De zogenaamde krapte op de woningmarkt is mijns inziens niet meer dan een PR praatje van huizeneigenaren, banken en makelaars. Helemaal als ik het alsmaar oplopend aanbod op de "markt" en het nog altijd dalend aantal transacties bekijk.quote:Op maandag 27 april 2009 21:52 schreef djdano het volgende:
[..]
Bij deze.
Er is nog steeds meer vraag dan aanbod in Nederland. Verkopers kunnen niet omlaag door de hypotheeklast en kopers willen toch slagen. Huren is nog steeds duurder waardoor dit ook geen optie is. Reële waarde is dus niet relevant.
Verder is variabel nu interessanter dan vast. Je kunt beter op een later moment deze vast zetten omdat bij een recessie de opslag van banken altijd enorm omhoog schiet.
Waar staat dat de rente gaat stijgen? Volgens mij is dat maar moeilijk te voorspellen, er zijn ook mensen die voorspellen dat de rente gaat dalen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 08:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Vast is momenteel, imo, veel interessanter dan variabel. Zoals al eerder aangegeven zal de rente gaan stijgen de komende tijd. Als je deze nu vast zet, zul je daar op de lange termijn enkel winst mee halen.
http://www.ey.nl/download(...)woningmarkt_2002.pdfquote:Op dinsdag 28 april 2009 08:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik heb nog nergens harde cijfers gezien (door een onafhankelijk instituut) waar uit blijkt dat er meer mensen een huis willen kopen dan er aanbod is op de markt.
Minder vraag -> minder hypotheken -> minder winst voor bankenquote:Op dinsdag 28 april 2009 09:10 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Waar staat dat de rente gaat stijgen? Volgens mij is dat maar moeilijk te voorspellen, er zijn ook mensen die voorspellen dat de rente gaat dalen.
2 redenen waarom de rente zou kunnen stijgen, jij doet alsof het een feit is terwijl het pure speculatie is.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:10 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Minder vraag -> minder hypotheken -> minder winst voor banken
Recessie -> meer kans op werkeloosheid -> meer risico voor banken
Zomaar 2 redenen waarom de rente zal stijgen.
Nou de rente kan in ieder geval niet veel meer zakken. Of gaan we dadelijk geld toe krijgen als we geld lenen van een bank.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:36 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
2 redenen waarom de rente zou kunnen stijgen, jij doet alsof het een feit is terwijl het pure speculatie is.
Er staan miljoenen m2 vrij in de kantorenwereld plus bijna 200.000 huizen te koop op funda, dus van een tekort kan geen sprake zijn.quote:Op dinsdag 28 april 2009 09:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://www.ey.nl/download(...)woningmarkt_2002.pdf
Een 7 jaar oud verlsag dat er een structureel tekort aan 200.000 wooneenheden is in nederland, en dat we flink moeten bij bouwen.
Eerst vraag je om een onafhankelijk verslag, dan wordt dat gepresenteerd en wring je je in een bocht om toch maar je eigen subjectieve gelijk te willen hebben.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:56 schreef HandiMAN het volgende:
[..]
Er staan miljoenen m2 vrij in de kantorenwereld plus bijna 200.000 huizen te koop op funda, dus van een tekort kan geen sprake zijn.
Ongelofelijk. Met name dat ze niet eens een paar zwervers kunnen vinden die er willen wonen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:11 schreef SeLang het volgende:
Extreme Home Makeover, Depression Edition
Sommige gloednieuwe huizen in Californie hebben nu een negatieve waarde en worden dus vernietigd door de bank.
Dank. Ik heb het niet helemaal gelezen, best veel tekstquote:Op dinsdag 28 april 2009 09:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://www.ey.nl/download(...)woningmarkt_2002.pdf
Een 7 jaar oud verlsag dat er een structureel tekort aan 200.000 wooneenheden is in nederland, en dat we flink moeten bij bouwen.
Een hele goede vraag. Iemand cijfers? Voor zover ik weet, kunnen we dit niet bij Funda zelf checken.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel huizen stonden er eigenlijk bij funda 1 a 2 jaar geleden te koop toen de markt op zijn top was?
Kantoorruimte is geen woonruimte, dus dat is een slecht argument. De huizen die nu te koop staan worden nu niet verkocht doordat het vertrouwen weg is en mensen wachten op een prijsdaling, dit wil niet zeggen dat er geen vraag is naar woningen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:56 schreef HandiMAN het volgende:
[..]
Er staan miljoenen m2 vrij in de kantorenwereld plus bijna 200.000 huizen te koop op funda, dus van een tekort kan geen sprake zijn.
Jawel hoor. Ik weet uit ervaring dat je prima in een kantoor kunt wonen. Ff een mobiele douchecabine erin en klaar is Clara.quote:
Dat is simpel: als de kosten van het bezit hoger zijn dan de opbrengstenquote:Op dinsdag 28 april 2009 11:32 schreef Metatron het volgende:
Hoe kan een huis nou in godsnaam een negatieve waarde vertegenwoordigen?
Auto's worden momenteel ook niet verkocht omdat mensen wachten op prijsdaling en het vertrouwen in een duurzaam inkomen is (gedeeltelijk) weg. Dat maakt nog niet dat er een krapte op de automarkt is.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:45 schreef ioko het volgende:
[..]
Kantoorruimte is geen woonruimte, dus dat is een slecht argument. De huizen die nu te koop staan worden nu niet verkocht doordat het vertrouwen weg is en mensen wachten op een prijsdaling, dit wil niet zeggen dat er geen vraag is naar woningen.
Ik vraag me trouwens wel af wat je daar middenin de Californische woestijn voor kosten kunt hebben.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is simpel: als de kosten van het bezit hoger zijn dan de opbrengsten
Speculatie, ja. Echter als je de grafiek bekijkt die eerder gepost is, lijkt het haast een economische wet.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:36 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
2 redenen waarom de rente zou kunnen stijgen, jij doet alsof het een feit is terwijl het pure speculatie is.
Als het zo makkelijk was geweest zouden de vele lege kantoren allang zijn omgebouwd. Mensen willen nu eenmaal niet kamperen in een lelijk gebouw op een industrieterrein, buiten de centra van de steden. Daarnaast is het een tijdelijke oplossing en worden deze 'woonruimtes' niet verkocht, dus een krapte op de koopmarkt kunnen ze niet oplossen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ik weet uit ervaring dat je prima in een kantoor kunt wonen. Ff een mobiele douchecabine erin en klaar is Clara.
Ik geef alleen aan dat het omgekeerde ook niet kan worden beweerd, zoals hierboven wel gebeurd.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:51 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Auto's worden momenteel ook niet verkocht omdat mensen wachten op prijsdaling en het vertrouwen in een duurzaam inkomen is (gedeeltelijk) weg. Dat maakt nog niet dat er een krapte op de automarkt is.
Zo makkelijk is het. Nogmaals: ik spreek uit ervaring.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:54 schreef ioko het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk was geweest zouden de vele lege kantoren allang zijn omgebouwd.
Welke vraag naar woningen?quote:Kortom, voor studenten en minima een goede kans om goedkope woonruimte te creeren, maar geen oplossing voor de vraag naar woningen.
Anti kraak woont dat uitstekend ja.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ik weet uit ervaring dat je prima in een kantoor kunt wonen. Ff een mobiele douchecabine erin en klaar is Clara.
Sowieso property tax en dergelijke. Daarnaast zijn er misschien ook nog wel andere regels over onderhoudsplicht van je tuin e.d. dat de buurt niet verloedert (dat weet ik dus niet, maar ik kan me voorstellen dat dit soort regels bestaan, zeker in een linkse staat als Californie).quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens wel af wat je daar middenin de Californische woestijn voor kosten kunt hebben.
Volgens mij staan er op funda altijd wel zo rond de 175k - 200k woningen..quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Eerst vraag je om een onafhankelijk verslag, dan wordt dat gepresenteerd en wring je je in een bocht om toch maar je eigen subjectieve gelijk te willen hebben.(ow je bent iemand anders)
Hoeveel huizen stonden er eigenlijk bij funda 1 a 2 jaar geleden te koop toen de markt op zijn top was?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |