Ik heb vorig jaar afscheid moeten nemen van twee lieve Golden Retrievers, Quinta en Nonja.
Het begon met Nonja die op 6jarige leeftijd rare kuren begon te krijgen. Op een avond vielen haar oogpupillen weg en keek ze dus met alleen oogwit. Wij helemaal stressen, want we wisten niet wat het was. Diezelfde week kreeg ze last van een manke poot en zijn we naar de dierenarts gegaan. Daar hadden ze een tumor ontdekt bovenaan de lip. Scheen goedaardig te zijn. Totdat ze plotseling ook bobbels voelden in de kraag.
Na een paar dagen kregen we te horen dat ze lymfeklierkanker had en toen ging het ook heel snel bergafwaarts met haar. We hebben haar moeten laten inslapen.
We hadden nog de oudere hond van 12.5 jaar (Quinta) die al eerder afscheid van een maatje (matinnetje) moest nemen en nu was ze weer een ravotvriendinnetje kwijt.
Zoals vele dierenliefhebbers wel weten, kiezen honden hun baas uit en Nonja was erg gek op mijn vader (en andersom). Mijn vader was er dan ook erg kapot van. Als verrassing besloten mijn moeder en ik te kijken of we voor mijn vader, Quinta (en natuurlijk ook voor ons) een golden puppy konden vinden. Tot onze grote verbazing kwamen we een moederhond tegen die dezelfde oma heeft als Nonja!
Regelmatig zijn we wezen kijken naar de pups (van dikke mama, tot de puppy's eruit gingen) en in de 8e week haalden we Nina op!
Quinta was inmiddels ook al wat ouder en moest wel even wennen aan zo'n energieke pup, maar ze vond alles best en heeft tot de laatste dag met haar gespeeld. De laatste dag keek ze ernstig uit haar koppie en dat waren we niet gewend van haar. Het leek alsof ze het benauwd had. Met spoed zijn we naar de dierenarts gegaan en ze konden maar niks vinden. Lever goed, hartje perfect, alles functioneerde naar behoren. Voor de zekerheid lieten ze Quinta een avondje daar om te onderzoeken en we zouden dan zo snel mogelijk bericht krijgen als ze meer zouden weten. Tegen half 1 's nachts kregen we een vervelend telefoontje: Een grote primaire tumor aan de longen. We konden haar laten opereren, maar dan zou ze nog 3 maanden lang in pijn leven. Dat wilden we haar niet aandoen, dus we hebben haar in moeten laten slapen, nog geen 4 maanden na de andere hond.
Quinta was mijn alles...vanaf mijn 9e tot m'n 21e heb ik alles met haar kunnen delen. Als ik een keer baalde van alles kwam zij uit zichzelf naar mij toe om me te troosten. Hoe ouder ze werd, hoe aanhankelijker en hoe pijnlijker het ook was om te bedenken dat het niet lang meer zou kunnen duren.
Soms als ik aan haar denk dan voel ik nog haar vacht tegen mij aan. Hetzelfde gevoel toen de laatste dag dat ik haar knuffelde en fluisterde dat ze nog even moest volhouden. Al huilend en knuffelend nam ik thuis afscheid van haar, ook al wisten we toen nog niet precies wat er aan de hand was.
Nonja en Quinta waren overleden, maar we hadden onze pup Nina inmiddels 4 weken en ze lag moederziel alleen te genieten van het zonnetje in de achtertuin. Toen kwam de fokker als geroepen, want ze had nog een jonge golden die niet geschikt bleek te zijn om mee te fokken (RD, een erfelijke (oog)afwijking, net als HD (Heupdysplasie) vanaf een bepaald percentage raadt de GoldenRetrieverclub het af) . Ze vond het zo sneu voor ons en heeft Phantom aan ons geboden. Ze moest in het begin een beetje wennen aan het nieuwe huis (ze was inmiddels al 1.5 jaar) en ze was gewend om altijd het mooie showhondje uit te hangen, maar doordat wij zo openstonden voor alles kon ook zij lekker de hond uithangen! Samen met Nina vormen zij nou een groot onderdeel van onze familie!
Hoewel we vorig jaar februari nog twee andere honden hadden, is het zo moeilijk om niet van deze karakteristieke honden te houden. Gezelligheidskleedjes meesjouwen, het vriendje wakkerlikken met z'n tweeen 's ochtends, de gekke moves van de pup...onbetaalbaar!
Een zielig maar ook weer heel gelukkig verhaal
[ Bericht 0% gewijzigd door Jamiel op 30-04-2009 01:32:35 ]