abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 april 2009 @ 20:10:08 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_68402353
De ING heeft het afgelopen jaar de grootste overheidssteun uit de Nederlandse geschiedenis gekregen. Terwijl in Amerika en Engeland de kredietcrisis al in volle hevigheid was losgebarsten, beweerde ING topman Michel Tilmant met droge ogen dat zijn bedrijf uit louter 'ouderwetse' bankiers bestond, die er niet over peinsden om 'foute' risico's te nemen. Een jaar later staat ING voor 40 miljard in het krijt en liggen de risico's van de bank bij de Nederlandse belastingbetaler. Hoe kon dit gebeuren? Wie had er belang bij dat ING zo groot werd? En waar was commissaris Wim Kok om op het staatsbelang te letten? Aan de vooravond van de grote aandeelhoudersvergadering waar Tilmant en Kok afscheid nemen, maakt Zembla de rekening op.
pi_68402641
Wilt iemand de moeite nemen om hier een samenvatting/updates te posten? Dan kan ik vanuit Oostenrijk ook meegenieten
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_68402771
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:17 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Wilt iemand de moeite nemen om hier een samenvatting/updates te posten? Dan kan ik vanuit Oostenrijk ook meegenieten
Staat morgen vast wel op uitzendinggemist.nl
x
  zondag 26 april 2009 @ 20:22:05 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_68402795
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:17 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Of gewoon even terugkijken op: http://www.uitzendinggemist.nl/

60 seconden te laat

[ Bericht 25% gewijzigd door ikweethetookniet op 26-04-2009 20:22:49 (te laat dus ) ]
pi_68402870
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:22 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Of gewoon even terugkijken op: http://www.uitzendinggemist.nl/

60 seconden te laat
x
  zondag 26 april 2009 @ 20:26:38 #6
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_68402967
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:24 schreef richbitch het volgende:

[..]

Trut
pi_68402977
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:21 schreef richbitch het volgende:

[..]

Staat morgen vast wel op uitzendinggemist.nl
Morgen heb ik hier een grote belastingcontrole.. Dus dan kan ik morgenavond oud nieuws gaan terugkijken

Nou ja, zou leuk zijn en anders jammer
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  zondag 26 april 2009 @ 20:29:18 #8
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_68403062
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:26 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Morgen heb ik hier een grote belastingcontrole.. Dus dan kan ik morgenavond oud nieuws gaan terugkijken

Nou ja, zou leuk zijn en anders jammer
Je bedoelt dat ze morgen alles in beslag komen nemen omdat je niet je belasting hebt betaald

Dan wordt het idd moeilijk terugkijken

In de bajes hebben ze ook internet moet je maar denken
pi_68403380
quote:
Op zondag 26 april 2009 20:29 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ze morgen alles in beslag komen nemen omdat je niet je belasting hebt betaald

Dan wordt het idd moeilijk terugkijken

In de bajes hebben ze ook internet moet je maar denken
Het is al mn derde controle sinds ik hier ben, dus geloof er wel in
pi_68405658
Past dit topic niet gewoon beter bij TV?
I HATE MUSIC
  zondag 26 april 2009 @ 21:50:00 #11
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68406106
Kijk, gelijk Wim Kok de linkse graaikameraad in beeld!

Die man had ooit de potentie om de geschiedenis in te gaan als één van Neerlands beste premiers. Nu gaat hij de geschiedenis in als één van Neerlands grootste vertegenwoordigers van het welbekende "links lullen, rechts vullen".
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_68406404
Als je commissaris bent in een bedrijf dan heb je dat gedachtegoed sowieso al achtergelaten toch Voelt hij zich aangevallen of denkt hij in zijn recht te staan?
  zondag 26 april 2009 @ 22:01:31 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68406440
quote:
Op zondag 26 april 2009 22:00 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Als je commissaris bent in een bedrijf dan heb je dat gedachtegoed sowieso al achtergelaten toch Voelt hij zich aangevallen of denkt hij in zijn recht te staan?
Geen idee. Maar ik hoop dat hij zich een slecht mens voelt, een leugenachtige geldwolf. Dat is hij namelijk gewoon, ondanks z'n linkse praatjes.
  zondag 26 april 2009 @ 22:08:10 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68406634
Wouter Bos die beticht wordt van "staatsgevaarlijk bankieren"!
pi_68407079
DRAAIKONTEN
Pff die Kok heeft ook al m'n respect verloren
x
  zondag 26 april 2009 @ 22:24:38 #16
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_68407196
Ik moet bekennen dat ik niet echt iets nieuws heb gehoord. Banken zijn 'too big to fail' en 'moeten' wel gered worden. Maar zo bekaaid komen de belastingbetalers er echt niet van af. De overheid maakt uiteindelijk zelfs winst op de lening die ze aan de ING heeft verstrekt (sorry, kan de bron even niet vinden).
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
pi_68407424
quote:
Op zondag 26 april 2009 22:24 schreef FixYou het volgende:
Ik moet bekennen dat ik niet echt iets nieuws heb gehoord. Banken zijn 'too big to fail' en 'moeten' wel gered worden. Maar zo bekaaid komen de belastingbetalers er echt niet van af. De overheid maakt uiteindelijk zelfs winst op de lening die ze aan de ING heeft verstrekt (sorry, kan de bron even niet vinden).
Natuurlijk maakt de overheid winst anders kunnen ze toch net zo goed nationaliseren.
Er moet iets van 8% worden betaald.. maar straks als ING weer groot is zal de overheid daar NIET van profiteren.
x
pi_68411254
quote:
Op zondag 26 april 2009 22:24 schreef FixYou het volgende:
De overheid maakt uiteindelijk zelfs winst op de lening die ze aan de ING heeft verstrekt (sorry, kan de bron even niet vinden).
Er is geen lening aan ING verstrekt (dat is een zeer hardnekkige fabel). Als Zembla daar over spreekt (ik heb de uitzending zelf niet gezien) zijn ze erg slecht geïnformeerd en vraag ik mij af wat de kwaliteit van hun financiele inzicht is. Er zijn door ING effecten gevormd met als onderliggende waarde het 'core Tier-1 kapitaal', op deze effecten berust geen stemrecht, de overheid heeft deze effecten gekocht voor 10 miljard Euro en deze effecten hebben een nominale waarde van 10 euro. Op deze effecten wordt een dividend van 0,85 Euro per aandeel uitgekeerd of een percentage van het door ING uitgekeerde dividend aan de normale aandeelhouders, van rente is dus geen sprake, er wordt dividend uitgekeerd. ING kan van de effecten af door ze voor 150 % van de nominale waarde terug te kopen van de Nederlandse overheid.

Ik heb zelf grote problemen met deze constructie. Allereerst heeft de Nederlandse staat geen stemrecht bij de aandeelhoudersvergadering, dat is vreemd omdat de Nederlandse staat wel een significant deel van het eigen vermogen van ING heeft verzorgd. Ook hebben deze effecten buiten de ING geen enkele marktwaarde aangezien de effecten niet aan toonder zijn, dat is een risico voor de Nederlandse staat want zij maakt zich sterk afhankelijk van ING.

Een ander punt is dat de Nederlandse staat voor een deel garant staat voor de waarde van een pluk slechte hypotheken die ING in bezit heeft. Bos verwacht dat hier winst op gemaakt gaat worden, maar dat is zeer onwaarschijnlijk gezien de ontwikkelingen op de Amerikaanse huizenmarkt en achteruit hollende betalingsdiscipline van de Amerikanen (zelfs met A gerate hypotheken beginnen nu betalingsdelinquenten te vertonen). Deze waarde van deze garantie gaat het verkregen dividend en de gegarandeerde 'koersstijging' van 10 naar 15 euro van de eerder genoemde effecten ruimschoots overtreffen en dus verwacht dat er verlies geleden gaat worden door de Nederlandse overheid. Bos acht de kans dat dit gebeurt op 20 %, dat is echt een veel te optimistische schatting.
pi_68411413
Hier kan de uitzending trouwens bekeken worden.
[url=http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=12908&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=417c11ad0c]http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=12908&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=417c11ad0c[/url]

Hmmmz, deze URL wil geen linkje worden.
  maandag 27 april 2009 @ 01:03:24 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68411497
Morgen ff kijken
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 27 april 2009 @ 01:28:27 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68411836
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Er is geen lening aan ING verstrekt (dat is een zeer hardnekkige fabel). [verhaal]
Een mooi verhaal maar je kunt het prima samenvatten voor de gewone kijker als een lening. Het is een soort hybride kapitaal dat net zo goed kenmerken heeft van een lening als van equity. Dat de coupon in dit geval dividend genoemd wordt is meer een boekhoudkundig artifact.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 27 april 2009 @ 01:30:36 #22
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_68411858
Prachtig weer, al die hypocriete kutkoppen Dat ze maar snel dat gebouw afspringen.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_68411864
quote:
Op maandag 27 april 2009 01:28 schreef eleusis het volgende:
Een mooi verhaal maar je kunt het prima samenvatten voor de gewone kijker als een lening. Het is een soort hybride kapitaal dat net zo goed kenmerken heeft van een lening als van equity. Dat de coupon in dit geval dividend genoemd wordt is meer een boekhoudkundig artifact.
Dat vind ik niet, een lening is geen eigen vermogen maar vreemd vermogen. Veel kijkers met enige boekhoudkundige kennis (al was het maar van de middelbare school) zullen zich het afgevraagd hebben hoe een lening de verhouding vreemd vermogen/eigen vermogen (leverage dus) omlaag heeft kunnen brengen. Dat je iets begrijpelijk uit probeert te leggen is prima, maar dan moet je natuurlijk wel de aard van de materie handhaven, anders leg je het namelijk verkeerd uit.
pi_68412520
quote:
Op zondag 26 april 2009 22:31 schreef richbitch het volgende:

[..]

Natuurlijk maakt de overheid winst anders kunnen ze toch net zo goed nationaliseren.
Er moet iets van 8% worden betaald.. maar straks als ING weer groot is zal de overheid daar NIET van profiteren.
Je weet natuurlijk niet zeker of de overheiud winst erop maakt, want ook zij nemen een groot risico. ING kan nog makkelijk omvallen, zo bleek ook uit de documentaire (die ik overigens een hoog 'inkop gehalte'vond hebben, heb hem net deels bekeken), als bijvoorbeeld men massaal de tegoeden van ING direct weghaalt.
  maandag 27 april 2009 @ 09:27:40 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68414363
quote:
Op zondag 26 april 2009 21:50 schreef Lemmeb het volgende:
Kijk, gelijk Wim Kok de linkse graaikameraad in beeld!

Die man had ooit de potentie om de geschiedenis in te gaan als één van Neerlands beste premiers. Nu gaat hij de geschiedenis in als één van Neerlands grootste vertegenwoordigers van het welbekende "links lullen, rechts vullen".
Hij deed wat nukkig ja.

Ik kreeg een ongemakkelijk gevoel van de uitzending. De overheid staat garant en de ING, nota bene gegroeid vanuit een voormalig staatsbedrijf, kon maar doen en laten wat ze willen. Met als resultaat dat bij falliesement de nederlandse staat ook buitenlandse rekeninghouders zou moeten uitkeren. Dan raakt de Nederlandse staat falliet.
De uitzending was nog veel te mild voor ING. Als excuus werd gezocht dat de Amerikaanse overheid eiste dat buitenlandse banken bij het ophalen van spaargeld weer de helft zouden herinvesteren in hypotheken. Dan denk ik: "ja hallo Zembla, de ING kan er toch ook voor kiezen om haar aandeelhoudersdruk te weerstaan en NIET in de VS te investeren? En de ING kon er toch ook voor kiezen om NIET te investeren in slechte hypotheken maar in degelijke hypotheken?".

En die vent van de VEB mocht ook lekker orereren terwijl die bende kilo's boter op hun knar hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')