang stilstaan. Tip voor volgend jaar dus ;-)

Nadat we de tenten hadden opgezet, het eerste biertje hadden opengetrokken en de eerste joint op Belgische bodem hadden gerookt, zijn we naar Geel gegaan om even lekker te gaan eten in 1 van de plaatselijke (goede) restaurants
Met een volle maag weer teruggereden om te gaan feesten in de tent.

In de tent was het idd niet zo leuk als andere jaren. Bij eerdere edities van Reggae Geel was het juist zwaar knallen in de tent op vrijdag met artiesten als U-Roy, Burro Banton, Cornell Campbell, Linvall Thompson etc etc. Dat punani gefriemel van lady Saw kon mij ook niet zo bekoren, maar Glen Washington maakte het nog een beetje goed. Een eindje verderop in het dub-bos was er wel strakke Engelse dub van Jah Free en The Bush Chemists, erg spacey.
Smet op de avond was dat mijn broertje een hashjoint in zijn oog kreeg en met gillende sirenes werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Gelukkig was hij 2 uur later terug, mét piratenooglap. Wel de ultieme reggae-blessure natuurlijk

De dag daarna eerst naar het zwembad in Mol. Daarna zwaar tafelen om een goede bodem te leggen. Hierdoor hebben we de eerste 2 acts gemist en kwamen het terrein weer op toen Ziggi net was begonnen. Ziggi en zijn band zetten echt een strakke en goede performance neer, een goeie eerste act voor ons. Terwijl de meesten van ons niet echt Ziggi-fans zijn.

African Headcharge viel mij tegen. Naar mijn mening meer iets voor het dubbos 's nachts.

Don Carlos was goed bezig. Ik had hem al een aantal keren gezien en eigenlijk is hij altijd goed. Goede stem en een goede entertainer. Hij deed wel veel nummers die ik niet kende, zal wel van een nieuwe cd zijn oid. Oja, ik mistte het koperwerk in zijn band wel een beetje.

Lee Perry vond ik leuk. Ik ben een huge perry-fan en de man kan in mijn ogen weinig verkeerd doen, maar dit optreden vond ik wel een van de mooiere die ik van hem heb gezien. Vond het vooral leuk dat hij Curly Locks deed en War ina Babylon. En die stem, die heeft hij altijd al

Ckaka Demus en Pliers vond ik zwaar kut, echt het slechtste optreden ooit op Reggae Geel. Beetje accapella Bobbie nummers coveren en ook nog eens heel slecht. Nee, dit optreden wil ik snel vergeten. Alhoewel ik eraan twijfel of Cocoa Tea het beter had gedaan...... Nee ben van beiden niet zo'n fan. Het is me iets te lief en soft enzo.

Afsluiter Anthony B deed waar hij goed in is en liet de boel ontploffen. Dit was denk ik de 4e of 5e keer dat ik hem zag en elk optreden was goed.
Die man weet wat het publiek wil en gaat helemaal los. Echt heerlijke afsluiter.

Na de optredens was er Alpha en Omega ft Paul Fox. Hier nog even de laatste energie kunnen verspillen. Paul Fox had ik nog nooit gezien en ik dacht dat hij een paar jaar geleden was overleden, niet dus ook een tof optreden. En vooral die ambiance is speciaal.

Al met al heb ik heel veel gelachen en was het weer een goed weekend, maar de optredens mogen volgend jaar wel weer wat beter. Sommige jaren word je echjt verwend qua aanbod in Geel en andere jaren is het wat magerder.......
pi_71679295
Bush Chemists
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')