abonnement Unibet Coolblue
pi_68430577


Iemand ervaring hiermee?
Het lijkt ons helemaal leuk deze meubeln maarrr overleeft het de nattigheid?
Hoe behandel je het?
Kun je het impregneren oid?
Alle reacties welkom!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_68430774
Er zijn ook teak tuinmeubels, dus badkamer zou moeten kunnen.
Voor die tuinmeubels is er speciale teakolie te koop.
Maar pas op voor het afgeven van vers geoliede meubeltjes....
pi_68431696
We hebben inderdaad ook een teak tafel die geolied wordt. Vraag me alleen af waar de grote rijsverschillen vandaan komen (kwaliteit of?) 500 of 2000 euro is nogal een verschilletje.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_68432074
Prijsverschillen komen vooral voort uit kwaliteitsverschillen in hout, opbouw, bewerking, droging, afwerking en productie. Als je naar een goedkopere of duurdere tafel kijkt kan je dit zeker zien/voelen.

Om even terug ontopic te komen: Teak meubelen kunnen prima in een badkamer, maar je moet er voor zorgen dat je bijvoorbeeld geen schuifdeurtjes er in neemt in verband met het werken van het teak, dat het hout op een goede manier gedroogd is (machinaal) en dat je goed ventileert. Het bovenblad kan je het beste goed olieen/lakken omdat dit waarschijnlijk direct in contact komt met water (door druppels e.d.) en de rest kun je gewoon bewerken zoals je andere meubelen bewerkt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_68432170
dank je Henk, en waarmee kun je het bovenblad het beste oliën?
Heb in ieder geval een paar vragen. Die schuifdeurtjes zie je inderdaad veel bij de goedkopere varianten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_68432400
Het beste kan je het bovenblad gewoon met een teakolie olieen. Je moet wel goed zorgen dat je het genoeg laat drogen tussen de lagen door (minimaal 12 uur) en dan een laag of 4 aanbrengen. Dit ongeveer 2 à 3 keer per jaar herhalen en het zal in een prima conditie blijven.

Mocht je nog meer vragen hebben, of je wilt wat suggesties weten; PM me maar even
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_68432495
PM komt eraan!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 27 april 2009 @ 19:21:55 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_68432678
Je hoeft niets aan teak te doen; teak rot niet. Wat dacht je van teakhouten dekdelen op boten en tuinmeubilair?
Een eerste keer in de olie is genoeg; in de badkamer heb je niet te maken met weersinvloeden zoals extreme blootstelling aan zonlicht en zeer uiteenlopende temperaturen.
Geen enkel probleem dus.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_68432755
Dat bovenblad droogt gewoon hoor. Ze maken dekken op de duurdere speedbootjes en zeiljachten van Teakhout. Je moet juist oppassen voor de pootjes. Dat die niet in het water blijven staan maar goed kunnen drogen voordat het wegrot onder je door henkie met tig lagen inge-oliede werkblad.
pi_68433162
Hihi duidelijk gelukkig komt het meubel een eindje van de douche (aan de andere kant van de muur) en het bad te staan



Muurtje is iets te ver gegroeid
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_68433271
Klopt helemaal dat het blad niet zal rotten o.i.d. Het ziet er alleen niet uit als je druppels e.d. op je blad hebt waar het dus verkleurd terwijl eromheen langzaam verkleurd. Net zoals op een tafel vlekken niet mooi zijn, zijn deze ook niet mooi op een badkamermeubel-blad
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_68433501
Wel goed ventileren. Ook op boten rot teak weg en schimmelt als het ingesloten wordt in een te vochtige omgeving. (afgesloten luchtdicht dekzeil bijvoorbeeld)

Over prijsverschillen: Er zit heel veel verschil in kwaliteit, en er worden meubels verkocht die niet eens van teak zijn.
Teak is een langzaam groeiende boom, en het teak wat het mooiste en sterkste resultaat oplevert komt van oude, langzaam gegroeide teakbomen, vaak van 60-100cm in doorsnede. Hiervan wordt de buitenste 20cm van het hout weggezaagd en niet gebruikt (spinthout). de rest wordt onder water gezet (1-2 jaar), daarna gezaagd, luchtgedroogd, dan geforceerd gedroogd.

Deze hoge kwaliteit hout is kostbaar (10-12.000 euro / m3) dus reken maar uit.

Met goed bosbeheer heeft dit hout natuurlijk niets te maken.... Hele biotopen worden opgeofferd om dit materiaal te leveren. Uiteindelijk ook wel iets om over na te denken...

Kijk ook eens naar hardhout uit de gematigde zone (walnoot, eiken, etc). Met een goede laklaag gaat dit ook minstens 30 jaar mee.
pi_68434887
Ben bang Skiff dat ik maar een donatie ga doen dan..(zie onze keuken in mijn topic..)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 27 april 2009 @ 20:59:26 #14
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_68436787
je kunt natuurlijk ook de waskommen op een plaat natuursteen zetten, wij hebben in onze badkamer redelijk wat natuursteen gebruikt, dit kwam op advies van de tegelzetter bij een leverancier van grafstenen weg. Dit scheelde bakken met geld in vergelijking met de normale natuursteen handel. Bovendien hebben ze vaak de apparatuur om gatten te maken en het materiaal op maat te zagen.

Hout geeft zelfs met een behandeling altijd kringen (tenzij je het kastje gaat lakken)
pi_68437020
Natuursteen is inderdaad een idee.
Maar dat kan gelukkig ook nog als het hout het niet blijkt te trekken
Thanks voor de tip ondanks het lugubere tintje ga ik hem zeker onthouden (of dankzij )
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_68439478
Ik zag laatst op een woningbeurs ook een paar (duitse) bedrijven staan met teakhouten badkamermeubels, zag er mooi uit.. Dus het zal wel kunnen, al weet ik niet wat voor behandeling ze dat hout nog geven..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_68448681
Met goed en regelmatig olieen zal het jaren meegaan, en ook mooi blijven.

Mijn natuursteen heb ik van www.diapol.com, en dit bleek nog goedkoper dan de grafboer. (en het moet gezegd worden, goed gemaakt en geleverd.)
pi_68451019
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 08:09 schreef skiff het volgende:
Met goed en regelmatig olieen zal het jaren meegaan, en ook mooi blijven.

Mijn natuursteen heb ik van www.diapol.com, en dit bleek nog goedkoper dan de grafboer. (en het moet gezegd worden, goed gemaakt en geleverd.)
Hmm noteer hem in ieder geval! Dank je!
Heb je ook n foto van je meubel?/ Ben nu wel nieuwsgierig
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')