Hoe staat het precies omschreven in de statuten?quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:49 schreef Tuinliefhebber het volgende:
Ik heb advies nodig over een VVE waarvan ik lid ben.
Ik woon aan een tuin die gezamenlijk bezit is van een aantal omwonenden. Mijn speciale positie is dat ik alleen via die tuin de openbare weg kan bereiken. Daartoe is in de statuten van de VVE een erfdienstbaarheid gevestigd die mij recht van overpad garandeert.
De meerderheid van de eigenaren gebruikt die tuin alleen om erin te wandelen. En men wil een mooie tuin zien. Om die reden heeft men het bestaande verharde pad (dat men lelijk vond) verwijderd en vervangen door een grindpad. Maar daardoor is de toegankelijkheid van mijn woning behoorlijk verminderd: een rolstoel, brancard of steekkarretje heeft hier behoorlijk moeite mee.![]()
Hoe kan ik de VVE bewegen, het grind weer door verharding te vervangen?
Die 'men' is toch gewoon de VVE waar jij net als ieder ander stemrecht in hebt? Dus je bent zelf akkoord gegaan met vervanging en vindt het nu ineens lastig?quote:Om die reden heeft men het bestaande verharde pad (dat men lelijk vond) verwijderd en vervangen door een grindpad.
Het water in mijn eksteroog zegt dat TS nooit naar een stemming is geweest.quote:Op donderdag 7 mei 2009 18:16 schreef eNaSnI het volgende:
[..]
Die 'men' is toch gewoon de VVE waar jij net als ieder ander stemrecht in hebt? Dus je bent zelf akkoord gegaan met vervanging en vindt het nu ineens lastig?
lekkere buren als die gewoon voor je neus voor stemmen, terwijl jij aangeeft dat het je enige pad is en dat je gehandicapte familielid niet meer op bezoek kan komenquote:Op donderdag 7 mei 2009 18:38 schreef Tuinliefhebber het volgende:
In de statuten is weinig geregeld. Het pad staat er niet in gemeld. Besluiten over een pad kunnen genomen worden met gewone meerderheid. Mijn tegenstem (ik was er tegen) maakt dus niks uit.
Maar in de statuten staat dat ik een recht van overpad heb als erfdienstbaarheid. Men mag dus niet het pad afsluiten. Maar het pad vervangen en daarmee mijn bereikbaarheid schaden, mag dat wel? dat is mijn vraag.
Een familielid van mij, die in een rolstoel zit, kan nu niet meer op bezoek komen.
Volgens mij is nu je recht van overpad geschaad, en kun je dat weer afdwingen. Maar dan moet je dus wel naar de rechter toe. In uitzendingen van de Rijdende Rechter zijn hierover genoeg uitspraken te vinden. Misschien moet je maar een paar linkjes naar de andere leden van de VVE sturen, zodat ze kunnen zien dat ze idd fout zitten.quote:Op donderdag 7 mei 2009 18:38 schreef Tuinliefhebber het volgende:
In de statuten is weinig geregeld. Het pad staat er niet in gemeld. Besluiten over een pad kunnen genomen worden met gewone meerderheid. Mijn tegenstem (ik was er tegen) maakt dus niks uit.
Maar in de statuten staat dat ik een recht van overpad heb als erfdienstbaarheid. Men mag dus niet het pad afsluiten. Maar het pad vervangen en daarmee mijn bereikbaarheid schaden, mag dat wel? dat is mijn vraag.
Een familielid van mij, die in een rolstoel zit, kan nu niet meer op bezoek komen.
Ik meen mij te herinneren dat "recht van overpad" alleen over een voetpad gaat, maar in hoeverre onder "voetpad" een verhard pad moet worden verstaan weet ik niet. Toch de rijdende rechter dusquote:Op donderdag 7 mei 2009 18:52 schreef eNaSnI het volgende:
Het lijkt mij dat de keuze van het pad niet geheel volgens de regels is. Indien er recht van overpad is, dan mag je er toch vanuit gaan dat het pad dan ook daadwerkelijk toegankelijk is voor eenieder? Wat nu als TS zelf in een rolstoel zit?
quote:Op donderdag 7 mei 2009 17:49 schreef Tuinliefhebber het volgende:
Maar daardoor is de toegankelijkheid van mijn woning behoorlijk verminderd: een rolstoel, brancard of steekkarretje heeft hier behoorlijk moeite mee.![]()
Wat is het nu: is het gebruik van het (voor jou en je bezoek enige toegangs)pad door rolstoelgebruikers bemoeilijkt of bijkans onmogelijk gemaakt?quote:Op donderdag 7 mei 2009 18:38 schreef Tuinliefhebber het volgende:
Ook al was het 7 meter, dat ga je toch niet zelf op het zere been nemen.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:33 schreef Tuinliefhebber het volgende:
Nou daar mik in dan maar op. Probleem, is wel dat het een grindpad van 70 meter lang is, en dat netjes te bestraten kost een hoop geld. Dat wil ik niet zelf betalen, want ik heb de schade niet veroorzaakt.
Ik vrees dat de rechter eraan te pas zal moeten komen.
De beslissing is met een grote meerderheid tijdens een vergadering van de vve aangenomen. In je eentje begin je daar weinig tegen.quote:Op zondag 10 mei 2009 11:08 schreef Palomar het volgende:
Ik vraag me wel af of je niet van te voren officieel (schriftelijk) bezwaar in had moeten dienen tegen deze beslissing. Je weet dat de beslissing is genomen en dus heb je volgens mij ook de plicht om hier actief weerstand tegen te bieden. Zelfde idee als onderzoeksplicht bij het kopen van een nieuwe auto of huis op zichtbare gebreken. Achteraf er nog eens mee aankomen werkt niet echt in je voordeel.
Verder vraag ik me af of je erfdienstbaarheid wel echt zo belemmerd wordt. Een rechter zal misschien wel oordelen dat die erfdienstbaarheid alleen voor jou geldt (bewoner) en niet voor evt. bezoek in een rolstoel en dat er dus niks verslechterd is.
Maarja, blijkft lastig. Ik zou het ook maar gewoon aan een echte jurist vragen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |