Toen kregen wij de volgende reactiequote:Beste,
Ik schrijf u aan de hand van repair SH4257979/V6171439 lopende bij comserve. Deze laptop is aankocht op 21-12-2007 en ter reparatie gestuurd op 16-03-09 wij kregen hiervoor een prijsopgave van 853 euro voor een moederbord vervanging (zij bijlage). Hier gingen wij natuurlijk niet akkoord mee en om devolgende redenen.
In Nederland gelden na de garantieperiode verschillende rechten. De voornaamste is de aansprakelijkheidsperiode. Binnen deze periode mogen er, mits het defect niet door de klant is ontstaan, wat hier heel makkelijk vast te stellen is, aangezien dit apparaat niet opengemaakt is, zodoende mogen er GEEN kosten worden doorberekend aan de klant, behalve als de levensduur (in dit specifieke geval 3 jaar) dusdanig verlengd wordt.
Als een product ondeugdelijk is (art. 7:17 BW), dan mag de consument herstel of vervanging eisen (art. 7:21 BW) en mag de verkoper daarvoor geen kosten inrekening brengen. (art. 7:21 lid 2 BW)
Wij kregen hierop het volgende bericht
Hallo,
Het spijt me geweldig maar wij moeten ons houden aan de Apple garantie instructies. Het toestel valt buiten garantie:
zie Apple coverage check:
Serial #: W8746XTHZ62
Coverage Status:
Out Of Warranty (No Coverage)*
Estimated Purchase Date:
11-01-08
Daarom de PO. Deze blijft gehandhaafd voor het MB
MVG
Janwillem
Tevens ben ik op de hoogte dat jullie deze voorwaarden naar ons toe niet leveren aangezien wij geen consument zijn, maar alle kosten die wij maken mogen wij onder het Regresrecht BW 7.25 lid 1 aan de voorschakel/industrie doorbelasten.
In dit specifieke geval (Non-conform moederbord ) is er geen defect ontstaan door de klant, ik ga er derhalve vanuit dat deze reparatie kostenloos zal worden uitgevoerd. Graag een bevestiging binnen 5 werkdagen dat dit zal gebeuren. Daarna zullen wij eventuele reparatiekosten doorbelasten aan de voorschakel.
Hoe kan ik nou aantonen dat dit defect non-conform is, het moederbord is een elektrisch en niet aan slijtage onderhevig component, is dit genoeg bewijs?quote:Tim
Wat betreft de non-conformiteit en consumentenkoop geldt het volgende.
Artikel 7:17 van het Burgerlijk wetboek bepaalt dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn. Het is aan de koper te bewijzen dat een na de aflevering gebleken gebrek al bestond op het moment van aflevering. De klant dient derhalve bewijs of aanwijzingen te leveren dat sprake is van een gebrek dat bestond bij aflevering. Alleen gedurende de eerste 6 maanden na aflevering wordt een gebrek vermoed bij aflevering te hebben bestaan.
Als de klant een consument is en jullie willen een uitzondering aanvragen gebaseerd op consumenten recht
stel ik voor dat je kontakt opneemt met Customer Relations, 0900-777 7703.
Alleen zij kunnen deze uitzonderingen maken.
Groeten
George
Om nou te zeggen dat het moederboard niet aan slijtage onderhevig is, is fout. Ik zou dat dan ook niet als agrument opwerpen. Het is wel zo dat een defect binnen 2 jaar natuurlijk te snel is.quote:Hoe kan ik nou aantonen dat dit defect non-conform is, het moederbord is een elektrisch en niet aan slijtage onderhevig component, is dit genoeg bewijs?
Comserve is Apple repair/screenings center.quote:Op maandag 27 april 2009 20:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Die klant kan beter zelf garantie eisen bij Apple. Immers heb je als consument minimaal 24 maanden garantie in Nederland.
Waar heb je hem gekocht?quote:Op maandag 27 april 2009 20:53 schreef oinkoink12 het volgende:
COmserve nederland, CR zegt dat apple maar 1 jaar garantie heeft en doet verder niets.
Er staat op het rapport, moederbord defect
Ja en TS is geen consument....quote:Op maandag 27 april 2009 21:45 schreef The.Apple het volgende:
[..]
Comserve is Apple repair/screenings center.
So, hij doet dit omdat de TS waarschijnlijk werkt bij een MM of dixons etc, en zij deze claim krijgen als Apple hem niet correct afhandeld.quote:
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.quote:Op maandag 27 april 2009 21:51 schreef The.Apple het volgende:
[..]
So, hij doet dit omdat de TS waarschijnlijk werkt bij een MM of dixons etc, en zij deze claim krijgen als Apple hem niet correct afhandeld.
Gok ik zo
True!! voor de consument,quote:Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
Vandaar mijn opmerking....quote:Op maandag 27 april 2009 21:57 schreef The.Apple het volgende:
[..]
True!! voor de consument,
en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
Ja en dus is dat onzin omdat de consument zijn 2 jaar garantie bij de verkoper moet claimen. En dat is dus niet Apple als TS bij een MM/Dixons/etc. werkt.quote:Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple.
MM meen ik.quote:Op maandag 27 april 2009 21:57 schreef The.Apple het volgende:
en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
Mits de consument de non-conformiteit kan aantonen...quote:Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
Nee, in de eerste 2 jaar hoeft dat niet, dat begint pas vanaf 2 jaar:quote:Op dinsdag 28 april 2009 01:31 schreef oinkoink12 het volgende:
Mits de consument de non-conformiteit kan aantonen...
Dat is echt onzinquote:Op dinsdag 28 april 2009 07:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, in de eerste 2 jaar hoeft dat niet, dat begint pas vanaf 2 jaar:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Nee, het is onvoorwaardelijke garantie. Ok, ik ga met je mee dat hij moet aantonen dat de laptop non conform is. Het is heel simpel. Een laptop moet na 14 maanden nog gewoon normaal functioneren. Dat doet deze laptop niet, DUS hij is non-conform.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:05 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Dat is echt onzin
Hoofdregel is: wie stelt, bewijst. De klant stelt dat de laptop niet conform is, dus hij moet dat aantonen. Art. 7:18 lid 2 zegt dat
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of aard van de afwijking zich daartegen verzet.
en dat is een bewijslastomkering. Bij een laptop van < 6 maanden moet de winkel dus aantonen dat het een gebruikersfout was (bv koffie over het toetsenbord)
quote:Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.
quote:Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.
In het kader 'juiste informatie': imacs zijn geen laptops, een laptop van 900 euro en 14 maanden oud was waarschijnlijk een macbook.quote:Op maandag 27 april 2009 19:12 schreef oinkoink12 het volgende:
Hallo,
Ik ben bezig om voor een klant zijn laptop (imac 900 euro 14 maanden oud) het herstel kosteloos te laten verlopen
Je KAN non-conformiteit niet aantonen als consument. Je kan alleen stellen dat het ding niet gevallen of anderszins misbruikt is en dat je van een laptop een levensduur van langer dan 14 mag verwachten. Zolang er geen cola inzit of grote deuken en scheuren in de casing aanwezig zijn is het product dus non-conform. Nog eens benadrukt door bv bedrijven als dynabyte die simpelweg 3 jaar hanteren voor een laptop.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:31 schreef oinkoink12 het volgende:
Dat klopt allemaal, maar
"hij doet het niet, en het is pas zo kort" is niet Non-conformiteit aantonen.
Een dikke nee wat mij betreft. Apple probeert te verkopen wat ze wettelijk al verplicht zijn. Je kan beter investeren in een rechtsbijstand verzekeringquote:Op dinsdag 28 april 2009 11:36 schreef Svyatagor het volgende:
Tvp, dit is een mooi voorbeeld van de Applecare ja/nee-discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |