abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68228183
Stel je je eens voor dat je een miljoen wint in de staatsloterij.
Daar is al belasting over betaald dus dat miljoen krijg je netto op je rekening.
Kun je dat dan nog verdelen zonder dat er belasting over betaald moet worden?
Audaces fortuna juvat
pi_68228275
ik zou het meteen op icesave zetten, krijg je lekker veel rente
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  dinsdag 21 april 2009 @ 09:25:07 #3
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_68228334
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:17 schreef Colnago het volgende:
Stel je je eens voor dat je een miljoen wint in de staatsloterij.
Daar is al belasting over betaald dus dat miljoen krijg je netto op je rekening.
Kun je dat dan nog verdelen zonder dat er belasting over betaald moet worden?
Wat is verdelen? Er is kansspelbelasting over betaald. Op het moment dat je het gaat geven aan anderen komt het schenkingsrecht om de hoek kijken. Dat is een ander soort belasting. Dit is natuurlijk vrij makkelijk te omzeilen door het cash te geven zolang het bedrag maar niet achterlijk hoog is. Schenkingsrecht is btw het zelfde als successierecht dus of je het nu bij je leven of dood weggeeft maakt niks uit.

Het enige verschil is dat je bij leven je kinderen eenmalig een groot bedrag mag geven
pi_68228365
Verdelen? Als in verdelen aan moeder/vader/broers/zus enz?

Ik denk het niet. Dat valt waarschijnlijk weer onder een andere catagorie belasting. Die belasting die al betaald is is waarschijnlijk betaald voor de 1e ontvanger van het geld en dus niet voor derden
pi_68228388
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:25 schreef ArnoKlaassen het volgende:

Wat is verdelen? Er is kansspelbelasting over betaald. Op het moment dat je het gaat geven aan anderen komt het schenkingsrecht om de hoek kijken. Dat is een ander soort belasting. Dit is natuurlijk vrij makkelijk te omzeilen door het cash te geven zolang het bedrag maar niet achterlijk hoog is. Schenkingsrecht is btw het zelfde als successierecht dus of je het nu bij je leven of dood weggeeft maakt niks uit.

Het enige verschil is dat je bij leven je kinderen eenmalig een groot bedrag mag geven
Maar wat nou als je met z'n vieren een staatslot koopt of met z'n tienen zoals bij vele bedrijven het geval is?
Moet je het dan meteen op verschillende rekeningen laten storten of maakt dat niet uit?
Audaces fortuna juvat
pi_68228434
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:26 schreef duckes het volgende:
Verdelen? Als in verdelen aan moeder/vader/broers/zus enz?

Ik denk het niet. Dat valt waarschijnlijk weer onder een andere catagorie belasting. Die belasting die al betaald is is waarschijnlijk betaald voor de 1e ontvanger van het geld en dus niet voor derden
Ik las ergens dat je 50% belasting moet betalen als ontvanger van een schenking dus dat lijkt we wel erg veel.
Hoe kun je dan dat geld verdelen?
Zou je het dan gewoon moeten uitlenen via een renteloze lening zonder te laten terugbetalen?
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 21 april 2009 @ 09:33:08 #7
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_68228504
Ik heb me laten vertellen (helas geen ervaringsdekundige , maar een kennis heeft in het guldentijperk eens 50.000,00 gulden gewonnen met een lot dat ze met een vriendin had) dat ze sowieso het geld op maar 1 rekeningnummer storten. Maar als jullie met z'n 4en (altijd??) een staatslot kopen dan lijkt het me dat je dat gewoon zonder extra belasting te betalen gewoon kunt verdelen in 4en.
klerkje
pi_68228520
geef ij ze aan de buren zijn zooooooooooooooooooo gezellig
pi_68228608
Tja dat is een goede, als je het dus een lot met meerdere personen gekocht hebt.

Bel de belastingdienst eens, die zullen het wel weten
pi_68228619
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:33 schreef Spiegelei het volgende:
Ik heb me laten vertellen (helas geen ervaringsdekundige , maar een kennis heeft in het guldentijperk eens 50.000,00 gulden gewonnen met een lot dat ze met een vriendin had) dat ze sowieso het geld op maar 1 rekeningnummer storten. Maar als jullie met z'n 4en (altijd??) een staatslot kopen dan lijkt het me dat je dat gewoon zonder extra belasting te betalen gewoon kunt verdelen in 4en.
Ik zal eens kijken of ik de staatsloterij deze vraag kan stellen.
Audaces fortuna juvat
  Redactie Frontpage dinsdag 21 april 2009 @ 09:43:00 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_68228735
Waar las je dat Colnago, want zo zit het beslist niet. Het hangt af van wie je het erft (hoe de evt. familielijn loopt)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_68228751
Het meest logisch zou zijn: op het moment van ontvangen van de 1 miljoen euro ontstaat er een vordering op jou van 500.000 euro van het andere helft van het lot.

Als je dat geld betaald lijkt het me geen schenking, en zul je geen verdere belastingen hoeven af te dragen.
pi_68228773
Ik heb gebeld en je moet inderdaad belasting betalen als je het gaat verdelen, de ontvanger dan.
Dat is tot 22000 euro ( ouders aan kinderen) vrij maar daarna betaal je 50%.
Als je gezamelijk een lot koopt kun je dat ook laten registreren en dan krijgen alle betrokkenen hun gedeelte op hun rekening.

[ Bericht 3% gewijzigd door Colnago op 21-04-2009 09:51:48 ]
Audaces fortuna juvat
pi_68228784
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:27 schreef Colnago het volgende:

[..]

Maar wat nou als je met z'n vieren een staatslot koopt of met z'n tienen zoals bij vele bedrijven het geval is?
Moet je het dan meteen op verschillende rekeningen laten storten of maakt dat niet uit?
TVP, ik vind het een interessante vraag.
pi_68228785
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef hydra77 het volgende:
Het meest logisch zou zijn: op het moment van ontvangen van de 1 miljoen euro ontstaat er een vordering op jou van 500.000 euro van het andere helft van het lot.

Als je dat geld betaald lijkt het me geen schenking, en zul je geen verdere belastingen hoeven af te dragen.
Dat zou wel heel makkelijk zijn. En op die manier is geld opeens ook wel heel makkelijk te sluizen, zonder dat de belastingdienst er iets mee kan... dat gaat vast niet lukken.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 21 april 2009 @ 09:46:14 #16
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_68228801
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef hydra77 het volgende:

hier zit wat in lijkt me.

al moet je wel van te voren kunnen aantonen dat jullie samen 1 lot hebben o.i.d.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_68228885
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Innisdemon het volgende:
Waar las je dat Colnago, want zo zit het beslist niet. Het hangt af van wie je het erft (hoe de evt. familielijn loopt)
Het gaat over schenken aan levende personen en niet per definitie aan familie.
Audaces fortuna juvat
pi_68229638
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:45 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Dat zou wel heel makkelijk zijn. En op die manier is geld opeens ook wel heel makkelijk te sluizen, zonder dat de belastingdienst er iets mee kan... dat gaat vast niet lukken.
Zolang je zwart-op-wit kunt aantonen dat je samen het lot hebt gekocht lijkt het me geen probleem.
Schrijf bv altijd de helft van het geld voor het lot via de bank over met een duidelijke omschrijving dat het over een lot gaat.

Kan de belastingdienst roepen wat ze wil, maar zolang er kansspelbelasting is afgedragen heeft ieder recht op z'n deel zonder verdere heffingen.

Heb je geen bewijs (helft van het lot contant betaald bv.) dan heb je waarschijnlijk wel een probleem.
  dinsdag 21 april 2009 @ 10:24:30 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68229748
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:20 schreef hydra77 het volgende:

[..]

Zolang je zwart-op-wit kunt aantonen dat je samen het lot hebt gekocht lijkt het me geen probleem.
Schrijf bv altijd de helft van het geld voor het lot via de bank over met een duidelijke omschrijving dat het over een lot gaat.

Kan de belastingdienst roepen wat ze wil, maar zolang er kansspelbelasting is afgedragen heeft ieder recht op z'n deel zonder verdere heffingen.
Heb je daar een wettelijke onderbouwing voor? Voor de belastingdienst en de loterij wordt het lot door één partij gekocht: het geld wordt van die ene bankrekening afgeschreven, en de prijs wordt daar ook gestort. Of het feit dat op die ene bankrekening ook iedere maand de helft van de lotprijs binnenkomt vanaf een andere bankrekening dan ook direct betekent dat de eigenaar van die andere rekening voor de helft eigenaar is van het lot weet ik niet..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 21 april 2009 @ 10:27:14 #20
181657 LordNemephis
computer says no
pi_68229833
En nu gaan we met half Fok loten kopen en miljonair worden?
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_68229879
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:20 schreef hydra77 het volgende:

[..]

Heb je geen bewijs (helft van het lot contant betaald bv.) dan heb je waarschijnlijk wel een probleem.
Herhaling,

Ik heb gebeld en je moet inderdaad belasting betalen als je het gaat verdelen, de ontvanger dan.
Als je gezamelijk een lot koopt kun je dat ook laten registreren en dan krijgen alle betrokkenen hun gedeelte op hun rekening.
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 21 april 2009 @ 10:29:29 #22
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_68229888
gezamenlijke rekening openen en daarvan ook je loten betalen? Is dat een (goede) optie?
Volgens mij heeft dit wel eens (jaaaaren geleden) gespeeld met een groep collega's die telkens een straatje kochten en toen eens een grote prijs vingen. Lullig als je dan bij het verdelen weer belasting moet betalen....
Ik ga eens ff zoeken of ik daar iets van kan vinden ...
klerkje
pi_68230121
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:29 schreef Spiegelei het volgende:
gezamenlijke rekening openen en daarvan ook je loten betalen? Is dat een (goede) optie?
Volgens mij heeft dit wel eens (jaaaaren geleden) gespeeld met een groep collega's die telkens een straatje kochten en toen eens een grote prijs vingen. Lullig als je dan bij het verdelen weer belasting moet betalen....
Ik ga eens ff zoeken of ik daar iets van kan vinden ...
Ik geef het op, tegen zoveel onnozelheid ben ik niet opgewassen.
Audaces fortuna juvat
pi_68230320
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:29 schreef Colnago het volgende:

[..]

Moet je dat vooraf laten registreren, of is het voldoende om dit pas te doen als de prijs al gewonnen is?
pi_68230384
wat is 1 miljoen tegenwoordig.... redleijk huis in amsterdam kost al 2 mil..
pi_68230581
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:29 schreef Colnago het volgende:

[..]

Herhaling,

Precies, en dat registreren wordt eigenlijk altijd vergeten. En achteraf pikken ze dat echt niet meer...

Dus voor de lezers, koop je samen een lot, dan kun je het beste de koper zijn. Of je moet het gewoon vastleggen...
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:55:58 #27
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_68232848
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:33 schreef Spiegelei het volgende:
Ik vrees dat je toch hard moet kunnen maken dat je samen dat lot hebt gekocht en dat de belastingdienst het anders gewoon als een schenking beschouwt.
pi_68234364
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:55 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Ik vrees dat je toch hard moet kunnen maken dat je samen dat lot hebt gekocht en dat de belastingdienst het anders gewoon als een schenking beschouwt.
Ja, en vooral officieel, dat hard maken... anders lacht de belastingdienst je recht in je smoel uit... en terecht... een dergelijk gat in de mogelijkheden is bij uitstek geschikt voor misbruik.
  dinsdag 21 april 2009 @ 12:55:51 #29
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_68234660
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:51 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Precies, en dat registreren wordt eigenlijk altijd vergeten. En achteraf pikken ze dat echt niet meer...

Dus voor de lezers, koop je samen een lot, dan kun je het beste de koper zijn. Of je moet het gewoon vastleggen...
Dus als je met een stel collega's een lot koopt kan je beter eerst langs de notaris ofzo?
Of heeft de staatsloterij een mogelijkheid tot officiele registratie voor deze doeleinden?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_68235979
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:45 schreef Thunder0x het volgende:
wat is 1 miljoen tegenwoordig.... redleijk huis in amsterdam kost al 2 mil..
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:10:00 #31
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_68237068
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 12:55 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Dus als je met een stel collega's een lot koopt kan je beter eerst langs de notaris ofzo?
Of heeft de staatsloterij een mogelijkheid tot officiele registratie voor deze doeleinden?
Dik cashe voor die notaris natuurlijk, iedereen die dat lot laat registreren met zijn broers wint nooit wat. Hoppa lekker uurloon declareren.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_68237149
Als ik een miljoen zou winnen dan zou ik het gewoon cash laten uitbetalen(of in fases allemaal opnemen) en ergens thuis bewaren en blijven werken.Zo voorkom je dat wanneer een bank failliet gaat jij al je geld kwijt bent enheb je altijd overzicht op je eigen geld.En..de belasting kan het niet meer traceren.
75 topics = FIN
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:17:32 #33
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_68237311
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:12 schreef FP128 het volgende:
Als ik een miljoen zou winnen dan zou ik het gewoon cash laten uitbetalen(of in fases allemaal opnemen) en ergens thuis bewaren en blijven werken.Zo voorkom je dat wanneer een bank failliet gaat jij al je geld kwijt bent enheb je altijd overzicht op je eigen geld.En..de belasting kan het niet meer traceren.
Zooo! Dit is een idee! Dat niemand hier eerder aan gedacht heeft!

_!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_68237405
quote:
heb je altijd overzicht op je eigen geld.En..de belasting kan het niet meer traceren.
Ja. Ik ga ook altijd even naar de bank om naar mijn geld te kijken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_68237519
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:17 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Zooo! Dit is een idee! Dat niemand hier eerder aan gedacht heeft!

_!
Vooral tof als je huis in vlammen opgaat zonder dat je zelf aanwezig bent...
pi_68237880
Dan moet je het in munten opnemen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_68239673
Ik zou eens bij van Lanschot bankiers langslopen voor wat advies. Er zijn wellicht genoeg manieren om bealstingen te omzeilen als je 1 miljoen hebt om mee te spelen.
pi_68242096
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:31 schreef stapas het volgende:
Ik zou eens bij van Lanschot bankiers langslopen voor wat advies. Er zijn wellicht genoeg manieren om bealstingen te omzeilen als je 1 miljoen hebt om mee te spelen.
Haal jij ook altijd je brood bij de slager? het zijn bankiers, geen fiscalisten
pi_68244705
Even een andere wending:

Je koopt als man samen met je vriendin 2 loten en er valt op 1 lot een miljoen.

Jij blij want jij hebt dat ene lot, en de andere dus boos en wil ook haar deel.

Stel je koopt een huis samen (dus van dat ene miljoen of een deel ervan dat huis) en je gaat het samen bewonen. Je kan dan best aannemelijk maken dat als je uit elkaar gaat dat je het huis moet verkopen. Dan kan je dus een soort afspraak samen maken dat het huis door midden gaat (financieel) en dat je het zo berekend dat jullie allebei de helft van dat miljoen in het bezit hebben.

Kan dit dan zo maar of mag dit dan zo maar? Tis misschien een beetje krom maar misschien een oplossing?
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:44:18 #40
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_68248530
Als je van het miljoen van de man het huis koopt is het huis van de man. Niet van beiden. Dat kan je ook niet aannemelijk maken door te stellen dat zij bv met boodschappengeld bijdraagt aan het huishouden. Verhouding is dan zoek.

Enige manier waarop dit kan werken is als ze trouwen in gemeenschap van goederen. Maar dan hoef je weer niet persé een huis (of ander object) te kopen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_68248890
Ik heb een soortgelijke vraag. stel ik ga met een vriend 25.000(minimum voor vermogensbeheer) beleggen, 12.500 per persoon. Stel hij stort naar mij 12.500 en ik maak dit over naar een beleggingsinstantie. Kan ik dan de winst die we samen hebben behaald ook niet delen? Hier is het wel te bewijzen dat we dit samen hebben gedaan.
pi_68249176
quote:
Foute conclusie, je betaald belasting over grote cash vermogens, wanneer jij één miljoen euro opneemt of minder in grote stapen, dus over een bepaalde periode zit er een groot verschil tussen begin en eind dan wordt zoiets altijd bij de belastingaangifte gecontroleerd zij zien in zo'n geval dat je veel geld cash opgenomen hebt en zodoende ga jij alsnog belasting betalen vriend. Daarnaast is het erg diefstalgevoelig dus het zou echt een domme actie zijn.
Je haat niemand zolang je hem nog geringschat, maar pas als je hem gelijk of hoger schat
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:34:37 #43
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_73837272
Hoe kun je laten registreren dat je met 10 man elke maand een boulevard/straat koopt dan??
pi_73837402
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:34 schreef PLAE@ het volgende:
Hoe kun je laten registreren dat je met 10 man elke maand een boulevard/straat koopt dan??
Niet, dat registreren gebeurt pas op het moment dat je wat wint. Je gaat dan naar de winkel waar je je straat/whatever gekocht hebt en geeft daar een lijstje met de 10 namen + 10 rekeningnummers. Je krijgt dan allemaal een 10e van het gewonnen bedrag (belastingvrij) gestort.

En ja; dit weet ik zeker, ik heb het pas voor m'n vader helemaal uitgezocht en overal rondgebeld .

Kleine aanvulling; dit gaat alleen op als je "anoniem" een lot haalt in de winkel. Als je automatisch meespeelt met 10 loten, moet je het denk ik wel even van tevoren registeren.
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:44:16 #45
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_73837630
Maar wanneer je elke maand automatisch meespeelt via internet lukt dit dus niet?

Zie ons al elke 100 loten kopen en 100 loten laten scannen

Ben zelf sowieso voorstander van een straat hele loten ipv een boulevard 1/5 loten.

edit: ah je zegt het zelf al
pi_73846720
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:44 schreef PLAE@ het volgende:
Maar wanneer je elke maand automatisch meespeelt via internet lukt dit dus niet?

Zie ons al elke 100 loten kopen en 100 loten laten scannen

Ben zelf sowieso voorstander van een straat hele loten ipv een boulevard 1/5 loten.

edit: ah je zegt het zelf al
Ik denk dat je als je automatisch meespeelt je gewoon bij registratie meerdere personen had moeten opgeven, anders snap ik het ook niet meer:P
pi_73853446
Als je kunt aantonen dat je het samen hebt gekocht, is het lot een gemeenschappelijk goed. Jij bent dan eigenaar van de onverdeelde helft (mits je met z'n 2en speelt) van het lot en de daarbij behorende prijs (vordering). Als je vervolgens het geld aan de andere helft geeft is er geen sprake van schenking, want diegene vordert gewoon zijn deel van de onverdeelde boedel (het lot / daarbij behorende prijs/vordering) op - het is gewoon zijn/haar eigendom -.

Je moet uiteraard wel kunnen aantonen dat het lot uberhaupt voor de helft van jou is.
  maandag 19 oktober 2009 @ 22:14:22 #48
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_73861920
Nieuwe bankrekening openen; pasje weggeven, bedrag x erop storten

Klaar.

Dan betaal jij wel zelf alle belastingen (vermogens voornamelijk) maar niet die idiote weggeef belastingen.
Dum de dum
pi_73862061
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Nieuwe bankrekening openen; pasje weggeven, bedrag x erop storten

Klaar.

Dan betaal jij wel zelf alle belastingen (vermogens voornamelijk) maar niet die idiote weggeef belastingen.
Dat alle belastingexperts daar niet op zijn gekomen zeg!

"Hallo meneer Z, u spreekt met de belastingdienst. Kunt u ons vertellen hoe u aan banktegoeden ter waarde van ¤500.000 komt / kunt u ons vertellen waarom u net een auto van ¤200.000 heeft gekocht terwijl u een inkomen heeft van ¤35.000?"
  maandag 19 oktober 2009 @ 22:27:54 #50
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_73862525
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat alle belastingexperts daar niet op zijn gekomen zeg!

"Hallo meneer Z, u spreekt met de belastingdienst. Kunt u ons vertellen hoe u aan banktegoeden ter waarde van ¤500.000 komt / kunt u ons vertellen waarom u net een auto van ¤200.000 heeft gekocht terwijl u een inkomen heeft van ¤35.000?"
je moet dat pasje natuurlijk niet opgeven bij de belastingdienst he

En je betaalt gewoon belasting over die auto als je hem koopt, verder maakt het geen fuck uit hoe duur die auto is (behalve als je van een uitkeringsinstantie geld ontvangt) die je op je naam schrijft.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')