abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin dinsdag 21 april 2009 @ 13:43:18 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68236126
Kort na de oorlog werden 'de asocialen' afgevoerd naar heropvoedingskampen. Zo ook mijn grootouders en hun kinderen (mijn ooms en tantes). Mijn opa schreef daar ooit een boek over dat niemand wilde publiceren. Het blijkt nu dat zijn verhaal in 2001 alsnog verteld is.

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/NIBG01:BG_3079

zie de video op die site. Alexander Roodbol was mijn opa, inmiddels al een tijdje overleden. Fred Roodbol is mijn oom.

Eigenlijk schandalig dat dit soort praktijken in Nederland zijn voorgekomen...

(is trouwens een vijfdelig programma: http://www.teleac.nl/nederland-e/?nr=1761104&site=site_nederland-e&item=1854856 )

[ Bericht 5% gewijzigd door Danny op 21-04-2009 14:17:36 ]
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  dinsdag 21 april 2009 @ 13:54:20 #2
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_68236502
Wat heeft je Opa dan precies gedaan of juist gelaten? En hadden je ooms en tantes er wel wat mee te maken?
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  Admin dinsdag 21 april 2009 @ 13:56:26 #3
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68236585
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 13:54 schreef davako het volgende:
Wat heeft je Opa dan precies gedaan of juist gelaten? En hadden je ooms en tantes er wel wat mee te maken?
niets. ze hadden net de hongerwinter en bombardementen overleefd. Zo ging dat in de jaren 40.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:09:19 #4
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_68237046
Heeft dat hetzelfde principe als Veenhuizen? Mijn moeder vertelde me laatst dat een overgrootvader daar heen gestuurd was met zijn gezin omdat ie van drinken hield en z'n vrouw een gat in d'r hand had. Ik wil ook altijd nog Pauperparadijs lezen.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 21 april 2009 @ 14:12:59 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_68237165
Ik had wat moeite om het programma te vinden, aangezien de link het bij mij niet goed deed. Maar het is inderdaad weer zo'n verbijsterend verhaal van net na de oorlog. Ongelooflijk wat schijnbaar willekeurige mensen aangedaan werd in die tijd..
pi_68237188
Verschrikkelijk hoe ze na zo'n verschrikkelijke tijd met mensen om konden gaan.
Daar kan je de liberaal christelijke regering voor bedanken die met goedkope arbeidskrachten een hoop centjes over de rug van onder andere je opa hebben verdiend.
  Admin dinsdag 21 april 2009 @ 14:15:18 #7
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68237247
Ik kende zijn verhaal al wel half-half. Heb daar natuurlijk als kind wel wat van meegekregen, maar het is niet zo dat het bij elk bezoek, feestje of verjaardag uitgebreid werd besproken. Een groot deel van de beeldvorming heb ik zelf moeten doen. Dit was best wel even een heftig verhaal.
Uiteraard waren het vooral de armen die dit overkwam.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 21 april 2009 @ 14:24:20 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_68237511
Heb je trouwens enig idee hoe lang deze periode voor jouw familie geduurd heeft?
  Admin dinsdag 21 april 2009 @ 14:26:43 #9
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68237578
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:24 schreef qltel het volgende:
Heb je trouwens enig idee hoe lang deze periode voor jouw familie geduurd heeft?
niet echt. heb niet echt contact meer met die kant van de familie. De laatste keer is al een jaar of 6 geleden, tot m'n vader me iets flikte en ik 'm niet meer gezien of gesproken heb, en daarmee de hele Roodbol kant van de familie). Zoals gezegd; er werd vroeger wel over gepraat, maar niet zo heel uitgebreid. Geloof ook niet dat het iets was waar hij enorm over uit wilde wijden.

Vraag me wel af waarom zijn boek niet alsnog wordt uitgebracht. Tegenwoordig zijn er zat van die online uitgevers die dat doen zonder dat het wat kost. Ikzelf zou het iig graag eens helemaal lezen.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 21 april 2009 @ 14:33:05 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_68237762
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:26 schreef Danny het volgende:

[..]

Vraag me wel af waarom zijn boek niet alsnog wordt uitgebracht. Tegenwoordig zijn er zat van die online uitgevers die dat doen zonder dat het wat kost. Ikzelf zou het iig graag eens helemaal lezen.
wellicht wordt er geen moeite meer voor gedaan? Het klinkt als een interessant verhaal wat ik ook wel eens zou willen lezen. Toevallig heb ik onlangs een op bepaalde punten vergelijkbaar boek op de kop getikt.
  Admin dinsdag 21 april 2009 @ 14:48:41 #11
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68238238
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:33 schreef qltel het volgende:

[..]

wellicht wordt er geen moeite meer voor gedaan? Het klinkt als een interessant verhaal wat ik ook wel eens zou willen lezen. Toevallig heb ik onlangs een op bepaalde punten vergelijkbaar boek op de kop getikt.
ik denk dat m'n familie OF het manuscript niet hebben OF geen idee hebben hoe ze dit alsnog zouden kunnen publiceren. Misschien moet ik toch eens een mailtje oid de deur uitdoen.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 21 april 2009 @ 14:58:12 #12
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_68238559
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:48 schreef Danny het volgende:

[..]

ik denk dat m'n familie OF het manuscript niet hebben OF geen idee hebben hoe ze dit alsnog zouden kunnen publiceren. Misschien moet ik toch eens een mailtje oid de deur uitdoen.
Probeer het eens. Ik denk niet dat het een bestseller zou worden, aan de andere kant denk ik ook wel dat er interesse voor is. Ik zou het in elk geval best wel eens willen lezen. En het manuscript zal echt nog wel ergens in een la liggen.

Een soortgelijk verbijsterend verhaal is dat van Gerard van Schaik, in de jaren 80 beschreven in het boek "een ring van vuur". Deze ging als kind al naar een opvoedingsgesticht, in de 2e wereldoorlog is hij door de Duitsers in diverse concentratiekampen opgesloten en na de oorlog weer door Nederland. En dat alles omdat hij een rolletje snoep gepikt had.
  Admin dinsdag 21 april 2009 @ 15:04:50 #13
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68238767
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:58 schreef qltel het volgende:

[..]

Probeer het eens. Ik denk niet dat het een bestseller zou worden, aan de andere kant denk ik ook wel dat er interesse voor is. Ik zou het in elk geval best wel eens willen lezen.

Een soortgelijk verbijsterend verhaal is dat van Gerard van Schaik, in de jaren 80 beschreven in het boek "een ring van vuur". Deze ging als kind al naar een opvoedingsgesticht, in de 2e wereldoorlog is hij door de Duitsers in diverse concentratiekampen opgesloten en na de oorlog weer door Nederland. En dat alles omdat hij een rolletje snoep gepikt had.
mijn moeder en veel van mijn ooms en tantes hebben in hun kinderjaren in een 'kolonie' gezeten.
een van de verhalen over dergelijke 'huizen' staat hier: http://jeugdsentimenten.net/2006/02/16/koloniehuizen/

Erg herkenbaar. Kinderen werden huilend voor zes weken een kamp ingeflikkerd en streng gedrild. Moesten 'hangop' eten. At je niet had je honger en kreeg je de volgende keer datzelfde bord voorgeschoteld. Kotste je ervan? Pech. Dooreten.

Brieven en kaarten van het thuisfront werden weggegooid. Kaarten die je zelf naar huis wilde sturen mochten geen enkel negatief punt bevatten. Zelfs niet de melding dat je mama mistte.

[ Bericht 5% gewijzigd door Danny op 21-04-2009 15:10:55 ]
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:59:45 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_68240673
tvp, straks eens kijken
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 22 april 2009 @ 13:26:47 #15
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_68268900
tvp
pi_68372782
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:04 schreef Danny het volgende:

[..]

mijn moeder en veel van mijn ooms en tantes hebben in hun kinderjaren in een 'kolonie' gezeten.
een van de verhalen over dergelijke 'huizen' staat hier: http://jeugdsentimenten.net/2006/02/16/koloniehuizen/

Erg herkenbaar. Kinderen werden huilend voor zes weken een kamp ingeflikkerd en streng gedrild. Moesten 'hangop' eten. At je niet had je honger en kreeg je de volgende keer datzelfde bord voorgeschoteld. Kotste je ervan? Pech. Dooreten.

Brieven en kaarten van het thuisfront werden weggegooid. Kaarten die je zelf naar huis wilde sturen mochten geen enkel negatief punt bevatten. Zelfs niet de melding dat je mama mistte.
Daar heb ik ook gezeten, ja, in Egmond aan Zee.
Na elke maaltijd een bord pap voor je neus krijgen dat ook nog op moest.
Dikke doei, ik heb daar een paar avonden tot ver na het eten gezeten, maar die pap vrat ik niet.
Was geen feest daar.

Schokkend trouwens, dat verhaal van je opa, Danny, beetje raar dat dit eigenlijk zo weinig bekend is.
En extra wrang dat dit zo kort na de oorlog gebeurde.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 28 april 2009 @ 14:18:04 #17
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68459622
Mijn moeder heeft wel eens verteld over een kamp waar zij een aantal weken heeft gezeten. Dat "bleekneusjes" verhaal klinkt bekend, ik zal er eens naar vragen.
Leuk was het er zeker niet begreep ik
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 28 april 2009 @ 14:23:00 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_68459816
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 19:24 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Daar heb ik ook gezeten, ja, in Egmond aan Zee.
Na elke maaltijd een bord pap voor je neus krijgen dat ook nog op moest.
Dikke doei, ik heb daar een paar avonden tot ver na het eten gezeten, maar die pap vrat ik niet.
Was geen feest daar.
In welke tijd was dat, als ik vragen mag? Klinkt mij eigenlijk in de oren als iets uit de jaren 50.
  dinsdag 28 april 2009 @ 14:24:11 #19
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68459855
In de jaren 60 gebeurde het ook nog, aangezien dat de tijd zou moeten zijn dat mijn moeder daar gezeten heeft
  dinsdag 28 april 2009 @ 14:32:30 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_68460191
Dat eet-regime was toen denk ik "normaler" dan nu. Ik ken van mij vader ook wel verhalen over avondeten dat je de volgende ochtend weer voorgeschoteld kreeg. En de dag daarop weer, tot je het opvrat.
Boterhammen met tevredenheid ken ik zelf ook nog wel.
En dat was aan de goede kant van het spoor.

on-topic:
Iedere familie kent een eigen geschiedenis. Als je dat verhaal zelf beter wilt kennen, of naar buiten brengen, zal je dat, denk ik, meestal zelf moeten doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_68460709
Interessant.
  dinsdag 28 april 2009 @ 15:39:54 #22
183090 Matthew_Star
Holy psionics!
pi_68462673
er gaan nu ook weer geluiden op om asocialen weer meer bij elkaar te gaan zetten dus het is misschien niet iets van alleen maar vroeger.
  Admin dinsdag 28 april 2009 @ 15:42:38 #23
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_68462775
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:39 schreef Matthew_Star het volgende:
er gaan nu ook weer geluiden op om asocialen weer meer bij elkaar te gaan zetten dus het is misschien niet iets van alleen maar vroeger.
de asocialen van nu staan in geen enkel vergelijk tot de asocialen van toen. Dat waren mensen die alles waren kwijtgeraakt in de oorlog en vaak met veel kinderen de hongerwinter hadden overleefd en in nood-dorpen hadden gewoond. Als je arm was was je asociaal.
Daar zit nu toch wel een nuance in. Plus dat ik me niet voor kan stellen dat de huidige samenleving ermee akkoord zou gaan dat complete gezinnen in een werkkamp met gewapende militairen geflikkerd zouden worden.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 17:28:19 #24
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_68699103
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:42 schreef Danny het volgende:

[..]

Plus dat ik me niet voor kan stellen dat de huidige samenleving ermee akkoord zou gaan dat complete gezinnen in een werkkamp met gewapende militairen geflikkerd zouden worden.
De huidige niet. Maar als we elkaar voldoende bang maken voor 'de moslims' of zo kan het altijd weer gebeuren. Mensen zijn tegenwoordig beschaafder, de mensheid is nog weinig opgeschoten.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  Admin woensdag 20 maart 2013 @ 10:38:46 #25
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_124284398
Zondag op tv:
http://www.geschiedenis24(...)rdam-vertrokken.html

het verhaal van mijn opa en oma en hun gezin in die periode.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')