abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67984738

Hier een topic voor de mensen, waaronder ik, die geen Nederlands examen doen, maar de International Baccalaureate/A-levels of wat dan ook. Deel hier dus gezamenlijk het leed dat IB heet. (Alhoewel alle deadlines zoals IA en EE's inmiddels voorbij zouden moeten zijn!)

Als ik de enige ben die hier examen in moet doen zal dit topic een stille dood sterven, maar hopelijk is dat dus niet zo!
Cool story, Hansel.
pi_67984818
TS begint, ik doe de volgende vakken:

HL Physics
HL Economics (tevens ook mijn Extended Essay vak)
HL German B
SL Maths
SL English
SL Computer Science
Cool story, Hansel.
  maandag 13 april 2009 @ 20:49:35 #3
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_67985584
Ik doe het niet, maar ben wel benieuwd. Misschien wil ik er ook aan.

Dus bij welke organisatie doe je het? en bevalt het een beetje?
pi_67985846
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:49 schreef kamikaze het volgende:
Ik doe het niet, maar ben wel benieuwd. Misschien wil ik er ook aan.

Dus bij welke organisatie doe je het? en bevalt het een beetje?
Ik doe het gewoon op school, en het wordt alleen op erkende "IB world schools" gegeven Verder is het wel erg veel werk, zie o.a. de diverse IB fora op het internet, maar het is erg handig als je naar een univerisiteit in het buitenland wil gaan. Ik ga volgends jaar wel gewoon weer terug naar NL, maar het heeft me wel een hoop geholpen bij een 100% decentrale toelating voor mijn opleiding naar keuze.
Cool story, Hansel.
pi_67988560
Vanwege mijn tto-opleiding doe ik mee aan English A2 Higher Level, zie het meer als een extra'tje. Al dat uitgebreid analyseren van al die teksten is niet iets waar ik nou plezier aan beleef. Het is leuk als ik het haal en die kans is ook wel vrij groot, maar mijn gewone examen is veel belangrijker.
  dinsdag 14 april 2009 @ 07:14:41 #6
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_67994775
quote:
Op maandag 13 april 2009 20:59 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik doe het gewoon op school, en het wordt alleen op erkende "IB world schools" gegeven Verder is het wel erg veel werk, zie o.a. de diverse IB fora op het internet, maar het is erg handig als je naar een univerisiteit in het buitenland wil gaan. Ik ga volgends jaar wel gewoon weer terug naar NL, maar het heeft me wel een hoop geholpen bij een 100% decentrale toelating voor mijn opleiding naar keuze.
Aha, het is een pre-university opleiding. En volgens internet voor de leeftijd 16-19. Dan kom ik niet meer in aanmerking

Ik dacht dat het minimaal om bachelor programma's ging en dat het erkende Informatie Beheer-groep instellingen waren. Hoe makkelijk kan je dingen fout lezen. In ieder geval veel sterkte met de opleiding en hoop dat je een goede opleiding kiest! succes.
pi_67995283
quote:
Op maandag 13 april 2009 22:14 schreef koolstrab het volgende:
Vanwege mijn tto-opleiding doe ik mee aan English A2 Higher Level, zie het meer als een extra'tje. Al dat uitgebreid analyseren van al die teksten is niet iets waar ik nou plezier aan beleef. Het is leuk als ik het haal en die kans is ook wel vrij groot, maar mijn gewone examen is veel belangrijker.
Ja, ik vind Engels dan ook een va mijn minste vakken. De hele tijd essays schrijven, gedichten vergelijken en analyseren Af en toe is het wel eens interessant als we een écht interssante tekst behandelen, maar verder...
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 07:14 schreef kamikaze het volgende:

[..]

Aha, het is een pre-university opleiding. En volgens internet voor de leeftijd 16-19. Dan kom ik niet meer in aanmerking

Ik dacht dat het minimaal om bachelor programma's ging en dat het erkende Informatie Beheer-groep instellingen waren. Hoe makkelijk kan je dingen fout lezen. In ieder geval veel sterkte met de opleiding en hoop dat je een goede opleiding kiest! succes.
Ik dacht al zo iets En bedankt!
Cool story, Hansel.
pi_68144927
Ik vroeg me net af of er nog meer mensen TTO deden

Maar ik doe dus ook straks op 4 en 11 mei IB examen Comparative Commentary gaat wel lukken, gewoon schema aanhouden en quotes verwerken in zinnen, vinden ze leuk. Essay ging wat minder bij mij, maar had daar achteraf ook aardig domme dingen opgeschreven

Het minste vind ik nog dat je alles met de hand moet doen, hebben we net dik 2 jaar alles uitgetypt, mag je tijdens je IB 1000-1200 woorden met de hand schrijven
pi_68145191
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 18:10 schreef Rookert het volgende:

Maar ik doe dus ook straks op 4 en 11 mei IB examen Comparative Commentary gaat wel lukken, gewoon schema aanhouden en quotes verwerken in zinnen, vinden ze leuk. Essay ging wat minder bij mij, maar had daar achteraf ook aardig domme dingen opgeschreven

Het minste vind ik nog dat je alles met de hand moet doen, hebben we net dik 2 jaar alles uitgetypt, mag je tijdens je IB 1000-1200 woorden met de hand schrijven
Welke certificates doe je precies? Ik doe trouwens het volledige IB-programma.
Cool story, Hansel.
pi_68146201
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 18:21 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Welke certificates doe je precies? Ik doe trouwens het volledige IB-programma.
Alleen English A2 dus, t/m de 3e hadden we de helft in Engels, dus Geography, Mathematics, Biology etc. Aan het eind van de 3e hadden we het FCE, First Certificate in English, maar dat was echt te makkelijk, had gewoon een A Na de 3e bleef alleen English en Art & Culture (CKV) over in het Engels, de rest werd weer gedaan in het Nederlands... Vond ik wel een gemiste kans, beetje lame om eerst alles in het Engels te leren en daarna vrolijk opnieuw te beginnen in het Nederlands Maar dan zouden we dus dat hele IB programma moeten volgen, is het een beetje te doen? Vergelijkbaar niveau met NL examen? Waar zit die school eigenlijk?
pi_68146328
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 19:00 schreef Rookert het volgende:

[..]

Alleen English A2 dus, t/m de 3e hadden we de helft in Engels, dus Geography, Mathematics, Biology etc. Aan het eind van de 3e hadden we het FCE, First Certificate in English, maar dat was echt te makkelijk, had gewoon een A Na de 3e bleef alleen English en Art & Culture (CKV) over in het Engels, de rest werd weer gedaan in het Nederlands...
Dus toen deed je het Middle Years Programme of zo? Of IGCSE's?
quote:
Vond ik wel een gemiste kans, beetje lame om eerst alles in het Engels te leren en daarna vrolijk opnieuw te beginnen in het Nederlands Maar dan zouden we dus dat hele IB programma moeten volgen, is het een beetje te doen? Vergelijkbaar niveau met NL examen? Waar zit die school eigenlijk?
Tsja, het niveau ligt wel een stuk hoger dan het VWO in Nederland (maar dat heeft wel als voordeel dat ik volgend jaar in principe naar elke universiteit in de wereld zou kunnen gaan), maar het ligt ook deels aan de vakken die je volgt.

Ik woon overigens niet in Nederland en ga naar een internationale school in het midden oosten.
Cool story, Hansel.
pi_68172523
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 19:04 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Dus toen deed je het Middle Years Programme of zo? Of IGCSE's?
[..]

Tsja, het niveau ligt wel een stuk hoger dan het VWO in Nederland (maar dat heeft wel als voordeel dat ik volgend jaar in principe naar elke universiteit in de wereld zou kunnen gaan), maar het ligt ook deels aan de vakken die je volgt.

Ik woon overigens niet in Nederland en ga naar een internationale school in het midden oosten.
Ik heb geen idee hoe het heette, Middle Years Programme klinkt wel bekend... Maar ik doe dus alleen HL English A2, maar ook dat vinden universiteiten overal ter wereld wel leuk om te zien hoor

Wel prima als je zo'n opleiding in het buitenland kan volgens, biedt toch meer perspectieven
pi_68205576
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 18:10 schreef Rookert het volgende:

Volgens mijn docent maakte het aantal woorden niks uit, als je maar alle nodige zaken opschrijft. Vandaag gedeelte van CC van vorig jaar gemaakt, is niet zo heel moeilijk, ik geloof dat er bij ons op school ook nog nooit iemand is gezakt voor IB. Ik had het niveau hoger verwacht (A2 Higher Level)
pi_68206172
quote:
Op maandag 20 april 2009 15:52 schreef MaatjeTho het volgende:

[..]

Volgens mijn docent maakte het aantal woorden niks uit, als je maar alle nodige zaken opschrijft. Vandaag gedeelte van CC van vorig jaar gemaakt, is niet zo heel moeilijk, ik geloof dat er bij ons op school ook nog nooit iemand is gezakt voor IB. Ik had het niveau hoger verwacht (A2 Higher Level)
Je begrijpt toch hopelijk dat A2 English gewoon English as a second language is? Als je wat meer uitdaging zoekt moet je A1 doen. En 1 vak als certificate is sowieso makkelijker dan het volledige IB-programma doen Je moet die twee dus niet verwarren.
Cool story, Hansel.
pi_68207727
quote:
Op maandag 20 april 2009 16:10 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Je begrijpt toch hopelijk dat A2 English gewoon English as a second language is? Als je wat meer uitdaging zoekt moet je A1 doen. En 1 vak als certificate is sowieso makkelijker dan het volledige IB-programma doen Je moet die twee dus niet verwarren.
A1 kan je bij ons op school niet doen, maar ik bedoel dat het niveau niet hoger ligt dan het gewone Engels wat ik in de eerste 4 jaar heb gehad voor mijn gevoel, ik heb niet de indruk dat ik beter Engels spreek dan iemand die normaal Engels heeft gevolgd ook al zijn mijn punten vrij hoog.
pi_68207851
quote:
Op maandag 20 april 2009 16:54 schreef MaatjeTho het volgende:

[..]

A1 kan je bij ons op school niet doen, maar ik bedoel dat het niveau niet hoger ligt dan het gewone Engels wat ik in de eerste 4 jaar heb gehad voor mijn gevoel, ik heb niet de indruk dat ik beter Engels spreek dan iemand die normaal Engels heeft gevolgd ook al zijn mijn punten vrij hoog.
In feite is dat dus ook gewoon logisch aangezien Engels op het VWO ook gewoon Engels als een tweede taal is, en dus niet als moedertaal. Heb je wel een native speaker of tenminste een goede docent?
Cool story, Hansel.
pi_68271977
quote:
Op maandag 20 april 2009 16:10 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Engels is ook onze 2e taal

Ik heb wel het gevoel dat het niveau van TTO Engels hoger ligt dan bij de Nederlandstalige afdeling van het VWO bij ons, qua oa. leesboeken (Brave New World, 1984, As I Lay Dying etc) lopen wij minstens een jaar voor .

Er zijn maar weinig tot geen (oorspronkelijk) Nederlandse scholen die het volledige IB programma aanbieden. Is ook niet zo heel erg nodig vind ik, aangezien het merendeel gewoon in NL gaat studeren en met een NL VWO diploma en een IB diploma met English A2 kom je ook al een heel end op de wereld hoor.

Aangezien jij in het Midden-Oosten woont is het natuurlijk een ander verhaal.
  vrijdag 30 april 2010 @ 01:30:25 #18
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80863650
Hey,

Heeft iemand tips bij het schrijven van een Comparative Commentary? De examen is dinsdag... Ik ben er zoooo slecht in!
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80866516
Naar school in de vakantie voor een toets.
pi_80870804
Engels A2 hier. Zie er niet echt heel erg tegenop eigenlijk, die tekstjes schrijven gaat me wel aardig af.
pi_80872116
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 01:30 schreef Kardash het volgende:
Hey,

Heeft iemand tips bij het schrijven van een Comparative Commentary? De examen is dinsdag... Ik ben er zoooo slecht in!
Houd je aan het schema
  vrijdag 30 april 2010 @ 20:16:19 #22
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80881758
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 13:26 schreef Rookert het volgende:

[..]

Houd je aan het schema
Welk schema?

Essays vind ik wel makkelijk, maar commentaries.. die zijn zoooo kut. Moet ik alle stijlfiguren in m'n kop stampen denken jullie? En alle bijwoorden enzo?

Welke schema bedoel je eigenlijk?
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80883651
Bijwoorden in je kop stampen?
Cool story, Hansel.
pi_80883810
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 20:16 schreef Kardash het volgende:

[..]

Welk schema?

Essays vind ik wel makkelijk, maar commentaries.. die zijn zoooo kut. Moet ik alle stijlfiguren in m'n kop stampen denken jullie? En alle bijwoorden enzo?

Welke schema bedoel je eigenlijk?
Onze docente had een heel schema gemaakt met stappen waaraan je je moest houden zodat je niet zou verdrinken

Plan was ongeveer als volgt:

Introduction
Tone text A
Tone text B
Structure text A
Structure text B
Conclusion

Bij de Tone heb je het dus over de sfeer van de tekst, dus informeel/formeel en dan nog specifieker kan je het benoemen met een bijvoeglijk naamwoord dat bij je opkomt. Structuur gaat over transitions, dus over veranderingen in tijd in de tekst.

Ik kan mijn schrift nu even niet vinden, maar heb nog wel een comparative commentary liggen die best redelijk was, hoewel ik nu een paar foute zinsstructuren zie Zal hem zo even uploaden
pi_80884445
http://rapidshare.com/files/382042379/CC_October_2008.doc.html

En hier een plan voor het schrijven van een essay plus een paar zinnen voor boeken die wij hebben gelezen

http://rapidshare.com/fil(...)ences_books.doc.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')