Ik woon in een prachtige, rustige wijk met allemaal bomen, bloemetjes en meisjes met korte rokjes

De graslanden liggen er prachtig bij, de mensen groeten elkaar als ze elkaar tegenkomen en kat en hond dansen vredig met elkaar een tango onder de pruimenboom. Vandaag zag ik nog vanuit mijn raam dat uitkijkt op een welig tierend weiland twee eekhoorntjes met elkaar trouwen. Kortom, alles is pais en vree en mossel nog vis. Waar vind je dat nog tegenwoordig heden ten dage? Dat dit kan in Nederland!
Echter, sinds enige weken wordt de rust in onze vredige uithoek ruw verstoord!

Want wat is het geval? welnu beste kijkbuisfokkertjes, sinds enige dagen wordt onze wijk geregeld bezocht door een zogenaamde ijzer-ophaal-tokkie. Deze tokkie haalt zoals zijn naam al verduidelijkt, ijzer op bij deze en gene die dat teveel hebben en er dus graag vanaf willen. De ijzertokkie voorziet derhalve in een behoefte door dit oud ijzer mee te nemen en het langs andere weg via een recyclageproces terug te brengen in de maatschappij. Ja beste mensen, ijzertokkies zijn hard nodig in deze maatschappij!
Het probleem bevindt zich echter in de wijze waarop betreffende tokkie zich in de wijk aandient. Om zijn aanwezigheid kenbaar te maken, gebruikt hij de claxon van zijn auto - een oud barrel waarover later meer - en dat doet hij veelvuldig. En wel zo veelvuldig, beste fokvriendjes en -vriendinnetjes, dat er ongeveer een halve seconde pauze zit tussen de onderling de wijk in gelanceerde toeters
En of dat nog niet genoeg is, rijdt de tokkie ook nog eens met een dermate snelheid dat het vrijwel onmogelijk is om hem tijdig staande te houden en hem je ijzer mee te geven. Je hoort hem amper aankomen met zijn getoeter, want doordat hij dat zo veelvuldig doet is het vrijwel onmogelijk om zijn exacte positie te lokaliseren in de wijk, en als hij dan je huis voorbij rijdt ben je dus te laat. Je kunt hem moeilijk achterna rennen met een kachelpijp rond je nek
En als dat alles nu eens eenmaal per week gebeurde. Nee beste fokkertjes, de ijzertokkie komt hier wekelijks om de paar dagen langs en toetert dan ongeveer een heel uur de wijk bij elkaar. Hij komt dan ook rustig tien keer door je straat gereden. Alsof je na negen keer geen ijzer te hebben meegekregen de tiende keer dat wel krijgt
Kijk, terechte ijzer ophalende tokkies, daar kun je me midden op de dag voor uit bed halen. Maar onterechte ijzer ophalende tokkies, daar kan ik niet tegen!
Klacht: ijzertokkies