Tja, klinkt misschien stom, maar ik zou graag wat minder rekening willen houden met andere mensen en gewoon mijn ding doen, zonder me daar schuldig of vervelend over te voelen.
Het is een eigenschap van me die ik eigenlijk altijd al wel heb gehad en waar ik nu gewoon genoeg van heb. Ik ben iemand die te veel bezig is met de mening/het gevoel van andere mensen.
Als ik iets graag wil doen en ik weet dat een ander dat vervelend vind, voel ik me daar niet op mijn gemak bij. Het is niet zo dat ik het dan niet doe, maar ik voel me er gewoon niet helemaal happy bij. Nog even voor de duidelijkheid: ik doe mijn eigen ding het grootste gedeelte van de tijd gewoon wel. Ik doe geen dingen die ik zelf niet zou willen doen of waar ik niet achter sta, maar ik zou me daar graag een stuk vrijer in voelen .
Ook zeg ik niet gewoon altijd alles wat ik vind, want mogelijk nemen mensen in mijn omgeving daar aanstoot aan of vinden zij dat raar en dat vind ik dan weer vervelend..
Het duurt bij mij even voor ik mezelf helemaal laat zien aan een onbekende omgeving, want tja….wat vinden zij normaal, hoe gedragen zij zich naar elkaar?
Als ik in een nieuwe omgeving beland ben ik wat timide, terwijl ik me graag wat sneller zou willen laten zien.
Nou zullen jullie misschien zeggen: ‘waarom doe je dat dan niet gewoon??’, maar zo makkelijk ligt dat niet voor mij. Ik ben echt veel bezig met hoe anderen mij zien, hoe anderen over mij denken en voel echt een belemmering om daarover heen te stappen.
Als ik andere mensen zie die wel lekker hun eigen ding doen, ben ik daar best jaloers op. Het lijkt me echt lekker om zo ‘vrij’ te kunnen leven:
o Me niet vervelend voelen als mensen bij me in de trein komen zitten die me irriteren en ik opsta om ergens anders te gaan zitten (‘is dat niet een beetje lullig voor hen?).
o Zeggen wat ik wil, omdat ik dat gewoon zo vind en anderen dat best mogen weten
o Doen wat ik wil, ook al vinden andere mensen dat misschien raar
o Niet meteen in de verdediging schieten als mensen ergens iets van zeggen. Gewoon ervoor uitkomen dat ik zo doe, omdat ik zo ben
Maar kun je jezelf dat aanleren?
Nu is het niet zo dat ik iemand ben die heel erg op zichzelf is en niks durft te doen of te zeggen. Ik ben over het algemeen heel tevreden met mijn leven, mijn contact met vriendin, vrienden, familie en collega’s. Daar ligt het probleem ook niet. Ik word door iedereen spontaan genoemd en dat is ook zo, maar dat komt omdat ik van mijn vrienden, sommige collega’s en familie weet wat ze van me vinden en durf daar volledig mezelf te zijn.
In nieuwe situaties en in nieuw contact loop ik echter tegen een blokkade aan. Ik zou daar echt graag wat aan willen doen.
Ik zou graag in nieuwe contacten gewoon een praatje willen kunnen maken over iets wat ik leuk vind en niet twijfelen of ze daar wel naar willen luisteren. Ik wacht altijd af tot een ander een gesprek met mij aanknoopt, dan pas voel ik dat ie wel geïnteresseerd in mij is en kan ik hartstikke goed een gesprek met die persoon voeren. Zelf zal ik de stap niet nemen, want waarom zou iemand met mij willen praten?
Ik zou me niet vervelend willen voelen over het feit dat ik voor mijn mening uitkom en doen wat ik wil en ik wil daar zeker niet het gevoel over hebben dat ik me moet verantwoorden.
Ik wil hier echter niet mijn inlevingsvermogen door verliezen. Dit is iets wat zeer gewaardeerd wordt door iedereen in mijn omgeving. Ik vind echter dat ik hier te ver in doorsla

.
Mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie misschien tips of ideeën hoe dit op te lossen? De mededeling dat ik maar gewoon geen rekening moet houden en gewoon moet doen, snap ik heel goed, maar kan ik niks mee. Ik zou graag wat concrete tips ontvangen of ervaringen van andere mensen die hier ook last van hebben.
Bedankt voor het lezen en (hopelijk) reageren!