![]()
Mijn positie is wel te verklaren maar ik wil met klem er op wijzen dat ik totaal niet nationalistisch ingesteld ben, daar waar Europees gezien mijn positie op de kaart het meest overeenkomt met partijen als FrontNational, British National Party, etc. heb ik dus echt niks met hun nationalistische gedachten.
Ik ben voor volledige ontbinding van de EU, mijns inziens moet er internationaal samengewerkt worden daar waar dat vruchten af kan werpen. Het is zeer goed om vrije handel te bevorderen door als Europese landen onderling afspraken te maken in een los verdrag dat daar over gaat. Het is zeer goed om samen te werken op defensie terrein met andere Europese landen, maar ook dat kan in een aparte organisatie geregeld worden. Hetzelfde geldt voor de Euro, het is goed dat de Euro er is maar de EMU kan prima op zichzelf bestaan, daar is geen EU voor nodig. Deze fragmentatie van samenwerkingsverbanden van overheden en de Europese overheid zelf is noodzakelijk omdat hiermee een rem gezet wordt op de macht die de Europese overheid naar zich toe kan trekken. En juist de pluriformiteit van macht maakt dat de overheidsorganisatie minder snel een excessieve machtspositie in ons dagelijks leven kan bereiken, het is vergelijkbaar met de gedachtegang van de grondslagen van een markt van perfecte concurrentie.
De horizontale as vind ik overigens hoogst dubieus. Ik ben een uitgesproken tegenstander van sociaaldemocratie en ik kan dus ook niet op een dergelijke schaal rechts of links zijn. Het betekent in feite dat de sociaaldemocratisch koers van de EU al vast ligt, mijn politieke visie is daar volstrekt onverenigbaar mee.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-04-2009 00:59:03 ]