Verbaast me allemaal niets meer: ook in Duitsland, Frankrijk en Italië hebben de extreem-rechtsen de wind in de zeilen.quote:'Crisis voedt opkomend rechtsextremisme'
14 april 2009, 16:20 uur | FD.nl
Het Amerikaanse ministerie voor binnenlandse veiligheid voorziet een toename in radicalisering onder rechtsextremisten. Zowel de kredietcrisis als de verkiezing van Obama zijn ingrediënten voor aanslagen door neo nazi's, meldt een geheim rapport.
Het rapport, dat maandag uitlekte naar de media, is opgesteld door het veiligheidsministerie (Homeland Security) dat in 2003 door toenmalig president George W. Bush werd ingsteld. In het rapport waarschuwt Homeland Security voor de sterke toename in de verkoop van wapens door extremisten. Zij zouden vrezen voor een aanstaand wapenverbod, waar momenteel binnen het Amerikaanse congres over gesproken wordt.
Pennsylvania als voorbeeld radicalisering
Als voorbeeld van geweld dat mogelijk met de toegenomen radicalisering verbonden is, noemt het document de schietpartij in Pittsburgh (Pennsylvania) van twee weken geleden. Volgens het rapport is de radicalisering van de schutter gevoed door 'samenszweringstheoriën' rond de aanstaande ontwapening van Amerikaanse burgers en een Joods-geörienteerde wereldregering.
Naast de kredietcrisis en de verkiezing van president Barack Obama ziet het rapport nog twee oorzaken van de toegenomen dreiging. Zo zou de frustratie over de toegenomen illegale migratie van Mexicaanse migranten een rol spelen en is er ook onvrede over de verschuiving van industriële arbeidsgelegenheid naar China en India.
Angst voor een tweede Timothy McVeigh
De huidige omstandigheden zouden oorlogsveteranen makkelijker tot rechtsextremisme verleiden. Zo legt het rapport verschillende keren een link naar de jaren '90 ten tijde van operatie Desert Storm, toen ex-militair Timothy McVeigh (later verantwoordelijk voor de Oklahoma-aanslag in 1995) gelinkt werd aan rechts radicale groepen. De FBI constateerde vorig jaar dat ook onder huidige Irak en Afghanistan-veteranen een dergelijke trend waarneembaar is.
De huidige technologische vooruitgang maakt extremisten gevaarlijker dan zij waren begin jaren '90, meldt het document. Het internet zou het voor kwaadwillenden makkelijker maken om een aanslag te plegen.
Ik ruik een bestsellerquote:Op woensdag 15 april 2009 11:17 schreef Elfletterig het volgende:
Als ze zich opwinden over de ontwikkelingen in eigen land, kiezen ze wel de verkeerde zondebok uit. Obama is de komende vier jaar vooral bezig om puin te ruimen. De puin van acht jaar desastreus Republikeins beleid.
Dat zal wel meevallen denk ik, je kunt één individuele gek niet de schuldgeven van "het laten sterven van de vrijheid". Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, wellicht houdt Obama nog wel de eer aan zichzelfquote:Op woensdag 15 april 2009 11:10 schreef Klopkoek het volgende:En je moet er toch niet aan denken dat Obama wordt neergeknald. Dat zal de dag zijn dat vrijheid sterft.
Een beetje overdreven allemaal. Als Obama wordt neergeknald krijgen we gewoon weer een nieuwe president. Misschien wel een vrouw.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Verbaast me allemaal niets meer: ook in Duitsland, Frankrijk en Italië hebben de extreem-rechtsen de wind in de zeilen.
En je moet er toch niet aan denken dat Obama wordt neergeknald. Dat zal de dag zijn dat vrijheid sterft.
Geeft trouwens aan wat voor volslagen idioten dat land bezit.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Een beetje overdreven allemaal. Als Obama wordt neergeknald krijgen we gewoon weer een nieuwe president. Misschien wel een vrouw.
Het zou nou niet de eerste keer zijn dat de president van de Verenigde Staten wordt neergeknald.
Ach, een president neerschieten...quote:Op woensdag 15 april 2009 14:12 schreef McKillem het volgende:
[..]
Geeft trouwens aan wat voor volslagen idioten dat land bezit.
Is jammer, want het tast het imago van heel Amerika aan uiteraard. Al zou het al wel schelen als ze een keer door die bel heen prikken en gewoon wapens in de ban flikkeren. Daar heb je gewoon een groot deel van de problemen.
quote:Op woensdag 15 april 2009 14:12 schreef McKillem het volgende:
Geeft trouwens aan wat voor volslagen idioten dat land bezit.
Is jammer, want het tast het imago van heel Amerika aan uiteraard. Al zou het al wel schelen als ze een keer door die bel heen prikken en gewoon wapens in de ban flikkeren. Daar heb je gewoon een groot deel van de problemen.
Ik zie het zelf eigenlijk niet zo zeer als een president die neergeschoten word. Maar op dat moment is het wmb gewoon een persoon, met een standpunt, die omwille van dat standpunt omver geknald word.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ach, een president neerschieten...
Ik pleit er niet voor, maar kan me wel veel ergere dingen voorstellen. Wat dat betreft denk ik dat er in pedoparadijs België relatief gezien veel meer en grotere idioten rondlopen dan in de V.S..
Het is niet alleen de aanslagen op een president.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:26 schreef buachaille het volgende:
[..]
alsof er alleen in de US aanslagen worden gepleegd
Wie herinnert zich niet (in willekeurige volgorde) de Paus Johannes Paulus de tweede, John Lennon, Bennazir Bhutto, Ferdinand I, Adlof Hitler, Pim Fortuyn etc. etc.
Laat me raden, omdat er dan een Katholiek aan de macht komt zeker?quote:Op woensdag 15 april 2009 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Verbaast me allemaal niets meer: ook in Duitsland, Frankrijk en Italië hebben de extreem-rechtsen de wind in de zeilen.
En je moet er toch niet aan denken dat Obama wordt neergeknald. Dat zal de dag zijn dat vrijheid sterft.
Aan de andere kant is het aantal vuurwapens in de US zeer hoog en veel hoger dan in West-Europa. Als je gaat kijken naar het aantal slachtoffers dat valt door één vuurwapen in de US en dat vergelijkt met het aantal slachtoffers dat door één vuurwapen in West-Europa valt dan steekt de US er weer zeer gunstig tegen af.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Het is niet alleen de aanslagen op een president.
Als je gaat kijken naar het aantal dooien door vuurwapens in dat land überhaupt vergeleken met andere westerse landen met vergelijkbare welvaart.
Net zo hard als in Nederland zeker?quote:Op woensdag 15 april 2009 14:26 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik zie het zelf eigenlijk niet zo zeer als een president die neergeschoten word. Maar op dat moment is het wmb gewoon een persoon, met een standpunt, die omwille van dat standpunt omver geknald word.
Ik vind dat extreem verwerpelijk en daar moet knetterhard tegen opgetreden worden.
Dat lijkt me nogal wiedes als iedere zelfbenoemde gangster een 9mm achter de bretels heeft.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:35 schreef buachaille het volgende:
[..]
Aan de andere kant is het aantal vuurwapens in de US zeer hoog en veel hoger dan in West-Europa. Als je gaat kijken naar het aantal slachtoffers dat valt door één vuurwapen in de US en dat vergelijkt met het aantal slachtoffers dat door één vuurwapen in West-Europa valt dan steekt de US er weer zeer gunstig tegen af.
Ik heb nooit gezegd dat de straf voor iets dergelijks voldoende is. Daar valt, zeker in Nederland, nog genoeg aan te doen.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Net zo hard als in Nederland zeker?
Meestal komt het erop neer dat er een zondebokje wordt aangewezen die vervolgens de gevangenis ingaat. Daarna is het glas plas was.
Waarvan meer dan de helft zelfmoorden overigens. Sowieso is het natuurlijk een illusie dat politieke niet meer voorkomen als er minder vuurwapens zijn.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:29 schreef McKillem het volgende:
[..]
Het is niet alleen de aanslagen op een president.
Als je gaat kijken naar het aantal dooien door vuurwapens in dat land überhaupt vergeleken met andere westerse landen met vergelijkbare welvaart.
Ik heb het dan ook over doden door wapens, niet moorden persé al is ook dat hoger.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:54 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Waarvan meer dan de helft zelfmoorden overigens. Sowieso is het natuurlijk een illusie dat politieke niet meer voorkomen als er minder vuurwapens zijn.
Volgens mijn plegen gangsters toch meer moorden met vuurwapens dan agenten hoor...quote:Op woensdag 15 april 2009 14:51 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal wiedes als iedere zelfbenoemde gangster een 9mm achter de bretels heeft.
Als de wapens in een land eigenlijk alleen maar gebruikt worden door de politiemacht is het logisch dat je dan een hoger aantal doden-per-wapen hebt.
Ik zie niet echt wat dat bewijst.
Willem van Oranje!quote:Op woensdag 15 april 2009 14:26 schreef buachaille het volgende:
[..]
alsof er alleen in de US aanslagen worden gepleegd
Wie herinnert zich niet (in willekeurige volgorde) de Paus Johannes Paulus de tweede, John Lennon, Bennazir Bhutto, Ferdinand I, Adlof Hitler, Pim Fortuyn etc. etc.
Hij heeft het over doden per wapen.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:56 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Volgens mijn plegen gangsters toch meer moorden met vuurwapens dan agenten hoor...
Dat is waar, dat heb je inderdaad nooit gezegd. Ik wil alleen maar aangeven dat het in de praktijk zo gaat, ondanks dat het volk vaak wil dat het anders gaat.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:54 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat de straf voor iets dergelijks voldoende is. Daar valt, zeker in Nederland, nog genoeg aan te doen.
Dat valt ook wel mee, er zijn tienduizenden legale wapenbezitters in Nederland, en nog veel meer illegale. En toch maar 150 moorden per jaar (waarvan een groot deel niet met vuurwapens). Dus ik denk niet dat het logisch is om aan te nemen dat mensen die vuurwapens bezitten ze noodzakelijk ook gebruiken voor het doden van mensen.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:59 schreef McKillem het volgende:
[..]
Hij heeft het over doden per wapen.
In Amerika zijn er minder doden per vuurwapen.
Logisch, omdat daar ook zat mensen een wapen hebben en die stiekem toch niet gebruiken of hem echt allen voor zelfverdediging of verzameling hebben.
Aangezien vuurwapens in dit land doorgaans alleen in bezit zijn van iemand die hem echt gebruikt is het logisch dat er per wapen hier meer doden zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |