Anyway, het is een beetje een informatief topic geworden maar ik hoor ook graag meningen van anderen.quote:Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
Ja, hij luistert ook wel zonder click maar dit vinden we beide leuker, en t is snellerquote:Op maandag 20 april 2009 13:22 schreef sanven het volgende:
leuk dat het goed bij je werkt![]()
Ik geloof hier zeker in.
Een hond moet je belonen voor goed gedrag en niet kwaad worden bij "slecht" gedrag of het moet op
dat moment zelf zijn dat je er bij bent.
Als je achteraf wat zegt over iets wat een hond gedaan heeft snapt hij dat niet.
en zeker mentaal uitdagen...daar houden ze van
ik heb nooit clickertraining gedaan en mijn honden luisteren heel goed.
Als ze respect voor je hebben en je blijft consequent komt het helemaal goed.
Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.quote:Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:
onze hond is helemaal geen cllicker nodig
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn
ze heeft zelfs nog nooit aan de riem gelopen
quote:Op maandag 20 april 2009 13:28 schreef Qwea het volgende:
Nou, hier werkt het
Net een clicker gekocht op aanraden van Hara, omdat Baloe de trap niet meer durft te nemen. Buiten legde hij echt heel snel de link. Click = lekkers!
Dus hij staat 300 meter verderop, ik doe klik, en meneer was er binnen no time om zn lekkers te halen
toen een commando, commando = klik = lekkers. Werkte ook
Toen de trap... eerste trap neemt ie, ik klikken en belonen, 2de trap idem dito. 3de niet. Dus hij zet zn poot op de eerste trede, ik klikken en belonen. Ik zeggen kom, hij komen, ik klikken, en belonen.normaal sta ik tig minuten bij die trap te wachten
Vanaaf nog een paar keer oefenen
en wat wordt er dan precies makelijker van?quote:Op maandag 20 april 2009 13:34 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Mijne heeft ook geen clicker nodig, maar het is leuk en makkelijk.
Mijne luistert ook zonder clicker. Maar als die clicker betekend dat meneer gewoon de trap neemt, en door de keuken gaat, laat mij er dan maar belachelijk uitzien.quote:Op maandag 20 april 2009 13:29 schreef Technofreakzz het volgende:
onze hond is helemaal geen cllicker nodig
1 commando is genoeg en luistert gelijk.. vind het er nog al belachelijk uit zijn van die mensen met zn clicker in het park aan het wandelen zijn
ze heeft zelfs nog nooit aan de riem gelopen
nah niet overmoedig worden. Het kan nog toeval zijn! Komen we straks achter. half 5 , 20u en 23:30 gaat hij weer uit.quote:Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
![]()
Zou de eerste paar keer ook nog gewoon op dezelfde manier door blijven gaan, nog niet gelijk moeilijker maken
Wheheh ik werd er helemaal blij van dat het gelijk bij je werkte
Je stimuleert ze meer, de hond wil sneller en meer omdat de click dè beloning is. Doos aanleren kostte me een kwartier, van begin tot eind. Zonder clicker had dat wel iets langer geduurd.quote:Op maandag 20 april 2009 13:35 schreef Technofreakzz het volgende:
[..]
en wat wordt er dan precies makelijker van?
Dit stuk legt het wel goed uit mi.quote:Door middel van een bekrachtigers zoals de clicker traint men honden zonder dwang. De hond kiest zelf voor een bepaald gedrag omdat dat gedrag hem voordeel oplevert. Bekrachtigers zijn bij hondentraining handig omdat het vaak moeilijk is om tijdens een bepaald gedrag iets lekkers aan de hond te geven (de hond springt ergens overheen, of de hond is te ver bij ons vandaan). Daardoor timen we al gauw te laat. Een geconditioneerde bekrachtiger zoals de clicker stelt ons daartoe wel in staat. De clicker maakt een juiste timing mogelijk en is geschikt voor het werken op afstand. Omdat de clicker ons in staat stelt juist dat ene onderdeel van gedrag heel zuiver te isoleren, is het voor een hond heel gemakkelijk te begrijpen welk gedrag we nu precies bedoelen. Pas daarna volgt de daadwerkelijke beloning. Het verschil tussen een beloning en een bekrachtiger is dus dat een bekrachtiger kan worden gegeven precies op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien, en een beloning (iets lekkers, een speeltje, een knuffel) pas later.
das duidelijk! bedanktquote:Op maandag 20 april 2009 13:43 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dit stuk legt het wel goed uit mi.
Op een gegeven moment stop je ja, maar je kunt ook gewoon blijven clicken als ie helemaal bovenaan is, dat is op zich niet zo'n probleem bij deze handeling.quote:Op maandag 20 april 2009 13:50 schreef Qwea het volgende:
maar nou nog een vraag. Nou las ik dat het clicken ook afgebouwd moet worden. Nu click ik bv al voor 1 poot op de trap, en een click bij elke stap. Stel nou dat we 3 dagen verder zijn en het werkt, hoe bouw ik dan precies af.
Hara jij zei al, dan klikken bij 4 stappen, en dan bij 8. Maar wat als we dat ook gehad hebben? Dan clicken als hij een hele trap heeft genomen? En als hij dat ook zonder moeite doet, blijven we dan gewoon bij elke trap een keer klikken, of stoppen we daar op een gegeven moment mee?
Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegdquote:Op maandag 20 april 2009 13:51 schreef Qwea het volgende:
ooh, en nemen we de clicker altijd mee?
En kan ik ook doen, niet naar een hondje grommen = click is beloning ?
uitdagingenquote:Op maandag 20 april 2009 13:56 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nou, dat wordt geen makkelijke oefening! Je bent bij zo'n oefening afhankelijk van derden, en ik weet niet of hij dan wel snel genoeg die link kan leggen eerlijk gezegd
Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?quote:Op maandag 20 april 2009 13:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
uitdagingen
Hij gromt namelijk niet elke keer. Dus, er komt een poepig hondje aan, die snuffelt aan Baloe, en Baloe doet niks... click!
En als Baloe dus wel gromt, geen click.
Dat moet ik MM vragen. Die loopt altijd met hem in de duinen, bij veel hondjes. Daar kom ik op terugquote:Op maandag 20 april 2009 14:00 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ja, maar komt dat vaak genoeg voor om die link te leggen?
Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreidenquote:Op maandag 20 april 2009 14:02 schreef Qwea het volgende:
Maar het kan dus wel gebruikt worden voor de keuken waar meneer niet zonder handdoeken door durft.
Maaaaar, dat zou je dus wel kunnen oefenen als de hond de hele tijd er is. Dus stel dat ik de hond van mn zus een paar uur leen?quote:Op maandag 20 april 2009 14:07 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Yes. Net zoals met de trap. Stap click stap click 2 stappen click. Dat kun je gewoon makkelijk uitbreiden
Met grommen naar andere honden is t misschien: Hond - geen grom - click -> hond is weg, en wat nu? Dan weet Baloe niet waarom je geclickt hebt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |