abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72762717
Ik heb een probleem met fancyhdr. Ik zou graag de font size van de headers willen aanpassen en heb nu dit in de preamble staan:

\documentclass[12pt, a4paper,twoside, openright]{book}

\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}

\fancyhead{}
\fancyfoot{}
\fancyhead[RE]{\sffamily\small \rightmark}
\fancyhead[LO]{\sffamily\small \leftmark}

Volgens de fancyhdr handleiding en de Latex Companion zou dit moeten werken, maar als ik het compileer verandert er niets, ik houd de default \slshape headings.

Ik zie vast iets heel triviaals over het hoofd, maar kom er niet uit. Heeft iemand enig idee?
  dinsdag 15 september 2009 @ 12:50:36 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72763012
Hier werkt het ook, het is duidelijk als je er b.v. even:

1\fancyhead[RE]{\sffamily TEST {\small \rightmark}}

Van maakt, dan is TEST (net) iets groter dan \rightmark. Zeker als ik \small door \tiny vervang is het verschil duidelijk (vanwege de hoofdletters lijkt small niet echt heel veel kleiner echter bij mij). Dus, hier werkt het. Maak anders een minimum example.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72764017
Sorry, ik had inderdaad iets over het hoofd gezien. Het bleek dat ergens nog stiekem
\pagestyle{headings} stond. Dan kan je natuurlijk veranderen wat je wil aan de fancyhdr.....
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:07:39 #184
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_72994396
Ik render mijn documentjes tegenwoordig twee keer; één keer als boek, één keer als artikel (en dan tweekoloms landscape). Ik heb twee masterdocumentjes, met de hoofdstukken als include, en wat custom commands om chapter/section dingen op te pikken. Draait allemaal als een speer.

Het probleem is alleen plaatjes. Als ik in een hoofdstuk een plaatje zo invoeg:

1
2
3
4
5
6
\begin{figure}
   \centering
      \includegraphics[scale=0.40]{img/proces.png} 
      \caption{Bla die bla.}
   \label{fig:proces}
\end{figure}

Dan komt het in de "kleine" versie goed uit. In de grote versie echter is het plaatje te klein. Andersom, als ik het plaatje schaal voor de grote versie, ziet de kleine versie er niet uit (een veel te groot plaatje).

Is er een methode om een plaatje dynamisch te schalen? Die kon ik niet vinden namelijk.
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:16:17 #185
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72994671
Als je scale bij elk plaatje hetzelfde is, dan kun je een scale=\scalefactor doen, en een \def\scalefactor{0.4} in het ene geval en een \def\scalefactor{0.8} in het andere geval of zoiets.

Vermenigvuldigingen willen echter niet makkelijk, je kunt niet scale=0.4*\schaalfactor doen, dat gaat mis. En scale=0.4\schaalfactor gaat ook mis, als schaalfactor dan 3 is komt er gewoon scale=0.43 uit, en als schaalfactor 8 is, dan scale=0.48.

Als je zoiets wilt dan is het denk ik het gemakkelijkst om met lengths te werken, dan doe je iets als:

1
2
\newlength{\scalefactor}
\setlength{\scalefactor}{1cm}

En dan kun je zeggen: width=3\scalefactor. Dat is in dit geval 3cm, maar als je scalefactor verandert in 2cm wordt het 6cm. Dat kan dan ook voor beide documenten geregeld worden denk ik.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 22-09-2009 11:22:29 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:45:27 #186
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_72995679
Hey dat is wel een goed idee. Grofweg zijn ze de helft. Met een beetje rekenwerk is daar wel uit te komen. Thx!
  maandag 28 september 2009 @ 20:34:29 #187
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73191652
Hoe krijg ik een bepaalde tekst bovenaan elke pagina?
Jesus hates you.
  maandag 28 september 2009 @ 20:40:16 #188
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73191881
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:34 schreef Hondenbrokken het volgende:
Hoe krijg ik een bepaalde tekst bovenaan elke pagina?
Met een koptekst, het makkelijkste is om fancyhdr te gebruiken.
  maandag 28 september 2009 @ 20:40:26 #189
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_73191884
Met bijvoorbeeld fancyhdr.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 28 september 2009 @ 21:01:09 #190
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73192664
Bedankt. Fancyhdr werkt goed.
Jesus hates you.
pi_73266744
Ik zou hier graag een matrix willen maken met duiding erbij. Concreet: boven de kolommen en rechts van de rijen moet er altijd een soort label komen (een cijfertje of zo).

Nu heb ik gelezen over "bordermatrix" in die pdf van Herbert Voss, maar zoals ik het precies wil lijkt niet voor te komen in zijn voorbeelden. Weet iemand raad?

Bedankt!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 11:12:22 #192
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73268649
Je kunt die definitie wat aanpassen zodat je boven en rechts wat krijgt:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
\documentclass{article}
\makeatletter
\newif\if@myborderstar
\def\mybordermatrix{\@ifnextchar*{%
    \@myborderstartrue\@mybordermatrix@i}{\@myborderstarfalse\@mybordermatrix@i*}%
}
\def\@mybordermatrix@i*{\@ifnextchar[{\@mybordermatrix@ii}{\@mybordermatrix@ii[()]}}
\def\@mybordermatrix@ii[#1]#2{%
\begingroup
    \m@th\@tempdima8.75\p@\setbox\z@\vbox{%
        \def\cr{\crcr\noalign{\kern 2\p@\global\let\cr\endline }}%
        \ialign {\hfil$##$\hfil\kern 2\p@\kern\@tempdima & %
            \hfil $##$\hfil && \quad\hfil $##$\hfil\crcr\omit\strut %
            \hfil\crcr\noalign{\kern -\baselineskip}#2\crcr\omit %
            \strut\cr}}%
    \setbox\tw@\vbox{\unvcopy\z@\global\setbox\@ne\lastbox}%
    \setbox\tw@\hbox{\unhbox\@ne\unskip\global\setbox\@ne\lastbox}%
    \setbox\tw@\hbox{%
        $\kern\wd\@ne\kern -\@tempdima\left\@firstoftwo#1\kern1pt%
        \global\setbox\@ne\vbox{\box\@ne\kern 2\p@}%
        \vcenter{\kern -\ht\@ne\unvbox\z@\kern-\baselineskip}%
        \kern-2\@tempdima\kern3\p@\right\@secondoftwo#1 $%
    }\null \;\vbox{\kern\ht\@ne\box\tw@}%
\endgroup
}
\makeatother
\begin{document}
    \begin{displaymath}
        \mybordermatrix[{[]}]{%
            1 & 2 & 3 &   \cr
            a & b & c & 1 \cr
            d & e & f & 2 \cr
            g & h & i & 3 \cr
        }
    \end{displaymath}
\end{document}

Let wel, je moet het zelf blijven opgeven, automatisch zie ik zo even nog niet gebeuren. Ik vond die definitie al lastig genoeg eigenlijk.

Overigens, het resultaat:

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 01-10-2009 13:55:08 ]
pi_73273801
Dat ziet er heel goed uit!

Ik had echter nog een vraag.

Ik wil (om plaats te sparen op de slides in beamer) twee dergelijke matrices na elkaar plaatsen.
Dus A= (matrix), B= (matrix)
en beide matrices hebben dergelijk labels. Maar nu is het dus zo dat de labels rechts van A, gaan plakken tegen die "B". Wat afstand of een scheidingslijn zou wel leuk zijn maar dat gaat dus niet.

Een gelijkaardig probleem had ik trouwens elders. Ik wou twee "sets" van vergelijkingen, die duaal waren aan elkaar, in beeld brengen.

A=1 | a=1
B= 1| b=1
C=1| c=1
was zo een beetje de bedoeling. Maar blijkbaar mag je eqnarray niet gebruiken binnen een array.
Twee arrays binnen een array lijkt wel mogelijk maar dan is die scheidingslijn in het midden nog een probleem.

Weet jij soms raad, of zie je iets anders dat ook mogelijk is en ook esthetisch verantwoord is?
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:11:57 #194
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73273931
Je kunt natuurlijk proberen:

1
2
3
4
5
\begin{array}{rcl|rcl}
A & = & 1 & a & = & 1 \\
B & = & 1 & b & = & 1 \\
C & = & 1 & c & = & 1 \\
\end{array}

Eventueel kun je nog iets meer witruimte maken door er ‘lege’ kolommen in te doen:

1
2
3
4
5
\begin{array}{rclc|crcl}
A & = & 1 &&& a & = & 1 \\
B & = & 1 &&& b & = & 1 \\
C & = & 1 &&& c & = & 1 \\
\end{array}

Verder kun je denk ik altijd, in math, als die boel gaat plakken er wat witruimte tussen forceren, met b.v. \> of \quad

1A\>B\quad C

pi_73274439
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 14:11 schreef Iblis het volgende:

Verder kun je denk ik altijd, in math, als die boel gaat plakken er wat witruimte tussen forceren, met b.v. \> of \quad
[ code verwijderd ]

[ afbeelding ]
Heel erg bedankt.
Ik heb echter dit nu proberen oplossen met quad. De labels aan de rechterkant plakten tegen de ) van de matrix zelf. Dat bleef plakken, de ) schoof gewoon naar rechts samen met de labels, terwijl uiteraard de labels moesten verschuiven:

1
2
3
4
5
6
7
8
\begin{displaymath}
P=\mybordermatrix[{()}]{
A_0  & A_1 &A_2 & \cr
1 & 2 &2 & \quad E_0  \cr
1 & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} &\quad  E_1 \cr
1 & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} &\quad E_2 \cr
}
\end{displaymath}
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:34:09 #196
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73274531
Ah ja, dat lijkt me een fout in die macro… Ik zal eens kijken.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:57:28 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73275332
Ik moet me even gewonnen geven, ik heb nog eens goed naar die macro gekeken, en standaard (in de oorspronkelijke macro) worden boven & links anders behandeld dan rechts. Maar doordat zo’n matrix altijd ‘naar rechts groeit’, gaat er toch iets mis met die positionering. Die 2e t/m de 3e kolom zijn anders namelijk. Herbert Voß heeft dat ook niet helemaal symmetrisch aangepast.

Gevolg is dat dat haakje heel lastig doet, en dat ik niet precies snap – en ik heb m’n TeX-boek hier nu ook niet, hoe ik dat zou kunnen fiksen. Het nare is dat je eigenlijk niets kunt doen, of het gaat mis. Maar die witruimte van die eigenlijke matrix-kolommen gaat gewoon niet goed.

Als soelaas bied ik het volgende, echt een lelijke oplossing, maar vooruit:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\begin{displaymath}
P=\mybordermatrix[{()}]{
        A_0  & A_1                   & A_2                   & \cr
        1    & 2                     & 2                     & \> \cr
        1    & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \cr
        1    & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \cr
}\begin{array}{l}
E_0 \\
E_1 \\
E_2 \\
\end{array}
\end{displaymath}

Ja, die loze \> is functioneel, en die \begin{array} moet direct aan de } van de mybordermatrix vast.
pi_73276378
Bedankt hoor. Alle hulp is welkom!

Ik vroeg me trouwens af of er ook in beamer een optie was om naast een figuur een aantal formules of zo te plaatsen.

Dus eigenlijk :
figuur | wat tekst

Ik heb al met minipage geëxperimenteerd maar daarbij kwam de tekst rechtsonder de figuur ipv rechts ervan (en ik wil plaats besparen dus zo heb ik er ook niets aan)
doodleuk een array maken met een rij , twee kolommen, met daarbinnen de hele handel, lijkt ook niet te werken...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 15:36:52 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73276594
Had je al een positioneringsargument bij minipage gebruikt, dus b.v. \begin{minipage}[b]{..breedte..}

Het is een beetje tricky namelijk, er gebeurt het volgende: als je [b] opgeeft dan lijnt LaTeX de baselines (dus de regelbasis, d.w.z. g en j steken daar net doorheen, x staat er op) van de laatste 'regels' van die minipages uit.

Met [t] lijnt het de baselines van de eerste regels uit.

Maar, als je alléén een figuur hebt, dan is het meestal zo dat dat figuur zelf op de baseline staat. Dus je hebt eigenlijk één regel met een heel grote letter erop. Als je dat dan uitlijnt met de eerste regel van je andere minipage, dan verschuift het t.o.v. elkaar.

Je kunt dus een beetje cheaten door voor die figuur nog iets aan (onzichtbare) tekst te zetten. Of je kunt voor [b] kiezen.
pi_73278734
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:36 schreef Iblis het volgende:
Had je al een positioneringsargument bij minipage gebruikt, dus b.v. \begin{minipage}[b]{..breedte..}

Het is een beetje tricky namelijk, er gebeurt het volgende: als je [b] opgeeft dan lijnt LaTeX de baselines (dus de regelbasis, d.w.z. g en j steken daar net doorheen, x staat er op) van de laatste 'regels' van die minipages uit.

Met [t] lijnt het de baselines van de eerste regels uit.

Maar, als je alléén een figuur hebt, dan is het meestal zo dat dat figuur zelf op de baseline staat. Dus je hebt eigenlijk één regel met een heel grote letter erop. Als je dat dan uitlijnt met de eerste regel van je andere minipage, dan verschuift het t.o.v. elkaar.

Je kunt dus een beetje cheaten door voor die figuur nog iets aan (onzichtbare) tekst te zetten. Of je kunt voor [b] kiezen.
Hmm, ik denk dat ik het niet helemaal snap. Het klopt toch dat ik voor beide helften een minipage nodig heb?
Dit is wat ik deed. De drie vgl komen nu rechtsonder
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{figure}[h]
  \hfill
  \begin{minipage}[b]{.45\textwidth}
    \begin{center}  
      \epsfig{file=mijnfiguur.png, scale=0.65}
        \end{center}
  \end{minipage}
  \hfill
  \begin{minipage}[b] {.45\textwidth}
    a=b\\ c=d\\e=f\\e=d
  \end{minipage}
  \hfill
\end{figure}

Wijziging: ho het werkt wel! Dit is toch wat je bedoelde dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')