quote:41 doden bij aanval op bruiloft Turkije
AMSTERDAM - Bij een aanval op een bruiloft in het zuidoosten van Turkije zijn maandagavond 41 mensen om het leven gekomen en twintig gewond geraakt.
Dat melden Turkse media.
De aanvallers vielen de bruiloftsgasten in het dorp Sultansehmuz aan met bommen en automatische vuurwapens. De gewonden werden overgebracht naar een ziekenhuis in de nabijgelegen stad Mardin, berichtte het persbureau Cihan.
Het is onduidelijk wie de aanval heeft uitgevoerd. In de regio vechten het Turkse leger en regeringsgezinde dorpswachten tegen Koerdische guerrillastrijders
quote:Dodental door aanval op bruiloft Turkije opgelopen
(Novum/AP) - Het aantal doden door een aanval maandag op een bruiloft in het zuidoosten van Turkije is opgelopen tot 45. Onder de overlevenden zijn twee meisjes. Zij overleefden doordat de lichamen van anderen bovenop hen vielen tijdens de slachtpartij. Dat heeft de burgemeester van de nabijgelegen stad Mardin gezegd.
Twee tot vier gemaskerde aanvallers vielen de bruiloftsgasten in het dorp Bilge aan met granaten en automatische vuurwapens. Volgens sommige Turkse media heeft een vete tussen families tot de moorden geleid. Ook wordt gewezen naar Koerdische guerrillastrijders, die in de regio vechten met het Turkse leger..
Hoe het met de bruid en bruidegom is afgelopen, is niet bekend. Bij de aanval kwam ook een heel gezin met twee ouders en zes kinderen tussen 3 en 12 jaar oud om.
http://www.nu.nl/algemeen(...)ruiloft-turkije.htmlquote:AMSTERDAM - Bij een aanval op een bruiloft in het zuidoosten van Turkije zijn maandagavond 41 mensen om het leven gekomen en twintig gewond geraakt.
Dat melden Turkse media.
De aanvallers vielen de bruiloftsgasten in het dorp Sultansehmuz aan met bommen en automatische vuurwapens. De gewonden werden overgebracht naar een ziekenhuis in de nabijgelegen stad Mardin, berichtte het persbureau Cihan.
Het is onduidelijk wie de aanval heeft uitgevoerd. In de regio vechten het Turkse leger en regeringsgezinde dorpswachten tegen Koerdische guerrillastrijders.
Bohhh!! Di's wel heule goede garp zeg!!1quote:
Zelfde reden als waarom de Basken geen eigenstaat krijgen, de Spanjaarden (Turken) hebben er geen zin in.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:14 schreef Zienswijze het volgende:
RIP voor de slachtoffers en nabestaanden...
Niet dat ik pro-Koerd ben ofzo, maar waarom krijgen de Koerden geen eigen staat?
Jij weet wie de daders zijn?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:39 schreef Sapstengel het volgende:
Gaat lekker. In ieder geval nog geen tijd voor toetreding tot de EU, een land waar ze nog bezig zijn burgeroorlogen uit te vechten hoeven we niet.
Het is geen burgeroorlog, het is insurgency. Maar het is wel een obstakel naar toetreding tot de EU voor Turkije, ze zullen die interne problemen echt op moeten lossen (en dan bedoel ik niet de insurgents uitroeien) voordat ze zich kunnen aansluiten.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:39 schreef Sapstengel het volgende:
Gaat lekker. In ieder geval nog geen tijd voor toetreding tot de EU, een land waar ze nog bezig zijn burgeroorlogen uit te vechten hoeven we niet.
quote:In de regio vechten het Turkse leger en regeringsgezinde dorpswachten tegen Koerdische guerrillastrijders.
Flikker Spanje er dan ook maar uit + Engeland.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:39 schreef Sapstengel het volgende:
Mwoah. Er zijn 15 miljoen Koerden in Turkije en er is geen grootschalige Koerden vs. Turken oorlog. Eerder een leger vs. pkk oorlog.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:45 schreef Sapstengel het volgende:
Nouja niet van dit incident, maar
[..]
klinkt wel redelijk als een burgeroorlog.
Daar heb je een punt, maar zelfs in Spanje is het wel een stuk kleinschaliger dan in Turkije, waar ze hele legereenheden de bergen insturen om opstandelingen uit te schakelen.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Flikker Spanje er dan ook maar uit + Engeland.
http://www.destentor.nl/a(...)bruiloft-Turkije.ecequote:Tientallen doden bij aanval op bruiloft Turkije
dinsdag 5 mei 2009 om 00:31
DIYARBAKIR (ANP) - Bij een aanval op een trouwerij in het voornamelijk Koerdische zuidoosten van Turkije zijn maandag 41 mensen gedood. Gemaskerde schutters openden met machinegeweren het vuur op de aanwezigen. Ze brachten ook handgranaten tot ontploffing.
Dat meldde de gouverneur van de provincie Mardin. Het bloedbad deed zich voor in een dorp in deze provincie. Volgens de bestuurder is het goed mogelijk dat het dodental nog verder oploopt.
Lokale media meldden dat de families van de bruid en de bruidegom deels bestaan uit leden van de Dorpswacht, een militie die is opgezet met hulp van de autoriteiten. De militie wordt ingezet in de strijd tegen Koerdische guerilla's in de omgeving. Lokale paramilitairen hebben de jacht geopend op de daders van de moordpartij.
Nouja burgeroorlog is idd niet de juiste term, meer een gevecht rond een afscheidingsbeweging.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is geen burgeroorlog, het is insurgency. Maar het is wel een obstakel naar toetreding tot de EU voor Turkije, ze zullen die interne problemen echt op moeten lossen (en dan bedoel ik niet de insurgents uitroeien) voordat ze zich kunnen aansluiten.
Klinkt meer als een stel opgefokte Koerden die ruzie hebbenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:52 schreef IHVK het volgende:
Lijkt steeds meer op een PKK aanslag. Hopelijk reageert men in Turkije koelbloedig.
Ik ga slapen.
Lijkt geen PKK te zijn, maar een familievetequote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:52 schreef IHVK het volgende:
Lijkt steeds meer op een PKK aanslag. Hopelijk reageert men in Turkije koelbloedig.
Ik ga slapen.
Haha wat een onzin, de Koerden worden al jaren achtergesteld en onderdrukt door de Turkse regering. Ga je maar eens inlezen.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:50 schreef TeenWolf het volgende:
Wat een gekken daar in Koerdistan. Turkije heeft in mijn ogen gelijk. Je kan die wilden alleen onder een Stalin manier koest houden.
Vroeg ik me ook even af, maar ik denk dat velen in dit soort incidenten een bevestiging van hun standpunt zien, namelijk dat Turkije nog lang niet klaar is voor EU-lidmaatschap.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 01:33 schreef SpecialK het volgende:
Waarom gaat elk topic over iets wat in turkije gebeurt uiteindelijk over hun geschiktheid om bij de EU te komen![]()
achtergesteld en onderdrukt?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Haha wat een onzin, de Koerden worden al jaren achtergesteld en onderdrukt door de Turkse regering. Ga je maar eens inlezen.
Maar dat alles heeft niks met dit bloedbad van doen..
Helemaal correct.quote:
Euh, oa.quote:Zorgt de Turkse regering ervoor dat meisjes in het zuid-oosten van Turkije niet naar school gaan?
Zie bovenstaande.quote:Sowieso kennen die mensen daar het fenomeen "school niet".
Welke conclusies moet ik daar uit trekken dan?quote:Sla maar een atlas of wikipedia open met een kaart van analfabetisme in Turkije en trek daar je conclusies maar uit...
Hoe onderdrukt de Turkse regering de Koerden dan...leg eens uitquote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Helemaal correct.
[..]
Euh, oa.
[..]
Zie bovenstaande.
[..]
Welke conclusies moet ik daar uit trekken dan?
Koerden worden overal gediscrimineerd. Bij uitgifte van identiteitspapieren krijgen de koerden een oneven nummer en de turken een even nummer (of andersom), zodoende is altijd duidelijk of het een koerd of een turk is.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:07 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Hoe onderdrukt de Turkse regering de Koerden dan...leg eens uit![]()
Nee, met jouw "kijk in de atlas en trek je conclusies" kan ik ook niks tochquote:Met Helemaal correct, Euh oa en zie bovenstaande kan ik helemaal niks
Bron?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Koerden worden overal gediscrimineerd. Bij uitgifte van identiteitspapieren krijgen de koerden een oneven nummer en de turken een even nummer (of andersom), zodoende is altijd duidelijk of het een koerd of een turk is.
Bron?quote:Het is al jaren zo dat ze moedwillig achtergesteld worden door de turkse regering. Simpel voorbeeld: laatst was er een Duits project dat aanbood om een afvalverwerkingssysteem te installeren ergens in turkije, in het koerdische gebied. Helemaal gratiz. Dit is tegengehouden door de turkse regering. Gewoon, omdat.
Bron?quote:De koerden wordt het licht in de ogen niet gegund. Zo wordt overal gewerkt aan een verbetering van de infrastructuur, stroom- en watervoorziening.. maar niet in de koerdische gebieden. Zo worden koerden (als groep) niet toegelaten in het parlement.
Recep Tayyip Erdogan heeft laatst nog Koerdisch gesproken op TV (TRT6)quote:Zo durven ze hun eigen taal niet te spreken (bij officiele aangelegenheden bij wet verboden trouwens).. etc.
Bronnen zoek je maar lekker zelf.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:44 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Bron?
[..]
Recep Tayyip Erdogan heeft laatst nog Koerdisch gesproken op TV (TRT6)
In welk jaar ben jij blijven hangen? 1980??
Ik heb gezocht en ik heb niks gevonden.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bronnen zoek je maar lekker zelf.
Weet je wat? 't Is goed met jou, ga je maar inlezen. Ik heb wel betere dingen te doen.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:49 schreef mudkipzz het volgende:
[..]
Ik heb gezocht en ik heb niks gevonden.
Je lult gewoon zwaar uit je nek.
Neem je eigen advies ter harte zou ik zeggen.quote:Misschien moet jij je eens wat boeken of kranten openslaan voordat je deze onzin uitkraamt.
quote:De Turkse wet verbiedt niet langer het spreken van de Koerdische taal in het openbaar (officieel niet, maar in de praktijk ben je je leven niet altijd zeker als je koerdisch spreekt), maar wel binnen de muren van staatsinstellingen of in officiële correspondentie. Anders zou de eenheid van de staat in gevaar kunnen komen en het ‘Turks-zijn’, dat alle 70 miljoen inwoners van dit land in hun hart moeten voelen.
De turkse regering spoort zelfs denemarken aan om het uitzenden van Roj te verbieden in denemarken. Tof he?quote:In de meeste huiskamers staat het station Roj aan, dat uitzendt vanuit Denemarken en een veel militantere boodschap verkondigt. Daarop zijn beelden te zien van geketende Koerden die dromerig zingen over een onafhankelijk Koerdistan. Roj kreeg geen vergunning in Turkije, zelfs de website is niet toegankelijk.
Toegegeven, er zijn licht positieve ontwikkelingen gaande ondertussen. Maar in hoeverre dit écht is is maar de vraag.quote:Toen de leider van de Koerdische partij DTP, Ahmet Türk, onlangs in zijn moedertaal het parlement in Ankara probeerde toe te spreken, staakte de staatszender TRT onmiddellijk zijn rechtstreekse uitzending. En de DTP-burgemeester van een gemeente in Diyarbakir, Zülkuf Karatekin, werd onlangs aangeklaagd voor het wensen van ‘prettige feestdagen’ in het Koerdisch.
bedankt voor deze nuttige informatiequote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:53 schreef zoalshetis het volgende:
heftige shit.
wat me altijd opvalt tussen koerden en turken is dat koerden mooi uitziende mensen zijn. qua gezicht bedoel ik.
yw.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |