abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68432404
Hallo,

Ik ben bezig om voor een klant zijn laptop (imac 900 euro 14 maanden oud) het herstel kosteloos te laten verlopen.
We hebben een prijsopgave gekregen van 800 euro en daarop de volgende reactie verstuurd
quote:
Beste,

Ik schrijf u aan de hand van repair SH4257979/V6171439 lopende bij comserve. Deze laptop is aankocht op 21-12-2007 en ter reparatie gestuurd op 16-03-09 wij kregen hiervoor een prijsopgave van 853 euro voor een moederbord vervanging (zij bijlage). Hier gingen wij natuurlijk niet akkoord mee en om devolgende redenen.

In Nederland gelden na de garantieperiode verschillende rechten. De voornaamste is de aansprakelijkheidsperiode. Binnen deze periode mogen er, mits het defect niet door de klant is ontstaan, wat hier heel makkelijk vast te stellen is, aangezien dit apparaat niet opengemaakt is, zodoende mogen er GEEN kosten worden doorberekend aan de klant, behalve als de levensduur (in dit specifieke geval 3 jaar) dusdanig verlengd wordt.

Als een product ondeugdelijk is (art. 7:17 BW), dan mag de consument herstel of vervanging eisen (art. 7:21 BW) en mag de verkoper daarvoor geen kosten inrekening brengen. (art. 7:21 lid 2 BW)

Wij kregen hierop het volgende bericht

Hallo,
Het spijt me geweldig maar wij moeten ons houden aan de Apple garantie instructies. Het toestel valt buiten garantie:
zie Apple coverage check:
Serial #: W8746XTHZ62
Coverage Status:
Out Of Warranty (No Coverage)*
Estimated Purchase Date:
11-01-08
Daarom de PO. Deze blijft gehandhaafd voor het MB
MVG
Janwillem


Tevens ben ik op de hoogte dat jullie deze voorwaarden naar ons toe niet leveren aangezien wij geen consument zijn, maar alle kosten die wij maken mogen wij onder het Regresrecht BW 7.25 lid 1 aan de voorschakel/industrie doorbelasten.

In dit specifieke geval (Non-conform moederbord ) is er geen defect ontstaan door de klant, ik ga er derhalve vanuit dat deze reparatie kostenloos zal worden uitgevoerd. Graag een bevestiging binnen 5 werkdagen dat dit zal gebeuren. Daarna zullen wij eventuele reparatiekosten doorbelasten aan de voorschakel.
Toen kregen wij de volgende reactie
quote:
Tim


Wat betreft de non-conformiteit en consumentenkoop geldt het volgende.
Artikel 7:17 van het Burgerlijk wetboek bepaalt dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn. Het is aan de koper te bewijzen dat een na de aflevering gebleken gebrek al bestond op het moment van aflevering. De klant dient derhalve bewijs of aanwijzingen te leveren dat sprake is van een gebrek dat bestond bij aflevering. Alleen gedurende de eerste 6 maanden na aflevering wordt een gebrek vermoed bij aflevering te hebben bestaan.
Als de klant een consument is en jullie willen een uitzondering aanvragen gebaseerd op consumenten recht
stel ik voor dat je kontakt opneemt met Customer Relations, 0900-777 7703.
Alleen zij kunnen deze uitzonderingen maken.


Groeten
George
Hoe kan ik nou aantonen dat dit defect non-conform is, het moederbord is een elektrisch en niet aan slijtage onderhevig component, is dit genoeg bewijs?

hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetjes
oink
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  maandag 27 april 2009 @ 19:16:27 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_68432506
Laat de Mac - Windows discussie maar weer beginnen!
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  † In Memoriam † maandag 27 april 2009 @ 19:17:17 #3
230491 Zith
pls tip
pi_68432540
Ik dacht aan een heel ander onderwerp toen ik de TT las
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_68433001
quote:
Hoe kan ik nou aantonen dat dit defect non-conform is, het moederbord is een elektrisch en niet aan slijtage onderhevig component, is dit genoeg bewijs?
Om nou te zeggen dat het moederboard niet aan slijtage onderhevig is, is fout. Ik zou dat dan ook niet als agrument opwerpen. Het is wel zo dat een defect binnen 2 jaar natuurlijk te snel is.

Heb je Customer Relations al gebeld?
deal with it
  maandag 27 april 2009 @ 20:04:36 #5
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_68434322
Wat is er precies defect aan het moederbord?
Comserve Nederland of comserve Belgie?
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_68436528
COmserve nederland, CR zegt dat apple maar 1 jaar garantie heeft en doet verder niets.

Er staat op het rapport, moederbord defect
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 27 april 2009 @ 20:57:18 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68436704
Die klant kan beter zelf garantie eisen bij Apple. Immers heb je als consument minimaal 24 maanden garantie in Nederland.
  maandag 27 april 2009 @ 21:45:45 #8
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_68438925
quote:
Op maandag 27 april 2009 20:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Die klant kan beter zelf garantie eisen bij Apple. Immers heb je als consument minimaal 24 maanden garantie in Nederland.
Comserve is Apple repair/screenings center.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  maandag 27 april 2009 @ 21:48:17 #9
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_68439036
quote:
Op maandag 27 april 2009 20:53 schreef oinkoink12 het volgende:
COmserve nederland, CR zegt dat apple maar 1 jaar garantie heeft en doet verder niets.

Er staat op het rapport, moederbord defect
Waar heb je hem gekocht?
Je wilt van comserve foto's van de schade, moederbord defect is te vaag, laat ze maar met een onderdeel komen wat dan wel niet defect zou zijn. (foto;s maken ze standaard als de schade zichbaar is)
is er geen zichbare schade.....dan was het eral tijdens productie....

Oja, bewaar ALLE communicatie.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 27 april 2009 @ 21:49:32 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68439104
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:45 schreef The.Apple het volgende:

[..]

Comserve is Apple repair/screenings center.
Ja en TS is geen consument....
  maandag 27 april 2009 @ 21:51:54 #11
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_68439220
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en TS is geen consument....
So, hij doet dit omdat de TS waarschijnlijk werkt bij een MM of dixons etc, en zij deze claim krijgen als Apple hem niet correct afhandeld.


Gok ik zo
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 27 april 2009 @ 21:54:54 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68439367
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:51 schreef The.Apple het volgende:

[..]

So, hij doet dit omdat de TS waarschijnlijk werkt bij een MM of dixons etc, en zij deze claim krijgen als Apple hem niet correct afhandeld.


Gok ik zo
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
  maandag 27 april 2009 @ 21:57:12 #13
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_68439491
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
True!! voor de consument,

en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 27 april 2009 @ 22:02:42 #14
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68439776
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:57 schreef The.Apple het volgende:

[..]

True!! voor de consument,

en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
Vandaar mijn opmerking....
pi_68444316
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple.
Ja en dus is dat onzin omdat de consument zijn 2 jaar garantie bij de verkoper moet claimen. En dat is dus niet Apple als TS bij een MM/Dixons/etc. werkt.
pi_68444341
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:57 schreef The.Apple het volgende:
en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
MM meen ik.
pi_68446810
Een Serviceverantwoordelijke bij de lokale Saturn, maar daar gaat deze discussie verder niet over.

Ik probeer de consument in kwestie te helpen, en ik hoop dus ook dat jullie misschien een suggestie hebben wat/hoe ik kan aantonen dat de laptop non-conform is.
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
Mits de consument de non-conformiteit kan aantonen...

En daar wil ik hem best bij helpen, maar ik heb niet echt een idee hoe.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 28 april 2009 @ 07:28:11 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68448427
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 01:31 schreef oinkoink12 het volgende:

Mits de consument de non-conformiteit kan aantonen...
Nee, in de eerste 2 jaar hoeft dat niet, dat begint pas vanaf 2 jaar:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
pi_68452536
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 07:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, in de eerste 2 jaar hoeft dat niet, dat begint pas vanaf 2 jaar:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Dat is echt onzin

Hoofdregel is: wie stelt, bewijst. De klant stelt dat de laptop niet conform is, dus hij moet dat aantonen. Art. 7:18 lid 2 zegt dat

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of aard van de afwijking zich daartegen verzet.

en dat is een bewijslastomkering. Bij een laptop van < 6 maanden moet de winkel dus aantonen dat het een gebruikersfout was (bv koffie over het toetsenbord)
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 28 april 2009 @ 11:11:01 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68452731
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:05 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Dat is echt onzin

Hoofdregel is: wie stelt, bewijst. De klant stelt dat de laptop niet conform is, dus hij moet dat aantonen. Art. 7:18 lid 2 zegt dat

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of aard van de afwijking zich daartegen verzet.

en dat is een bewijslastomkering. Bij een laptop van < 6 maanden moet de winkel dus aantonen dat het een gebruikersfout was (bv koffie over het toetsenbord)
Nee, het is onvoorwaardelijke garantie. Ok, ik ga met je mee dat hij moet aantonen dat de laptop non conform is. Het is heel simpel. Een laptop moet na 14 maanden nog gewoon normaal functioneren. Dat doet deze laptop niet, DUS hij is non-conform.
quote:
Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.
quote:
Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.


[ Bericht 10% gewijzigd door Swetsenegger op 28-04-2009 11:19:14 ]
pi_68453447
Dat klopt allemaal, maar

"hij doet het niet, en het is pas zo kort" is niet Non-conformiteit aantonen.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  dinsdag 28 april 2009 @ 11:35:02 #22
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68453576
quote:
Op maandag 27 april 2009 19:12 schreef oinkoink12 het volgende:
Hallo,

Ik ben bezig om voor een klant zijn laptop (imac 900 euro 14 maanden oud) het herstel kosteloos te laten verlopen
In het kader 'juiste informatie': imacs zijn geen laptops, een laptop van 900 euro en 14 maanden oud was waarschijnlijk een macbook.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 28 april 2009 @ 11:36:40 #23
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_68453626
Tvp, dit is een mooi voorbeeld van de Applecare ja/nee-discussie.

(overigens is een iMac geen laptop, zie OP, maar dit terzijde).
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 28 april 2009 @ 11:36:50 #24
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68453629
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:31 schreef oinkoink12 het volgende:
Dat klopt allemaal, maar

"hij doet het niet, en het is pas zo kort" is niet Non-conformiteit aantonen.
Je KAN non-conformiteit niet aantonen als consument. Je kan alleen stellen dat het ding niet gevallen of anderszins misbruikt is en dat je van een laptop een levensduur van langer dan 14 mag verwachten. Zolang er geen cola inzit of grote deuken en scheuren in de casing aanwezig zijn is het product dus non-conform. Nog eens benadrukt door bv bedrijven als dynabyte die simpelweg 3 jaar hanteren voor een laptop.

https://www.dynabyte.nl/garantie.html
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 28 april 2009 @ 11:37:55 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68453664
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:36 schreef Svyatagor het volgende:
Tvp, dit is een mooi voorbeeld van de Applecare ja/nee-discussie.
Een dikke nee wat mij betreft. Apple probeert te verkopen wat ze wettelijk al verplicht zijn. Je kan beter investeren in een rechtsbijstand verzekering
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')