abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77757344
Ik heb vorig jaar mij ook toegelegd op het tuinieren. Ik hou van pittig eten en dus heb ik pepers gekweekt (Jalapeno, Poblano, Cayenne en Hungarian Wax), er kwam zoveel af dat ik nu nog steeds 5 potten met ingemaakte pepers in de koelkast heb staan ( ). Maar nu heb ik nog een aantal zaden over, kan ik deze zaden dit jaar zaaien of zijn ze hun kiemkracht inmiddels verloren? Ze hebben niet echt in een optimale omgeving gelegen schat ik in, een zolderkamer waar het zomers altijd erg warm wordt.

Forse tuin trouwens, sigme. Daar kan je een hele groentewinkel mee vullen.
pi_77988982
Ik zou het gewoon proberen Bolkesteijn, soms heb je geluk, soms pech.

Ik heb sinds kort geen tuin meer, maar twee balkons. Flinke achteruitgang, maar geen andere keus. In de tuin had ik altijd een hoekje met kruiden en groente en een paar verdwaalde fruitstruiken. En die ga ik toch wel missen in mn flatje. Dus ik heb bedacht dat ik van één balkon een 'moesbalkon' ga maken ik zit daar toch niet omdat het pal aan de voorkant is en je dan in een soort etalage voor de rest van de buurt zit
Het balkon is inpandig en afsluitbaar dmv grote ramen, waardoor het 's winters een soort kas/serre is en 's zomers staan de ramen natuurlijk gewoon open. Aan de muur heb ik over de volle breedte plastic balkonbakken gemaakt, vijf onder elkaar. Daarin komen dan groenten en kruiden.

Ik ben gestart met zaaien op de vensterbank gistermiddag. Vooralsnog met aardbeien, radijs, parijse worteltjes, basilicum, munt en cherrytomaten. Pluksla en bieslook komen daar deze week nog bij.

En op de grond wil ik nog een verzameling potten, voor de cherrytomaten onder andere. En er staat al een bak met rozemarijn en tijm.
Ik zoek daarbij nog iets van een klein fruitboompje op stam. Dacht zelf aan een vijg, maar als iemand hier suggesties voor heeft hou ik me aanbevolen! Het mag best iets (sub)tropisch zijn, want het wordt er 's winters nooit kouder dan zo'n 13-15 graden.
pi_77997695
Een vijg is nogal struikig van aard, dat lijkt me niet handig bij beperkte ruimte. Ik zou kiezen voor een perzik. Verse rijpe perziken zijn niet in Nederland te koop maar wel prima te verbouwen (in jouw omstandigheden). Abrikoos zou ook kunnen, maar ik vind dat een stuk minder lekker.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_77998807
Sigme/ Waar haal je je zaden?
Onze moestuin is nu troosteloos dus je winterroggetip ga ik onthouden
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_78009372
Zaden heb ik afgelopen jaren meestal grotendeels bij Vreeken gehaald. Maar ook gewoon bij tuincentra / boerenbond.

Winterrogge kan je het beste bij boerenbond / welkoop / acm halen (tenzij je biologische wil).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_78120075
voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?

Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_79180455
merry77, ik weet het niet .

Het moestuinseizoen is dan nu toch begonnen. Zaterdag heb ik knoflookjes gepoot. Vorig jaar heeft de knoflook gebloeid, en de bloemknoppen bestonden uit vele miniknoflookteentjes. Die heb ik gepoot, ben benieuwd of dat uitgroeit tot een volwaardige bol.

In de kas heb ik een paar weken geleden al wat gezaaid voor de vroege oogst: spinazie, snijbiet en sla. Komt al mooi op! Ook nog een paar aardbeiplanten verhuisd naar de kas in de hoop dat er weer vroege aardbeien te genieten zijn in de voorzomer.

Eigenlijk moet er ook gestart worden met binnen zaaien en opkweken van aubergine en tomaten. Maar drukdrukdruk..
pi_79184680
Oeh leuk topic!
Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon wat Willen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.

Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
pi_79187703
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:22 schreef merry77 het volgende:
voor het komende jaar. Weet iemand hoe je een mooie compacte broccoli en bloemkool krijgt?

Mijn bloemkool dit jaar was niets en de broccoli waren maar kleine bolletjes omdat de afzonderlijke steeltjes verschillend uitgroeiden.
Dat probleem had ik ook met mijn broccoli. Je schijnt een andere soort te moeten kiezen. Ik heb het Vreeken gevraagd.
Dit jaar een nieuwe poging.
pi_79224349
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:48 schreef KellyPelly het volgende:
Oeh leuk topic!
Vorig jaar gewoon in de achtertuin al tomaat, komkommer en sla gehad. Ging erg goed, behalve dat we de sla in een keer gezaaid hebben en dus veel te veel tegelijk kregen.
Dit jaar opnieuw proberen en nu iets uitgebreider. Hebben een stuk van ons grasveld weggehaald, zodat we nu ongeveer 20 m2 hebben voor ons moestuintje. Ik heb een klein kasje die nu nog binnen bij de verwarming staat. De tomaat is bijna zover dat hij voor het eerst in een andere bakje uitgeplant kan worden. Sla, wortel en paprika hebben we ook al ingezaaid en gaat ook goed.
Vind het wel lastig om het overzicht te houden, dus voorlopig doen we maar gewoon wat Willen nu gaan beginnen met komkommer zaaien in de kas en straks in de volle grond uien en aardappels. Wacht nog even af of de nachtvorst echt wegblijft (voor zover je dat zeker weet) en dan kan het de grond in.

Sigme hoe heb jij het begin aangepakt? Gewoon maar begonnen of heb je je echt goed ingelezen? Heb een aantal boeken gelezen, maar vind het wel erg ingewikkeld worden met 3 keer verplanten, verschillende soorten bemesting, teeltplannen enzo. Vorig jaar hebben we gewoon zaadjes in de grond gestopt en ging het groeien. Dat was ideaal!
Als je van plan bent om jaren achtereen te blijven moestuinieren op dat stuk grond dan loont het de moeite om overzicht te gaan scheppen, met een tuinplan en iets van een bed-indeling.
Je zou dit boekje kunnen aanschaffen:

Ecologisch tuinieren voor beginners , kost een tientje.

Laat je verder vooral niet ontmoedigen door zaken die je te complex vindt: gewoon negeren wat je niet uitkomt / teveel moeite kost. Als je je nergens in verdiept en gewoon doet wat je doet gaat dat meestal prima. Het eerste risico dat je loopt is dat je minder oogst dan mogelijk zou zijn geweest. Na 6 weken courgettes eten is een niet-optimale oogst opeens niet zo'n verlies meer .
Wat echt vervelend is, is knolvoet bij koolachtigen (let op dat ook radijs daaronder valt) en aardappelmoeheid. Beide maken je grond voor jaren (een jaar of 10) onbruikbaar voor die teelt.

Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
quote:
Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.
Misschien doe ik dat ook nog wel, tot nog toe heb ik alle hoofdstukken over bodemchemie overgeslagen, daar word ik draaierig in m'n hoofd van.

Probeer in elk geval een beetje bij te houden wat je hebt gedaan en of het beviel. Schijf het op in een topic op fok bijvoorbeeld .
pi_79227978
Dankje voor je antwoord! Klinkt leuk die moestuindag, eens kijken of we een Welkoop in de buurt hebben. We willen inderdaad een soort teeltplan opstellen met een vruchtwisseling, even kijken welke indeling het beste is, ook qua zon enzo.
Als de resultaten een beetje goed zijn, zal ik het wel bijhouden op fok
pi_79237127
van de week ook bezig geweest.
Had een paar nog kleine prei plantjes die ik vorig jaar al gezaaid had maar niet uitgeplant. Stonden in de koude kas en hebben de vorst overleefd.

Heb ze vandaag uitgeplant.

Moet binnenkort ook weer gaan zaaien.

Heb ook nog steeds boerenkool staan die nu al twee jaar oud is. Begint hopelijk weer met groeien, is trouwens nu zo'n 60 cm hoog. Anders moet ik weer eens nieuwe zaaien.
pi_79241241
Snijd je dan iedere keer bladeren van die boerenkool af? Of probeerde je zaad te winnen?
pi_79261688
We zijn ook weer bezig Goed mest eronder wat al een jaar ligt en spitten
Helaas is het meeste zaaigoed door de muizen opgevreten
pi_79267469
ik haalde iedere keer een paar bladeren er van af.
Alleen in de winter was het bevroren en de bladeren nog te klein, dus heb ik niets gedaan. Nu beginnen ze weer verder te groeien.
Wel grappig. Ik dacht namelijk dat het 1jarig was. Eens kijken hoe lang ik ervan kan genieten zonder dat ze doorschieten. Zodra ze doorschieten gaan ze eruit.
pi_79279416
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Me vergist in het klaverzaad: 5 kg gekocht en dat bleek EUR 50 te kosten. Veel te veel zaad, dus als iemand uit de buurt wat wil hebben......
Per post opsturen wordt te duur, denk ik.

@merry77: leuk idee! Eens kijken of dat bij mij ook wil, gewoon voor de grap.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79284283
Ik kan nu echt niet meer wachten: vandaag gaan de uien de grond in!
Het weerbericht ziet er goed uit. Met het zaaien van wortelen wacht ik nog maar even. (iets te koud 's nachts denk ik).
pi_79307110
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 23:59 schreef Kees22 het volgende:
Vandaag voor het eerst weer buiten gezeten en niet eens in de zon!
En wat sleedoorns uit de boskant gehaald en langs de achterkant gezet. Als ze wat groter zijn geven ze elk voorjaar een of twee dagen een witte achtergrond.
Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
pi_79361729
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Onze sleedoornen bloeien wel iets langer hoor .
Heb je de soort die zoetige pruimpjes levert of de blauwe zuurbekjes?
Geen idee, ik heb ze als opschot/uitschot pas deze week uitgestoken en verplant. Hoop dat ze aanslaan.

Je vertelt me iets nieuws. Ik ken spierwitte en gelige bloesem, maar geen zoetige of zurige vruchten. Alleen wrange, waar je een goede wijn van kunt maken en daarvan weer een uitstekend destillaat. Nondedju wat lekker!
Maar ik heb me wel eens afgevraagd of er iets als rassen onderscheiden zou kunnen worden.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79365739
hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Hebben jullie tips om dat te voorkomen?
Alvast bedank, Goldmund
pi_79366172
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,

even een vraagje over een moestuintje in de stad. Wil namelijk een stukje van mijn tuin inrichten als moestuin. Maar er zijn veel katten in de buurt. Is er dan een grote kans dat ze de planten onder plassen/poepen?
Alvast bedank, Goldmund
Ja ze vinden de mooie losse grond wel aangenaam volgens mij. Wij hebben er een stroomdraadje omheen (zo'n schokapparaat voor vee) wat goed werkt, weet alleen niet of dit handig is in de stad.
pi_79378832
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:53 schreef Goldmund het volgende:
hallo,

Alvast bedank, Goldmund
Op http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/ is er vast wel een topic met tips.
pi_79386996
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:15 schreef sigme het volgende:
Als je serieus over wil komen maar niet teveel moeite wil doen, neem dan binnenkort een paar grondmonsters en ga 20 maart bij een filiaal van de Welkoop langs op de moestuindag.
Een goede bodem is het begin van het halve werk. Neem op diverse plaatsen een bodemmonster, meng dit door elkaar en neem wat tuingrond mee naar onze winkel voor een pH-bepaling en kalkadvies op maat. Klaar terwijl u wacht en geheel gratis.

Misschien doe ik dat ook nog wel
Hmm. Ik bleek koploper van de dag. Op de zuurteschaal welteverstaan.
Dus nu moet ik voor straf 2kilo kalk per 10m2 moestuin gaan uitstrooien en inmasseren, en dit najaar opnieuw. Alleen de aardappelvelden hoeven niet want die houden wel van een beetje zuur, zei de Welkoopman. Op de fiets kon ik zoveel kalk niet beuren, dus moet ik nog weerom met de auto.

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
pi_79413694
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 21:28 schreef sigme het volgende:

Ik heb nog wel een kilo of 15 kalk liggen, ik hoop dit weekend toe te komen aan minstens één bed bekalken, en daar vervolgens sjalotten en ui poten.
Dat is gelukt. Bed 12 staat vol gele uien + twee rijtjes sjalotten en twee rijtjes rode uien.
pi_79455748
Bed 6: kalk, mest, 2 rijen tuinbonen.

En in voorzaaibakjes:
  • 12 Aubergine Firenze
  • 12 Aubergine Indische
  • 24 Tomaten Marzano (Roma oftewel pruimtomaten)
  • ik moet verrassend weinig
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')