De analyse van Neemmijnietserieus spreekt me wel aan, ik ben het best wel eens met een aantal van die punten. Ik heb zo ook mijn eigen waarnemingen :
- Wat de deelnemers betreft, heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur. Voor mij is dat Eline en Pim. De twee andere dames hebben net iets minder "identiteit" en wat de heren betreft hoort Jeroen zichzelf te graag praten en is Peter een miscast, die om waarschijnlijk heel andere redenen in de bunker is gekomen.
- De makers hebben een echt probleem. Als spelmakers zouden ze op de achtergrond moeten opereren. Maar Bart is te geil om toch weer even de bunker in te lopen om het even voor de camera te gaan uitleggen. En Huub kan het niet laten om buiten diensttijd z'n werk in het team te onderstrepen. Beiden zijn ex-deelnemers, beiden proberen te pas en te onpas in beeld te komen (ook bij andere gelegenheden). En daarmee diskwalificeren ze zich automatisch als "het brein op de achergrond".
- De interactie met fora is inderdaad leuk. Helaas ontbreekt de schaalfactor. Nu zie je situiatie's dat 's-middags een paniek-beslissing moet worden genomen, democratisch wordt een poll ingezet en met 25 stemmen wordt iets besloten. Je bent dan helemaal afhankelijk van een "huisvrouwen-uurtje" of "samenvallen met voetballen". Mijn stelling (schaalfactor) is dat je toch ten minste 1000 stemmen moet scoren voor een klein beetje fatsoenlijke response.
- De invloed van "credits" is niet gebalanceerd. Met het inkopen van 5 tientjes aan credits kun je iemand maken of breken. Dat heeft dan niets meer te maken met de deelnemer, maar is uitsluitend afhankelijk van iemand die er een paar tientjes aan wil stukslaan. Iedere dag zie je "jumps" van 100+ credits bij bepaalde personen, die een hit hebben gekregen van een fan of een hater. De nieuwe high-volume kortingen werken dit alleen maar in de hand.
- De opzet van The Bunker is best wel goed. Alleen moet je er dan geen onderonsje van maken tussen redactie en deelnemers. Een telefoon, die 10 keer per uur wordt gebruikt is "not done". Je maakt er dan een "zever cultuur" van, laat ze het maar gewoon zelf uitzoeken in de bunker. Het is toch van de zotte dat je over de telefoon gaat overleggen of het een grote of een kleine McDonalds gaat worden. Straks gaan ze nog zeuren over mayo of joppiesuas !
- Kortweg : Een geweldig initiatief, een geweldige pilot maar de uitvoering is lang niet strikt en consequent genoeg. En -helaas- wordt daarmee het amateur-karakter heel erg onderstreept, het bunker-team bestaat nog iets te veel uit "individuen" met tamelijk veel eigen belangen. Jullie missen de stap om zelf naar de achtrgrond te gaan. En bunker-overlevers ruiken die discrepantie feilloos -- ze misbruiken jullie op dit moment !
Just my 2 cents,
BSOL
Keep the Sunny Side Up