abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 1 mei 2009 @ 21:37:31 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_68571619
Vandaag mijn eerste shoot gehad met een model. Voor haar ook 1 van de eerste keren overigens.

Ik heb nog geen bewerkingen kunnen doen omdat ik even geen PS heb (laptop is gecrasht). Ik heb dus alleen wat uitsnedes gemaakt.

# 2

# 3

# 4

# 5

Opbouwende kritiek is uiteraard welkom
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 mei 2009 @ 21:40:00 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_68571741
Even in de juiste categorie gezet

Wellicht slim om, als je laptop weer werkt, ook wat kleinere versies online te zetten.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_68571880
Ik ben geen foto kenner en kan dus ook geen goede tips geven. Als ik jou was zou ik deze foto's op DPZ plaatsen dan krijg je echt commentaar waar je wat aan hebt(mits je dat nog niet gedaan hebt).
  FOK!fotograaf vrijdag 1 mei 2009 @ 21:45:05 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_68571987
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 21:42 schreef Chai het volgende:
Ik ben geen foto kenner en kan dus ook geen goede tips geven. Als ik jou was zou ik deze foto's op DPZ plaatsen dan krijg je echt commentaar waar je wat aan hebt(mits je dat nog niet gedaan hebt).
Er loopt hier genoeg kennis rond voor wat goede adviezen
uiteraard mag een second opinion altijd. Maar vlak FOK! niet uit
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  vrijdag 1 mei 2009 @ 21:58:03 #5
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68572558
Wat mij opvalt: het model is in geen een foto volledig te zien. Het zijn allemaal MC's en CU's (mediumclose/close-up). Wellicht was het aardig geweest om haar (voor de afwisseling) eens wat wijder te nemen in je kader. Zowieso vind ik dat je nogal krappe kaders gebruikt, zoals bij 1 en 5. 5 Had het volgens mij beter gedaan met een nog veeeel groter blauw vlak. Je hebt dit keer gekozen voor een simpele achtergrond welke nauwelijks een rol speelt, maar toch vind ik dat je deze wat slordig in je compositie plaatst. Neem bijv 1 en 3, bij beide staat de horizon scheef, en bij 4 snijd je het water linksonderin wat ongelukkig af.

Wat betreft belichting zit je al een eind de goede richting in, al kan het spannender maar dat is een keuze die je maakt.

3 vind ik te onnatuurlijk, geforceerd overkomen.

Al met al dus niet echt onder de indruk, 2 is best aardig. Je hebt in je serie duidelijk bewust gebruik gemaakt van scherptediepte effecten en dat is ook goed gelukt.

Een andere tip die ik je graag wil geven: stop eens met dat gecrop. Ga eens composities maken met het beeld zoals het er in de zoeker uitziet. Dat kan prima en volgens mij leer je op die manier bewuster composities samen te stellen. Naar mijn idee en fotofilosofie hoort croppen helemaal niet nodig te zijn. (ongeacht het formaat dat je hanteerd: 3:2, 4:3, 6x6 you name it)

Tip aan het model: laat die zonnebril lekker thuis liggen. Zien we die mooie ogen van 1 en 2 teminste wat vaker.

[ Bericht 3% gewijzigd door kvdv op 01-05-2009 22:06:10 ]
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  vrijdag 1 mei 2009 @ 21:59:35 #6
249449 Paar
Verstrengeld paar
pi_68572629
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 21:51 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Trieste opmerking.. Het is een zeer mooie dame!
Wel te jong
Dichter bij de bundel
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:07:15 #7
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_68572968
als je volledig afgezeken wilt worden moet je idd naar DPZ gaan ...
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:10:37 #8
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_68573139
Ze heeft inderdaad best mooie ogen, alleen iets te donker opgemaakt naar mijn mening, maar dat is ook smaak. Verder inderdaad erg jammer dat er geen foto bij zit waar meer achtergrond te zien is en het hele model erop staat, nu is constant alles geknipt, het lijkt meer van hetzelfde. Maar goed, ik ben geen fotograaf ofzo .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:11:06 #9
65960 sanger
pi_68573170
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 21:42 schreef Chai het volgende:
DPZ en DH komen ze ook op
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:16:37 #10
65960 sanger
pi_68573487
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 21:58 schreef kvdv het volgende:
Wat mij opvalt: het model is in geen een foto volledig te zien. Het zijn allemaal MC's en CU's (mediumclose/close-up). Wellicht was het aardig geweest om haar (voor de afwisseling) eens wat wijder te nemen in je kader. Zowieso vind ik dat je nogal krappe kaders gebruikt, zoals bij 1 en 5. 5 Had het volgens mij beter gedaan met een nog veeeel groter blauw vlak. Je hebt dit keer gekozen voor een simpele achtergrond welke nauwelijks een rol speelt, maar toch vind ik dat je deze wat slordig in je compositie plaatst. Neem bijv 1 en 3, bij beide staat de horizon scheef, en bij 4 snijd je het water linksonderin wat ongelukkig af.

Wat betreft belichting zit je al een eind de goede richting in, al kan het spannender maar dat is een keuze die je maakt.

3 vind ik te onnatuurlijk, geforceerd overkomen.

Al met al dus niet echt onder de indruk, 2 is best aardig. Je hebt in je serie duidelijk bewust gebruik gemaakt van scherptediepte effecten en dat is ook goed gelukt.

Een andere tip die ik je graag wil geven: stop eens met dat gecrop. Ga eens composities maken met het beeld zoals het er in de zoeker uitziet. Dat kan prima en volgens mij leer je op die manier bewuster composities samen te stellen. Naar mijn idee en fotofilosofie hoort croppen helemaal niet nodig te zijn. (ongeacht het formaat dat je hanteerd: 3:2, 4:3, 6x6 you name it)

Tip aan het model: laat die zonnebril lekker thuis liggen. Zien we die mooie ogen van 1 en 2 teminste wat vaker.

Er is overigens niet zo heel veel aan gecropt. #1 alleen maar om wat ongewenste joggers uit de achtergrond te snijden. #5 alleen een stukje blauw aan de linkerkant. #2,3 en 4 vind ik persoonlijk helemaal niet krap (en zijn niet gecropt).

Over foto's waar ze in het geheel op staat; die staan op de andere CF als RAW. Die kan ik niet uitlezen op deze laptop, dus die moet ik nog converteren naar JPG.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:16:51 #11
65960 sanger
pi_68573498
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 21:59 schreef Paar het volgende:

[..]

Wel te jong
Klopt, 17 om precies te zijn
pi_68573540
Ik heb een tipje voor het model, of de persoon die de kledingkeuze heeft gemaakt

Ze heeft kleding aan met horizontale strepen. Hierdoor lijkt iemand er iets voller uit te zien op een foto. Verticale lijnen bereik je juist het tegenovergestelde mee: dan lijkt iemand slanker.

Verder heb ik geen verstand van goed uitziende foto's en zou dan ook niet weten of welke punten ik zou kunnen letten.
pi_68573605
ik zou op dieet gaan en een beetje jogge

verder goeie balle
  vrijdag 1 mei 2009 @ 22:25:05 #14
65960 sanger
pi_68573917
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 22:17 schreef Heider00sje het volgende:
Ik heb een tipje voor het model, of de persoon die de kledingkeuze heeft gemaakt

Ze heeft kleding aan met horizontale strepen. Hierdoor lijkt iemand er iets voller uit te zien op een foto. Verticale lijnen bereik je juist het tegenovergestelde mee: dan lijkt iemand slanker.

Verder heb ik geen verstand van goed uitziende foto's en zou dan ook niet weten of welke punten ik zou kunnen letten.
Ik zal het doorgeven aan haar
pi_68577367
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 22:17 schreef Heider00sje het volgende:

Ze heeft kleding aan met horizontale strepen.
Misschien is dat omdat je dan denkt: "ze is helemaal niet dik, dat lijkt alleen maar zo door haar horizontaal gestreepte kleding"

Suggesties aan TS, aanvullend op KvdV: leg je focus op de ogen en probeer ook wat meer licht in het gezicht (m.n. de ogen) te krijgen.
pi_68579097
Op zich een aardige eerste poging. Ik zou volgende keer goed letten op afgesneden lichaamsdelen. Je kadert je foto nu zodanig dat armen voor de helft wegvallen. Niet handig en zeker niet fraai. Bijv. #4 had je beter staand kunnen nemen.

Belichting heb je best goed gedaan denk ik. Geen rare en storende slagschaduwen in het gezicht en zo. Nice. DOF-jes zien er ook best ok uit.
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 22:11 schreef sanger het volgende:
DPZ en DH komen ze ook op
Hmmm...ik ken de reacties op DPZ een beetje. Ik zou het niet doen als ik jou was tenzij je in staat bent om vervelend commentaar naast je neer te leggen. Ze hebben daar geheel eigen ideeen over wat voor soort foto's ze willen zien en deze gaan daar niet aan voldoen.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_68582261
foto 4 en 5 vind ik wel wat hebben.
de rest is niks.

Gebruik volgende keer een echt model. dit komt je foto's ook niet ten goede.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 10:30:47 #18
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_68584689
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 00:36 schreef PdeHoog het volgende:

Hmmm...ik ken de reacties op DPZ een beetje. Ik zou het niet doen als ik jou was tenzij je in staat bent om vervelend commentaar naast je neer te leggen. Ze hebben daar geheel eigen ideeen over wat voor soort foto's ze willen zien en deze gaan daar niet aan voldoen.
told him already

daar komen dus echt alleen maar schijtzeikers....
  zaterdag 2 mei 2009 @ 10:49:48 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68585095
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:30 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

told him already

En hier zijn de reacties zo geweldig? model wordt compleet afgezeken.

Wat overigens niet nodig is, ze is een mooie meid!

Wat betreft de foto's heb je denk ik wel alle tips gekregen die je nodig hebt.
at ik wel nog zou adviseren is, gebruik een reflectiescherm, dan vallen haar ogen wat minder terug, je kan ook gewoon een plaat piepschuim gebruiken daarvoor.

en de horloge aflaten, die heeft geen toegevoegde waarde bij zo'n shoot.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zaterdag 2 mei 2009 @ 11:28:02 #20
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_68586025
Er missen een aantal berichten, laat ik duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om hier het model af te kraken op een manier waar ze niks aan heeft. Hou het beleefd en constructief en probeer om niet iemand onderuit te halen die dit waarschijnlijk nooit of niet vaak heeft gedaan.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 11:31:02 #21
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_68586106
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:49 schreef snakelady het volgende:

[..]

En hier zijn de reacties zo geweldig? model wordt compleet afgezeken.

Wat overigens niet nodig is, ze is een mooie meid!

Wat betreft de foto's heb je denk ik wel alle tips gekregen die je nodig hebt.
at ik wel nog zou adviseren is, gebruik een reflectiescherm, dan vallen haar ogen wat minder terug, je kan ook gewoon een plaat piepschuim gebruiken daarvoor.

en de horloge aflaten, die heeft geen toegevoegde waarde bij zo'n shoot.
klopt.. hier is t meestal kinderachtiger... maar op dpz is het gewoon nooit goed wat je doet.. tenzij lid van het kliekje e.d.... ze hebben daar echt altijd wel wat te zeiken... en als je soms ziet wat ze zelf presteren...
  zaterdag 2 mei 2009 @ 13:08:20 #22
65960 sanger
pi_68588284
Dus kort samengevat:

+ DOF
+ Belichting

- Reflectiescherm gebruiken
- Wat meer foto's waar het model helemaal op staat
- Uitsnedes
- Wellicht een wat meer ervaren model

Heb ik nu alles?
  zaterdag 2 mei 2009 @ 13:09:14 #23
65960 sanger
pi_68588302
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 00:36 schreef PdeHoog het volgende:
Op zich een aardige eerste poging. Ik zou volgende keer goed letten op afgesneden lichaamsdelen. Je kadert je foto nu zodanig dat armen voor de helft wegvallen. Niet handig en zeker niet fraai. Bijv. #4 had je beter staand kunnen nemen.

Belichting heb je best goed gedaan denk ik. Geen rare en storende slagschaduwen in het gezicht en zo. Nice. DOF-jes zien er ook best ok uit.
Ik ben met name wel tevreden over de belichting. Helemaal omdat het 2 uur 's middags was en de zon dus behoorlijk irritant aanwezig was.
quote:
Heb inmiddels al wat reacties gehad inderdaad. Ook op Zoom en DH. Valt me eerlijk gezegd nog mee, meeste gaan toch over de uitsnede en het model zelf. En over een vuiltje op mijn sensor die ik zelf nog niet gevonden had.
pi_68588530
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 13:08 schreef sanger het volgende:
- Wat meer foto's waar het model helemaal op staat
- Uitsnedes
Denk dat je deze twee samen kunt voegen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zaterdag 2 mei 2009 @ 13:27:49 #25
65960 sanger
pi_68588601
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 13:23 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Denk dat je deze twee samen kunt voegen
Ja je hebt gelijk
pi_68588707
Ik heb geen verstand van foto-shoots, dat voorop zeggende.

Denk dat de zee op de achtergrond de foto's een beetje saai maakt .
#1 is wel aardig, (horizon recht zetten, zoals al gezegd is).
Denk dat er op de achtergrond nog iets moet zijn (catamaran ofzo).

Maar doe je best, ik ben absoluut geen foto-kenner, kijk er alleen naar als 'algemeen' publiek.
De intonae van het stemgeluid is normaal. Er zijn geen zichtbare of merkbare somasche equivalenten van angst. Het bewustzijn is helder, de oriëntae in trias is intact en de concentrae is ongestoord
pi_68590034
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 13:08 schreef sanger het volgende:

Heb ik nu alles?
Scherpstellen op de ogen.. de focus in 1, 2 en 3 is nu nogal politiek-incorrect..
Let op de horizon
Varieer poses (ze mag ook zitten of liggen, en alles daartussen).

Reflectiescherm is op zich een goed idee, maar dan heb je ook weer iemand nodig om dat ding vast te houden. Om meer licht in het gezicht en de ogen te krijgen kun je ook invulflits gebruiken.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 15:09:28 #28
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_68590733
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 14:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Reflectiescherm is op zich een goed idee, maar dan heb je ook weer iemand nodig om dat ding vast te houden.
daar heb je hele handige standaarden voor en om de standaard weer vast te houden een zandzak.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_68591531
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 15:09 schreef snakelady het volgende:

daar heb je hele handige standaarden voor en om de standaard weer vast te houden een zandzak.
Maar ja, om nou dat hele eind naar het strand met zo'n zware zandzak te moeten slepen...
  zaterdag 2 mei 2009 @ 15:59:27 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68591803
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 15:46 schreef dvr het volgende:

[..]

Maar ja, om nou dat hele eind naar het strand met zo'n zware zandzak te moeten slepen...
Zand genoeg, schepje mee en die zandzak ter plekke vullen .
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 16:18:54 #31
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68592313
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:30 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

told him already

Dat is echt onzin, op DPZ zitten heel wat mensen die heel goed in staat zijn om zowel inhoudelijk en technisch een foto goed te beoordelen en commentaar/tips te geven.

En dat er op DPZ een soort van DPZmethode/stijl heerst is ook onzin.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  zaterdag 2 mei 2009 @ 17:26:01 #32
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_68594008
misschien ervaar jij t zo... en dus is mijn mening dan maar onzin? mooi figuur ben jij
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:46:07 #33
65960 sanger
pi_68598362
Zullen we het vriendelijk houden hier

Ik kan me de mening van mrSPLIFFY wel indenken. De reacties op DPZ zijn anders dan de reacties op DH. En ook anders dan hier.

Dat komt ongetwijfeld doordat het publiek iets anders is (DPZ is meerdere vormen fotografie, DH is alleen modelfotografie etc.). Geeft ook niet, zolang het maar opbouwende kritiek is. Misschien zelfs wel goed om vanuit meerdere standpunten commentaar te horen.
  FOK!fotograaf zaterdag 2 mei 2009 @ 20:12:09 #34
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_68599430
Genoeg nu over hoe het al dan niet op andere fora er aan toe gaat. Laten we 't hier houden. En hier loopt genoeg talent en kennis rond voor goed commentaar.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf zaterdag 2 mei 2009 @ 20:25:18 #35
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_68600078
Hoe moeilijk is het om ontopic te blijven?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_68618480
Waarom heb je de zee als model genomen ?
Kon beter een mooie dame nemen i.m.o.

Ohja: Vind de foto's niet echt speciaal.... Dat kan ik ook met mijn wegwerp Kodak.
U MAD?
pi_68620994
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:35 schreef de_boswachter het volgende:

Ohja: Vind de foto's niet echt speciaal.... Dat kan ik ook met mijn wegwerp Kodak.
Laat eens zien dan met je grote mond...
  zondag 3 mei 2009 @ 17:31:08 #38
262 Re
Kiss & Swallow
pi_68626415
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:35 schreef de_boswachter het volgende:

niets mis met het model, maar dat jij je er niet op af kan trekken is natuurlijk geen argument

OT: wat hierboven is gezegd klopt allemaal wel gedeeltelijk, ik heb geen last van de kadering of afgehakte ledenmaten, wel zou ik er wat meer verzadiging in gooien, foto's zijn wat flets (of wat meer zomerse kleding) en de volgende keer alsjeblieft dat zwarte topje weglaten, dat stoort echt.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 4 mei 2009 @ 08:21:52 #39
65960 sanger
pi_68645160
quote:
Op zondag 3 mei 2009 17:31 schreef Re het volgende:

[..]

niets mis met het model, maar dat jij je er niet op af kan trekken is natuurlijk geen argument

OT: wat hierboven is gezegd klopt allemaal wel gedeeltelijk, ik heb geen last van de kadering of afgehakte ledenmaten, wel zou ik er wat meer verzadiging in gooien, foto's zijn wat flets (of wat meer zomerse kleding) en de volgende keer alsjeblieft dat zwarte topje weglaten, dat stoort echt.
Die BH bandjes was me al bekend indd.
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:10:22 #40
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_68750056
- edit: ga terug naar je zandbak, wil je? -

[ Bericht 88% gewijzigd door Isdatzo op 06-05-2009 22:23:47 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')