abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2009 @ 18:02:57 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_68277716
quote:
Schouwburgdirecteur Krielen verzon CV

Deel dit artikel
Bewaar of deel dit artikel
Deel op NuJIJ Deel op LinkedIn
Deel op eKudos Deel op Facebook
Deel op MSN Reporter Bewaar op Delicious

--------------------------------------------------------------------------------
Stuur link naar dit artikel via e-mail
Schouwburgdirecteur Krielen verzon CV
Naam ontvanger E-mailadres ontvanger

Uw naam Uw e-mailadres

Bericht (optioneel)

Printversie
Van onze verslaggeefster Anja Sligter
gepubliceerd op 22 april 2009 11:46, bijgewerkt op 22 april 2009 15:13

NIJMEGEN - De schouwburgdirecteur van Nijmegen, Albert Krielen, is een leugenaar. Op zijn CV staat dat hij KLM-piloot was, als topman werkte bij Philips in Japan, en PvdA-wethouder in Rotterdam was.

Dagblad de Gelderlander heeft deze gegevens gecheckt en ze blijken onjuist. Ook PvdA-fractievoorzitter Rutger Zwart heeft bij het partijbureau en collega’s in Rotterdam navraag gedaan. ‘Daar kennen ze hem niet. Dan ga je de verhalen die hij op zijn website heeft staan met andere ogen bekijken.’

Krielen is vanwege de commotie per direct opgestapt als directeur van de Nijmeegse schouwburg en concertgebouw de Vereeniging, maar ook de Nijmeegse 4daagse feesten zitten nu zonder directeur.

Hoog salaris
Krielen lag al vanaf maart onder vuur, mede door zijn hoge salaris. Hij verdiende per jaar bijna 2 ton voor een parttime baan. Dat is veel meer dan de Balkenende-norm.

De ondernemingsraad van de schouwburg trok hierover in maart bij de gemeenteraad aan de bel. Er zijn veel vragen gesteld aan de verantwoordelijke SP-wethouder Lucassen.

Omdat de schouwburg een zelfstandig naamloze vennootschap (de Keizer Karel Podia ) is met een raad van commissarissen die toezicht moeten houden, heeft het lang geduurd voordat de gemeente overzicht had over de situatie.

Schimmig
Juist woensdagavond wordt een nog geheim rapport over de slechte financiële situatie van de schouwburg en het schimmige, hoogstwaarschijnlijk frauduleuze declaratiegedrag van de directeur door de raad besproken. Hij zou bijvoorbeeld zichzelf als theaterproducent opdrachten hebben verstrekt.

Zwart: ‘Het is goed dat Krielen de eer aan zichzelf heeft gehouden, maar gaat het niet alleen om zijn persoon, maar ook om de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat te doen om dit in de toekomst te voorkomen.’ Als aandeelhouder en enige subsidiegever moet de gemeente in staat zijn grip te kunnen houden op het bedrijf en het toezicht, vindt hij.

Krielen is in 2002 door headhunter GITP voorgesteld als kandidaat. Zijn arbeidsverleden is toen niet onderzocht, noch zijn er blijkbaar referenties gepleegd. In de zeven jaar dat hij schouwburgdirecteur was, is hij in het stedelijke netwerk omhoog geklommen. Hij was lid van de Rotary en een gezien persoon in Nijmegen.
2 ton per jaar voor parttime werk op basis van een bij elkaar gelogen CV. Het ultieme bewijs dat baantjes op basis van vriendjespolitiek worden toegekend

bron
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 22 april 2009 @ 18:07:52 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_68277824
Fucking hell, ik kan me nog voorstellen dat een kleine leugen er tussendoor glipt. Maar dit is echt binnen 10 seconden op internet na te trekken
  woensdag 22 april 2009 @ 18:12:08 #3
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_68277924
en de pvda die navraag doet? laten ze het eens bij de eigen partij houden en wouter windvaan eens aanpakken.
From feudal serf to spender.
  woensdag 22 april 2009 @ 18:16:02 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68278020
Kijk, zo competent is nu een Havanna aan de waal..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_68278068
In het kader van de claimcultuur zou ik zeggen die headhunters organisatie eens aan te klagen. En de komende 20 jaar komt die organisatie natuurlijk niet meer in aanmerking om kandidaten voor overheid/ semi overheid organisaties te zoeken.
pi_68278192
Met zo'n toneelspel ben je natuurlijk wel op je plaats in de schouwburg . . .
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_68278285
Antecendentenonderzoek?
pi_68285371
Hier het uitgebreide artikel uit De Gelderlander:

Gestruikeld over het touw tussen feiten en fictie
Door Harm Graat. woensdag 22 april 2009 | 09:33 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 22 april 2009 | 21:48

Albert Krielen. foto Merijn Koelink/De Gelderlander

NIJMEGEN - Albert Krielen, directeur van schouwburg en Vereeniging, stapt per direct op. Naast de commotie over zijn vergoeding, is er gedoe over zijn arbeidsverleden. Daarin lopen feiten en fictie door elkaar heen.

'Ik zwaaide af uit dienst als kapitein-vlieger. Werd meteen door de KLM gescout. Na 9 jaar kreeg ik het gevoel dat ik buschauffeur was. Ik solliciteerde bij Philips; heb een aantal jaren in Japan onder Wisse Dekker gewerkt. Ik ambieerde op enig moment de post directeur Indonesië en kreeg te horen zeer capabel te zijn maar dat de baan op basis van senioriteit naar een ander ging. Ik ben toen naar 'meneer Frits' gegaan en heb ontslag genomen.

'Ik wil niet in een organisatie werken waar senioriteit boven prestaties gaan', heb ik gezegd. Daarna werkte ik nog enkele jaren voor een bedrijf in Engeland en ben toen in Nederland voor mezelf begonnen. Dat bedrijf heb ik verkocht aan Coopers & Lybrand. Via enkele klussen voor de omroep en de filmindustrie ben ik in de cultuur terecht gekomen'.

Was getekend: Albert Krielen (62). Sinds 2001 interim-directeur van de Keizer Karel Podia , waar Stadsschouwburg en Vereeniging onder vallen. Sinds 1 januari ook directeur van het ACBN, organisator van de Nijmeegse Vierdaagsefeesten . Hij zit in elk netwerk dat er toe doet.

Het citaat stond drie maanden geleden in het blad De Ondernemer , de tekst is door Krielen voor publicatie geautoriseerd. Op zijn eigen website ( Krielenholding.nl ) zijn meer verhalen te vinden waarin hij vertelt over zijn rijke arbeidsverleden. Niet alleen bij de KLM en bij Philips in Japan, maar bijvoorbeeld ook als PvdA-wethouder in Rotterdam. Letterlijke quote: 'Krielen is zelf PvdA-wethouder in Rotterdam geweest en daar afgeknapt op de stroperigheid van de politieke en ambtelijke besluitvorming'.

Een ander, eerder gepubliceerd artikel dat wordt aangehaald op zijn site, vermeldt dat hij in zijn jonge jaren 'volleybal op topniveau' heeft gespeeld en daar het belang van teamgeest leerde. Verder zou hij bevriend zijn geweest met prins Bernhard en eind jaren zeventig met hem een wildlifefilm hebben gemaakt. En in het recente Ondernemer-interview laat hij onder het kopje 'bijzonder' optekenen de bedenker te zijn van de fameuze reclameleus 'Ik ga bij Japie wonen, want daar hebben ze King Corn'.

Maar wie op internet zoekt, vindt al gauw dat Jim Prins de credits krijgt voor de in 1969 (Krielen was toen 22) beroemd geworden reclamekreet. "Jim Prins ontwikkelde inderdaad die hele campagne, hij bedacht het figuurtje Japie" , zegt Pim Reinders van stichting het ReclameArsenaal , dat alle beroemde reclamecampagnes bundelt en bewaart. " Het voorverpakte brood van King Corn werd zelfs even het meest verkochte brood van Nederland." De claim van Albert Krielen doet hij af als 'onzin'.

Bij Chris Mast gaat ook geen lichtje branden. Hij is een autoriteit op het gebied van het Nederlandse topvolleybal door de jaren heen en schreef er boeken over. " Ik heb nog nooit van hem gehoord."

Els Kuijper geldt als het wandelende geheugen van de PvdA in Rotterdam. Ze is er sinds 1982 actief, was zelf wethouder van 1998 tot 2002. "Wij kennen hem niet. Hij is nooit raadslid geweest voor de PvdA in Rotterdam en dus ook nooit wethouder." Een woordvoerster van de gemeente Rotterdam zegt hetzelfde.

Elektronicaconcern Philips laat via een woordvoerder weten 'dat meneer Albert Krielen nooit bij Philips op de loonlijst heeft gestaan'. In theorie is het volgens de zegsman mogelijk dat Krielen als freelancer voor het bedrijf in Japan heeft gewerkt, 'maar in dat geval is het onbestaanbaar dat hij in de race was voor de functie van landenmanager in Indonesië'. Ook oude rotten bij het bedrijf bij wie navraag is gedaan, kennen hem niet.

Toch meldt Krielen op het cv dat hij verstrekte aan de gemeente bij zijn komst als schouwburgdirecteur, dat hij tien jaar bij Philips werkte. Daarvoor, zou hij, weliswaar korter dan de negen jaar die hij in de Ondernemer en andere artikelen noemde, volgens datzelfde cv bij KLM en SLM piloot zijn geweest. Een paar jaar.

"Maar in onze bestanden komt hij niet voor", zegt een woordvoerster van de KLM. Wat dat inhoudt? "Dat wij hem niet kennen."

Bij de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (Surinam Airways), dat zeker destijds een bijzonder bescheiden aantal vliegtuigen had, gaat evenmin een belletje rinkelen bij de naam Albert Krielen. P en O-medewerkster Fenny Robertson vertelt telefonisch vanuit Paramaribo dat ze sinds 1978 voor de vliegtuigmaatschappij werkt, maar nog nooit van Albert Krielen heeft gehoord. "Maar omdat het net voor mijn tijd was, zal ik het voor de zekerheid navragen bij een van onze gepensioneerde piloten."

Later belt ze terug. "Ik heb het niet aan een maar aan drie van onze oud-piloten gevraagd. Ze kennen hem niet."

Bij de bekende organisatie-adviesbureaus McKinsey en Berenschot, waar Krielen volgens eigen zeggen ook actief was, is hij volgens woordvoerders in ieder geval nooit in dienst geweest als consultant. En bij de Avro, waar Krielen als correspondent zou hebben gewerkt, kunnen ze zijn naam evenmin terugvinden.

Bij Boer & Croon is hij wél bekend. "In de periode 1996-1998 en rond 2002 was hij als associé aan ons verbonden", aldus een woordvoerster. Dat houdt in dat hij via Boer & Croon interim-klussen deed voor andere bedrijven, onder meer bij Essent Milieu.

De Nijmeegse PvdA-fractievoorzitter Rutger Zwart deed zelf de afgelopen weken ook onderzoek naar het arbeidsverleden van Krielen. Na de recente commotie over de vergoedingen die de schouwburgbaas ontving (ze liepen soms op tot boven de twee ton per jaar - het gaat om gemeenschapsgeld) én over de tegenstrijdige informatie die Krielen daarover zelf gaf, was dat onderzoek nodig, vindt Zwart. "Het college van B en W zegt telkens dat ze vertrouwt op de informatie die ze via de schouwburg aangeleverd krijgt. Wij zeggen: er is geen reden om deze man te geloven op zijn blauwe ogen. Hij blijkt veel fantasie te hebben. Deze meneer was de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de besteding van miljoenen euro's gemeentesubsidie."

Krielen zelf haalde afgelopen weekeinde alle artikelen over zijn arbeidsverleden van zijn eigen site. Dat gebeurde nadat De Gelderlander Krielen en de Raad van Commissarissen afgelopen vrijdag om uitleg vroeg. Na het weekeinde, maandag, laat de door de Raad van Commissarissen ingehuurde communicatieadviseur Peter Knoers weten dat de RvC zelf ook een onderzoek naar Krielens arbeidsverleden is begonnen. "Wij hebben inmiddels wél meerdere mensen gesproken die met Albert hebben gewerkt, zowel bij Philips als bij de KLM. Hij was volgens deze mensen wel degelijk piloot", verklaart Knoers maandag. "Volgens ons kun je dus niet zeggen dat er helemaal niks van zijn cv klopt."

Krielen blijkt echter niet bereid om de mensen die samen met hem bij Philips en KLM zouden hebben gewerkt, in contact te brengen met De Gelderlander. Hij komt ook niet met andere bewijzen (arbeidscontracten, vliegbrevetten).

Knoers stelt dat uit het eigen RvC-onderzoek blijkt dat er tussen Krielens beweringen in interviews 'wel wat reclame zit'. Met andere woorden: dat hij de dingen soms mooier voorstelt dan ze zijn. Op Krielens claims over de beroemde reclameslogan, het werken bij onder meer bij de SLM, als topvolleyballer en als wethouder van Rotterdam gaat Knoers niet in. Dinsdagochtend blijkt dat ook bij de Raad van Commissarissen de twijfel toeneemt. Krielen wordt gevraagd om met extra bronnen en bewijsstukken te komen, maar komt daar volgens Knoers niet mee. Vanaf dat moment is de situatie onhoudbaar. Knoers: "De vraag was: besluit Albert om de eer aan zichzelf te houden? Zo niet, dan hadden wij ons eigen onderzoek moeten voortzetten; we konden niet doen alsof onze neus bloedt. Krielen heeft dagen de tijd gehad om met meer facts and figures te komen. Hoe moeilijk kan het zijn?"

Albert Krielen wil geen persoonlijke reactie geven. Volgens Knoers wil hij binnen enkele dagen alsnog met een onderbouwing van zijn cv komen.

Bron
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 april 2009 @ 22:03:21 #9
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68285483
Blijkbaar deed ie zijn werk anders wel goed.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  woensdag 22 april 2009 @ 22:08:53 #10
198365 Morendo
The Real Deal
pi_68285736
quote:
Op woensdag 22 april 2009 22:00 schreef StateOfMind het volgende:
Albert Krielen wil geen persoonlijke reactie geven. Volgens Knoers wil hij binnen enkele dagen alsnog met een onderbouwing van zijn cv komen.

Bron
Ben benieuwd hoe hij zich hier onder uit gaat lullen.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_68285967
quote:
Op woensdag 22 april 2009 22:03 schreef Bowlingbal het volgende:
Blijkbaar deed ie zijn werk anders wel goed.
quote:
Juist woensdagavond wordt een nog geheim rapport over de slechte financiële situatie van de schouwburg en het schimmige, hoogstwaarschijnlijk frauduleuze declaratiegedrag van de directeur door de raad besproken. Hij zou bijvoorbeeld zichzelf als theaterproducent opdrachten hebben verstrekt.
Inderdaad.
Cool story, Hansel.
pi_68286080
Wat een held
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  woensdag 22 april 2009 @ 22:58:00 #13
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68287864
quote:
Op woensdag 22 april 2009 22:14 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

[..]

Inderdaad.
Oh, hahahaha
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  woensdag 22 april 2009 @ 23:05:46 #14
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_68288125
quote:
De schouwburgdirecteur van Nijmegen, Albert Krielen, is een leugenaar. Op zijn CV staat dat hij KLM-piloot was, als topman werkte bij Philips in Japan, en PvdA-wethouder in Rotterdam was.
Mensen denken vaak dat lidmaatschap van een studentencorps of de vrijmetselaars de ideale kruiwagen is, maar ik denk zelf dat je bij de PvdA inlikken minstens zo goed werkt.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 22 april 2009 @ 23:07:23 #15
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_68288193
Mooi stukje trouwens op geenstijl:
quote:
Albert Krielen. De Regilio Tuur van de Lee Towers

Philips-topman in Japan. Columnist. Grootste piemel. Winterschilder. Stuntvlieger. Wethouder. Topvolleyballer. Geniale reclame-man. Uitvinder van de versnellingspook. Glazenwasser. Langste teennagels van Azië. HP/De Tijd-verslaggever. Burgemeester. Superheld. KLM-baas. Uitvinder van het Teletekst. Ad-interim entrepreneur. Hockey-scheidsrechter. Defensie-imam. Huis-dichter. Gezellige huisvader. AIVD-infiltrant. Extremist. Volkszanger. Media / Communication expert. Record-houder de 4 x 100 wissel. Piraat. CEO van Microsoft. Drugsverslaafde. Waterdrager. Fierljepper. Internet-goeroe. Woekeraar. Kankerpatiënt. Kazenmaker. TV-dominee. Twitteraar. Prins Carnaval. Radicale hakbar. Draaideurcrimineel. Spachtelputzer. Android developer. Conditie-trainer. Bon-vivant. Anti-racismebestrijder. Marketing Recruitment Strateeg. Sterkste man van Drenthe. Weblogger. Eigenaar van een lintzagerij. Worstendraaier. Satiricus. Bommenlegger. Omroepman. Crisis-bestrijder. Francofiel. Leernicht. Geheim Agent. Pederast. Bruggenbouwer. Architect. Korfballer. Straaljagerpiloot. Bestuursrechtendeskundige. Miss-USA. Ach, welke bezigheid staat eigenlijk niet vermeld op de indrukwekkende CV van de Nijmeegse schouwburgdirecteur Albert Krielen? (salaris 2 ton p/j)
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_68292634
quote:
Op woensdag 22 april 2009 23:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 23 april 2009 @ 06:33:45 #17
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_68292653
Onrechtmatig verkregen loon terugvorderen, zal zo'n 75% over de laatste 4 jaar zijn. plusminus dus 600.000 euro. Houdt ie nog 200.000 over en mag ie blij zijn dat ie dat nog mag houden.

Godsgruwelijke hekel aan dat soort "integere" mensen.
pi_68292702
quote:
Op woensdag 22 april 2009 23:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
!
  donderdag 23 april 2009 @ 07:15:53 #19
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68292853
Natuurlijk is hij een leugenaar. Duhhuhh
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_68298567
Onvoorstelbaar dat zo'n man voor een dergelijke, goedbetaalde functie kan worden aangesteld, zonder dat zijn verleden wordt gecheckt. Zeker de bewering dat hij PvdA-wethouder in Rotterdam was, moet kinderlijk eenvoudig te controleren zijn. Wat mij betreft kunnen ze dat headhuntersbureau ook wel vervolgen, voor misleiding dan wel grove nalatigheid.

En natuurlijk die Krielen zelf, voor valsheid in geschrifte.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2009 11:39:36 ]
pi_68298761
Bewijs dat CV niet telt, maar wie je kent.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  donderdag 23 april 2009 @ 11:40:34 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68298784
De halve PvdA zit vol met dit soort lui. Dus wat dat betreft zou het wel kunnen kloppen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_68299104
quote:
Op donderdag 23 april 2009 11:39 schreef _Qmars_ het volgende:
Bewijs dat CV niet telt, maar wie je kent.
Natuurlijk, als je een goeie baan wil, moet je al tijdens je studententijd goed netwerken en je ingraven in een politieke jongeren organisatie. Een arbeidzaam leven gegarandeerd.
pi_68299300
quote:
Op donderdag 23 april 2009 11:50 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Natuurlijk, als je een goeie baan wil, moet je al tijdens je studententijd goed netwerken en je ingraven in een politieke jongeren organisatie. Een arbeidzaam leven gegarandeerd.
Gelukje dat ik bij de D66 jongeren zit!

Maar er geen fuck mee doe Als ik die felle koppies al zie bij een lezing, heb ik alweer gegeten en gedronken
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_68299838
quote:
Op donderdag 23 april 2009 11:34 schreef Elfletterig het volgende:
Onvoorstelbaar dat zo'n man voor een dergelijke, goedbetaalde functie kan worden aangesteld, zonder dat zijn verleden wordt gecheckt. Zeker de bewering dat hij PvdA-wethouder in Rotterdam was, moet kinderlijk eenvoudig te controleren zijn. Wat mij betreft kunnen ze dat headhuntersbureau ook wel vervolgen, voor misleiding dan wel grove nalatigheid.

En natuurlijk die Krielen zelf, voor valsheid in geschrifte.
Juist in dat soort functies wordt niks gecheckt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')