FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Benzine verbruik buiten boord motoren
stamppotzondag 19 april 2009 @ 15:46
Ik heb vrijdag redelijk onverwachts m'n vaarbewijs gehaald (k had maar 1 dag om te leren )
en ben nu op zoek naar een leuke nieuwe boot. Op dit moment heb ik een rubberboot met een 9.9 johnsson 4takt en die valt mij heel erg mee qua verbruik. Ik wil nu een boot met een motor van tussen de 25 en de 50 pk. Maar in de prijsklasse waarin ik zoek is op dit moment nog vrij weinig 4takt te vinden.
En weet iemand hier ook misschien een website waar ik harde getallen kan vinden op het gebied van gebruik van bbm? ik heb zelf al zitten googlen maar kom er niet uit.

Nu is mijn vraag wat is het verschil in benzine gebruik tussen de volgende motoren:

50pk 2takt (een wat oudere mercury motor. zuipt als een gek lijkt mij.)

http://www.marktplaats.nl(...)fta_ind%3D3%26fs%3D1

VS

Ook een 50pk mercury motor maar deze heeft olie injectie, wat inhoudt dat je zelf niet hoeft te mengen.

http://www.marktplaats.nl(...)fta_ind%3D3%26fs%3D1
Een 25pk 4takt, ook gelijk de meest recente motor maar k weet niet of de boot groot genoeg is.[/b]

http://www.marktplaats.nl(...)ta_ind%3D20%26fs%3D1
Dus wie o wie weet er wat van het verbruik af?
Daniel1976zondag 19 april 2009 @ 16:21
http://www.roven.nl/Buitenboordmotor-getest.aspx

met mijn 6 pk achter mijn rubberboot is het ongeveer 1 liter per uur.
4 takt moet alleen maar zuiniger zijn dan dat.

Een vriend van mij heeft weer een speedbootje met 2 keer 75 pk en die doet 1 op 6 km ongeveer.

Het hangt natuurlijk ook heel erg van de vorm van je boot af wat het verbruik per km is aangezien de ene boot stuk makkelijker door het water gaat dan de andere
stamppotzondag 19 april 2009 @ 16:24
Die site heb ik gezien indd. k weet ongeveel wel wat het verbruik is van 10 pk motoren maar ik meot het weten van de 25 tot 50 pk motoren. Vooral of het goedkoper is een 2takt of een 4takt te kopen qua varen en benzineverbruik.
Daniel1976zondag 19 april 2009 @ 16:25
Verder is info idd moeilijk te vinden misschien moet je hier eens posten:

http://www.watersport.nl/forum/

Het lijkt me sterk dat er geen testen en reviews worden gedaan door een watersport webiste / tijdschrift
JohDanmaandag 20 april 2009 @ 20:10
De oilie injectie systemen worden vaak afgekoppeld omdat het niet goed werkt, je dient dan zelf toch gewoon premix te maken. Is veel beter voor de motor.
_Arthurmaandag 20 april 2009 @ 22:24
quote:
Op maandag 20 april 2009 20:10 schreef JohDan het volgende:
De oilie injectie systemen worden vaak afgekoppeld omdat het niet goed werkt, je dient dan zelf toch gewoon premix te maken. Is veel beter voor de motor.
Autolube's zorgen zelf voor de juiste smering wanneer nodig. Zelf mixen zorgt of voor teveel of voor te weinig smering (en bij teveel smering, succes met het schoonmaken van je bougies). En dat de olieinjecties worden afgekoppelt heb ik nog nooit zien gebeuren.

Hoeveel je boot(je) zal gebruiken ligt echt aan je gebruik en wat voor type boot. Kan je hier meer over vertellen?

Met een 25pk 4takt achter een 3.2mtr rib verstookte we soms wel 30+ltr op 8a10uur varen. Echter wel zwaar beladen (ankers, gewichten, boeien, boot werd gebruikt bij zeilwedstrijden). Met een 5.6mtr langer rib met 60pk 2takt ging er soms wel 50+ltr doorheen. Echter wanneer je rustig rond vaart en soms een stukje harder dan is 25ltr met de laatst genoemde ook te doen.
Richie_Richmaandag 20 april 2009 @ 23:43
Hier nog wat andere tips om het verbruik omlaag te halen http://www.boats.com/news(...)ert-fuel-saving-tips
_Arthurdinsdag 21 april 2009 @ 08:29
quote:
Op maandag 20 april 2009 23:43 schreef Richie_Rich het volgende:
Hier nog wat andere tips om het verbruik omlaag te halen http://www.boats.com/news(...)ert-fuel-saving-tips
Ik ken er nog 1: zet een mast en een zeil op je boot
Richie_Richdinsdag 21 april 2009 @ 13:01
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 08:29 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Ik ken er nog 1: zet een mast en een zeil op je boot
haha, ben ik ook van hoor. Maar toch is waterskien enzo wel erg leuk
RemcoDelftdinsdag 21 april 2009 @ 19:49
Volgas is een goede vuistregel: De helft van het aantal pk in liter per uur. Dus: 2 pk ==> 1 lliter per uur; 50 pk: 25 liter.
Maar uiteraard vaar je niet altijd vol gas. Op snelleboten.nl (registratie op het forum noodzakelijk) komen wel diverse praktijkvoorbeelden langs. Maar ook mensen die met een kleine rubberboot met een belachelijk grote 40pk motor alsnog vrij lang doen met 10 liter, omdat ze niet altijd volgas varen.
T42dinsdag 21 april 2009 @ 22:25
mercury 25XD van mij kan ik heledag varen op 22 liter (2takt uit 84)

heb trouwens een bootje te koop:
[TK] Speedbootje

maare ik geef nie zo veel om het verbruik maar meer om de plezier factor
RemcoDelftwoensdag 22 april 2009 @ 18:35
T42 ==> Die heb je toch al 3 jaar te koop staan? Wil je hem niet kwijt?
T42woensdag 22 april 2009 @ 19:34
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:35 schreef RemcoDelft het volgende:
T42 ==> Die heb je toch al 3 jaar te koop staan? Wil je hem niet kwijt?
die staat al tijdje te koop maar motor hou ik nu zelf want dan weet ik zeker dat ik een goedde heb
heb al een ander bootje.
ikbenikmaandag 27 april 2009 @ 15:24
Ik zie hier verbruikscijfers staan, waar ik toch wel van schrik. Vooral doordat mijn eigen BB veel meer verbruikt. Ik heb een 2takt 20PK Yamaha uit '81 achter een bootje van net boven de 6 meter, polyester met voorkajuit, maar die verbruikt vol gas toch rond de 8 liter per uur en dan haalt die een snelheid van rond de 17km/u. Gelukkig zakt het al snel bij minder gas, rond 12km/u is het verbruik gehalveerd, maar dan nog is het wel een flinke kostenpost.

Het is jammer dat de prijzen van (nieuwe) buitenboord motoren te hoog liggen voor mijn budget. Ik zou wel zo'n 4takt Yamaha willen van 10PK, maar die dingen kosten nog steeds boven de 3500 euro. Het verbruik is dan wel lager, maar het duurt dan nog wel een flinke tijd voor ik het heb terugverdiend (volgens mijn berekening minstens 10 jaar, maar ik wil mijn boot binnen 10 jaar verkopen voor iets groters).
RemcoDelftmaandag 27 april 2009 @ 19:09
ikbenik ==> 8 liter voor 20 pk vol gas is redelijk normaal, zeker voor een oudere motor.
T42maandag 27 april 2009 @ 21:43
quote:
Op maandag 27 april 2009 15:24 schreef ikbenik het volgende:
Ik zie hier verbruikscijfers staan, waar ik toch wel van schrik. Vooral doordat mijn eigen BB veel meer verbruikt. Ik heb een 2takt 20PK Yamaha uit '81 achter een bootje van net boven de 6 meter, polyester met voorkajuit, maar die verbruikt vol gas toch rond de 8 liter per uur en dan haalt die een snelheid van rond de 17km/u. Gelukkig zakt het al snel bij minder gas, rond 12km/u is het verbruik gehalveerd, maar dan nog is het wel een flinke kostenpost.

Het is jammer dat de prijzen van (nieuwe) buitenboord motoren te hoog liggen voor mijn budget. Ik zou wel zo'n 4takt Yamaha willen van 10PK, maar die dingen kosten nog steeds boven de 3500 euro. Het verbruik is dan wel lager, maar het duurt dan nog wel een flinke tijd voor ik het heb terugverdiend (volgens mijn berekening minstens 10 jaar, maar ik wil mijn boot binnen 10 jaar verkopen voor iets groters).

vind het ook mee vallen. van af 70% gas gaat je motor alleen maar meer zuipen en niet harder varen.

je bootje is niet klein en ook niet licht gok ik
ikbenikdinsdag 28 april 2009 @ 10:28
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:43 schreef T42 het volgende:

[..]

vind het ook mee vallen. van af 70% gas gaat je motor alleen maar meer zuipen en niet harder varen.

je bootje is niet klein en ook niet licht gok ik
Bij mij gaat mijn boot nog wel wat harder (gaat dan richting planeren) bij vol gas, maar het is dan inderdaad niet echt meer efficient. En licht is mijn scheepje ook niet, weet niet exact het gewicht, maar het zal wel een kilo of 700 zijn? Het is nog van dat lekker dikke jaren 70 polyester.

Op zich kan het dan nog wel meevallen, maar ik vind het allemaal behoorlijk duur. Zeker als ik het vergelijk met een ander schip, die toch zeker 10 keer zo zwaar is met een 60PK dielsel, die ook zo'n 8 liter in het uur verstookt bij vol gas. Dat is al een reden voor me, om naar een ander scheepje uit te kijken. Benzine kost gewoon teveel en met de mengsmering is het nu ook niet zo prettig (het is al moeilijk genoeg om onderweg aan de juiste olie te komen).
T42dinsdag 28 april 2009 @ 10:59
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 10:28 schreef ikbenik het volgende:

[..]

Bij mij gaat mijn boot nog wel wat harder (gaat dan richting planeren) bij vol gas, maar het is dan inderdaad niet echt meer efficient. En licht is mijn scheepje ook niet, weet niet exact het gewicht, maar het zal wel een kilo of 700 zijn? Het is nog van dat lekker dikke jaren 70 polyester.

Op zich kan het dan nog wel meevallen, maar ik vind het allemaal behoorlijk duur. Zeker als ik het vergelijk met een ander schip, die toch zeker 10 keer zo zwaar is met een 60PK dielsel, die ook zo'n 8 liter in het uur verstookt bij vol gas. Dat is al een reden voor me, om naar een ander scheepje uit te kijken. Benzine kost gewoon teveel en met de mengsmering is het nu ook niet zo prettig (het is al moeilijk genoeg om onderweg aan de juiste olie te komen).
koop je een jappaner die op diesel/petrolium en benzine loopt yamaha of susuki hebben die ooit gehad.

ben ze wel eens tegen gekomen op mp
RemcoDelftdinsdag 28 april 2009 @ 20:25
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 10:28 schreef ikbenik het volgende:

[..]
Op zich kan het dan nog wel meevallen, maar ik vind het allemaal behoorlijk duur. Zeker als ik het vergelijk met een ander schip, die toch zeker 10 keer zo zwaar is met een 60PK dielsel, die ook zo'n 8 liter in het uur verstookt bij vol gas. Dat is al een reden voor me, om naar een ander scheepje uit te kijken. Benzine kost gewoon teveel en met de mengsmering is het nu ook niet zo prettig (het is al moeilijk genoeg om onderweg aan de juiste olie te komen).
Bij normaal toerental kan ik me voorstellen dat 60 pk diesel 8 liter per uur doet. Maar vol gas zuipt zo'n diesel ook, plus dat zo'n diesel helemaal niet zo geschikt is om een uur vol gas te draaien...
louis1974zaterdag 13 juni 2009 @ 12:13
Ja leuk he zo'n powerboat met 2 x 500 pk. Een uurtje vol pot varen en je bent 700 euro armer aan alleen benzine.
RemcoDelftzaterdag 13 juni 2009 @ 14:21
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 12:13 schreef louis1974 het volgende:
Ja leuk he zo'n powerboat met 2 x 500 pk. Een uurtje vol pot varen en je bent 700 euro armer aan alleen benzine.
Correctie: 200 euro benzine, 500 euro belasting.
menmuldermaandag 15 juni 2009 @ 11:38
Ik deed met mijn RIB 3.80 meter met 50 pk mercury 4 cilinder (1984) ongeveer 25 liter voor 4 a 5 uur lekker spelen, waterskieen, bandvaren. Bij volgas ging het verbruik wel drastisch omhoog ....
louis1974maandag 15 juni 2009 @ 18:39
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 14:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Correctie: 200 euro benzine, 500 euro belasting.
Correctie: 700 euro nederlandse benzineprijs

Er valt dus helaas niks te corrigeren.

Wel ideaal om je zwart geld in te dumpen, wat dus ook gebeurd