abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68663715
Ik woon in een gedeeld huis (ook wel studentenhuis genoemd, al zijn we niet allemaal studenten meer). Sinds een half jaar hebben we een nieuwe huisgenoot, die zijn vriendin er ook permanent bij in laat wonen. Ze is er een groot gedeelte van de week, heeft de sleutels en is er ook soms alleen als mn huisgenoot er niet is.

Nu zijn er hier vast wel meer mensen die in een gedeeld huishouden cq. studentenhuis wonen. Hoe wordt zoiets bij andere huizen geaccepteerd? Ik ben hier zelf nl. helemaal niet zo blij mee. Iedereen woont hier wel op zichzelf (geen gezamenlijke woonkamer e.d.), maar toch levert een extra bewoner wat extra ongemak met zich mee die ik liever niet heb als ik mocht kiezen. De kamer is bedoeld voor 1 persoon en in het huurcontract staat ook dat je geen permanente logees mag hebben.

Hoe wordt er bij andere gedeelde huizen hiermee omgegaan?

[ Bericht 8% gewijzigd door Palomar op 05-05-2009 21:14:55 (iets korter en bondiger) ]
  maandag 4 mei 2009 @ 18:35:01 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_68663828
Regels zijn er niet voor niets.
pi_68663851
laat haar lekker meedoen met schoonmaken enzo, als ze permanent is en meebetalen aan gezamelijke dingen zoals pleepapier enzo
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_68663919
quote:
Op maandag 4 mei 2009 18:35 schreef swarmahoer het volgende:
laat haar lekker meedoen met schoonmaken enzo, als ze permanent is en meebetalen aan gezamelijke dingen zoals pleepapier enzo
daar heb ik ook al aan gedacht, maar dat lost het 'probleem' niet op. Zo hoog zijn die gezamenlijke kosten (wat kost een pak pleepapier nou? ) niet en door zoiets voor te stellen geef je alleen maar toestemming om hier te blijven wonen.
pi_68663922
Studentenflat? Heb je dan een soort van huisbaas? Laat hem het dan lekker oplossen
pi_68663950
quote:
Op maandag 4 mei 2009 18:35 schreef swarmahoer het volgende:
... en meebetalen aan gezamelijke dingen zoals pleepapier enzo
Dat staat toch op je kamer mag ik aannemen .
pi_68663952
ik vind dat er geen probleem van gemaakt moet worden, praat even met je huisgenoot en zoek naar een oplossing, misschien mag je zijn vriendin wel een keer lenen voor een uurtje ofzo
pi_68663956
Zuurpruim, hoe kun je je hier überhaupt druk over maken.
  maandag 4 mei 2009 @ 18:40:04 #9
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_68663985
Ik zit met hetzelfde.. Vriend van huisgenoot is er vaak 5 dagen per week en ook als zij er niet is dan komt ie af en toe zo binnenwandelen met haar sleutels. Ik stoor me er ook best aan. Het is al niet zo groot allemaal en dan zit je met nog 1 persoon extra in huis opeens. Tevens brengt een extra persoon ook extra kosten mee. Je betaalt uiteindelijk voor 4 personen water gas en elektriciteit. Nou zal de gasrekening niet evenredig stijgen met een extra persoon in huis, maar de waterrekening bijvoorbeeld wel. Evenals de elektriciteitsrekening, want als hij er is terwijl zij op school zit dan zet ie wel de TV aan of de PC of beiden.

Maar goed, wat doe je er tegen. Het verbieden vind ik ook echt moeilijk. Mede omdat mijn andere huisgenoot zich er totaal niet aan lijkt te storen
  maandag 4 mei 2009 @ 18:47:59 #10
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_68664226
je woont officieel samen als je vaker dan 2 keer s' ochtends dezelfde voordeur verlaat... en samenwonen mag daar toch niet?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_68664397
Je zult in je leven nog wel vaker een conflict tegenkomen, wil je die ook allemaal vermijden? Dit is relatief klein en simpel, dus kom op voor je zelf en zeg er wat van. Jong geleerd is oud gedaan.
pi_68664602
quote:
Op maandag 4 mei 2009 18:53 schreef Antaresje het volgende:
Je zult in je leven nog wel vaker een conflict tegenkomen, wil je die ook allemaal vermijden? Dit is relatief klein en simpel, dus kom op voor je zelf en zeg er wat van. Jong geleerd is oud gedaan.
Het is niet zo dat ik conflicten uit de weg ga, want heb hem al veel vaker op overlast gewezen. Dat was echter concreet (bijv. lawaai). Maar nu is het niet echt concreet en dan kan het al snel escaleren ben ik bang voor. En aan ruzie met mijn huisgenoot heb ik al helemaal geen zin (klein huis, dus je ontloopt elkaar niet). Kan nu nl. best goed met hem opschieten.

Iemand anders noemde mij in dit topic al een zuurpruim. Mag je best zeggen. Als meer mensen dat ook vinden dan weet ik dat dit gewoon aan mij ligt en ga ik er ook niks tegen beginnen. Ik wil gewoon weten hoe hier in andere studentenhuizen mee om wordt gegaan.
pi_68664654
Als je goed met hem kunt opschieten, dan kun je dit toch ook gewoon ter sprake brengen? Als je geen zin hebt om het te laten escaleren, dan ga je gewoon niet met het huurcontract zwaaien in het geval dat ie moelijk gaat doen, en dan laat je het daarbij.
  maandag 4 mei 2009 @ 19:04:23 #14
250967 nachtdier3
1...2...3....
pi_68664677
Tja, lullig om er wat van te zeggen misschien, maar je moet ook naar de keerzijde kijken. Wat nou als iedereen dat doet? Dan woon je uiteindelijk met zn achten in een huis waar maar 4 mensen horen te wonen volgens het huurcontract.

Op het moment dat je er geen last van hebt, zou ik het denk ik gedogen. Maar bij het eerste het beste conflict erover zou ik misschien toch naar de huisbaas stappen. Ik vind het namelijk niet echt een prettig idee dat iedereen zomaar een sleutel heeft van het pand waarin je woont. Niets mis met visite, maar een 'externe' hoeft er niet constant te verblijven als de huurster er niet is... en als dat wel het geval zou zijn zou zij degene moeten zijn die goedkeuring vraagt aan de overige bewoners. Gewoon tussen neus en lippen door dus...
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_68665714
quote:
Op maandag 4 mei 2009 18:39 schreef Deliah het volgende:

[..]

Poep jij op je kamer ofzo?
pi_68665750
Ik denk dat het toch wel een aardig bedrag is per jaar;
- energie (gas/water/licht)
- gemeentekosten (afvalstoffen/riool/etc )
pi_68668764
Ik snap niet dat er zo'n probleem van gemaakt wordt. Je ergert je vast alleen aan de extra geluiden enz. omdat die van haar komen. Het is gewoon een beetje een probleem willen hebben.

Ik snap dat als ze er ongeveer permanent woont er ook extra kosten ontstaan, hier zou gewoon over gepraat kunnen worden en als je huisgenoot en zijn vriendin redelijk zijn, zullen ze dit ook vast niet erg vinden. Als het je dwars zit, is het enige dat je kan doen erover praten...
  maandag 4 mei 2009 @ 20:55:54 #18
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_68668861
Tvp, ben wel benieuwd hoe dit afloopt.
pi_68669056
Ik vindt dat je een zeikerd bent. Of ze moeten wel erg veel lawaai maken ^^

Wacht maar af tot je een vriendin krijg
pi_68669178
Ik snap je punt wel TS, het is idd niet echt eerlijk, zeker omdat er 2 mensen wonen waar maar 1 x huur voor binnenkomt.
Plus dat een vreemde vogel in huis ook niet echt een lekker idee kan zijn.
En als je even naar hem toe stapt en het verhaal uitlegt is er niks aan de hand.
Als daar al ruzie van komt moet je ook wel vraagtekens zetten bij jullie relatie.

Succes ermee .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_68669366
quote:
Op maandag 4 mei 2009 21:03 schreef junkiexp het volgende:
Ik snap je punt wel TS, het is idd niet echt eerlijk, zeker omdat er 2 mensen wonen waar maar 1 x huur voor binnenkomt.
Plus dat een vreemde vogel in huis ook niet echt een lekker idee kan zijn.
En als je even naar hem toe stapt en het verhaal uitlegt is er niks aan de hand.
Als daar al ruzie van komt moet je ook wel vraagtekens zetten bij jullie relatie.

Succes ermee .
Ja is ook dom als je 2x moet betalen als je een koppel bent! Je ouders wonen toch ook niet apart?
Het is goedkoper en leuke en als je naar hem toe stapt van kan het wat rustiger of delen van de kosten enz hebben ze zeker wel begrip voor.
  maandag 4 mei 2009 @ 21:13:09 #22
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_68669536
Ik vind eigenlijk dat als je met meerdere mensen in huis woont, je rekening met elkaar moet houden. Kijk, logees moet kunnen. Ik zelf heb zelfs wel eens twee weken bij vrienden in een studentenhuis gelogeerd (op hun uitnodiging en ik was wel goed bevriend met het hele huis).
Maar als iemand voor een langere periode minimaal 5 dagen per week in je huis woont, kan ik me voorstellen dat je dat als medebewoner niet altijd prettig vind. Überhaupt het feit dat die persoon een eigen huissleutel heeft vind ik eigenlijk te ver gaan. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je huisbaas dat leuk vindt.
Ik zelf erger me er ook wel eens aan als het warm water weer eens op gedoucht is door vriendjes van mijn huisgenotes, of als ik moet gaan wachten in de keuken tot dat hij klaar is met koken. Vooral als de bijbehorende huisgenote zelf niet eens thuis is. Ik betaal toch de huur voor die faciliteiten?
Zoals ik al zei, logeren is prima, heb zelf ook regelmatig logees. Maar dit krijgt toch echt het karakter van permanente bewoning.

Als ik jou was, zou ik samen met je huisgenoten om de tafel gaan zitten en duidelijk maken hoe jij en je medehuisgenoot zich bij deze situatie voelen. Jullie betalen tenslotte ook huur.
pi_68669911
quote:
Op maandag 4 mei 2009 21:08 schreef Quni het volgende:

[..]

Ja is ook dom als je 2x moet betalen als je een koppel bent! Je ouders wonen toch ook niet apart?

Nee maar mijn ouders wonen niet gezamenlijk met jouw ouders, en maken geen gebruikt van dezelfde algemene ruimtes .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_68670833
Aankaarten bij degene die op het huurcontract staat en als er niets aan gedaan wordt naar de huisbaas stappen.

Als een vreemde de sleutels van mijn huis zou hebben, dan zou ik diegene toch echt wel vertellen dat die er niets te zoeken heeft...
pi_68681020
Als ik de huisbaas was, zou ik dat niet willen.
Volgens mij moet je zelfs een vergunning hebben om kamers te verhuren, en als er dan meer in zitten dan waar jij een vergunning voor hebt ben je nog in overtreding ook.

Ik heb het vroeger ook wel meegemaakt dat vriendjes/vriendinnetjes van huisgenoten (vaak) bleven pitten. Vond dat geen probleem, ook omdat die goed op konden schieten met iedereen, we waren eigenlijk allemaal een vriendenclub. Extra gezellig dus.

Maar ik heb ook wel meegemaakt dat één huisgenoot haar kamer gebruikte als uitvalsbasis voor al haar drugsgebruikende vrienden, en dat we de hele dag herriemakende snuivers over de vloer hadden.
Toen hebben we gezegd dat ze over een maand opgerot moest zijn of we zouden het tegen de huisbaas gaan zeggen. En die zou haar sowieso meteen buiten gooien met spullen en al als hij wist dat ze drugs gebruikte. Dus ze koos eieren voor haar geld.
Was wel sneu, want die moeder was helemaal overstuur dat zij weer aan de drugs was, maar we hadden er zo'n last van. Dat was wel extreem hoor, normaal zou ik niet dreigen met uitzetten
pi_68681152
Ik zie het probleem niet zo als zij daar komt om te pitten. Is hij de overige dagen bij haar?
Dan heft dat de kosten ook weer op.
pi_68681170
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 07:55 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik zie het probleem niet zo als zij daar komt om te pitten. Is hij de overige dagen bij haar?
Het ging toch helemaal niet over de kosten?
pi_68681204
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 07:58 schreef lezzer het volgende:

[..]

Het ging toch helemaal niet over de kosten?
Dat zeg ik toch ook niet.
pi_68681241
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 08:02 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet.
Oh nee, inderdaad, "dat heft de kosten dan weer op" gaat ergens anders over
pi_68681296
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 07:55 schreef Cracka-ass het volgende:
Dat is ook een beetje het punt. Volgens mij heeft zij zelf geen kamer (woont nog bij ouders ofzo). Mijn huisgenoot is altijd hier voor zover ik dat kan nagaan (hij is bijna nooit een dag weg als ik er ook ben) en zijn vriendin is er dan nog eens 4 dagen of meer per week. Heeft er gewoon alle schijn van dat ze dit huis als gezamenlijk huis gebruiken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Palomar op 05-05-2009 08:20:54 ]
pi_68682043
Ik raad je aan om je wat meer op je eigen leven te richten en niet hem in de gaten te houden. Wat eem gezeik dit zeg. Wij hebben hier hetzelfde gehad, voor bijna een half jaar lang heeft de vriend van huisgenootje hier gewoont. En ja, dan moet je soms even wachten totdat je kan douchen of koken. Maar het is een studentenhuis en het is toch ook wel gezellig als er mensen over de vloer komen?

En voor diegene die haar wc-papier op haar kamer heeft ( , het is geen camping hoor.
Fingerspitzgefühl
pi_68683928
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 08:15 schreef Palomar het volgende:

[..]

Dat is ook een beetje het punt. Volgens mij heeft zij zelf geen kamer (woont nog bij ouders ofzo). Mijn huisgenoot is altijd hier voor zover ik dat kan nagaan (hij is bijna nooit een dag weg als ik er ook ben) en zijn vriendin is er dan nog eens 4 dagen of meer per week. Heeft er gewoon alle schijn van dat ze dit huis als gezamenlijk huis gebruiken.
Ik denk dat ik me er ook wel eens aan zou irriteren maar uiteindelijk mijn schouders op zou halen. Ik zou wel aan hem vragen hoe hij het ziet en eventueel in dialoog gaan over de variabele kosten. (gas, water, licht)
Als zij op een gegeven moment irritaties gaat uiten naar jou zou ik haar wel even vertellen hoe het werkt in de wereld. Want dat gaat zeker gebeuren. (vrouwen )

Je kan natuurlijk ook aangeven dat je er niet van gediend bent dat zij er zoveel is en het voor gaat leggen aan de huisbaas.

Dat is het mooie hiervan, je kunt doen waar jij je het beste bij voelt.

Hoe denkt de andere huisgenoot er eigenlijk over?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 5 mei 2009 @ 10:38:54 #33
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_68684001
hier was het zo opgelost. De huisbaas heeft aangegeven dat hij er niet blij mee was, maar voor een korte periode mocht t wel mits de huurder 1,5 x de prijs van de kamer betaalde. Daarna was t grietje snel weg
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:41:05 #34
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_68684063
quote:
Op maandag 4 mei 2009 18:47 schreef BaggerUser het volgende:
je woont officieel samen als je vaker dan 2 keer s' ochtends dezelfde voordeur verlaat...
Bron?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:44:48 #35
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_68684162
quote:
Op maandag 4 mei 2009 18:39 schreef Deliah het volgende:

[..]

Bij mijn studentenhuis was pleepapier een van de gezamenlijke dingen.
Ik moet wel toegeven dat er een flink geschil in gebruik was. We hadden iemand die alleen een rol per dag verbruikte.
pi_68684166
edit: lama
pi_68684186
gewoon de een gedeelte huur , elek & gas , water en belasting mee laten dokken.
ik weet niet in wat voor huis je woont ,maar ik denk 100 per maand wel redelijk is.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:46:13 #38
98135 TeleluvR
pi_68684197
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:44 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Bij mijn studentenhuis was pleepapier een van de gezamenlijke dingen.
Ik moet wel toegeven dat er een flink geschil in gebruik was. We hadden iemand die alleen een rol per dag verbruikte.
Vroeger bij ons vraten mensen het volgens mij: 40 rollen per week met 8 man, ik geloof er geen zak van...
pi_68684240
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:46 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Vroeger bij ons vraten mensen het volgens mij: 40 rollen per week met 8 man, ik geloof er geen zak van...
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:50:01 #40
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_68684297
Als het een lekker wijf is, boeiend
Zo niet, weg dr mee
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:53:59 #41
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68684433
TS is gewoon jaloers...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:54:46 #42
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68684462
quote:
Op maandag 4 mei 2009 20:55 schreef Ludootje het volgende:
Tvp, ben wel benieuwd hoe dit afloopt.
Primum non nocere
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:55:15 #43
208890 June.
Seriously?
pi_68684481
quote:

[..]

Ik kom niet meer bij
Shine bright like a diamond.
pi_68685187
Mensen hier die het echt niet snappen wonen of in een enorm huis of hebben nog nooit in een studentenhuis gewoond. Hier hebben we ook 5 dagen per week de vriend van mevrouw huisgenote bivakkeren en dat is gewoon zwaar irritant. Je woont dan ineens met 4 mensen in plaats van 3 en op 90m² maakt dat wel degelijk verschil. Vooral in de badkamer/keuken.

Stel dat ik en mijn andere huisgenoot dit ook zouden doen dan zaten we ineens met zijn 6en op die 90m². Je moet gewoon ergens de grens trekken en samenwonen in een studentenhuis op 1 kamer kan gewoon niet. De oplossing van huurbaas van poster hierboven is een goed idee. Tijdelijk mag, maar dan ook 1,5 keer betalen.

Als mijn huur ineens met een deel naar beneden ging omdat hij er ook bij in zit dan heb ik er al een stuk minder problemen mee, maar op deze manier kost die kerel me alleen maar geld, want elke keer als mevrouw er niet is en hij kijkt tv dan kost me dat geld dat ik anders niet kwijt zou zijn. Elke keer als hij pist en de wc doorspoelt kost me dat geld. En elke keer als hij hier staat de douchen, een 3 gangen menu staat te koken of het licht maar aandoet idem.

En dan kan je wel zeggen, ja sukkel wat kost dat nou, de wc doorspoelen. Nou als je dat 5 dagen per week een jaar lang 4 keer doet dan loopt dat in combinatie met die andere zaken toch mooi op. Ik heb zo geen rekeningen hier liggen om het exact na te gaan maar alles bij elkaar denk ik toch dat we op jaarbasis misschien wel 500 euro aan die vent kwijt zijn, terwijl hij bij zijn eigen huis (waar ze nooit zijn) die 5 dagen per week helemaal niets verbruikt.

Als je dat allemaal bij elkaar neemt. De kleine irritaties, het langer wachten op de douche, het niet kunnen koken wanneer jij wilt. Het niet kunnen zitten op een stoel omdat hij daar zit etc. en de extra kosten die hij je doet maken. Dan wordt het toch wel erg lastig op den duur als zoiets een permanent karakter heeft.
pi_68685882
Ach het kan ook zijn voordelen hebben.
Als een van mijn huisgenoten een vriendin had werd ineens het huis opgeruimd, rook de wc naar bloemetjes en kon ik de keuken in zonder struikelen.

Dat kan je ook nog voorstellen, dat zij als compensatie het huis schoonmaakt, je voeten masseert. etc. etc.
pi_68686034
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 10:41 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Bron?
Z'n dikke duim.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:36:04 #47
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_68686109
4 dagen in de week, gewoon een relatie dus, beetje mierenneukerij als je t mij vraagt, volgens mij is TS gewoon jaloers en zelf vrijgezel.
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
pi_68689052
Het merendeel van de msen die hier reageerd zou met de instelling dat het niet kan mijns inziens niet eens in een studentenhuis moeten willen wonen.

Ik heb jaren in studenten huizen gewoond en de medebewoners die zich inderdaad altijd om zulke futiliteiten zoals hier geschetst worden druk maakten waren de week bewoners.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 13:02:21 #49
98135 TeleluvR
pi_68689127
Week bewoners?
Is dat net zoals als weekdieren?
pi_68689194
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 13:02 schreef TeleluvR het volgende:
Week bewoners?
Is dat net zoals als weekdieren?
Qau ruggegraat en betrokkenheid bijna wel
pi_68689198
Ik denk dat hij ermee bedoelt dat dat de mensen waren die niet elke vrijdagavond zaterdag en zondag nog naar naar papa en mama gingen en op hun zak teerden.
pi_68690940
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 13:04 schreef Kudtstudent het volgende:
Ik denk dat hij ermee bedoelt dat dat de mensen waren die niet elke vrijdagavond zaterdag en zondag nog naar naar papa en mama gingen en op hun zak teerden.
Heel scherp u gaat door voor de koelkast.
pi_68691468
Wat een gezeik zeg. Als TS die vriendin van z'n buurman een keer per week zou mogen batsen, had hij dit topic nooooooit geopend!

Ik bedoel maar!
pi_68703389
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 11:13 schreef Kudtstudent het volgende:
Ik heb zo geen rekeningen hier liggen om het exact na te gaan maar alles bij elkaar denk ik toch dat we op jaarbasis misschien wel 500 euro aan die vent kwijt zijn, terwijl hij bij zijn eigen huis (waar ze nooit zijn) die 5 dagen per week helemaal niets verbruikt.
500 euro?! Het meeste geld zit toch echt in het warmhouden van het huis en of die kerel er nu wel of niet is, dat moet toch gebeuren.. Ik denk dat iemand die 4x in de week blijft slapen hooguit 100 euro in het jaar extra kost.

Maar wat dan nog? Al was het 500, het is toch je papa die betaalt bij de polit, toch?
pi_68719004
Simpel. Jij bent een zeikerd. Alleen al het feit dat jij hier serieus over nadenkt bevreemdt mij, het kon bij ons echt nooit iemand een reet schelen. Als je met elkaar samenwoont, moet je ook een beetje relaxed kunnen denken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 6 mei 2009 @ 08:51:42 #56
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_68719137
Inderdaad.

Het is een beetje flauwe zever om dit hard aan te pakken. Maximaal toelaatbare reactie = vragen om kosten te delen. Het andere gezichtspunt is namelijk goed verdedigbaar. De extra persoon zie ik als je maatschappelijk risico van het wonen in een studentenhuis en jou kan exact hetzelfde overkomen.
  woensdag 6 mei 2009 @ 09:32:54 #57
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_68719970
Ja, lijkt me echt zwaar irritant.
Ik zou er ook wat van zeggen.
Zeker als dit niet in het contract staat. Je bent dus in je recht

In dit studentenhuis woont ook een stel, maar die hebben allebei wel een eigen kamer.
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet vervelend zijn. Ze denken dat de complete gezamenlijke ruimte van hen is en hebben er een fret neergezet die ze ook gezellig los laten lopen x.x

Anyway, my point is: mensen zijn en blijven altijd irritant en je zult je er altijd aan storen. Maar zoalng je er wat van kan zeggen met een gegronde reden zou ik het doen. Anders blijf je je toch maar dood irriteren. En dat moeten we niet hebben
pi_68723801
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 19:36 schreef SemperFii het volgende:

[..]

500 euro?! Het meeste geld zit toch echt in het warmhouden van het huis en of die kerel er nu wel of niet is, dat moet toch gebeuren.. Ik denk dat iemand die 4x in de week blijft slapen hooguit 100 euro in het jaar extra kost.

Maar wat dan nog? Al was het 500, het is toch je papa die betaalt bij de polit, toch?
Haha helaas, ik betaal mijn volledige levensonderhoud uit eigen zak. Misschien is dat wel precies de reden dat sommige mensen zich er drukker om maken dan anderen.
pi_68724393
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 11:40 schreef Kudtstudent het volgende:

[..]

Haha helaas, ik betaal mijn volledige levensonderhoud uit eigen zak. Misschien is dat wel precies de reden dat sommige mensen zich er drukker om maken dan anderen.
Lijkt me niet. Kon mij ook nooit een reet schelen en heb het ook zelf moeten rondbreien.
  woensdag 6 mei 2009 @ 12:04:26 #60
97934 ASroma
Flamboyant
pi_68724637
ik denk dat je het maar voor lief moet nemen, je woont immers in een studentenhuis en daar gebeuren dit soort dingen. Moet je anders maar op jezelf gaan wonen als je dat niet trekt.
pi_68739674
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 12:04 schreef ASroma het volgende:
ik denk dat je het maar voor lief moet nemen, je woont immers in een studentenhuis en daar gebeuren dit soort dingen. Moet je anders maar op jezelf gaan wonen als je dat niet trekt.
Ik woon ook niet echt in een stereotype studentenhuis. Het is meer een gedeeld huishouden waar ieder op zich woont (delen alleen de douche/wc/keuken). Zelf werk ik ook gewoon fulltime. Heb dan gewoon geen zin in extra rompslomp van iemand die hier helemaal niet woont en niks toevoegt/bijdraagt. Ben wel op zoek naar een eigen appartement, maar neem niet het eerste de beste om hier maar weg te zijn. Zo erg is het allemaal niet (bovendien heb ik een ruime kamer op een ideale locatie).

Maargoed, heb inmiddels al even met de betreffende huisgenoot besproken hoe ik erover denk. Hij begreep het wel en had een wat vaag verhaal dat het ook niet voor zolang gepland was en dat zn vriendin al op zoek is naar een kamer. Het zou echt tijdelijk zijn. Ik zie het wel even aan. Gaat me ook wat ver om direct al deadlines te stellen en dat is ook helemaal niet mijn intentie geweest. Hij weet nu hoe ik erover denk en mocht het niet veranderen (waar ik wel op vertrouw) dan mag de huisbaas het verder oplossen.
  donderdag 7 mei 2009 @ 06:30:53 #62
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_68759348
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 18:26 schreef Palomar het volgende:

[..]

mocht het niet veranderen (waar ik wel op vertrouw) dan mag de huisbaas het verder oplossen.
Wat een treurigheid
pi_68761887
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 06:30 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Wat een treurigheid
Yup. Treurig indeed.
pi_68774596
Ik heb ook eens in zo'n studentenhuis gewoond, maar daar mocht mijn vriend niet eens blijven slapen, 1 nachtje in de week. Hij mocht hooguit twee keer per week langskomen, maar liever gewoon helemaal niet. Omdat ik wist dat twee trieste huisgenoten de huisbaas gingen bellen als mijn vriend er was, moest mijn vriend op een gegeven moment op zijn sokken naar binnen sluipen. !
Toen maar snel een appartementje gevonden, de sfeer was daar sowieso ver te zoeken
pi_68778219
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 15:39 schreef Syytön het volgende:
Ik heb ook eens in zo'n studentenhuis gewoond, maar daar mocht mijn vriend niet eens blijven slapen, 1 nachtje in de week. Hij mocht hooguit twee keer per week langskomen, maar liever gewoon helemaal niet. Omdat ik wist dat twee trieste huisgenoten de huisbaas gingen bellen als mijn vriend er was, moest mijn vriend op een gegeven moment op zijn sokken naar binnen sluipen. !
Toen maar snel een appartementje gevonden, de sfeer was daar sowieso ver te zoeken
dat vind ik ook ver gaan hoor. Ik doe ook nooit moeilijk ergens over. Huisgenoten mogen ook alles van mij lenen/gebruiken. Pas me genoeg aan. Maar bij permanent een extra bewoner vind ik gewoon dat ik daar iets van mag zeggen. Als je zelf een eigen huis hebt zit je er ook niet op te wachten dat er constant een vreemde bij je in huis woont die de douche en de keuken bezet houdt, toch? Vooral als het huis al niet zo groot is en gewoon niet geschikt is voor nog iemand erbij.

Maargoed, ik denk dat ik nu wel voldoende info heb en weet hoe anderen hierover denken. Dank voor de reacties

[ Bericht 2% gewijzigd door Palomar op 07-05-2009 17:16:33 ]
  donderdag 7 mei 2009 @ 18:29:30 #66
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_68780525
laat maar.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  donderdag 7 mei 2009 @ 19:30:51 #67
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_68782625
tja ik denk dat je meestal gewoon geluk moet hebben met je huisgenoten..
ik word er echt chago van als ze mijn spullen (zonder het te vragen) gebruiken en niet terug leggen
het zijn ook van die personen die nooit eens "hallo" zeggen als je binnenkomt of staat te kopen ofzo
pi_68783113
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 19:30 schreef Niara het volgende:
tja ik denk dat je meestal gewoon geluk moet hebben met je huisgenoten..
ik word er echt chago van als ze mijn spullen (zonder het te vragen) gebruiken en niet terug leggen
het zijn ook van die personen die nooit eens "hallo" zeggen als je binnenkomt of staat te kopen ofzo
Briljant, in wat voor huis woon je dan? Altijd met 10 man gewoond en alles gedeeld, echt een mooie tijd gehad eigenlijk. Iemand die niet eens hallo zegt kan zijn spullen in een vuilniszak weer meenemen. Asociaal zijn doe je maar bij je ouders.
pi_68806628
Wij hebben dit toen ik nog in een studentenhuis woonde ook aan de hand gehad.Iin dit geval was het een man die samen met een andere jongen op één kamer ging wonen om kosten te besparen.

Na een maand vonden we het wel welletjes, hebben de nieuwe jongen gezegd dat hij binnen twee weken moest vertrekken. En dat als hij dat niet deed dat we dan de huisbaas inlichtten. Geeft even wat spanning en een minder leuke sfeer, maar daarna ben je er wel vanaf. Hij was het weekend erop weg en we hebben hem nooit meer gezien. Hij was erg teleurgesteld in ons omdat hij dacht dat we hem wel mochten. Hij zag het dus ook als een persoonlijke afwijzing.

Je woont in dat huis voor je eigen plezier, niet omdat je een "toffe peer" wil zijn voor mensen die na enige tijd toch niet meer kent. Als de andere persoon geen eigen woonruimte heeft, dan zou ik gewoon een ultimatum stellen. Hier zou ik niet een te lange periode voor nemen, want reken er maar op de sfeer verziekt is.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 13:23:47 #70
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_68807296
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 19:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Briljant, in wat voor huis woon je dan? Altijd met 10 man gewoond en alles gedeeld, echt een mooie tijd gehad eigenlijk. Iemand die niet eens hallo zegt kan zijn spullen in een vuilniszak weer meenemen. Asociaal zijn doe je maar bij je ouders.
Ik studeer in België en de universiteit heeft hier zogenaamde "koten". 4 kamers in 1 woning met 2 een gemeenschappelijke ruimte en een badkamer.
En tja ik vind het ook erg asociaal.. ik probeer het gewoon te negeren en ik hoop dat ik volgend jaar ergens anders heen kan of misschien met vriendlief samenwonen als ik ergens geld kan vinden..

Oh nog zo'n ergenis: huisgenoot die met z'n vriend waterpijp gaat zitten roken in de gemeenschappelijke ruimte en te beroerd is om het raam ver genoeg open te doen of de afzuiger aan
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:49:24 #71
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_68810326
Ik heb ook ooit eens zo'n huisgenoot gehad, zijn vriendin was er ook 5 dagen in de week. Op een gegeven moment zijn we op hen afgestapt en duidelijk gemaakt dat we het er niet mee eens waren dat ze daar zomaar woonde. Toen hebben we gewoon een regeling getroffen dat de andere 3 huisgenoten de vriendin van onze huisgenoot één keer per twee weken mochten neuken, dat heeft ongeveer een jaar geduurd en toen is hun relatie stuk gegaan
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:52:20 #72
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_68810400
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 14:49 schreef MoneyTalks het volgende:
Toen hebben we gewoon een regeling getroffen dat de andere 3 huisgenoten de vriendin van onze huisgenoot één keer per twee weken mochten neuken, dat heeft ongeveer een jaar geduurd en toen is hun relatie stuk gegaan
Wut?
Primum non nocere
  vrijdag 8 mei 2009 @ 14:54:00 #73
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_68810464
  vrijdag 8 mei 2009 @ 15:06:06 #74
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_68810867
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 14:49 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb ook ooit eens zo'n huisgenoot gehad, zijn vriendin was er ook 5 dagen in de week. Op een gegeven moment zijn we op hen afgestapt en duidelijk gemaakt dat we het er niet mee eens waren dat ze daar zomaar woonde. Toen hebben we gewoon een regeling getroffen dat de andere 3 huisgenoten de vriendin van onze huisgenoot één keer per twee weken mochten neuken, dat heeft ongeveer een jaar geduurd en toen is hun relatie stuk gegaan
yaaahw.. riiiiight
pi_68811450
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 13:03 schreef noutie het volgende:

Je woont in dat huis voor je eigen plezier, niet omdat je een "toffe peer" wil zijn voor mensen die na enige tijd toch niet meer kent. Als de andere persoon geen eigen woonruimte heeft, dan zou ik gewoon een ultimatum stellen. Hier zou ik niet een te lange periode voor nemen, want reken er maar op de sfeer verziekt is.
Je kiest je huis toch ook uit op het type mensen dat daarin woont. Bij ons (studentenhuis, gemengd, 7 personen) is het heel belangrijk dat de mensen die bij ons komen wonen gewoon echt bij elkaar passen, daarom doen we ook hospiteer rondes en laten we mensen gerust een 2e keer komen. Je leeft toch met elkaar en niet langs elkaar? Als je de kluizenaar uit wilt hangen ga je maar in een (a)sociale huurwoning zitten of in een studentenflat ofzo. Zijn vaak van die huizen waarbij de huisbaas de bewoners bepaald, en niet de bewoners zelf.
Fingerspitzgefühl
pi_68811454
Ik heb zelf ook met m'n vriendin samengewoond op een studentenkamer. Wel had ik het vóóraf met zowel m'n (enige) huisgenote en huisbaas overlegd, en die vonden het prima, mits er wat met de energielasten werd geschoven.

Wel was die huisgenote (vrouwelijk, jawel) een enorme kut en verbruikte ze in haar eentje het dubbele van dat van ons tweeën (driemaal daags douchen, koken zonder deksels met de vlam altijd op het hoogst, CV op 25° terwijl de zon schijnt, en meer van die onzin ). Toen kregen we ruzie omdat ze het vertikte om haar deel van het internetabonnement op te hoesten en ging ze bij nader inzien toch niet akkoord met ons samenwonen . Twee maand lang geen woord meer mee gewisseld, afgezien van een enkele schreeuwpartij, en toen kregen we de klacht dat de 'sfeer zo slecht was in huis' . Kort daarna een appartementje gevonden .

Enfin, overleggen en bij voorkeur ook met de huisbaas gezien het contract.

ps. Zij vrat volgens mij ook pleepapier; als ik een pak had gekocht voor het weekend was dat na het weekend (ben ik dan een 'weekbewoner') voor de helft verdwenen. Dat bewaarde ik in het vervolg dan ook geheel terecht op m'n eigen kamer .
pi_68811573
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 15:23 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Je kiest je huis toch ook uit op het type mensen dat daarin woont. Bij ons (studentenhuis, gemengd, 7 personen) is het heel belangrijk dat de mensen die bij ons komen wonen gewoon echt bij elkaar passen, daarom doen we ook hospiteer rondes en laten we mensen gerust een 2e keer komen. Je leeft toch met elkaar en niet langs elkaar? Als je de kluizenaar uit wilt hangen ga je maar in een (a)sociale huurwoning zitten of in een studentenflat ofzo. Zijn vaak van die huizen waarbij de huisbaas de bewoners bepaald, en niet de bewoners zelf.
Je kiest je woning allereerst uit op het type woning, me dunkt. Grootte, ligging, onderhoudsstaat, faciliteiten. Als je leuke huisgenoten hebt is dat mooi meegenomen, maar anders had het me ook niks kunnen verrekken, ik vermaeck mijzelf prima. Ik betaal geen (veel te hoge) huur voor gezelligheid, dan ga ik wel naar zo'n ballenvereniging.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 15:30:45 #78
8369 speknek
Another day another slay
pi_68811709
Oplossing is zo simpel als wat

Is het een lekker wijf?

-> Niet zeuren, halfnaakt door het huis lopen, webcam bij de douche verstoppen, etc.

Is ze lelijk?

-> Stemvervormer op de telefoon zetten en gaan ratten bij de huisbaas.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 15:37:40 #79
130803 Gripper
Get a grip
pi_68811951
In ons oude huis waren er op gegeven moment 4 van de 5 met een partner, en als die dan in het weekend eens allemaal bleven logeren was dat een gezellige boel, met wachtrijen voor de badkamer enzo... niet ideaal, vooral niet toen we na een jaar een flinke bijrekening kregen voor GWL. 4 man extra die er allemaal gemiddeld 3 dagen in de week waren tikte uiteraard aardig aan. De huisgenoot die op dat moment single was had niet zoveel trek om mee te betalen aan die extra kosten, en we hebben toen bedacht; prima, splitten we het zo dat hij een symbolisch bedragje betaalt voor de scharrels zo nu en dan, en wij de rest splitten.

Een van de meisjes, die haar vriendje minder vaak zag dan ik mijn vriendin op bezoek had, wilde evenredig daarnaar haar bijdrage betalen. Toen een ander daarvan hoorde was het, "ja maar ik heb pas sinds 3 maanden een vriendje, daarvoor nog niet, dus ik moet ook minder betalen..."

Damn, wat een gedoe was dat zeg. hele excelsheets volgekliederd met ingewikkelde algebra. Uiteindelijk scheelde het voor die eenmalige bijdrage 20 ¤ tussen die met die lange relatie en die met de korte relatie
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 8 mei 2009 @ 15:57:40 #80
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_68812707
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 15:06 schreef Andiamo het volgende:

[..]

yaaahw.. riiiiight
Jaloers?
pi_68819044
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 15:27 schreef citywok het volgende:

[..]

Je kiest je woning allereerst uit op het type woning, me dunkt. Grootte, ligging, onderhoudsstaat, faciliteiten. Als je leuke huisgenoten hebt is dat mooi meegenomen, maar anders had het me ook niks kunnen verrekken, ik vermaeck mijzelf prima. Ik betaal geen (veel te hoge) huur voor gezelligheid, dan ga ik wel naar zo'n ballenvereniging.
Daar zit hem dus het verschil. Ik vind het veel belangrijker dat het klikt met mijn huisgenoten en dat ik misschien wat meer voor betaal (wat is te veel, dat puntensysteem is ook niet alles namelijk), dan dat ik met allemaal mongolen in een huis zit maar wel een grote kamer. Ook de mensen die hier afgelopen jaar zijn komen wonen waren opzoek naar een gezellig huis en dan wil je best wat meer betalen of een kleinere kamer nemen. Ik heb zelf in dit huis eerst op een kamer van 13m2 gezeten voor 315 maar echt heel gezellig met huisgenoten en vrienden van. Nu ben ik intern verhuisd en heb ik voor wat meer geld 24m2 en dezelfde toffe mensen om me heen. En het is hier altijd schoon en van alle luxe voorzien .
Fingerspitzgefühl
  vrijdag 8 mei 2009 @ 19:46:38 #82
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_68820537
Ach ik zit op 13m² voor 350 per maand, maarja, Utrecht is moeilijk op korte termijn wat beters te vinden... en vind het wel best, heb een paar gezellige huisgenoten en 1 kut huisgenoot.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 20:02:15 #83
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68821124
En als ze straks weer uit elkaar gaan, mag je ook nog een paar maanden allemaal geleuter over liefde en galmende Whitney Houston CD 's van je huisgenoot aanhoren.

on-topic: accepteren of WC stelselmatig niet meer doortrekken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_68825695
Iedereen die dit gezeik vindt

Ik vind het ook irritant dat mijn huisgenoot zowat samenwoont met z'n vriendin. Ze heeft zich nooit voorgesteld of wat dan ook, maar heeft wel een sleutel en maakt gebruik van alle faciliteiten in huis. Daarnaast staat ze niet op het vuilnisrooster en betaalt ze niet mee voor de schoonmaakster e.d... Wij hebben hem erop aangesproken een tijdje terug, toen zei hij dat het tijdelijk zou zijn i.v.m. haar stage... Maar ze is er nog steeds, en ik zag laatst zelfs post op haar naam binnenkomen. Nu gaan we nog eens met haar praten, als ze blijft gaat ze mooi meebetalen en klusjes doen ook.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_68830886
quote:

[..]

Ik ben hier in huis ook de man die die shizzle moet kopen, maar op het verbruik is echt geen pijl te trekken. Dan liggen er nog 8 rollen en de volgende dag nog maar een halve.. wtf?! Dan is ineens iedereen collectief aan het rukken ofzo.
pi_68841023
Meerdere malen meegemaakt:

-Meisje dat jongetje bij zich op de kamer nam. Zo'n aardig en stil stel dat we na een half jaar ofzo pas letterlijk dachten van "hee, vos mij woont ie hier gewoon!"

-Jongetje dat oudere vrouw bij zich op de kamer nam. Gelukkig snel doorverhuisd want dat was gewoon raar, ze zat de hele dag te roken en tomaten te eten in de gemeenschappelijke keuken en zei nakkes.

-meisje dat uit Curaçao hiernaartoe kwam als 14-jarige ofzo dat haar broertje, vader en moeder bij zich op de kamer nam na een half jaar. Hele toestand, want dat meisje sloeg aanvankelijk helemaal los zo zonder toezicht, allemaal krijsense snuivende Antillianen met scooter en al op de gang staan. Kwam dat hele gezin erbij in wonen, was het ineens haske rustig want het ouderlijk toezicht was er weer. Huisbaas heeft het helaas laten gaan, het zou maanden gaan duren om ze eruit te gaan zetten en tegen de tijd dat die in actie kon komen was het dus alweer rustig.

Bottom line: het mag niet, maar afhankelijk van de concrete last die je ervan hebt zou ik er wel of niet iets van gaan zeggen. In een studentenhuis woon je gewoon op elkaars lip, dus die aanwezigheid alleen vind ik niet zo'n punt, maar wel als je er direct nadeel van hebt qua kosten of overlast ofzo.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')