abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:24:48 #251
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68013917
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:24 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Haha, oh je bent ook al een BNR luisteraar??
Kees de Korte.
pi_68013925
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:23 schreef Prosac het volgende:

[..]

Wat nou.. het is voornamelijk een crisis wegens niet terugbetaalde leningen en het daaruit voortvloeiende gebrek aan onderling bankvertrouwen geweest. Of ik moet al SBS6 op de radio hebben gehad in plaats van BNR.
Er is een verschil tussen oorzaak en aanleiding. Wat jij noemt is een aanleiding die de oorzaken wereldwijd hebben blootgelegd.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:25:26 #253
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68013936
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Want als je één van de grote oorzaken van de crisis kent, kun je hem ook oplossen.

gewoon meer geld rondpompen, zorgen dat mensen gaan uitgeven.
pi_68013946
quote:

[..]

Want als je één van de grote oorzaken van de crisis kent, kun je hem ook oplossen. De reacties worden steeds dommer hierzo...
Welja, zet gewoon andere mensen weg als dom. Goede inhoudelijke reactie. (erg zwak, zeker voor een mod)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_68013970
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:23 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Maar wat is het verband nou met dat pyramidespel
Dat is dat er voor een al dan niet bestaand product een inhoudelijke massa gecreëerd wordt. Niet uit het niets natuurlijk want dat kan niet, dat wordt gedaan uit pure hersenenergie. Vervolgens wordt er een verkoopbehoefte gecreëerd die leidt tot een aankoop die weer gefinancierd wordt met door de bank gecreëerd geld?
pi_68013975
quote:

[..]

Want als je één van de grote oorzaken van de crisis kent, kun je hem ook oplossen. De reacties worden steeds dommer hierzo...
Kom dan met dat schopje ONZ
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_68013997
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:26 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Dat is dat er voor een al dan niet bestaand product een inhoudelijke massa gecreëerd wordt. Niet uit het niets natuurlijk want dat kan niet, dat wordt gedaan uit pure hersenenergie. Vervolgens wordt er een verkoopbehoefte gecreëerd die leidt tot een aankoop die weer gefinancierd wordt met door de bank gecreëerd geld?
Wil jij tweede spreker worden op dat seminar?
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:28:26 #258
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68014041
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:08 schreef Leppie7 het volgende:

[..]

het papiertje waar 50 euro opstaat is in principe niks waard totdat de banken er waarde aan geven, als de jij morgen met een briefje waar 1000 euro opstaat aankomt bij de winkel heeft het geen waarde, maar als de banken dat briefje gaan drukken en zeggen dat het 1000 euro waard is dan is het ook 1000 euro waard...
De waarde van het geld zit in wat we er van kunnen kopen. Zoals eerder al is gezegd, ook al hanteren we de goudstandaard niet meer, Wat ook niet meer zou kunnen heeft geld wel degelijk waarde.

Ik kan met die 50 of 1000 euro producten kopen, die een bepaalde waarde hebben op het moment van de koop. De waarde van die producten hangt weer af van allerlei voorwaarden, waar schaarste van het product en vraag er twee van zijn en tja dat maakt het er niet transparanter op, ben ik bang. Althans niet voor mij. Maar dat maakt niet uit, want zolang ik morgen een brood voor grofweg dezelfde prijs als die van vandaag kan kopen, ga ik me ook niet te veel zorgen maken.

Ohw trouwens, hoewel banken idd meer geld mogen uitlenen dan ze bezitten, met het idee dat het uiteindelijk terug wordt betaald, met een sloot rente als verdiensten, mogen willekeurige banken zeker geen geld drukken. Dat mag in Nederland enkel de DBN. maar dit een tikkeltje terzijde.

Verder post ik dit ook eigenlijk alleen maar om deze briljante topic-reeks waar er nog vele van moge volgen in mijn MAT terug te zien.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_68014103
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:25 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Welja, zet gewoon andere mensen weg als dom. Goede inhoudelijke reactie. (erg zwak, zeker voor een mod)
Neuh, zeggen dat als je de oorzaken kent (en die economen die er nog veel meer verstand van hebben, kennen deze ook) je de crisis kunt oplossen is imho vrij dom.

Simpel voorbeeld:

Bank A krijgt 200.000 euro aan spaargeld binnen en leent deze tot wel 6x uit (voor bijvoorbeeld hypotheken). Voilá: geld gecreëerd uit niets (of eigenlijk: uit weinig geld, veel geld maken)
pi_68014123
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:24 schreef Prosac het volgende:

[..]

Kees de Korte.
Onder andere, hoe heet die hele omvangrijke meneer ook alweer? (Bas van Werven ofzo??)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_68014169
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:28 schreef Semisane het volgende:

[..]. Dat mag in Nederland enkel de DBN. maar dit een tikkeltje terzijde.
Klopt.

En dat doen de nationale banken dan ook behoorlijk momenteel, zeker de Amerikaanse.
pi_68014195
Moet ik nou wel of niet meedoen?
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:39:52 #263
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68014419
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Klopt.

En dat doen de nationale banken dan ook behoorlijk momenteel, zeker de Amerikaanse.
Wat dus uiteindelijk lijd tot waarde vermindering van het geld en wat dus al aangeeft dat geld een bepaalde waarde heeft, ookal is die kunstmatig en niet afhankelijk van een mineraal.

Hoewel het voor de dollar uiteraard iets anders ligt, daar het ook nog eens de defacto wereldmunt is...ofzo iets dus, toch? deze is even voor mezelf bedoelt. -->
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_68014430
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Neuh, zeggen dat als je de oorzaken kent (en die economen die er nog veel meer verstand van hebben, kennen deze ook) je de crisis kunt oplossen is imho vrij dom.

Simpel voorbeeld:

Bank A krijgt 200.000 euro aan spaargeld binnen en leent deze tot wel 6x uit (voor bijvoorbeeld hypotheken). Voilá: geld gecreëerd uit niets (of eigenlijk: uit weinig geld, veel geld maken)
Sorry hoor, maar het onderkennen van de oorzaken is toch een van de allerbelangrijkste stappen in de richting van een oplossing. Pas als je de oorzaak kent, kun je gaan werken aan een oplossing. Jij kan dat dom vinden, ik vind dat wel meevallen.

Dat systeem van het uitlenen werkt al tijden hartstikke goed. Alleen moet er wel uitgeleend worden aan mensen die dat geld terug kunnen betalen of in ieder geval minimaal in staat zijn de rentelasten te kunnen dragen. In de VS is dat volledig uit de hand gelopen door de sub-prime hypotheken. Een kleine hobbel in de economische groei en een hoop mensen konden hun lasten niet meer betalen en dan ga je het schip in. Banken moeten geld lenen van de overheid, worden wantrouwig om elkaar geld uit te lenen en dan gaat dus blijkbaar het economische systeem op zijn gat. Zolang dat vertrouwen niet hersteld wordt, zal het lastig blijven. Ik vind het daarom een goed teken dat er een stel amerikaanse banken zijn die het geld dat ze van de overheid gekregen hebben al terugbetaald hebben.

Ik vind het in Nederland vooral schofterig dat de Nederlandse bank blijkbaar geen afdoende toezicht gehouden heeft op de bedrijfsvoering van de Nederlandse banken en daardoor dus op grote schaal konden investeren sub-prime hypotheken en wij daardoor mee moeten gaan betalen aan het in stand houden van deze banken. Ook de overname van de ABN Amro door Fortis was belachelijk, en Nout Wellink wilde hier nog wat aan doen, maar Meneer Bos en Meneer Balkenende vonden dat onnodig en hebben hun fiat gegeven aan de overname. Mede een reden waarom Bos in moest springen toen ook bleek dat Fortis er niet zo gezond bij stond.

De banken hebben op te grote voet geleefd, zeker waar. Maar ze hebben geen geld uit niets gemaakt. Het hele systeem van solvabiliteit en liquiditeit werkt uitstekend, zolang er maar goed toezicht op gehouden wordt van buitenaf. En daar schortte het aan. (mijns inziens... ). En door de klap is het vertrouwen weg, en dat wordt veel lastiger om te herstellen.
pi_68014445
Nu weer ff ontopic ja!
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:43:14 #266
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68014520
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:32 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Moet ik nou wel of niet meedoen?
Tuurlijk...dan zal je ook merken hoe niets, dat iets is vooral nooit uit het niets gemaakt kan worden, maar wel verkocht kan worden...ofzo.
pi_68014541
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:40 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Nu weer ff ontopic ja!
Oh ja, pyramideverkoopspellen zuigen!!!

(hoe zit het overigens met de vis en de twee bekers wijn?)
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:44:20 #268
209655 Leppie7
Mr.Perfect
pi_68014551
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:19 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ach, meneer Five Horizons heeft de wijsheid in pacht. De meeste economen weten niet wat ze met de crisis aanmoeten, maar FH weet precies hoe het komt en hoe hij het op moet lossen.
idioot er is een verschil tussen de oorzaak kennen en de oplossing kennen en dat komt omdat dat oplossing de fundementen van het economish systeem zal doen schudden en daar is de econoom bang voor
Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:45:01 #269
209655 Leppie7
Mr.Perfect
pi_68014576
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Prosac en Snapcount doen erg hun best in elk geval

tadaaaaa magic, een fokker die wel dingen begrijpt super ik dacht al dat ik nooit een zal vinden
Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:45:12 #270
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68014580
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:44 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Als het rode wijn is, kan het echt niet hoor! Want vis en rode wijn gaat gewoon niet samen....daar hoort witte wijn bij...of champagne!
pi_68014583
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:44 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

http://www.bijbelonline.nl Staat daar ergens in
pi_68014614
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:44 schreef Leppie7 het volgende:

[..]

idioot er is een verschil tussen de oorzaak kennen en de oplossing kennen en dat komt omdat dat oplossing de fundementen van het economish systeem zal doen schudden en daar is de econoom bang voor
Jaja, vooral gaan schelden. Dat doet je geloofwaardigheid erg veel goed.
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:46:30 #273
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68014628
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:40 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Nu weer ff ontopic ja!
Gewoon doen, je mag het een week gratis proberen en 1 andere fokker geeft hem wat betreft de economische crisis gelijk, dus het zal wel helemaal goed zijn.
pi_68014630
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:45 schreef Leppie7 het volgende:

[..]

tadaaaaa magic, een fokker die wel dingen begrijpt super ik dacht al dat ik nooit een zal vinden
Misschien wil 5 horizonnetjes wel meedoen dan
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:45 schreef Semisane het volgende:

[..]

Als het rode wijn is, kan het echt niet hoor! Want vis en rode wijn gaat gewoon niet samen....daar hoort witte wijn bij...of champagne!
Trek jij het heilige schrift in twijfel??
pi_68014639
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:45 schreef Semisane het volgende:

[..]

Hmm, een lekkere Chablis. Over wat voor vis hebben we het?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')