Goede avond

Bewust genieten is mijn motto deze week geweest. Bewust genieten van de mooie momenten die zich aandienen om zodoende meer momenten in het leven te krijgen die staan voor vreugde en genot, niet eens meer momenten maar dat die momenten intenser beleefd worden en langer duren en uitwerken en meer in mijn "systeem" gaan zitten ook.
Op het moment dat een genotmoment zich aandient direct overschakelen op bewuste toestand. Zo'n genot moment kan een kop koffie, glas water, sigaret, zon, wandeling, hond, sociale interactiviteit, film, muziek, game of wat anders zijn. Zo'n genot moment dus niet voorbij laten gaan maar eens aangrijpen en bewust worden dat het aanwezig is in mijn leven. Een glas water bijvoorbeeld niet voorbij laten gaan maar bij iedere slok het koude lekkere water naar binnen laten vloeien richting de keel naar de slokdarm en dan de maag. Een tosti niet zomaar wegwreten maar proeven en langer erover doen dan normaal. Het begint dan bij het eerste glas water en de eerste kop koffie in de morgen , vervolgens is het bewuste genieten aanwezig en is het volgende makkelijker te doen. Vanaf de vroege morgen doorgaan naar de middag en dan bij activiteit het lichaam ervaren hoe het voelt om actief te zijn bij inspanning. Daarna bij inspanning de ontspanning oftewel de endrofine die het lichaam aanmaakt voelen en zo is anti depressiva overbodig en niet nodig

Het is mindfulness hoe ze het noemen ook, een stukje daarvan in ieder geval, veel meer bestaat daaruit en ik wil daar ook een cursus over volgen wat ze me aanraden op de zorg ook. Voor ieder mens is het goed om te doen om het leven kwalitatief beter te maken zeiden ze mij.
Iedere kop koffie smaakt lekker maar dan is het in 100 procent van de gevallen mogelijk om het 2 keer lekkerder te laten smaken net zoals water en frisdrank. Ook een salade of lasagna of een wandeling of een moment met mijn hond. Ga zo door, de zon en alles. Kan over een dikke BMW praten of over een spelcomputer, groot huis vakantie maar dat is dan iets dat verder gaat en niet eens nodig is om de dag mooi te maken. Dat grotere genot kan de dag mooier maken maar het is niet persee nodig dus, minimale vreugde kan opgebouwd worden en dan in stilte en rust dezelfde ervaring beleven. Een dikke bmw of mercedes went ook, genot went nooit en of het dan die dikke auto is of iets kleiners, het is en blijft genot dus tevredenheid met wat je hebt in positieve zin.
Door bewust te worden van die mooie momenten hoe klein ze soms ook zijn is de kans groot dat de rest van de dag ook beter gaat zijn zelfs al is er geen directe aanleiding. Bewustwording van het positieve en dan het doorgaan richting de toekomst zelfs zonder genotmoment. Zonder aanleiding positief in het leven staan. Merk dat het dus echt aanslaat en dat er meer licht schijnt in mijn duistere ik. Dan is het de vraag of het ook werkt op echt mindere dagen en dat hoeft niet meteen altijd zo te zijn, zolang 75 procent van de dagen maar zo zijn dat het werkt of vanzelf gaat. Idealisme is niet mijn uitganspunt, perfectionisme alles behalve.
Het leven vol maken met positieve invloeden door zelf actief te zijn ermee.
Gisteren naar de arts geweest en die wilde weer overschakelen op anti depressiva maar daar word ik alleen maar druk van. Ik probeer het door positieve bewustwording voorlopig, iets dat mijn broer mij aan het aanleren is omdat hij een cursus aan het volgen is daarin.
Cursus kost 300 euro maar als ik het zonder kan doen dan doe ik het zonder. Cursus bestaat uit veel meer, ook activering van het hele lichaam en nog meer met meditatie maar dan moet ik iedere dag 1 1/2 uur bezig zijn ermee.
Misschien dat bewust worden en blijven van het positieve genoeg is om depressieve klachten te bestrijden.
Verder wens ik iedereen een prettig weekend

Ben blij met zo'n geweldige broer waar ik goed mee kan praten en die mij helpt in slechtere tijden en goed advies geeft en goede tips. Altijd iemand om op terug te vallen, zeker als mijn ouders op leeftijd raken later.
Volgende week in de natuur wandelen met een kameraad en dan ook maar eens wat praten over het leven op positief vlak.
Nogmaals prettig weekend allemaal, was weer een waar genoegen om even hier te zijn

Alweer een week geleden laatste bezoek, laptop staat alleen in het weekend aan. Misschien volgende week wat vaker.
Dan is er nog het werk waar ik mee bezig ben, er komen steeds meer opties naar voren qua werk en vrije tijd. Opties die nooit naar voren zouden zijn gekomen zonder de instorting tijdens de economische studie. Alsof ik nu meer kansen krijg om mijn leven in te delen met meer inspiratie erin. Zou ik zijn doorgegaan op die manier dan was het 70 uur per week economie, economie en nog eens economie. Nu lijkt het zo te zijn dat er veel meer ruimte is voor andere zaken, ook qua werk die meer voldoening kan brengen. Anders zat ik komende maandag te rekenen de hele dag en bezoeken te brengen aan financiele instellingen. Nu misschien een andere weg in mijn leven met iets minder inkomen waarbij ik meer zingeving krijg.
Nog steeds hoop. Vorige bericht vorige week was depressief maar zo heb ik mijn dagen. Gisteren was ook een mindere dag en zo wisselt het nog steeds zo nu en dan. Maar dat hoort erbij hier. Heb het onder controle en raak eraan gewend volgens mij.
Tijd om even bewust te genieten van een sigaret

De rook inademen, diep in mijn longen en dan een lekker hoesten om de sigaret uit te drukken en dan te denken van...." Waarom stop ik niet". Positieve bewustwording van een negatieve gewoonte
[ Bericht 5% gewijzigd door Topspin op 16-05-2009 21:45:43 ]