abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68434260
Ik zit te overwegen om op eigen gelegenheid per auto van Dar es Salaam in Tanzania naar Kaapstad in Zuid-Afrika te gaan reizen. Het plan is om dan in Tanzania een auto te kopen en dan in Zuid-Afrika te zien wat er nog van over is en dan evt. weer verkopen. Nu is het nog een wild plan en weet ik niet of het haalbaar is. Vandaar hier mijn oproep: zijn er mensen die dit (of een vergelijkbare trip) ook gedaan hebben en wat zijn jullie ervaringen?
pi_68435386
Door Mozambique en dan Z-Afrika? Ik zou iig niet door Zimbabwe gaan.
pi_68435569
Dat leek mij ook niet. Je kunt ook nog om Zimbabwe heen volgens mij....
  woensdag 29 april 2009 @ 17:19:48 #4
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_68504629
Deze route wordt "vrij frequent" bereisd als ik het goed voorheb. Ook Nairobi als vertrekpunt/eindpunt doet het goed.
Lijkt me een mooie route: Tanzania-Malawi-Zambia-Botswana/Namibië-Zuid-Afrika.

Vrienden van mij reizen in september van thuis uit naar Kaapstad. Toen ik vorige zomer in Lusaka was ontmoette ik 2 Nederlanders die vanuit kaapstad naar huis trachtten te reiden, maar gestrand waren ergens in Ethiopië en dan maar teruggekeerd waren.

Lijkt me een leuke trip, al droom ik ervan ooit van oceaan tot oceaan door Afrika te reizen (Dar tot Dakar vb)! Geen idee of dat überhaubt mogelijk is.

Ik heb het vermoeden dat jouw trip inspiratie vindt in een spoorweg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaap-Ca%C3%AFro-spoorweg
When all things seem to end, the future still remains..
  donderdag 30 april 2009 @ 16:31:59 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68532704
Leuke route! Het is zeker te doen. Vrienden van mij gaan hetzelfde doen vanaf Ethiopië, maar dat is nog wat lastiger. In het zuiden van Tanzania en het noorden van Mozambique zullen de wegen wel een uitdaging worden, maar vanaf Zuid-Mozambique is het prima. Ik heb alleen in Zuid-Afrika zelfd gereden, maar ken alle landen vrij goed, dus laat even weten als je meer vragen hebt.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_68535214
Geen ervaring zelf, maar het deed me meteen denken aan de BBC serie Long Way Down, waarin ze deze route volgen.

In ieder geval misschien iets om een beetje inspiratie mee op te doen/ervaringen uit te halen. Wordt regelmatig uitgezonden nu op NGC!
pi_68538640
Leuk dat jullie reageren. Ik zal eens gaan zoeken naar de NGC aflevering. Iemand toevallig ervaring met een auto kopen in afrika?
pi_68539738
quote:
Op donderdag 30 april 2009 16:31 schreef Hik het volgende:
Leuke route! Het is zeker te doen. Vrienden van mij gaan hetzelfde doen vanaf Ethiopië, maar dat is nog wat lastiger. In het zuiden van Tanzania en het noorden van Mozambique zullen de wegen wel een uitdaging worden, maar vanaf Zuid-Mozambique is het prima. Ik heb alleen in Zuid-Afrika zelfd gereden, maar ken alle landen vrij goed, dus laat even weten als je meer vragen hebt.
Hik, hoe gaan jouw vrienden die auto aanschaffen? Huren lijkt me wat duur?
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:20:50 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68556308
Nee, sorry, zijn doen dat wel anders. Zij hebben al een auto die ze naar Ethopië verschepen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_68559921
Denk dat we toch gaan backpacken. Als ik zo'n beetje rondkijk op internet blijkt dat wel te doen te zijn. We willen nu vliegen naar Kaapstad en dan vandaar met trein, bus, minibus of wat er ook maar is richting Dar es Salaam om daar te eindigen met een week duiken. Hebben dat ook in Thailand gedaan, maar dacht eigenlijk dat zoiets in Afrika onmogelijk zou zijn. We hebben 2,5 maand de tijd dus dat moet genoeg zijn lijkt me. Wat denk je van deze plannen? Je zult er een betere kijk op hebben dan ik, aangezien je de landen kent.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 17:08:15 #11
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68562989
2,5 maand is niet heel veel, maar het is wel te doen. Ik zou er wel voor kiezen om wat geld apart te houden om misschien hier en daar een klein stukje te vliegen. Wij hebben destijds 3,5 week in Mozambique gezeten en halverwege hadden wij het wel even gezien met busvervoer: naarmate je verder naar het noorden gaat worden de wegen steeds beroerder, de bussen zijn over het algemeen bomvol en vaak erg slecht en ze vertrekken op niet-aanwijsbare tijden (maar altijd midden in de nacht) . Op zich heel avontuurlijk allemaal, maar als je dat feest af en toe even kunt onderbreken met een vlucht is dat niet heel verkeerd. (Verhalen over Moz en ook over Zuid-Afrika, Swaziland en Tanzania vind je op mijn blog).

Van Tanzania ken ik het zuiden niet. De meeste bekende wildparken zijn in het noorden, maar ook in het zuiden is er genoeg moois te zien en vaak wat minder platgetreden. Helemaal niet verkeerd dus om daar een beetje je focus te leggen. Houd er wel rekening mee dat safari's over het algemeen prijzig zijn.
In ZA zijn ze wat beter te doen, omdat je daar met eigen vervoer een park in kan, maar Tanzania is (vind ik) vele malen mooier. Heb in beide landen verschillende parken gezien en in Tanzania heb ik qua dieren meer gezien, meer verschillende soorten, sneller achtereen, in grotere groepen en in een mooiere omgeving. Als je toch geld gaat uitgeven aan zoiets zou ik het daar doen en het dan gelijk goed doen: dus even sparen en dan kort, en liefst met zijn tweeën (dus niet zo'n groepsding) een trip regelen. Wij hebben destijds ook wat meer geld uitgegeven om het zo te doen en dat was het 300% waard. Zie bijvoorbeeld: http://www.greenfootprint.co.tz/pages/tanzanian_safaris.html

Zanzibar is de perfecte plek om je trip af te sluiten. Het duiken is er heel goed en er zijn prachtige plekken te vinden om niet al te duur heel leuk te verblijven (ook in Moz kun je goed duiken trouwens, maar het viel mij wat tegen wat er daar aan de kust verkrijgbaar is qua locaties. Het meeste dat echt aan het strand ligt is gelijk zo'n 5* gebeuren vol met Zuidafrikaanse honeymooners). Kies in Zanzibar voor een combinatie van een dag of twee in Stonetown en een paar dagen strand en kies qua stand niet voor het drukke en volgebouwde noorden, maar bijvoorbeeld voor een wat kleiner gebeuren aan de oostkust. Ik ben zelf een aantal keer hier geweest en dat is iedere keer weer heerlijk: http://www.coralrockhotelzanzibar.com/
pi_68565709
Bedankt voor je info. Ik zie echter wel dat jij blijkbaar een groter budget hebt dan wij. Ik zag dat het safari bedrijf waar je naar verwees 350 dollar per persoon per dag kost. Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg veel geld. Dat zit er helaas voor ons niet in. Dan moeten we nog eens overwegen of we wel die kant uit willen.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 23:22:23 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68576424
Er zijn qua safaris verschillende mogelijkheden en de optie die ik noemde is wel een van de duurdere (hoewel er natuurlijk wel wat af te pingelen valt! ). Ik vond dat het waard, maar toegegeven: het is ook niet iets dat ik lang of vaak zou doen. De 2-daagse trip die wij met Green Footprint hebben gemaakt zag ik echt als een once-in-a-lifetime ding, dus dan ook eten in het park, slapen in een tent in een kamp, nightsafari en samen (dus niet met een groep) gamedriven... alles erop en eraan. Er zijn zeker ook goedkopere opties en je zult zelf moeten kijken wat je ervoor over hebt. Wel is het zo dat een safari, welke dan ook, duur is.

Zoals iedere bestemming kun je (Zuid-Oost) Afrika zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Het is wel zonder meer een duurdere bestemming dan zuid-oost Azië, simpelweg omdat er vaak minder opties zijn qua bijvoorbeeld accomodatie en omdat veel dingen die er wel zijn cateren voor mensen die niet op een klein budget reizen.

Dingen doen (zoals safaris dus) is prijzig, maar vergeet niet dat Afrika zoveel meer is dan safaris. Mozambique is bijvoorbeeld echt een land waar je niet heen moet om de mooie highlights, maar waar je echt moet genieten van de sfeer onderweg: de mensen, de markten, de chaos...
Dat gezegd hebbende: bij een trip als deze, als je er toch bent, is het wel bijna zonde om helemaal geen safari te doen. Als je daar het budget niet voor hebt (of niet het budget om het op de manier te doen als jij het zou willen), dan kun je ook kijken of je het op een ander moment wel kunt doen.

Trouwens, ik focus me nu steeds op ZA, Moz en Tanzania, maar vergeet ook Malawi niet (hoewel jullie tijd beperkt is)! Ik ben er zelf niet geweest, maar wel zeer goede verhalen over gehoord.
pi_68584850
We gaan ook zeker wel een safari doen als we daar zijn. Ik heb een beetje rondgekeken en zag dat er ook goedkopere opties zijn. Ik snap dat meestal geldt hoe duurder, hoe beter, maar je moet ook nog wat overhouden voor de toekomst he . Ik wil toch eigenlijk wel graag naar afrika toe, en ook juist het sfeertje dat jij beschrijft trekt me wel. Heb de afgelopen 4 jaar veel te hard gewerkt en heb echt zin om alles eens lekker rustig aan te gaan doen en te genieten van wat de wereld te bieden heeft. Ik denk dat we toch eens een kleine begroting op papier gaan zetten om te kijken of het toch allemaal mogelijk is.....
  zaterdag 2 mei 2009 @ 10:48:59 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68585075
Als je nog geen Afrika ervaring hebt zou ik in Zuid-Afrika beginnen en dan kijken hoever je naar het noorden komt. Afstanden zijn enorm, en je wilt niet weten hoeveel gezeik je bij grenzen en met oplichters/sjacheraars/rovertje kunt hebben. Toen ik studeerde was het mode met een oude Mercedes/Peugeot naar Nigeria te rijden om daar te verpatsen; totdat er onderweg een stel NL. studentjes voor eeuwig verdween.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_68585827
Dat is ook het plan, maar we moeten toch een ticket boeken. En je moet ergens vandaan terugvliegen. We starten in Kaapstad en dan retour vanaf Dar es Salaam. Weet je misschien wat de mogelijkheden zijn om als het niet blijkt te lukken te vliegen?
  zaterdag 2 mei 2009 @ 11:38:14 #17
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68586260
De route naar Nigeria is natuurlijk ook wel een beetje andere route (leuk als mensen ook eens inzien dat Afrika niet één donkere vlek op de kaart is ). Ook op Kaapstad-Dar is wel wat corruptie natuurlijk, maar de kans is niet heel groot dat je daar iets onder te lijden hebt. In al die tijd heb ik één keer een halfslachtige poging meegemaakt van een agent in Moz, maar dat stelde weinig voor (en heb ik ook niet betaald).

Qua het "halen" van je vlucht: Zoals ik al aangaf: calculeer gewoon één binnenlandse vlucht in, waar dan ook. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan je internationale ticket omboeken. (houd er rekening mee dat vluchten binnen een land meestal veel goedkoper zijn dan een grens over. Kans is dus dat het veel scheelt om een ticket te kopen van bijvoorbeeld Beira naar Nampula in Moz, dan van Beira naar Zuid-Tanzania, ook al scheelt het in afstand vrij weinig).
pi_68586342
Dus die vluchten zijn in principe dan ook gewoon een dag van te voren nog ter plaatse te regelen? Anders wordt het schema nog strakker?
  zaterdag 2 mei 2009 @ 12:35:52 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68587596
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:38 schreef Hik het volgende:
De route naar Nigeria is natuurlijk ook wel een beetje andere route (leuk als mensen ook eens inzien dat Afrika niet één donkere vlek op de kaart is )....
Was maar een voorbeeld. Je moet gewoon weten wat je doet.
Verkeerde afslag nemen in Johannesburg is ook niet verstandig.

Nb Zit nu stukje Long Way Down te kijken
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_68587939
Heb long way down geprobeerd te downloaden, maar liep halverwege vast. Nog maar eens proberen. Heb alleen geen motor
  zaterdag 2 mei 2009 @ 18:54:17 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68596533
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:41 schreef mrkrul het volgende:
Dus die vluchten zijn in principe dan ook gewoon een dag van te voren nog ter plaatse te regelen? Anders wordt het schema nog strakker?
Garanderen kun je dat natuurlijk nooit, als er een tourgroep op jouw dag gaat heb je pech, maar over het algemeen kan het inderdaad een dag van tevoren. Natuurlijk weet je vaak wel iets eerder dan een dag vooraf dat je gaat vliegen. Meestal kun je ook vanuit plaats A een ticket voor plaats B kopen. (Wij hebben toen in Beira een ticket gekocht voor twee dagen later naar Nampula en gelijk ook een ticket van Nampula terug naar Maputo bijvoorbeeld). Je kunt prima terecht bij lokale reisagenten, dus het is goed onderweg te doen (zeker niet vooraf doen, zonde om je al zo vast te leggen).

Belangrijke tip: boek geen lokale vluchten die aankomen op de dag dat jij uit Dar internationaal terugvliegt. Uitstellen/aflasten van binnenlandse vluchten, bijvoorbeeld vanwege het weer, is geen uitzondering. En dan ben je dus te laat voor je vlucht naar huis.
pi_68598425
Op wat voor budget moet je eigenlijk rekenen voor 'goedkoop' transport en verblijf (merendeel openbaar vervoer en goedkope -maar schone! - hotelletjes) in zuidelijk Afrika?
pi_68598685
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Kan Hik ons vast antwoord op geven.....
  zaterdag 2 mei 2009 @ 23:26:59 #24
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_68607078
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:47 schreef Knakker het volgende:
Op wat voor budget moet je eigenlijk rekenen voor 'goedkoop' transport en verblijf (merendeel openbaar vervoer en goedkope -maar schone! - hotelletjes) in zuidelijk Afrika?
Mijn beperkte ervaringen: de prijs kan behoorlijk variabel zijn van land tot land. Het goedkoopst is met eigen tentje kamperen. Dat kan voor enkele dollars. Voor een bed in een dorm 10 a 15 US$. Voor een kamertje voor 2 personen (shared bathroom) ga je al gauw 20 US$ betalen. Transport met openbaar vervoer is tijdrovend, niet zo comfortabel en niet zo goedkoop: Lusaka-Livingstone is 470km, duurt zonder obligaat defect in the middle of nowhere 8 uur en kostte toen iets van 20 US$.. Vergeet geen oordopjes omwille van de muziek die op maximaal volume staat

Zelf zou ik nooit van Kaapstad naar Dar willen reizen met enkel openbaar vervoer (of zonder eigen wagen). Er zijn grenzen aan (mijn) tolerantie tov het Afrikaanse openbaar vervoer. Ik pas mijn plannen aan en probeer niet teveel transporttijd nodig te hebben. Hierdoor zie je minder steden maar kan je wel meer genieten.

Ik zag voldoende overland trucks vol groepen passeren die in 40 dagen van Kaapstad naar Nairobi reisden en ik had medelijden met hen.
  zondag 3 mei 2009 @ 11:22:03 #25
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68613191
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 23:26 schreef Masanga het volgende:
Vergeet geen oordopjes omwille van de muziek die op maximaal volume staat
En de Nollywood producties!

Ik denk dat die prijzen voor accomodatie wel ongeveer kloppen, al zijn de grote plaatsen in Zuid Afrika (Kaapstad, Durban, Jo'burg) zonder meer duurder (ook omdat je even goed moet kijken in welk deel van de stad je een beetje goed zit. Prijzen voor het OV vond ik niet zo duur, maar ik moet ook zeggen dat ik nooit zulke grote stukken in één keer heb gedaan (gelukkig ). In ZA had ik een eigen auto, dus daar kan ik niet veel van zeggen, maar vervoer daar zag er prima uit. Er gaat een superdeluxe fijne bus van Maputo naar Jo'burg (en vv), die was wat duurder, maar verder was het steeds een euro of 6-8 voor vervoer naar de volgende plaats (Moz). We hebben ook stukjes (bijvoorbeeld Namula-Ilha Moz) met de chapa gedaan (in Tz dallah-dallah), die kleine busjes of pickups die ze helemaal voorproppen met mensen, kippen en eten. Daar kon ik letterlijk alleen maar zitten door verschillende lichaamsdelen uit het raam te hangen, maar het was wel heel goedkoop (3 uur voor een euro) .

Eten verschilt enorm. In ZA kun je fantastisch eten, maar dat is niet goedkoop. Vrijwel overal kun je goedkoop een bord krijgen met (afhankelijk van waar je zit) kip of vis (gefrituurd), patat of rijst of een ander koolhydraatrijke kwak en met een beetje geluk een beetje groente. Soms heel vies, soms verbazingwekkend goed, maar als je net als ik een beetje een foodie bent ( ) heb je dat al snel gezien. Beter eten kan ook, in een "echt" restaurant, maar dat is soms een beetje zoeken en kost gelijk aanzienlijk meer (verschil tussen 3-4 euro voor een goedkoop bord en 8-10 voor een "echt" restaurant). Nog steeds niet veel variatie dan (laat je niet foppen door een menukaart van 10 pagina's, meestal zijn er maar 3-4 dingen! ), maar dan kun je die kip of vis ook van de gril krijgen wellicht.
Aan vrijwel de hele kust is het seafood geweldig en met name in Tanzania en bijvoorbeeld Durban kun je ook fan-tas-tisch Indiaas eten.
  zondag 3 mei 2009 @ 23:09:28 #26
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_68639017
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:22 schreef Hik het volgende:

[..]

En de Nollywood producties!

Inclusief plotse en ongeloofwaardige plotwending met geweldige levensles . Ik had de eer ook enkele keren een koor te mogen aanhoren voor enkele uren die religieuze liederen ten berde bracht.

Soms heb je prima wegen, meestal heb je potholes die de bus probeert te ontwijken waardoor je veel trager gaat:

Soms worden die hersteld en dan mag je op een geïmproviseerde weg rijden:

Dat laatste kan voor enkele uren vertraging zorgen zonder afleiding in de buurt:

Versta me niet verkeerd: ik ben geweldig pro reizen in Afrika, maar ik zou nooit 1000-en kilometers met het Afrikaanse openbaar vervoer willen reizen. Tijdens de terugreis (laatste bus, oponthoud) was ik van plan nog door te reizen met een andere bus. Maar door de vertraging van de eerste bus was dat onmogelijk.

Nu, misschien zijn er wel mensen die de route in omgekeerde richting gedaan hebben en niet weten wat gedaan met hun voertuig eens ze in Kaapstad staan. Met eigen vervoer zou ik de trip direct doen!

PS: in de kleine busjes (chapa's/dalla dalla's of hoe ze ook noemen) is het zoals vermeld proppen geblazen. Ze rekenen 4 mensen per rij (in een klein minibusjesx 4 rijen). Dus of je betaalt voor je bagage als extra persoon of je zit enkele uren met die bagage geplet tussen een vol busje (geen bagageruimte )

[ Bericht 10% gewijzigd door Masanga op 03-05-2009 23:30:09 ]
pi_68645167
Nu, dat geeft de burger moed. Ik zou bijna een All-in-resort in Sharm al Sjeik gaan boeken door deze afradende verhalen, maar toch doe ik dat niet. Hoop dat er ook nog wat mensen zijn met positieve verhalen!
  maandag 4 mei 2009 @ 11:43:18 #28
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68649878

Het zijn óók positieve verhalen hoor, want je maakt hartstikke leuke dingen mee. Maar het helpt wel als je geen haast hebt, veel geduld en een gevoel voor humor.

Persoonlijk zou ik jullie stuk wél doen met het OV en een beetje vliegen op de beroerdste stukken, maar het belangrijkste is gewoon rustig aan te kunnen reizen. Als je niet om de andere dag ergens anders naartoe moet/wilt en geen ritten maakt van hele dagen (of nachten) dan is het best te doen en zelfs leuk. Maar je moet er gewoon niet op rekenen dat het allemaal net zo makkelijk, snel en comfortabel gaat als in ZO Azië of zelfs Zuid-Amerika. Als je voor jullie reis een keuze maakt; niet probeert overal heen te gaan in 2,5 maand dan kan het wel.
  maandag 4 mei 2009 @ 11:45:42 #29
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68649971
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:09 schreef Masanga het volgende:

[..]

Inclusief plotse en ongeloofwaardige plotwending met geweldige levensles .
Vergeet de geweldige special effects niet!
pi_68683216
Heb maar eens een Lon. planet aangeschafd. Daarin zal vast wat info te vinden zijn.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 14:12:43 #31
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68691639
De LPs van ZA en Tanzania zijn/waren vrij aardig. Er is geen LP van Mozambique. De Bradt guide is wel aardig hiervoor, al zijn de kaarten kut en snap ik reisgidsen die advertenties toelaten niet zo goed.
Je kunt nattuurlijk ook zo'n Zuidelijk-Afrika/Oostelijk-Afrika gids kopen, maar over het algemeen zijn die niet best... heel summier, met name als het over iets meer off the beaten track gaat of over achtergrondinformatie. Als je niet alle gidsen in één keer wilt kopen kun je vrij eenvoudig onderweg aan gidsen voor het volgende land komen (wel alleen in de grote steden)
pi_68695188
Kwam deze toch tegen:

kan ik jou ook nog iets bijbrengen......
  dinsdag 5 mei 2009 @ 21:22:39 #33
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_68707510
Waarom een tocht van Kaapstad naar Dar? Gewoon omdat je het leuk lijkt of ziet er meer achter?

Ik woon al weer een paar jaar in Kenia en ik kan je vertellen dat reizen niet altijd gemakkelijk gaat. Maar dat is de charme.
Als je geen eigen auto hebt zou ik niet snel deze tocht ondernemen. Het is een enorm eind en zoals andere al aangeven is reizen of goedkoop en "verschikkelijk" (is geen ruimte in combinatie met de wegen) of duur(der) en iets beter (maar die bus gaat ook kapot, airo doet het niet etc). Ofwel heel en heel veel in een bus zitten.
Ik zou eerder kijken naar opties als: Rondje Oost-Afrika (Kenia-Tanzania-Rwanda-Uganda-Kenia). Prachtige tocht en je kan steeds besluiten hoe verder te gaan, hoe lang ergens te blijven etc. Plus gezien het een rondje is kan je altijd gemakkelijk een directe vlucht terug naar het begin-eind punt maken (vliegverkeer in dit deel is erg goed). Ander voordeel is dat je kan beginnen en eindigen op hetzelfde punt wat een ticket vaak stuk goedkoper maakt.

Maar zo'n rondje kan je natuurlijk ook op andere plekken maken: ZA-ZIM-ZAM-Moz-ZA, of ZA-Bot-Nam-ZA etc etc.

Succes (en het is een prachtig continent!)
Net vergeten: Afrika is extreem zowel positief als negatief en dat ga je meemaken!
pi_68707862
Nou eigenlijk zit er niet veel meer achter. Het leek mij een mooi idee. Ik heb wel een kennis in Tanzania dus het zou leuk zijn hem op te zoeken, maar dat is zeker geen must. Aan een rondje hebben we ook zitten te denken. Wat betreft het vliegticket heb je gelijk, al maakt het toch niet zo heel veel uit (ca. 100-200 euro). Jij stelde Rwanda, Zimbabwe en Mozambique (niet in 1 rondje, dat begrijp ik) voor als landen om te bezoeken, maar zijn dat geschikte landen om naar toe te reizen. Het lijken me niet de meest stabiele landen en dan heb ik het m.n. over Rwanda en Zimbabwe. Heb je ervaring met reizen in deze landen?

Wat betreft bestemmingen: We zijn allebei duikers en willen onze reis zeker combineren met een week of 2 weken verblijven op een duikbestemming, dus de oostkust van Afrika (Moz, Tan, of Ken) moet zeker in het programma zitten.

Groeten!
pi_68707955
pi_68708029
tvptje voor jou?
pi_68708074

Wie weet, eerst maar eens naar Marokko....
  dinsdag 5 mei 2009 @ 22:05:29 #38
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_68709292
Rwanda is geen probleem, ben er zelf nog niet geweest maar hoor van meerdere mensen dat het een mooi land is. Vergeet niet dat die genocide in 1994 was.
Als voorbeeld, kan je je de tv beelden van Januari 2008 uit Kenia nog herinneren.........ik jammer genoeg wel en geen tv beelden!

Zimbabwe is niet echt een goed land om te reizen op moment, maar dat is puur gezien brandstof en geld. Het is er op moment niet direct gevaarlijk.

Ik duik regelmatig in Kenia.....prachtig!!!
Zie mijn laatste duikfoto's : http://www.growingea.com/livingea/blog/?p=125
  woensdag 6 mei 2009 @ 09:33:59 #39
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_68719997
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 15:44 schreef mrkrul het volgende:
Kwam deze toch tegen:

[ afbeelding ]

kan ik jou ook nog iets bijbrengen......
Ah dies nieuw, mooi zo!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')