Heb je een eerste storting gedaan?quote:Op zondag 28 juni 2009 12:07 schreef Berto het volgende:
Ik als hypotheek-noob heb ook een vraagje waar de kenners misschien wat duidelijkheid in kunnen verschaffen.
In november 2003 hebben wij een huis gekocht en een hypotheek afgesloten van in totaal 275000 euro, waarvan 200000 spaar en 75000 aflossingsvrij. Wij hebben er toen voor gekozen om de rente 6% voor 25 jaar vast te zetten, totale looptijd is natuurlijk 30 jaar. Wij dachten lekker makkelijk, weten we in ieder geval wat we de komende jaren elke maand moeten betalen.
Afgelopen zaterdag kregen we echter een brief thuis en hier stond het volgende in:
Uw spaarpolis dreigt buiten de bandbreedte 1:10 te lopen en om binnen de bandbreedte te blijven heeft u de volgende opties:
- polis inkorten naar 322 maanden de spaarpremie blijft dan gelijk 162,-
- polis inkorten naar 347 maanden en er dient dan een extra storting worden ingebracht van 290 euro, uw spaarpremie wordt dan 109,-
- Polis wordt verder voortgezet als een box 3 polis, waardoor de KEW eisen komen te vervallen.
Kan iemand mij in normale mensentaal uitleggen, wat er aan de hand is en hoe het komt dat we uit de bandbreedte gaan lopen en wat de beste optie is?
Ik vind het ook raar, eerlijk gezegd.quote:Op zondag 28 juni 2009 15:57 schreef Berto het volgende:
Bedankt.
Wij hebben in het 2e en 3e jaar inderdaad een storting gedaan van een paar duizend euro, maar de afgelopen 2 jaar hebben wij niets bijgestort. Zou die storting van 3 jaar geleden dan nu in 1x invloed kunnen hebben?
Daarom vind ik het ook een beetje gek dat we nu in een keer uit de bandbreedte gaan lopen.
Weet jij dat Five_Horizons ?quote:Op woensdag 1 juli 2009 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Kan je ook een probleem krijgen met de fiscale bandbreedte als je tussentijds aflost op een spaarhypotheek
Of kijkt de fiscus puur naar de betaalde premies van de polis
Het gaat echt om de premie.quote:
Hoe bedoel je dit? Wanneer is het teveel? Het gaat maar om een kleine hypotheek...quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het gaat echt om de premie.
Als je een volledige spaarhypotheek hebt, kun je fiscaal gezien wél een probleem krijgen. (het 'teveel' wordt dan belast in box 1)
Daar doen we idd nog wel iets mee, maar het zou dan maar om een klein bedrag gaan waar ik voordeel uit haal. 30 euro p.m. ofzo.quote:Op woensdag 1 juli 2009 21:58 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik neem aan dat je daar nog wel iets mee doet qua schenking en het vergroten van je fiscale voordeel?
Dan is die bandbreedte sowieso niet relevant. (uitgaande van een polis van ná 2001)quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Wanneer is het teveel? Het gaat maar om een kleine hypotheek...
het betreft geen KEW, het ding zit bmw inbox 3.
Kan ik dan een probleem krijgen?
btw: tot nu toe is de hoogst betaalde premie lager dan tien keer de laagste.
Zij betalen 5,5% over 95.000? Zij kunnen jou toch prima 7,5 (ik noem maar een dwarsstraat) laten betalen?quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:33 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Daar doen we idd nog wel iets mee, maar het zou dan maar om een klein bedrag gaan waar ik voordeel uit haal. 30 euro p.m. ofzo.
Dit is om 2 redenen (zo is mij verteld).
- Op de lening van m'n vader zit geen NHG korting.
- Omdat het om het opnemen van overwaarde gaat kan hij bij niet veel banken terecht (en normaal ga je dan naar de bank waar de eerste hypo is afgesloten), waardoor de rente hoger ligt.
F_H, eens?
Ze betalen idd 5,5% over 90.000. Hij vertelde dat ik hun niet meer dan 6.2 kan betalen, omdat dat de hoogste rente was voor een periode van 5 jaar in de kollom van 75% (dit heeft hij mij laten zien).quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zij betalen 5,5% over 95.000? Zij kunnen jou toch prima 7,5 (ik noem maar een dwarsstraat) laten betalen?
Jij betaalt dan 7,5% * 95.000 = 7125. Netto is dat 7125 * .58 = 4132. Zij schenken jou die 2% terug (dus: 1900), dus netto komt dat neer op 4132 - 1900 = 2232.
Per maand is het voordeel: 2232/12= 186.
Waar komt jouw 30 euro vandaan?
Wat zij aan rente berekend krijgen is niet zo relevant. Relevant is wat jij voor een vergelijkbare lening berekend zou krijgen. DonJames heeft me eens overtuigd van het feit dat dit best wel eens de rente voor een persoonlijke lening zou kunnen zijn. (het is niet zo belangrijk dat het niet bij een hypotheekverstrekker vandaan komt) In dat geval kan het zelfs nog hoger zijn dan die 7,5%. Als jij gewoon offertes kunt overleggen met dergelijke percentages (vraag deze dus aan en bewaar deze), dan kun je daarmee de belastinginspecteur overtuigen, mocht het nodig zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:00 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Ze betalen idd 5,5% over 90.000. Hij vertelde dat ik hun niet meer dan 6.2 kan betalen, omdat dat de hoogste rente was voor een periode van 5 jaar in de kollom van 75% (dit heeft hij mij laten zien).
Of het 6.2% was weet ik niet meer exact, het verschil was igg niet heel groot. De kollom van 75% is een van de kollomen (90%, 100% 125% van de executie waarde) waaruit die kon kiezen. Hij zei dat hij die voor een reden nam. Exacte reden weet ik niet meer.
Het liefst zit ik ook aan die 186 euro die jij noemt, want 30 euro is de moeite bijna niet waard (het is dat ik zelf niet zo'n hoog bedrag kan lenen anders zou ik het voor 30 euro niet doen).
Even rekenen met wat ik net zeg:
Zij betalen 90.000 *5.5% = 4950.
Ik betaal ouders 90.000* 6.2% = 5580.
Ouders geven verschil terug van: 630. Over dit bedrag heb ik dus geen belasting betaald van 40%.
Besparing is dus 630 * 40% = 252 op jaarbasis.
Jij vind dat ik gewoon die 7.5 kan gebruiken?
EDIT: Ik noem die kollomen van 90%, 100% e.d. alleen op om duidelijk te maken wat voor kollom ik het over heb.
Is DonJames belastingadviseur? Anders kan ik binnenkort misschien even de belastingdienst bellen om te informeren of ik idd de rente van een persoonlijke lening mag aftrekken.quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat zij aan rente berekend krijgen is niet zo relevant. Relevant is wat jij voor een vergelijkbare lening berekend zou krijgen. DonJames heeft me eens overtuigd van het feit dat dit best wel eens de rente voor een persoonlijke lening zou kunnen zijn. (het is niet zo belangrijk dat het niet bij een hypotheekverstrekker vandaan komt) In dat geval kan het zelfs nog hoger zijn dan die 7,5%. Als jij gewoon offertes kunt overleggen met dergelijke percentages (vraag deze dus aan en bewaar deze), dan kun je daarmee de belastinginspecteur overtuigen, mocht het nodig zijn.
Die 'kolommen' waar jij het over hebt, zijn trouwens de rentekolommen van de verstrekker bij een bepaald percentage van de executiewaarde.
Let trouwens wel op mijn gewijzigde berekening: die 186 was niet correct. Ten opzichte van 5,5% is het voordeel 66 euro per maand als je 7,5% aanhoudt.
Het maakt niet uit of het een persoonlijke lening is of niet. Het gaat erom hoe het geld van de lening gebruikt wordt. Als het een lening ten behoeven van de eigen woning is, mag je de rente in box 1 in aftrek brengen. En ik denk niet dat de mensen aan de belastingtelefoon de constructie snappen en je waarschijnlijk een onjuist antwoord geven.quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:29 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Is DonJames belastingadviseur? Anders kan ik binnenkort misschien even de belastingdienst bellen om te informeren of ik idd de rente van een persoonlijke lening mag aftrekken.
Dank jullie wel beide heren. Ik heb het al vaker gezegd in het verleden, maar de tips is zijn uitstekend!
EDit: Het kwart valt bij het herlezen van je stuk. Jij zegt dat ik moet kijken wat voor percentage ik krijg voor een lening die ik zou nemen. Die meneer die gister bij me was zei: Je moet kijken wat voor een rente je zou krijgen bij een vergelijkbare lening. Daar zit het verschil van inzicht in.
Nee de polis is van 1994quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan is die bandbreedte sowieso niet relevant. (uitgaande van een polis van ná 2001)
Nee, dat kan niet. Er zijn geen verstrekkers die een bouwdepot langer dan twee jaar aanhouden en mocht je geen bouwdepot hebben, dan kun je het hooguit binnen een half jaar doen. (althans: als je de rente wilt kunnen aftrekken)quote:Op maandag 6 juli 2009 17:27 schreef greatgonzo het volgende:
Zaterdag bij een huisje wezen kijken, en heb evt wel interesse. Er moet echter nog heel wat aan gebeuren:
Heel veel spaargeld heb ik niet over (na aanschaf auto twee jaar geleden), dus zou ik graag een deel hiervan in de hypotheek stoppen. Maar nu zijn er volgens mij twee probleempjes:
- als de buren niet mee willen doen met de schutting en dakgoot, moet ik dit zelfstandig laten opknappen. Das natuurlijk wel een stuk duurder dan als je de kosten deelt. Stel dat de buren het pas over 3 jaar willen aanpakken (kan ik mee leven), kan dat dan nog gefinancierd worden uit de huidige hypotheek?
Alles mag met de hypotheek gefinancierd worden, zelfs een auto of vakantie. Het 'probleem' is dat de rente over dat deel niet aftrekbaar is. Kosten voor verf kun je aftrekken, laminaat weer niet.quote:- Het slopen van de schouw gaat wel een woonverbetering opleveren, dit zal dus wel uit de hypotheek gefinancierd mogen worden. Maar geld dat ook voor laminaat en verf?
Ga ervan uit dat je gelijk hebt hoor maar mijn collega heft na 5 jr het restant bouwdepot opgemaakt..quote:Op maandag 6 juli 2009 17:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Er zijn geen verstrekkers die een bouwdepot langer dan twee jaar aanhouden en mocht je geen bouwdepot hebben, dan kun je het hooguit binnen een half jaar doen. (althans: als je de rente wilt kunnen aftrekken)
[..]
Dan had 'ie een vrijwillig bouwdepot. Daarvoor gelden andere regels, aangezien verstrekkers deze regel hanteren in verband met aftrekbaarheid e.d.quote:Op maandag 6 juli 2009 18:08 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ga ervan uit dat je gelijk hebt hoor maar mijn collega heft na 5 jr het restant bouwdepot opgemaakt..
Nee, klopt niet.quote:Op maandag 6 juli 2009 18:54 schreef elcastel het volgende:
Klopt het dat als je NHG wilt dat je 50% van de vrije verkoopwaarde moet aflossen ? Ik kan het zo snel niet terugvinden (of ik kijk er overheen).
-edit- Ja dus, ik kom het net tegen.
Ja oké, maar voor mij is dat hetzelfde even.quote:Op maandag 6 juli 2009 20:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, klopt niet.
Maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde mag aflossingsvrij zijn. Dat is net wat anders
Zie edit met voorbeeldquote:Op maandag 6 juli 2009 20:47 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ja oké, maar voor mij is dat hetzelfde even.
quote:Op maandag 6 juli 2009 20:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde mag aflossingsvrij zijn. Dat is net wat anders
Een NHG hypotheek mag maximaal 50% aflossingsvrij zijn, maar mag ook volledig aflossingsvrij ? Bij een vrije verkoopwaarde van 0 of zie ik nu iets over het hoofd ?quote:Op maandag 6 juli 2009 20:49 schreef Five_Horizons het volgende:
een NHG-hypotheek kan immers ook volledig aflossingsvrij zijn
Dat schreef ik nietquote:Op maandag 6 juli 2009 20:58 schreef elcastel het volgende:
[..]
[..]
Een NHG hypotheek mag maximaal 50% aflossingsvrij zijn, maar mag ook volledig aflossingsvrij ? Bij een vrije verkoopwaarde van 0 of zie ik nu iets over het hoofd ?
Je hebt gelijk, ik draai de boel om. Genoeg cijfertjes voor mij vandaag.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat schreef ik niet
Maximaal 50% van de vrije verkoopwaarde mag aflossingsvrij zijn.
Bij een vrije verkoopwaarde van 400.000 en een hypotheek van 200.000, kan de hele hypotheek aflossingsvrij onder NHG afgesloten worden.
Dat ligt eraan waar je die 15.000 aan gaat besteden. Een keuken van 5.000 levert geen waardevermeedering van 5.000 op, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:03 schreef ixio het volgende:
Ik ben bij de bank geweest, ik kan gaan tot een vraagprijs van ¤ 147.000.
Kan ik nu ook rustig een huis kopen van ¤ 130.000, waar nog voor ¤15.000 aan verbouwd moet worden?
Krijg ik die ¤ 15.000 probleemloos van de bank, of moet ik dat eerst ff kortsluiten met de bank?
Als jij door middel van een taxatierapport kunt aantonen dat die 15 mille nuttig besteed gaan worden, zet de bank het geld voor jou in een bouwdepot.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:03 schreef ixio het volgende:
Kan ik nu ook rustig een huis kopen van ¤ 130.000, waar nog voor ¤15.000 aan verbouwd moet worden?
Krijg ik die ¤ 15.000 probleemloos van de bank, of moet ik dat eerst ff kortsluiten met de bank?
Duidelijk zeggen dat hij met wat beters moet komen helpt vaak goed genoegquote:Op woensdag 8 juli 2009 22:19 schreef Halcon het volgende:
Heb een rente van 4,75% onderhandeld. Nu belde er een andere adviseur met een glad verhaal. Hem al 3x zijn huiswerk over laten doen en toen kwam hij eindelijk met de constructie die ik voor ogen had. Rente bedroeg 5,7%. Hem verteld over de 4,75%. Komt hij triomfantelijk aan met een variabele rente. Ja, lager dan 4,75%, maar wel variabel. Hoe kan ik deze loser blocken op een vaste telefoon?
Is dat max koopsom, of max hypotheek? Vergeet niet dat er ook nog 'n kleine 10% kosten koper bij de koopsom komt (een huis van E130k kost je dus al 'n 140-145k, afhankelijk van notaristarief en eventuele courtage)quote:Op maandag 6 juli 2009 21:03 schreef ixio het volgende:
Dat heb ik dus gedaan. Maar dan komt hij met een lagere rente, die hij kan bieden door een kortere rentevastperiode aan te bieden. Daar zit ik niet op te wachten.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:22 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Duidelijk zeggen dat hij met wat beters moet komen helpt vaak goed genoeg
Mijn probleem is dat hij me blijft irriteren met zijn telefoontjes.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar wat is je probleem nu eigenlijk? Als 'ie niet lager heeft en jij bent niet tevreden, wat doe je dan nog bij 'm
Heb ik gedaan dus. Wat ik aangeef is dat ik niet geinteresseerd ben en dat hij mag bellen als hij constructie X kan leveren met een bepaald rentepercentage. En dan komt hij steeds weer aankakken met een compleet verkrachte constructie.quote:
quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik gok dat het momenteel een beetje stil is in de hypothekenbrancheen dat 'ie toch wel graag z'n werk in klinkende munt omgezet zou willen zien.
Het valt mij op dat financiele adviseurs vaak alleen oog hebben voor hun eigen visie. Ik heb van de week ook mezelf van advies voorzien bij de bank. Ze komen met allerlei voorstellen, maar ik vond de mijne het beste, uiteraard ga ik die lijn ook volgen. Blij als ik dit gelul achter me heb.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:31 schreef Halcon het volgende:
Dat is logisch, alleen snap ik niet dat hij niet begrijpt dat ik ga kiezen voor een hogere rente. Dan is het verspilde moeite. Kan hij beter een krantenwijk nemen, dat levert meer op dan mensen lastigvallen met producten waar ze toch niet op zitten te wachten.
Die vond ik in mezelf.quote:
Pfff, ik heb het verhaal net naast me neergelegd voor het weekend. Het kwam er op neer dat ik 50% moest aflossen voor een NHG, die vrouw kwam met allerlei constructies en nu wordt het gewoon banksparen. Verder hadden we een rond bedrag in de offerte genomen en thuisgekomen heb ik besloten dat ik dat hele bedrag niet nodig heb ivm spaargeld, ik heb het eindbedrag dus ook naar beneden getrokken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben benieuwd wat die constructie dan is
Ik heb gezien wat ik per maand kwijt ben in beide scenario's, ze heeft me van alles verteld, maar misschien kun jij het nog even opnoemen voor ik teken ?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 14:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kent de voor- dan wel nadelen van banksparen? (de gemiddelde adviseur kan voordelen opnoemen, maar de nadelen t.o.v. bijv. een spaarhypotheek kennen ze dan weer niet...)
Mja... nadelen:quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:36 schreef sylliek het volgende:
en wat zijn dan de nadelen van een spaarhypotheek tov banksparen, daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar...
Ben je bij een 'onafhankelijk' adviseur geweest of een bank? Die laatste kan je dat direct vertellen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:26 schreef jojomen4 het volgende:
Ik sta geregistreerd bij het BKR voor 4 kredieten.
1 is rood mogen staan op bankrekening.
Ander is voor creditcard.
Ander voor studentlening (niks van opgenomen).
En de laatste weet ik niet.
Nu moet 7 werkdagen wachten totdat ik het overzicht krijg van het BKR, dus dan pas kan ik er achterkomen wat die laatste is. Dit gaat allemaal voor veel vertraging zorgen. Jammer.
Bij iemand van de hypotheekshop. Toen hij het me vertelde zei hij alleen om welke bedragen het ging. Ik dacht dat ik het wist over welk bedrijf het ging, maar dat blijkt niet zo te zijn. Heb hem daarna niet meer kunnen spreken. Ik weet dus niet of hij weet welk bedrijf er achter zit.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ben je bij een 'onafhankelijk' adviseur geweest of een bank? Die laatste kan je dat direct vertellen.
En op dat overzicht wat ik zelf krijg staat het wel?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
Hij kan het normaal gesproken ook niet checken en hij heeft die bedragen waarschijnlijk van de verstrekker waar je de offerte hebt aangevraagd.
Ow.... wacht: de namen van bedrijven zijn ook niet zichtbaar. Ik dacht even dat je het anders bedoelde
Daar staat het wel opquote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:02 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
En op dat overzicht wat ik zelf krijg staat het wel?Hoop het iig, anders wordt het lastig.
Klopt. Je geeft vantevoren ongeveer aan wat je wil en wat je absoluut niet wil en ze komen vooral met constructies uit de laatste categorie aanzetten...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:51 schreef elcastel het volgende:
[..]
Het valt mij op dat financiele adviseurs vaak alleen oog hebben voor hun eigen visie. Ik heb van de week ook mezelf van advies voorzien bij de bank. Ze komen met allerlei voorstellen, maar ik vond de mijne het beste, uiteraard ga ik die lijn ook volgen. Blij als ik dit gelul achter me heb.
Een beetje nieuwsgierig; wat gebeurt er met die BKR registratie als je geen hypotheek meer hebt ?quote:
Die staan daar sowieso al niet opquote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een beetje nieuwsgierig; wat gebeurt er met die BKR registratie als je geen hypotheek meer hebt ?
Of een direct opeisbare vordering, dan krijg je een 2.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die staan daar sowieso al niet op(hypotheken worden daar niet geregistreerd, tenzij je een achterstand hebt van 120 dagen of meer)
Hmm, ik heb toevallig net een huis van een woningbouw overgenomen zonder overdrachtsbelasting (dus vrij op naam).quote:Op maandag 13 juli 2009 23:59 schreef jojomen4 het volgende:
Hoi,
Een collega van me (die ik niet ken maar kwam hem toevallig tegen op een cursus) vertelde me vorige week dat er bij het kopen van een woning van de woningbouw geen overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden vanaf 1 juli.
Als ik nu google, dan vind ik er niks over terug. Heeft iemand dit eerder gehoord?
Voor zover ik weet geldt dat alleen voor Rijksmonumenten (met terugwerkende kracht vanaf 1 mei). Ik doe nauwelijks meer iets met MGE-woningen, dus dat weet ik eigenlijk niet.quote:Op maandag 13 juli 2009 23:59 schreef jojomen4 het volgende:
Hoi,
Een collega van me (die ik niet ken maar kwam hem toevallig tegen op een cursus) vertelde me vorige week dat er bij het kopen van een woning van de woningbouw geen overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden vanaf 1 juli.
Als ik nu google, dan vind ik er niks over terug. Heeft iemand dit eerder gehoord?
Dat zijn tijdelijke acties. De verkoper voldoet de overdrachtsbelasting.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, ik heb toevallig net een huis van een woningbouw overgenomen zonder overdrachtsbelasting (dus vrij op naam).
Maar dat is een actie onder de "startersweken" dus weet niet of dat standaard is...
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:22 schreef jojomen4 het volgende:
Ik heb begrepen dat ik o.a. bij het BKR geregistreerd sta omdat ik 1000 euro rood kan staan. Dit heb ik dan ook tijdelijk stop gezet.
Ja, en dat zegt wat over de situatie van iemand andersquote:Op dinsdag 14 juli 2009 08:35 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
dat kunnen wij ook beide en geen woord over gehoord..
Nee dat zegt dat ze er dus duidelijk bij iedere vertsrekker anders naar kijken misschien?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, en dat zegt wat over de situatie van iemand anders
Nee, dat zegt gewoon dat elke situatie anders is. Een krediet (welk krediet dan ook) wordt beoordeeld en wordt in je lasten meegerekend. Als dan volgens de berekeningen blijkt dat je lasten 'te hoog' zijn, dan moeten er kredieten worden ingelost. Dat doet iedere verstrekker en heeft niets te maken met de manier van kijken van een verstrekker.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:08 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Nee dat zegt dat ze er dus duidelijk bij iedere vertsrekker anders naar kijken misschien?
Of dat ze het bij ons vergeten zijn dat kan ook.
Je kunt toch gewoon extra stortingen doen?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:21 schreef bleiblei het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een spaardeel in je hypo? Kan je die kostenloos verhogen na een rentevaste periode?
Of krijg je dan weer allerlei vage constructies?
Extra stortingen gaan toch van het afgesproken deel af?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon extra stortingen doen?
Waarom kan dat nietquote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Extra stortingen gaan toch van het afgesproken deel af?
Als in, als je een hyp hebt 50/50 waarvan 100.000 spaar, en 100.000 aflossingsvrij, dan kan je met extra stortingen er voor zorgen dat je sneller de 100.000 spaar voldaan hebt. Maar je kan niet met extra stortingen, het spaardeel opkrikken naar bijv. 150.000.
Tja, kan ook, maar dan betaal je omzettingskosten én je bent verplicht om de verhoogde premie én (vaak) hogere rente te (blijven) betalen. Met extra stortingen bepaal je het zelf.quote:Ik vroeg me dus eigenlijk af of je de verhouding 50/50 na je rentevaste periode zonder problemen om kan zetten naar 75/25 oid.
quote:Goedendag,
Met ingang van offertes die zijn uitgebracht vanaf 1 januari 2009 dienen, indien sprake is van een aanvraag voor een eigenwoningbijdrage op basis van de Wet Bevordering Eigenwoningbezit alle overige betalingsverplichtingen, voortvloeiend uit geldleningen of andere vormen van kredieten, uiterlijk op de datum van passeren te zijn afgelost en het contract/de contracten te worden opgeheven.
Met vriendelijke groet,
Helpdesk BEW+
Dit betekent ook geen creditcard. Dat was voor mij heel vervelend, omdat ik mijn credit card gebruik voor zakenreizen, die ik binnen 1 maand geheel aflos omdat ik het dan weer terugkrijg van mijn werkgever.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 18:17 schreef MaGNeT het volgende:
Ah, duidelijkheid.
Voor het verkrijgen van de koopsubsidie mag ik geen enkel krediet hebben, dus ook niet in de vorm van een krediet op mijn betaalrekening (ofwel: mogelijkheid tot roodstaan).
Dus dat gaat er af
[..]
Bij mij is het niet gebeurd zover ik weet.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:10 schreef -Jay-20- het volgende:
Vraag:
Wordt er bij het aanvragen van een hypotheekofferte de kredietwaardigheid al getoetst door de geldverstrekker (BKR)?
Of gebeurt dit later in het proces pas?
Ohquote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Over het algemeen is er al vóór het uitbrengen van de offerte getoetst. In de offerte wordt vaak ook al verwezen naar kredieten die evt. moeten worden opgezegd.
Per jaar.... (bij jou ging het toch om box 3quote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraagje over kapitaalverzekering en fiscale bandbreedte van max 1:10
Die 1:10 geld dit voor de premie die je per jaar (totaal betaald) of de maandpremie?
Iemand die dit weet?
(dit ook ivm met eenmalige premiestortingen die ook binnen de bandbreedte moeten blijven.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |