abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82052992
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 00:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is echt wel heeeel vroegâh.
Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:14 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

thanks sigme!
nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?
In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.

Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.

Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.

Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.

Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_82109213
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
[..]

[ afbeelding ]

Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.

Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.

Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.

Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?

zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu

wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!

nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrum klinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
  zondag 30 mei 2010 @ 19:54:52 #283
43653 sigme
Veraan
pi_82113070
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:23 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?

zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu

wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!

nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrum klinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
Handboek Ecologisch Tuinieren
Auteur Herman Van Boxem
ISBN 9080062642
Uitgave van Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren), kan via de webshop besteld worden, maar is ook verkrijgbaar bij beter gesorteerde boekhandels.

Knoflook is klaar wanneer het loof gaat afsterven. Je ziet het dan vergelen en om gaan vallen. Als je een goeie zomer hebt gehad heeft de knoflook dan een echte bol gemaakt, met teentjes. Als de knoflook wat laat gepoot is of een koude zomer, dan is het een klein bolletje van één ronde teen.

Als je wat leukere zaadjes wil (minder standaard), dan kan je ook bij een echte zaadhandel kijken. Ik bestel of haal vaak bij Vreeken (zit in Dordrecht). Die heeft een enórme sortering, ook veel minder reguliere selecties. Je kan er beter langsgaan dan op de webshop bestellen, of bestel in het laagseizoen (zomer-herfst). Als je in de winter bestelt en het in de lente wil hebben, duurt het vaak te lang omdat ze eigenlijk veel te veel klanten hebben.

Biologische zaadhandels hebben ook veel leuk spul: De Bolster staat goed bekend. Die zijn helemaal ingericht op bestellen, dus niet echt op bezoek.

Maar er zijn ook min-of-meer partikulieren die zelf zaden kweken en deze verkopen.
Diana van Diana's mooie moestuin (leuke site, héél veel nuttige informatie of kweken van allerlei planten in moestuin & kas) kweekt eigen zaad en verkoopt dit.

Antonie van leven van het land heeft ook interessante zaden, en heeft een speciale knoflookverzameling.. Aardige vent.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_82123032
bedankt voor de tips wederom! ga denk ik zeker wel eens kijken bij die zaak in dordrecht! en die site over knoflook.....
pi_82132226
Ik ben zaterdag bij Vreeken geweest. Ik heb citroengras bij hem gekocht. Ook mierikswortel en dikke prei gekocht.
Wat een leuke winkel. Kende hem wel van internet maar was nog niet eerder in de winkel geweest.

Bij de AH voor het weekend een wijnbes gescoord. Ben benieuwd naar de vruchten.
pi_82174222
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, als je ergens speciale belangstelling voor hebt.
Mijn rode beuken, mijn rode hennep. Dan ga je selecteren en bij elkaar zetten en zo. En met een kwastje bevruchten.
quote:
[..]

[ afbeelding ]
Lijkt me een leuk boek!

En knoflook telen lijkt me leuk en lekker!

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 01-06-2010 00:43:55 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82176763
Knoflook telen vind ik ook erg leuk. Wisselend succesvol. Vorig jaar had ik een speciaal rasje (van Vreeken). Kwamen niet erg grote maar wel goeie bolletjes aan, met een paar forse tenen elk. Maar opvallender: ze bloeiden allemaal, en in de bloemknop kwamen een soort mini-knoflookteentjes.
Ik heb dit jaar een bed vol met uitgepootte knoflookbloemteentjes. Ben heel benieuwd.
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
Vandaag bonendag

Bed H: stamslabonen
  • 1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes)
  • 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • 4 rijen chinese boontjes
  • De in de kas voorgekweekte preludes die er zo mooi bijstonden hebben erg geleden onder de nachtvorst van vorige week. De boontjes die juist ontkiemd waren hebben er geen last van gehad. Ook de Chinese boontjes en de Friese Woudbonen hebben minder geleden.
    quote:
    Bed D: droogbonen
    Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
    In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak
  • 1 rij Goldelfe (gele slabonen)
  • 1 rij Neckarköningin (snijboon)
  • De droogbonen kiemen wéér heel slecht. Geen Bruine kogel, geen Gele citroen. Het Friese Woud kiemt wel. De Goldelfe kiemt goed, de Neckarköningin voor de helft.
    Op de rij van de Neckarköningin heb ik vier stokken waar niets opgekomen was vervangen door pronkstokbonen Painted Lady. De drie rijen Bruine kogel & Gele citroen idem.

De nachtvorst was ook het einde van de drie pompoenen. Er staan nieuwe in de kas. Gister wel buitengezet: 5 augurkjes. Het gaat nu niet meer vriezen toch?
    pi_82205453
    Na nadere inspectie vandaag, heb ik ook de gewone stamslabonenflink bij moeten zaaien. Van de Daisy's is niets ontkiemd en daarvan had ik geen nieuwe, dus het bed is nu gevuld met Chineesjes en Preludes.
    pi_82513388
    Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
    Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
    In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
    De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
    pi_82516093
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 20:12 schreef sigme het volgende:
    Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
    Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
    In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
    De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
    Hoe groot zijn je courgettes nu?
    Krijg nu wel het idee dat ik de grond niet volledig benut
    Balorig, niet te verwarren met ballorig!
    Assumption is the mother of all mistakes....
    pi_82518672
    De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
    * loopt even naar buiten
    3 ŕ 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.

Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
    Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
    pi_82520315
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
    * loopt even naar buiten

Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
    Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
    dan zijn de mijne even groot.
    Jeetje mina wat zet jij veel bij elkaar .
    Ga deze week maar weer eens plantje halen want dat het nuttiger kan is duidelijk.
    pi_82520830
    Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.

De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.

Ik moet weer eens foto's maken.
    pi_82521000
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:50 schreef sigme het volgende:
    Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.

De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.

Ik moet weer eens foto's maken.
    Ah dat is slim uitgedacht zeg!
    Kost je wel echt veel tijd zo of niet?
    pi_82521571
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:52 schreef Ml-etje het volgende:

Kost je wel echt veel tijd zo of niet?
    Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed! .
    Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
    pi_82522058
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed! .
    Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
    zolang het baanloos verder geen enorme problemen geeft is het ook wel een fijne ontspanning.
    pi_82531126
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
    * loopt even naar buiten

Poeh, dat is een intensiteit die ik niet op wil brengen.
    Maar: die 4 planten passen misschien wel bij elkaar (al vraag ik me af of tomaten wel in het rijtje passen), maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_82534999
    quote:
    Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Kees22 het volgende:

() maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
    Ja .

Het idee achter biologisch tuinieren met vruchtwisseling is dat je planten van dezelfde soort bij elkaar in één bed zet, en dan het volgende seizoen daar een plantsoort die niet voor dezelfde kwalen vatbaar is. Een ziekte heeft meestal ook een heel seizoen nodig om zich lekker te nestelen, en is daardoor pas een volgend seizoen schadelijk.

Bij sommige ziekten (schimmels) is het wel van belang dat elke individuele plant genoeg ruimte heeft, om voldoende wind & zon te vangen zodat het niet te nat & broeierig wordt.
    Ik heb de aardappels dan ook weer ruimer staan dan vorig jaar, want ook vorig jaar moesten we voortijdig oogsten dankzij phytophthora (en Coloradokevers; ik heb er dit jaar al weer 5 platgestampt).
    pi_82918000
    Ik ben inmiddels bezig om gaten te vullen. Een aantal dingen zijn niet goed of helemaal niet opgekomen.
    De wortel doet het helemaal niet. De bonen komen slecht op.
    De kapucijners staan in de bloei, net als de peulen.
    pi_82918055
    Dat bonen probleem ken ik gelukkig staan er wel genoeg voor drie rijtjes.
    De courgette schiet de grond uit
    De andijvie heb ik helaas niet dicht genoeg op elkaar geplant waardoor het nu verijdelde slakroppen worden maar eetbaar zijn ze toch wel

Hoe gaat het bij jou Sigme?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')