Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.quote:
In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 22:14 schreef HaagsPietje het volgende:
[..]
thanks sigme!
nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?
lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?quote:Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
[..]
In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.
[ afbeelding ]
Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.
Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.
Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.
Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
Handboek Ecologisch Tuinierenquote:Op zondag 30 mei 2010 18:23 schreef HaagsPietje het volgende:
[..]
lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?![]()
zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu![]()
wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!
nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrumklinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
Ja, als je ergens speciale belangstelling voor hebt.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
Lijkt me een leuk boek!quote:
De in de kas voorgekweekte preludes die er zo mooi bijstonden hebben erg geleden onder de nachtvorst van vorige week. De boontjes die juist ontkiemd waren hebben er geen last van gehad. Ook de Chinese boontjes en de Friese Woudbonen hebben minder geleden.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
Vandaag bonendag
Bed H: stamslabonen1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes) 2 rijen prelude 2 rijen diasy 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes) 4 rijen chinese boontjes
De droogbonen kiemen wéér heel slecht. Geen Bruine kogel, geen Gele citroen. Het Friese Woud kiemt wel. De Goldelfe kiemt goed, de Neckarköningin voor de helft.quote:Bed D: droogbonen
Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje1 rij Bruine kogel 2 rijen Gele citroen 3 rijen Friese woud 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak1 rij Goldelfe (gele slabonen) 1 rij Neckarköningin (snijboon)
Hoe groot zijn je courgettes nu?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 20:12 schreef sigme het volgende:
Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
* loopt even naar buiten
3 ŕ 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.
Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
Ah dat is slim uitgedacht zeg!quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:50 schreef sigme het volgende:
Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.
De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.
Ik moet weer eens foto's maken.
Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed!quote:
quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed!.
Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
Poeh, dat is een intensiteit die ik niet op wil brengen.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
* loopt even naar buiten
3 ŕ 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.
Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
Jaquote:Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Kees22 het volgende:
() maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |