Het is maar waar je je druk om maakt.quote:Op zondag 3 mei 2009 21:10 schreef Szura het volgende:
Totaal niet mijn club maar ik erger me al jaren kapot aan mensen zoals Tom Egbers die consequent "Heraacles" blijven zeggen.
Het is verdomme Héracles!
We zouden een petitie moeten ondertekenen met z'n allen en die naar Studio Sport sturen
Tom = held. Slotje.quote:Geregeld worden presentatoren en verslaggevers bij de NOS aangesproken over het feit dat wij zo’n vreemde klemtoon leggen als wij het hebben over de Almelose voetbalclub Heracles. Wij zeggen namelijk hee-RAA-kles. Dat is geen verspreking! We doen het bewust, met dank aan de bekendste Heracles-fan van Nederland, collega Tom Egbers.
Natuurlijk weten ook wij bij het Journaal en Studio Sport dat de Griekse halfgod wordt uitgesproken als HEE-raa-kles, maar in Almelo noemen ze hun club nu eenmaal hee-RAA-kles en wie zijn wij dan om het anders te doen? We zeggen bijvoorbeeld ook N.E.C. en niet Nek (want een nek zit onder je hoofd en en-ee-see in je hart).Toch is hiermee niet alles gezegd want als we elke naam moeten uitspreken zoals dat ter plaatse wordt gedaan zouden we dan bijvoorbeeld ook niet Vites moeten zeggen in plaats van Vitesse?
Nee, er spelen nog twee dingen mee. Ten eerste schijnt het zo te zijn dat er weinig met zekerheid valt te zeggen over klemtonen in het klassiek-Grieks. De meeste classici zeggen wel HEE-raa-kles, maar Tom Egbers was niet te beroerd om bij het Allard Pierson in Amsterdam uit te zoeken dat er ook classici zijn die denken dat de klemtoon op de tweede lettergreep valt. Ten tweede valt de klemtoon in het nieuw-Grieks ook vaak op de tweede lettergreep. Zo heet de hoofdstad van Kreta Iraklion (ie-RAA-klie-jon) en is er een voetbalclub Iraklis (ie-RAA-klies). Die club komt trouwens uit Thessaloniki, uitgesproken als tessa-loo-NIE-kie en niet tessa-LOO-nie-kie, maar dat terzijde.
Genoeg redenen dus om Tom Egbers zijn zin te geven en dat zullen we waarschijnlijk tot zijn pensioen volhouden en misschien daarna ook nog wel. En als u toch nog iemand bij de NOS HEE-raa-kles hoort zeggen dan is diegene burgerlijk ongehoorzaam of het is een ongelukje, want dat HEE-raa-kles is er moeilijk uit te rammen.
http://weblogs.nos.nl/presentatoren/2008/04/03/vanwege-tom/
Tommekequote:Op maandag 4 mei 2009 15:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tommeke, klinkt als een koosnaampje voor een klein dikkertje
Flikker op met je onzin.quote:Op maandag 4 mei 2009 22:47 schreef pisnicht het volgende:
Het is Héracles en ik kan het weten want mijn middle name is Almelo
you can't handle the truth. Pussyquote:
wtfquote:Op maandag 4 mei 2009 23:23 schreef Ensaf het volgende:
Heracles Almelo adalah klub sepak bola Belanda yang berbasis di kota Almelo. Selama berkiprah di liga sepak bola profesional Belanda, klub ini belum mendapatkan gelar yang membanggakan.
Dat is Maleis Belanda!quote:Op dinsdag 5 mei 2009 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wtfvertaling? ik kan geen turks/ marokkaans want we zijn hier in nederland, en ben ook niet van plan turks of marrokaans te leren.
Heracles is een club komend uit Almelo, en spelend in de eredvisie. Dit is tevens de hoogste competitie in Nederland. Zoiets staat er.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wtfvertaling? ik kan geen turks/ marokkaans want we zijn hier in nederland, en ben ook niet van plan turks of marrokaans te leren.
quote:
Hahaha! Wat ben ik slim om jou te laten denken dat ik dat echt meende!quote:Op woensdag 6 mei 2009 18:44 schreef miodzio het volgende:
[..]
NEEEEEEEE GAST WAT BEN JE DOM !@$%!@$%!@ WAT DENK JE WEL NIET OMG OMG OMG![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()