abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 mei 2009 @ 16:43:19 #1
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68697406
Aangezien er nu voor de kijker en de bewoners niet direct duidelijk is wat er nou aan afspraken en regels en consequenties is, is het misschien een idee om voor de volgende bunker de site en manier van werken aan te passen. Hebben jullie nog meer ideeën of commentaar, brainstorm gerust mee!
Let op: Deze manier van werken houdt ook in dat het concept wellicht iets anders is dan de redactie in gedachten had.. maar aangezien ik niet precies weet wat het concept is moet je dat eigenlijk maar voor lief nemen.

Eerst even wat 'functieomschrijvingen' van de verschillende partijen in het programma:
De Redactie: Het concept houdt in dat de kijker alles bepaalt, dus eigenlijk zou de redactie zich niet zozeer bezig moeten houden met het creatieve proces, maar eerder met het bewaken van het creatieve proces, het uitvoeren van wat de kijkers bedenken en het stellen van randvoorwaarden. De Redactie fungeert daarom als uitvoerende instantie EN als moderator van de ideeën die door users worden aangedragen. Daarnaast fungeert de redactie als controleur of de opdrachten al dan niet gehaald zijn. Hierbij staat het ze vrij om de hulp van de kijkers in te schakelen uiteraard .

De Streamers: De streamers hebben volledige controle over wat er gebeurt in het programma, binnen de randvoorwaarden die gesteld zijn door de redactie. De streamers kunnen stemmen op polls en ideeën aandragen.

Een idee voor een dagopdracht (of weekopdrachtl) wordt als volgt aangevraagd:
  • Via de submit komen ideeën binnen van kijkers. Deze ideeën worden meteen publiek beschikbaar gemaakt op een lijst, (met wat handige sorteer en filterfuncties voor de users uiteraard). Voor elk idee is er minstens 1 negatief 'effect' als de opdracht niet gehaald wordt, en minstens 1 positief 'effect' als de opdracht wel volbracht wordt. De tijdsduur voor deze 'effecten' is te specificeren alsmede of het een persoonlijk effect is of een groepseffect. Het invullen van deze effecten is optioneel.
    Op het moment dat deze ideeën gesubmit worden zullen zij de status 'wacht op toestemming redactie' hebben.
  • De redactie beoordeelt deze ideeën op financiële haalbaarheid (een olifant in de bunker of iets ontiegelijks duurs kan uiteraard niet), of de opdracht uitvoerbaar is door de bewoners, of deze voldoen aan de randvoorwaarden, en evt. Ethische bezwaren.
    Na deze beoordeling heeft de redactie de volgende mogelijkheden:
    - Het idee afkeuren. (de Redactie geeft het idee de status 'afgekeurd' mee.)
    - Het idee licht wijzigen. Dit zal dan in een aparte kleur in de tekst van het idee zichtbaar zijn. Denk bijv. aan de 'effecten' aanpassen of het idee zo aanpassen dat het haalbaar is. (de Redactie geeft het idee de status 'OK na wijziging' mee.)
    - Het idee 1 op 1 goedkeuren. (de Redactie geeft het idee de status 'OK' mee).
  • Nadat de ideeën door de redactie gemodereerd zijn komen de goedgekeurde ideeën in een lijst te staan, waarop deze voor een vaste periode (bijv. 3 dagen) zullen staan. Op deze ideeën kan gestemd worden dmv het +/- systeem dat nu ook voor de deelnemers gebruikt wordt. Elke stem kost uiteraard 1 credit.
  • Elke dag op een vast tijdstip (bijv. 20:00) zal het idee met de meeste stemmen geselecteerd worden voor het dagduel van de volgende dag. Dit idee is dan uiteraard niet meer beschikbaar voor de stemming. Er kan vanaf dit tijdstip (in dit voorbeeld 20:00) gestemd worden op welke bewoners dit duel gaan uitvoeren.
  • Tijdens en na het uitvoeren van de opdracht zal de redactie toezien op correcte uitvoering (uiteraard) en of deze faalt danwel slaagt.
  • Indien de opdracht faalt worden de negatieve effecten geactiveerd. Indien de opdracht slaagt worden de positieve effecten geactiveerd. Deze effecten zullen publiek beschikbaar zijn voor zowel de bewoners (op het computerscherm) als voor de streamers (op de site). Hierbij staat duidelijk omschreven wat het effect is, en er telt een timertje mee voor hoe lang het effect geldt. Overigens is niet voor alle effecten een timertje nodig (bijv. 'een maaltijd van de mac' heeft geen timer nodig). Deze effecten gelden zo lang als de timer duurt of totdat ze opgebruikt zijn, en het is erg belangrijk dat hiermee niet gesjoemeld wordt.

Verder is het een leuk idee om de manier van stemmen aan te passen. De boodschappenlijstjes zijn perfect maar niet transparant genoeg, dus sigaretten, warm water, electiciteit etc kun je beter met een 'slidermechanisme' doen.
    Voor sigaretten kun je bijvoorbeeld het aantal sigaretten laten bepalen in een range tussen de 0 en 30 per dag, en dan met het +/- systeem voor of tegen 1 (of misschien 0,1?) sigaret meer of minder stemmen. Het uitgangspunt van de slider zou je kunnen stellen op 10 bijvoorbeeld (zodat de mensen die tegen en voor veel sigaretten zijn niet ineens een voordeel hebben vanaf het begin).
    Voor warm en koud water kun je het uitgangspunt op 0 laten liggen, en als het aantal tegen stemmers groter is dan het aantal voor stemmers is er koud water, als het aantal voor stemmers groter is dan het aantal tegen stemmers is er warm water. Deze zelfde methode kun je aanhouden voor electriciteit, licht etc etc.

Het kan uiteraard zo zijn dat er events zijn die de polls voor licht, electriciteit en water uitschakelen omdat de bewoners warm water verdiend hebben.

Dat was het wel weer even.. Ik denk dat deze manier van werken voor meer transparantie en meer controle door de gebruikers zal leiden! Laat even weten wat jullie hier van denken .
  • Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
    pi_68697707
    Ik ben benieuwd naar het kostenplaatje.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 16:51:57 #3
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_68697742
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 16:51 schreef Dementor het volgende:
    Ik ben benieuwd naar het kostenplaatje.
    Bedoel je om zo'n site te bouwen/onderhouden?
    Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
    Een gedicht over Maanvis
    Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
    pi_68697841
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 16:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Bedoel je om zo'n site te bouwen/onderhouden?
    Het totale kostenplaatje.
    pi_68699881
    Zoals het nu is bepaald de regie de polls, vaak ook wel aan de hand van wat er hier op het forum geroepen wordt, maar ze kunnen het wel veel sturen zo. Mijn idee is, zoals maanvis ook oppert, om een pagina te maken waar je ideeën direct kunt plaatsen waar direct op gevote kan worden. Uitstekend voorbeeld hiervan is:

http://productideas.appspot.com/#15/e=cf&t=5
    pi_68700017
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 17:52 schreef Espabilado het volgende:
    Zoals het nu is bepaald de regie de polls, vaak ook wel aan de hand van wat er hier op het forum geroepen wordt, maar ze kunnen het wel veel sturen zo. Mijn idee is, zoals maanvis ook oppert, om een pagina te maken waar je ideeën direct kunt plaatsen waar direct op gevote kan worden. Uitstekend voorbeeld hiervan is:

http://productideas.appspot.com/#15/e=cf&t=5
    Nog meer interactie is goed maar de regie moet altijd enige controle houden omdat deze ook verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van de Overlevers.
    Streamers willen alle emoties zien in het spel, normale dagen en extremere maar men vergeet nog wel eens dat dit programma 25 dagen duurt.
    Je moet als maker denken aan enige opbouw wat betreft de intensiviteit van de opdrachten en de uitwerking van de polls op de Overlevers.
    De streamers krijgen echt wel te zien wat ze willen zien daar is afgelopen weekend een goed voorbeeld van.

The game is on.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 18:01:17 #7
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_68700176
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 17:56 schreef Dementor het volgende:

[..]

Nog meer interactie is goed maar de regie moet altijd enige controle houden omdat deze ook verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van de Overlevers.
    Streamers willen alle emoties zien in het spel, normale dagen en extremere maar men vergeet nog wel eens dat dit programma 25 dagen duurt.
    Je moet als maker denken aan enige opbouw wat betreft de intensiviteit van de opdrachten en de uitwerking van de polls op de Overlevers.
    De streamers krijgen echt wel te zien wat ze willen zien daar is afgelopen weekend een goed voorbeeld van.

The game is on.
    Vandaar ook de moderatie vooraf. Je kunt altijd nog zeggen dat het idee te extreem is en dat als reden aanvoeren om het af te keuren. Je hoeft als regie niet het complete verloop van het spel te bepalen, dat doen jullie nu ook niet, maar mijn methode maakt het wel veel transparanter.
    Een gedicht over Maanvis
    pi_68700197
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 17:56 schreef Dementor het volgende:

[..]

Uiteraard, zoals maanvis al schreef kan de redactie meer het proces bewaken en de haalbaarheid etc inschatten maar met een systeem als ik aandraag leg je wel een directere link tussen ingezonden ideeën en in hoeverre de streamer daar achter staat.

Overigens:
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 16:54 schreef Dementor het volgende:

[..]

Met een goede webdesigner hoeft dat niet veel te kosten. Het zijn vrij eenvoudige systemen die werken op databases en kent verder weinig onderhoud wanneer het goed gemaakt wordt. Het ontneemt juist wat werklast denk ik als je een uitgebreid geautomatiseerd control panel hebt.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 18:02:38 #9
    243135 5thencounter
    Shit, nog steeds hier..
    pi_68700223
    Ik zou dan toch graag die stemmingssliders zien van de lopende polls en booschappenlijst vóórdat ik een credit in een stemming of een winkelmand stop.
    Ik wil aan de hand van die slider(thermometergraph) kunnen zien of ik méé of tegen ga werken aan de keuzes.
    pi_68700304
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:02 schreef Espabilado het volgende:

[..]

Uiteraard, zoals maanvis al schreef kan de redactie meer het proces bewaken en de haalbaarheid etc inschatten maar met een systeem als ik aandraag leg je wel een directere link tussen ingezonden ideeën en in hoeverre de streamer daar achter staat.

Overigens:
    [..]

Met een goede webdesigner hoeft dat niet veel te kosten. Het zijn vrij eenvoudige systemen die werken op databases en kent verder weinig onderhoud wanneer het goed gemaakt wordt. Het ontneemt juist wat werklast denk ik als je een uitgebreid geautomatiseerd control panel hebt.
    En juist dat kost veel geld.
    Ik vind de opzet van Maanvis aardig, ik zal er nog eens over nadenken,
      dinsdag 5 mei 2009 @ 18:05:36 #11
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_68700309
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:02 schreef 5thencounter het volgende:
    Ik zou dan toch graag die stemmingssliders zien van de lopende polls en booschappenlijst vóórdat ik een credit in een stemming of een winkelmand stop.
    Ik wil aan de hand van die slider(thermometergraph) kunnen zien of ik méé of tegen ga werken aan de keuzes.
    Dat is idd een goed idee, alhoewel ik ook wel begrijp waarom het nu zo werkt.. meer credits verspillen is immers meer geld voor de makers.
    Een gedicht over Maanvis
    pi_68700335
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:02 schreef 5thencounter het volgende:
    Allerlei metertjes waarmee je realtime dingen kunt aanpassen is geweldig.
    Maar is het nog leefbaar binnen die bunker als iedere halve minuut het licht aan en uit gaat?
      dinsdag 5 mei 2009 @ 18:07:23 #13
    243135 5thencounter
    Shit, nog steeds hier..
    pi_68700370
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat is idd een goed idee, alhoewel ik ook wel begrijp waarom het nu zo werkt.. meer credits verspillen is immers meer geld voor de makers.
    Prima toch? maar niet mijn credits dan..
      dinsdag 5 mei 2009 @ 18:10:56 #14
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_68700488
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:06 schreef Dementor het volgende:

[..]

Maar is het nog leefbaar binnen die bunker als iedere halve minuut het licht aan en uit gaat?
    Je kunt uiteraard ook een looptijd voor de standen van de metertjes doen hè . Bijvoorbeeld dat je stemt voor 'vanaf 15:00-18:00 licht of donker?' Zegmaar de dag in 'blokken' verdelen die we kunnen controleren vwb het licht.. en voor de 'leefbare ruimte' kun je uiteraard sommige blokken niet in de stemming gooien
    Een gedicht over Maanvis
    pi_68700546
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:02 schreef Espabilado het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij geen flauw idee waar je over praat.
      dinsdag 5 mei 2009 @ 18:18:53 #16
    243135 5thencounter
    Shit, nog steeds hier..
    pi_68700750
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:06 schreef Dementor het volgende:

[..]

Nene, je snapt het niet.. ik bedoel niet á la minuuut aanpassingen,.. alleen de status van alle input van dat moment, zodat ik kan zien of ik het er mee ééns ben en aldus mijn stemming kan aanpassen...
    pi_68701349
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:12 schreef HuHu het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij geen flauw idee waar je over praat.
    Ik heb idd zelf de knowhow niet maar weet wel dat wat ik voorstel niet iets super hoogstaands is. Het is niet veel anders dan dat de site nu werkt, alleen krijgt de gebruiker dan dingen te zien die nu alleen voor redactie te zien is. Of wil je mij gaan vertellen dat iets zoals op de link die ik gaf te ambitieus is
      † In Memoriam † dinsdag 5 mei 2009 @ 18:48:38 #18
    128220 Peter6000
    pi_68701652
    Goed plan, je legt de regie veel meer in handen van de streamers, maar houdt tegelijkertijd de wezenlijke controle (of een idee wel of niet doorgaat) bij de redactie.
    En zo`n slidermechanisme voor basiszaken als roken, elektriciteit, licht aan/ uit, warm/ koud water, lijkt me gaaf. Dat geeft echt het idee of je zelf de Bunker zit te besturen.

Ik denk zeker dat de makers hier wat aan kunnen hebben mocht er een Bunker 2.0 komen.

Of dit plan wel of niet te financieren is, is verder aan de makers.

Sluit ook aan bij mijn kritiek over de onduidelijkheid van de Polls, ik zou er graag een tijd/ hoeveelheid-aanduiding zien (hoelang er er geen gel voor Peter, hoelang blijft Joey in de Bunker, hoeveel meer te eten bij isolatie, hoeveel drank als er drank de Bunker in mag), zodat duidelijk is waarop ik stem.
    En ook een eindtijd van de Poll, en een tijdstip waarop de maatregel ingaat.
      Moderator donderdag 7 mei 2009 @ 10:21:03 #19
    1424 crew  Jimbo
    Gråtrunka
    pi_68763149
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 16:54 schreef Dementor het volgende:

[..]

als t maar niet ontwikkelt word door egene die het nu gedaan heeft ...
    Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
    Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
    @:Jimbo voor mod, yeah *O*
      donderdag 7 mei 2009 @ 10:45:44 #20
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_68763926
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 10:21 schreef Jimbo het volgende:

[..]

als t maar niet ontwikkelt word door egene die het nu gedaan heeft ...
    Misschien is het zelfs een idee om het beheer van die site (exclusief de streams) in de handen van FOK! te geven?
    Een gedicht over Maanvis
      donderdag 7 mei 2009 @ 11:01:17 #21
    57497 happyme28
    I'm so happy
    pi_68764464
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 18:18 schreef 5thencounter het volgende:

[..]

Nene, je snapt het niet.. ik bedoel niet á la minuuut aanpassingen,.. alleen de status van alle input van dat moment, zodat ik kan zien of ik het er mee ééns ben en aldus mijn stemming kan aanpassen...
    Oftewel, de stand van een poll zien voordat je er een credit aan besteedt.
      dinsdag 26 mei 2009 @ 12:57:39 #22
    160398 akveor
    Ja, ik ben het...
    pi_69414846
    Buiten dagduels zou er minder controle moeten komen op 1 individu. Het zou meer Fok tegen de groep moeten zijn. De groep werd op een verkeerde manier ondermijnt door vage opdrachten.
    Wanneer ideeën en opdrachten voor 1 op meerdere personende bunker binnenkomen de groep laten bepalen wie van hen die opdrachten gaat uitvoeren. Hiermee krijg je meer interactie en discussie in de groep. Ook kan er groepsvorming binnen de groep optreden.

Geen individuele beloningen meer via polls. Juist daar zou je de winkelwagen voor kunnen gebruiken door artikelen niet alleen voor de hele groep te bestellen maar ook extraatjes waar je als streamer ook voor 1 persoon kan bestellen. Rokers pesten vind ik wel erg gemakkelijk scoren. Geef dan de optie: 1 (of meerdere) gaat stoppen. Zoek zelf maar uit wie. Maar ook: De eerste keer dat er van de Mac binnenkomt mag iemand niet mee-eten.

IDD ook meer transparantie voor de winkelwagen. Sowieso bekend maken welke producten er in de top zoveel staan. Extraatjes per overlever kunnen geven. In dat geval zou ik er ook geen probleem mee hebben credits te betalen voor boodschappen. Hier tegenover zou kunnen staan gratis polls die van niet van grote betekenis zijn. Misschien zelfs bekijken of er vanaf Fok '5 minuten polls' geplaatst kunnen worden zoals ook in de COS voorbij komen.

Voor indivuele polls. Elke overlever een gelijk aantal polls te geven die hij/zij op elk moment zelf mag inzetten. De overlever formuleert zelf de poll en opties. Poll hoeft eventueel niet bekend gemaakt worden aan de rest. Zo kan een overlever bijv. attributen voor in het spel vragen aan de streamer. Maar ook extra's voor zichzelf vragen of een sanctie (alleen voor hem/haar?) ongedaan maken. Die zelf aan te vragen polls laten vertegenwoordigen door fiches. De overlever mag die fiches gebruiken om te onderhandelen. Polls kunnen eventueel ook gebruikt worden om iets extra's voor de groep te vragen tijdens bijv. een feetstje. Om ook eventueel de redactie te overrulen. Overlevers moeten zelf slim met die polls omgaan en met name de te geven optie en formulering.
    Voorbeeld:
    Mag ik roken:
    Ja
    Nee

Mag ik roken wanneer ik iemands gel verstop
    Ja
    Nee

Zo creëert de overlever zelf dat ie een 007 wordt.

Ideeën en opdrachten. Dit hèt interactieve gedeelte maken. Niets mooier dan je eigen idee voorbij zien komen. Het oorspronkelijke idee publiceren op TBO. De oorspronkelijk inzender krijgt een topic waar het idee verder uitgewerkt kan worden om valkuilen te voorkomen. De redactie discussieert daar mee en geeft aan wat wel of niet kan. Inzenders belonen door aan het einde van TBO2 het beste idee te belonen.

Polls moeten natuurlijk een stuk duidelijker. Voornamelijk van de dagopdrachten. Het verrassingselement zou meer bij de overlevers moeten liggen dan bij de streamers. Laat ons maar lekker gniffelen omdat we weten wat er staat te gebeuren.

Niet alle polls persé door de meerderheid laten beslissen. In sommige polls is namelijk geen meerderheid te behalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door akveor op 26-05-2009 13:32:50 ]
      donderdag 28 mei 2009 @ 17:10:34 #23
    19440 Maanvis
    Centuries in a lifetime
    pi_69497007
    Een gedicht over Maanvis
    pi_69509093
    Ik zat vandaag eens te denken dat ik het maar niets vindt dat er iedere week eentje optieft. Eigenlijk zouden ze alle acht moeten blijven tot het eind en zou je zoiets moeten introduceren als een A en een B groep, waarbij mensen van de B groep kunnen promoveren naar de A groep en mensen van de A groep terug kunnen vallen naar de B groep. De winnaar van beide groepen krijgt een prijs.

Bijvoorbeeld de winnaar van A 10.000 euro en de winnaar van B 5.000 euro. Daarnaast staat de B groep lager in hiërarchie en moeten ze luisteren/opdrachten uitvoeren van mensen uit die A groep.
    Een combinatie van persoonlijke skills en/of onbenulligheden kan ze laten promoveren en/of degraderen. Maar daarin heeft de streamer een hele zware stem met "voten".

Je kunt er eigenlijk van alles bij verzinnen, maar het grote voordeel is veel meer onderlinge competitie en acht mensen die gedurende de gehele tijd in die Bunker blijven en het dus aantrekkelijker wordt om te blijven kijken.
      donderdag 28 mei 2009 @ 23:09:10 #25
    245577 enjoybram
    of niet soms?
    pi_69509231
    quote:
    Niet doen... trust me
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')