Dragonball Evolution (2009, VS, James Wong)Dragonball Evolution is een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als "Hollywood" materiaal gaat herschrijven om te zorgen dat het de focusgroep (kleine jongentjes) aanspreekt, zodat er een slaatje uit geslagen kan worden En de echte focusgroeps (fans van de anime/manga series) totaal vergeten worden. Waardoor totaal onherkenbaar is geworden.
Ik begon met erg lage verwachtingen aan de film. Maar al snel werd duidelijk dat behalve de titel en namen, de film niks te maken had met de series. Vooral het begin is meer een soort Karate Kid. Met Goku als het gepeste jochie (waar de jongentjes in het publiek zich mee kunnen indentificeren), dat stiekem heel goed kan vechten en zo toch het populaire meisje krijgt.
Toen dacht ik nog even dat als ik de film niet te veel ging vergelijken met de anime serie, maar op zichzelf beoordeelde, het nog wat kon worden. Maar daarvoor zit de film te vol met belachelijke one-liners en dialogen, waardoor ik regelmatig dubbel lag. Ook het acteerwerk was hilarisch slecht, zelfs van Chow Yun-fat en Emmy Rossum.
Dan het grote gevecht, het moment waarop alles vergeven had kunnen worden, als men totaal over de top, full blow was gegaan zoals in de serie. Maar daarvoor was het budget duidelijk te laag.
cijfer: 3.5
Fast & Furious (2009, VS, Justin Lin)Ondanks al m'n geklaag over Dragonball Evolution hierboven, was die film tenminste nog hilarisch in zijn slechtheid. Fast and Furious is gewoon slecht slecht. De niet-actie scené's zijn een aanschakeling van film cliché's met stoerkijkende mannen en nog eendimensionalere vrouwen, die er alleen zijn om lekker te zijn. De actie scené's zelf maken ook weinig goed. Ik heb mijn carchases in films liever een stuk realistischer, dus zonder net onder over-de-kop-rollende tankwagens te ontsnappen, in instortende tunnels te racen en rare fancy CGI tomtoms.
Met een redelijk hoge imdb-rating en vooral een coole trailer had ik wat meer verwacht hiervan. Maar die trailer, wat ook de eerste minuten van de film zijn, was het kortdurende hoogtepunt van de film voordat die totaal uit de bocht vloog.
cijfer: 3.5
Rachel Getting Married (2008, VS, Jonathan Demme)Dit is ten eerste natuurlijk de carrière-makende rol van Anne Hatheway. Succesvol was ze wel al doorgebroken, maar nu heeft ze ook een film waar ze naar kan wijzen als men twijfelt over haar acteerprestaties. Maar om alleen Anne Hatheway te prijzen zou oneerlijk zijn tegenover de rest van de sterke cast.
Ik weet dat er mensen zijn die niet houden van dit soort "rommelige" handgeschoten dogme-achtige films. Maar als het goed gedaan is en het materiaal er geschikt voor is, zoals bij deze film, dan doet het bij mij wat het moet doen. Namelijk het gevoel opwekken alsof je middenin de film staat, alsof je als kijker echt onderdeel uit maakt van de groep karakters waar het over gaat. In Festen werkt, Bier kan het ook, en van Demme bewijst hier dat hij het ook kan.
Maar hij heeft ook prachtig materiaal om mee te werken. Het beste van het script geschreven door Jenny Lumet (ja de dochter van) is dat er niet voor wordt terugdeinst om de karakters ook minder goed voor het licht te laten komen. Neem nu de scene waarin Kym de toost uitbrengt aan haar zus, waarin ze i.p.v. de aandacht op het aanstaande paar de aandacht op haar zelf richt. Dat laat duidelijk de meer egoistische kant van Kym zien. Mindere schrijver zouden alles vanaf Kyms kant hebben laten zien en haar zielig en misbegrepen hebben gemaakt.
Waar ik de film verder credits voor film wil geven is voor iets wat het juist niet tot onderwerp maakt. We hebben hier toch te maken met een interraciaal huwelijk. Juist door daar totaal geen aandacht aan te besteden, doet de film meer voor de acceptatie daarvan, dan een film zou kunnen die het wel aandacht zou geven.
Als de zanger van TV on the Radio één van de grootste rollen heeft, weet je dat het qua muziek verder wel goed zit.
cijfer: 8
Bolt (2008, VS, Byron Howard & Chris Williams)Een grappige, schattige, leuke (en voor de kleinere onder ons ook spannende) animatie film uit de Disney stal. De film heeft met de film over de filmindustrie ook een extra laag voor de volwassen kijkers.
Pas op Pixar en Dreamworks Disney is terug.
cijfer: 7.5
Van de 24 geziene films in April 2009 is de top 10:
1. Shadow of a Doubt (1943, VS, Alfred Hitchcock) 9
2. The Set-Up (1949, VS, Robert Wise) 9
3. The Palm Beach Story (1942, VS, Preston Sturges) 8.5
4. The Lost Weekend (1945, VS, Billy Wilder) 8.5
5. Rachel Getting Married (2008, VS, Jonathan Demme) 8
6. Good Dick (2008, VS, Marianna Palka) 8
7. Gomorra (2008, It, Matteo Garrone) 8
8. Strangers on a Train (1951, VS, Alfred Hitchcock) 8
9. Offside (2006, Iran, Jafar Panahi) 8
10. My Own Private Idaho (1991, VS, Gus Van Sant) 8