abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68725030
Hallo klussers,

Even een paar foto's:

Dit is het huis (huurwoning, bouwjaar 1946).

Zo ziet de zolder er op dit moment uit:

Zoals je ziet is het een behoorlijke zolder en dus zonde om niets mee te doen. Ik wil er geen hele kamer in timmeren, maar toch wat bergruimte creëren, er er zelf (100Kg) kunnen lopen.

Na het fatsoeneren van het isolatiemateriaal kwamen wat balken in zicht. Deze zijn zijn 32x175mm en overspannen max. 3.20m. De HoH afstand is ongeveer 75cm. Kan ik hier zomaar 18mm OSB platen op leggen? Dit zou voor normaal woongebruik denk ik geen goed idee zijn, maar het gaat hier om een simpele bergzolder waar slechts 1 persoon hoeft te lopen, en waarbij (relatief lichte) spullen langs de randen worden gestald, of zelfs op planken aan de muur. De mensen die ooit het isolatiemateriaal hebben aangebracht, moeten ook over die balken hebben gelopen...

- Is deze zolder uberhaupt geschikt om iets mee te doen qua vloer?
- Is er een reden dat in 63 jaar tijd niemand op het idee is gekomen er een vloertje in te leggen?
- Zijn er mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

De balken eruit slopen en vervangen is geen optie, er zit net een nieuw plafond onder, en het is een huurwoning dus het mag ook geen duizenden euro's kosten. Ben benieuwd naar jullie reacties.
  † In Memoriam † woensdag 6 mei 2009 @ 12:36:07 #2
21636 Feestkabouter
pi_68725651
ervaren klusser hier:
32 mm dik lijkt misschien wat weinig, maar 175 mm breed (hoog) is dan echt wel weer stevig hoor!
Als je daar een vloertje op timmert of schroeft kun je er echt gewoon op lopen!
ik weet alleen even niet wat OSB is, je moet uiteraard wel hout hebben dat bij de overspanning van de 75 cm een beetje goed is.
zorg liefst wel effe dat je een overlap neemt. daarmee bedoel ik: stel dat je net 1 voet op het midden van de 75 cm zet op 1 plank, dan buigt die ene plank door. als de planken in elkaar haken (groef en messing) wordt je gewicht meteen ook verdeeld over de planken ernaast. als je planken neemt die niet in elkaar haken, is het een idee om het hele oppervlak (of in elk geval het midden waat je kunt staan) van een heel dun laagje (3 of 4 mm) platen te voorzien, dan heb je ook altijd de verdeling van je gewicht over meer planken.
maar misschien is OSB hout wel stevig genoeg en hoef je daar verder geen rekening mee te houden. zou alleen zo lullig zijn als je net bij een wat zwakkere plank toch een keer door je mooie plafonnetje heen trapt

[ Bericht 0% gewijzigd door Feestkabouter op 06-05-2009 12:43:14 ]
  † In Memoriam † woensdag 6 mei 2009 @ 12:42:34 #3
21636 Feestkabouter
pi_68725880
OSB = ons soort balken?

nee ik heb het gevonden.
ken het niet, weet niet of het sterk genoeg is voor de 75 cm. probeer gewoon eens 1 plank.
zijn het platen met flinke breedte of planken van bijv 15 cm breed?
pi_68725988
OSB constructieplaten zijn het meest gebruikt voor dit soort toepassingen. Meest verkocht in 244x122 maar bij Hornybach heb je ze ook in het handzamere 244x61 formaat, dat is beter te vervoeren en dat past ook mooi door het trapgat (60x80). Als ervaren klusser moet je toch weten wat een OSB plaat is
  † In Memoriam † woensdag 6 mei 2009 @ 13:20:13 #5
21636 Feestkabouter
pi_68727221
je kent toch ok nie alles kenne
pi_68728947
Ik zou toch echt een bouwkundige inschakelen voordat je hiermee aan de slag gaat. Het is op zich niet zo'n groot project, maar de schade is al snel zeer groot als het toch nét niet blijkt te kunnen.
Denk hierbij aan zaken als constructie, houtworm etc.
Ik denk dat het wel kan, maar voor relatief weinig geld krijg je de garantie van iemand dat het ook echt kan.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  woensdag 6 mei 2009 @ 14:27:58 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_68729717
OSB= Oriented Strand Board

Balken zijn voldoende hoog; het probleem is meer de tussenruimte (75cm); die is erg fors, in combinatie met de vrij geringe breedte (3,2cm). Voor een dragende vloer van een verblijfsruimte, gebruik je bij zo'n overspanning al snel blaken van 175x75, 61 cm hart-op-hart tot 40 cm hart-op-hart.
Om die reden zou ik er geen echte kamer van maken, maar bergruimte voor lichte spullen is geen enkel probleem.
OSB is prima materiaal ervoor, zorg er wel voor dat de naden op het hart van de balken vallen en niet ertussen, dan krijg je problemen met de doorbuiging van de platen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_68735876
Bij ons is de planken vloer van de bovenverdieping ( anno 1902) eerst met een rachelwerk dwars op de balken (met een hoh van 45 (?) cm opgehoogd.
Daartussen en doorheen zijn de elektra- en waterleiding en afvoer gelegd.
En dooroverheen een osb vloer met messing en groef.

Maw: volgens mij versterk je de vloer door haaks op de bestaande balken een frame te maken, waarop de osb platen liggen.
Als je geen leidingen eronder hoeft, dan kun je balkjes nemen die minder hoog zijn.

! onder voorbehoud van goedkeuring van een bouwkundige !
Want is het is jammer om zoveel ruimte waarvoor je betaalt, níet te gebuiken.
  Moderator woensdag 6 mei 2009 @ 18:01:37 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_68738777
Is er een mogelijkheid om tussen de balken eventueel balkjes bij te plaatsen ? Op die manier kun je het draagvlak natuurlijk wel vergroten. Ik vind ene hart op hart afstand van 75 cm wel erg fors.

Wij hebben voor 4 jaar terug ook zo'n soort zolder begaanbaar gemaakt en daar hadden we een hart op hart afstand van 50
  FOK!fotograaf woensdag 6 mei 2009 @ 18:09:49 #10
17893 Forno
pi_68739069
Hier is een handig tooltje om globaal de afmeting van de balken te bepalen. Of om terug te rekenen.

Volgens de balkenschuif is je constructie te slap om er een vloer van te maken.
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:21:35 #11
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_68750687
je kunt ook de balken verstevigen door een CLSje ertegen aan te verlijmen en schroeven.
hiermee maak je de balken wat steviger, maar ook meteen wat breder wat weer gunstig is om je plaatmateriaal op te bevestigen.

ik weet niet of het mogelijk is om een plaat van 122x244 boven op zolder te krijgen, maar dan zou ik voor underlament gaan.is volgens mij iets lichter.

let wel op dat de platen bijelkaar komen op een balk. dus niet de veer en groef tussen twee balken bij elkaar laten komen.
© www.driekeerniks.be
  woensdag 6 mei 2009 @ 23:29:45 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_68754705
Ik heb het idee dat Underlayment ook sterker is maar dat weet ik niet zeker.
Als de 80cm te groot blijkt (ik heb er nog niet aan gerekend, maar daar ben ik niet zo goed in) zou je ook 2 platen op elkaar kunnen leggen waarbij je de naad steeds laat verspringen en je de 2 platen onderling aan elkaar bevestigd. Maar misschien is de balkenconstructie sterker maken wel goedkoper.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_68760095
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 18:09 schreef Forno het volgende:
Hier is een handig tooltje om globaal de afmeting van de balken te bepalen. Of om terug te rekenen.

Volgens de balkenschuif is je constructie te slap om er een vloer van te maken.
Die tool ken ik maar dat zijn echt woonspecificaties (veel meer gewicht), een bergzoldertje hoeft niet zoveel te dragen.
pi_68815654
Kan iemand bevestigen dat h.o.h. 75cm, balken 32x175mm, max overspanning 3,20m kan met een 18mm OSB vloer voor een bergzoldertje?
  † In Memoriam † vrijdag 8 mei 2009 @ 18:36:40 #15
21636 Feestkabouter
pi_68818106
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 17:21 schreef Captain Pervert het volgende:
Kan iemand bevestigen dat h.o.h. 75cm, balken 32x175mm, max overspanning 3,20m kan met een 18mm OSB vloer voor een bergzoldertje?
OSB ken ik dus niet goed genoeg om te zeggen of 75 cm haalbaar is.
32 mm dikke balken......... is eerder een stevige plank op zijn kant dan een balk, maar met de 175 mm breedte (hoogte) is het voor slechts 3.20 meter wel stevig zat.

Het is wel (zoals al gesuggereerd door anderen) een redelijk kleine moeite om haaks op de balken bijv op 40 cm afstand (hart tot hart) kleine balkjes te timmeren, 40x40 denk ik dan aan. misschien iets breder waar de OSB-planken tegen elkaar aan moeten liggen en dus een balkje moeten delen, maar als je goed meet moet dat ook wel op 40 mm kunnen.
het maakt het geheel wel sterker, of eigenlijk niet sterker, maar het verdeelt het gewicht over meer balken en het verkleint de 75 cm overspanning.
  FOK!fotograaf vrijdag 8 mei 2009 @ 18:59:43 #16
17893 Forno
pi_68818832
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 18:36 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

OSB ken ik dus niet goed genoeg om te zeggen of 75 cm haalbaar is.
32 mm dikke balken......... is eerder een stevige plank op zijn kant dan een balk, maar met de 175 mm breedte (hoogte) is het voor slechts 3.20 meter wel stevig zat.

Het is wel (zoals al gesuggereerd door anderen) een redelijk kleine moeite om haaks op de balken bijv op 40 cm afstand (hart tot hart) kleine balkjes te timmeren, 40x40 denk ik dan aan. misschien iets breder waar de OSB-planken tegen elkaar aan moeten liggen en dus een balkje moeten delen, maar als je goed meet moet dat ook wel op 40 mm kunnen.
het maakt het geheel wel sterker, of eigenlijk niet sterker, maar het verdeelt het gewicht over meer balken en het verkleint de 75 cm overspanning.
Als je de balkafmeting en de hart-op-hart afstand in de balkenschuif stopt, is de vloer niet geschikt als vloer.

Haaks balkjes tussen de hoofdbalken timmeren voegt geen enkele sterkte toe.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 19:16:22 #17
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_68819426
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 18:59 schreef Forno het volgende:

[..]

Als je de balkafmeting en de hart-op-hart afstand in de balkenschuif stopt, is de vloer niet geschikt als vloer.

Haaks balkjes tussen de hoofdbalken timmeren voegt geen enkele sterkte toe.
Balken er over wordt er toch bedoeld?

Maar dat leverd toch ook alleen maar meer stijfheid op en misschien een beetje sterkte?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_68827080
Uit de OP maak ik op dat nog niet alle balken in het zicht zijn gekomen. Correct?
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er toch nog een aantal zwaardere balken opduiken. Het genoemde aantal en formaat van de balken die wel zichtbaar zijn lijkt me al met al wat te licht om voldoende bijdrage te leveren aan de dak constructie.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  FOK!fotograaf zaterdag 9 mei 2009 @ 14:16:11 #19
17893 Forno
pi_68841343
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 19:16 schreef maok het volgende:

[..]

Balken er over wordt er toch bedoeld?

Maar dat leverd toch ook alleen maar meer stijfheid op en misschien een beetje sterkte?
Ik las ertussen. Het kippen wordt er in ieder geval wel mee voorkomen.

Maar de sterkte, in de zin van het weerstandsmoment tegen doorbuiging, veranderd er niet door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')