Wat is verdelen? Er is kansspelbelasting over betaald. Op het moment dat je het gaat geven aan anderen komt het schenkingsrecht om de hoek kijken. Dat is een ander soort belasting. Dit is natuurlijk vrij makkelijk te omzeilen door het cash te geven zolang het bedrag maar niet achterlijk hoog is. Schenkingsrecht is btw het zelfde als successierecht dus of je het nu bij je leven of dood weggeeft maakt niks uit.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:17 schreef Colnago het volgende:
Stel je je eens voor dat je een miljoen wint in de staatsloterij.
Daar is al belasting over betaald dus dat miljoen krijg je netto op je rekening.
Kun je dat dan nog verdelen zonder dat er belasting over betaald moet worden?
Maar wat nou als je met z'n vieren een staatslot koopt of met z'n tienen zoals bij vele bedrijven het geval is?quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:25 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Wat is verdelen? Er is kansspelbelasting over betaald. Op het moment dat je het gaat geven aan anderen komt het schenkingsrecht om de hoek kijken. Dat is een ander soort belasting. Dit is natuurlijk vrij makkelijk te omzeilen door het cash te geven zolang het bedrag maar niet achterlijk hoog is. Schenkingsrecht is btw het zelfde als successierecht dus of je het nu bij je leven of dood weggeeft maakt niks uit.
Het enige verschil is dat je bij leven je kinderen eenmalig een groot bedrag mag geven
Ik las ergens dat je 50% belasting moet betalen als ontvanger van een schenking dus dat lijkt we wel erg veel.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:26 schreef duckes het volgende:
Verdelen? Als in verdelen aan moeder/vader/broers/zus enz?
Ik denk het niet. Dat valt waarschijnlijk weer onder een andere catagorie belasting. Die belasting die al betaald is is waarschijnlijk betaald voor de 1e ontvanger van het geld en dus niet voor derden
Ik zal eens kijken of ik de staatsloterij deze vraag kan stellen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:33 schreef Spiegelei het volgende:
Ik heb me laten vertellen (helas geen ervaringsdekundige, maar een kennis heeft in het guldentijperk eens 50.000,00 gulden gewonnen met een lot dat ze met een vriendin had) dat ze sowieso het geld op maar 1 rekeningnummer storten. Maar als jullie met z'n 4en (altijd??) een staatslot kopen dan lijkt het me dat je dat gewoon zonder extra belasting te betalen gewoon kunt verdelen in 4en.
TVP, ik vind het een interessante vraag.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:27 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar wat nou als je met z'n vieren een staatslot koopt of met z'n tienen zoals bij vele bedrijven het geval is?
Moet je het dan meteen op verschillende rekeningen laten storten of maakt dat niet uit?
Dat zou wel heel makkelijk zijn. En op die manier is geld opeens ook wel heel makkelijk te sluizen, zonder dat de belastingdienst er iets mee kan... dat gaat vast niet lukken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef hydra77 het volgende:
Het meest logisch zou zijn: op het moment van ontvangen van de 1 miljoen euro ontstaat er een vordering op jou van 500.000 euro van het andere helft van het lot.
Als je dat geld betaald lijkt het me geen schenking, en zul je geen verdere belastingen hoeven af te dragen.
hier zit wat in lijkt me.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef hydra77 het volgende:
Het meest logisch zou zijn: op het moment van ontvangen van de 1 miljoen euro ontstaat er een vordering op jou van 500.000 euro van het andere helft van het lot.
Als je dat geld betaald lijkt het me geen schenking, en zul je geen verdere belastingen hoeven af te dragen.
Het gaat over schenken aan levende personen en niet per definitie aan familie.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Innisdemon het volgende:
Waar las je dat Colnago, want zo zit het beslist niet. Het hangt af van wie je het erft (hoe de evt. familielijn loopt)
Zolang je zwart-op-wit kunt aantonen dat je samen het lot hebt gekocht lijkt het me geen probleem.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:45 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dat zou wel heel makkelijk zijn. En op die manier is geld opeens ook wel heel makkelijk te sluizen, zonder dat de belastingdienst er iets mee kan... dat gaat vast niet lukken.
Heb je daar een wettelijke onderbouwing voor? Voor de belastingdienst en de loterij wordt het lot door één partij gekocht: het geld wordt van die ene bankrekening afgeschreven, en de prijs wordt daar ook gestort. Of het feit dat op die ene bankrekening ook iedere maand de helft van de lotprijs binnenkomt vanaf een andere bankrekening dan ook direct betekent dat de eigenaar van die andere rekening voor de helft eigenaar is van het lot weet ik niet..quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:20 schreef hydra77 het volgende:
[..]
Zolang je zwart-op-wit kunt aantonen dat je samen het lot hebt gekocht lijkt het me geen probleem.
Schrijf bv altijd de helft van het geld voor het lot via de bank over met een duidelijke omschrijving dat het over een lot gaat.
Kan de belastingdienst roepen wat ze wil, maar zolang er kansspelbelasting is afgedragen heeft ieder recht op z'n deel zonder verdere heffingen.
Herhaling,quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:20 schreef hydra77 het volgende:
[..]
Zolang je zwart-op-wit kunt aantonen dat je samen het lot hebt gekocht lijkt het me geen probleem.
Schrijf bv altijd de helft van het geld voor het lot via de bank over met een duidelijke omschrijving dat het over een lot gaat.
Kan de belastingdienst roepen wat ze wil, maar zolang er kansspelbelasting is afgedragen heeft ieder recht op z'n deel zonder verdere heffingen.
Heb je geen bewijs (helft van het lot contant betaald bv.) dan heb je waarschijnlijk wel een probleem.
Ik geef het op, tegen zoveel onnozelheid ben ik niet opgewassen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:29 schreef Spiegelei het volgende:
gezamenlijke rekening openen en daarvan ook je loten betalen? Is dat een (goede) optie?
Volgens mij heeft dit wel eens (jaaaaren geleden) gespeeld met een groep collega's die telkens een straatje kochten en toen eens een grote prijs vingen. Lullig als je dan bij het verdelen weer belasting moet betalen....
Ik ga eens ff zoeken of ik daar iets van kan vinden ...
Moet je dat vooraf laten registreren, of is het voldoende om dit pas te doen als de prijs al gewonnen is?quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:29 schreef Colnago het volgende:
[..]
Als je gezamelijk een lot koopt kun je dat ook laten registreren en dan krijgen alle betrokkenen hun gedeelte op hun rekening.
Precies, en dat registreren wordt eigenlijk altijd vergeten. En achteraf pikken ze dat echt niet meer...quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:29 schreef Colnago het volgende:
[..]
Herhaling,
Ik heb gebeld en je moet inderdaad belasting betalen als je het gaat verdelen, de ontvanger dan.
Dat is tot 22000 euro ( ouders aan kinderen) vrij maar daarna betaal je 50%.
Als je gezamelijk een lot koopt kun je dat ook laten registreren en dan krijgen alle betrokkenen hun gedeelte op hun rekening.
Ik vrees dat je toch hard moet kunnen maken dat je samen dat lot hebt gekocht en dat de belastingdienst het anders gewoon als een schenking beschouwt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:33 schreef Spiegelei het volgende:
Ik heb me laten vertellen (helas geen ervaringsdekundige, maar een kennis heeft in het guldentijperk eens 50.000,00 gulden gewonnen met een lot dat ze met een vriendin had) dat ze sowieso het geld op maar 1 rekeningnummer storten. Maar als jullie met z'n 4en (altijd??) een staatslot kopen dan lijkt het me dat je dat gewoon zonder extra belasting te betalen gewoon kunt verdelen in 4en.
Ja, en vooral officieel, dat hard maken... anders lacht de belastingdienst je recht in je smoel uit... en terecht... een dergelijk gat in de mogelijkheden is bij uitstek geschikt voor misbruik.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:55 schreef blaatertje het volgende:
[..]
Ik vrees dat je toch hard moet kunnen maken dat je samen dat lot hebt gekocht en dat de belastingdienst het anders gewoon als een schenking beschouwt.
Dus als je met een stel collega's een lot koopt kan je beter eerst langs de notaris ofzo?quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:51 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Precies, en dat registreren wordt eigenlijk altijd vergeten. En achteraf pikken ze dat echt niet meer...
Dus voor de lezers, koop je samen een lot, dan kun je het beste de koper zijn. Of je moet het gewoon vastleggen...
quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:45 schreef Thunder0x het volgende:
wat is 1 miljoen tegenwoordig.... redleijk huis in amsterdam kost al 2 mil..
Dik cashe voor die notaris natuurlijk, iedereen die dat lot laat registreren met zijn broers wint nooit wat. Hoppa lekker uurloon declareren.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:55 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dus als je met een stel collega's een lot koopt kan je beter eerst langs de notaris ofzo?
Of heeft de staatsloterij een mogelijkheid tot officiele registratie voor deze doeleinden?
Zooo! Dit is een idee! Dat niemand hier eerder aan gedacht heeft!quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:12 schreef FP128 het volgende:
Als ik een miljoen zou winnen dan zou ik het gewoon cash laten uitbetalen(of in fases allemaal opnemen) en ergens thuis bewaren en blijven werken.Zo voorkom je dat wanneer een bank failliet gaat jij al je geld kwijt bent enheb je altijd overzicht op je eigen geld.En..de belasting kan het niet meer traceren.
Ja. Ik ga ook altijd even naar de bank om naar mijn geld te kijken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:12 schreef FP128 het volgende:
heb je altijd overzicht op je eigen geld.En..de belasting kan het niet meer traceren.
Vooral tof als je huis in vlammen opgaat zonder dat je zelf aanwezig bent...quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:17 schreef DoimeN het volgende:
[..]
Zooo! Dit is een idee! Dat niemand hier eerder aan gedacht heeft!
![]()
_!
Haal jij ook altijd je brood bij de slager?quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:31 schreef stapas het volgende:
Ik zou eens bij van Lanschot bankiers langslopen voor wat advies. Er zijn wellicht genoeg manieren om bealstingen te omzeilen als je 1 miljoen hebt om mee te spelen.
Foute conclusie, je betaald belasting over grote cash vermogens, wanneer jij één miljoen euro opneemt of minder in grote stapen, dus over een bepaalde periode zit er een groot verschil tussen begin en eind dan wordt zoiets altijd bij de belastingaangifte gecontroleerd zij zien in zo'n geval dat je veel geld cash opgenomen hebt en zodoende ga jij alsnog belasting betalen vriend. Daarnaast is het erg diefstalgevoelig dus het zou echt een domme actie zijn.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:12 schreef FP128 het volgende:
Als ik een miljoen zou winnen dan zou ik het gewoon cash laten uitbetalen(of in fases allemaal opnemen) en ergens thuis bewaren en blijven werken.Zo voorkom je dat wanneer een bank failliet gaat jij al je geld kwijt bent enheb je altijd overzicht op je eigen geld.En..de belasting kan het niet meer traceren.
Niet, dat registreren gebeurt pas op het moment dat je wat wint. Je gaat dan naar de winkel waar je je straat/whatever gekocht hebt en geeft daar een lijstje met de 10 namen + 10 rekeningnummers. Je krijgt dan allemaal een 10e van het gewonnen bedrag (belastingvrij) gestort.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:34 schreef PLAE@ het volgende:
Hoe kun je laten registreren dat je met 10 man elke maand een boulevard/straat koopt dan??
Ik denk dat je als je automatisch meespeelt je gewoon bij registratie meerdere personen had moeten opgeven, anders snap ik het ook niet meer:Pquote:Op maandag 19 oktober 2009 11:44 schreef PLAE@ het volgende:
Maar wanneer je elke maand automatisch meespeelt via internet lukt dit dus niet?
Zie ons al elke 100 loten kopen en 100 loten laten scannen
Ben zelf sowieso voorstander van een straat hele loten ipv een boulevard 1/5 loten.
edit: ah je zegt het zelf al![]()
Dat alle belastingexperts daar niet op zijn gekomen zeg!quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Nieuwe bankrekening openen; pasje weggeven, bedrag x erop storten
Klaar.
Dan betaal jij wel zelf alle belastingen (vermogens voornamelijk) maar niet die idiote weggeef belastingen.
je moet dat pasje natuurlijk niet opgeven bij de belastingdienst hequote:Op maandag 19 oktober 2009 22:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat alle belastingexperts daar niet op zijn gekomen zeg!
"Hallo meneer Z, u spreekt met de belastingdienst. Kunt u ons vertellen hoe u aan banktegoeden ter waarde van ¤500.000 komt / kunt u ons vertellen waarom u net een auto van ¤200.000 heeft gekocht terwijl u een inkomen heeft van ¤35.000?"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |