abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68054317
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:39 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het huidige probleem ligt grotendeels aan de jeugd van tegenwoordig. De jeugd kan hier alles uithalen wat ze maar willen. Er wordt niet goed genoeg opgetreden tegen asociale mensen. Dan weer een taakstrafje hier, dan weer een 2 maanden celstraf daar. De jeugd van tegenwoordig ligt daar echt niet wakker van.
Ik geef je ergens wel gelijk, maar hoe zit het met de opvoeding thuis van deze aso jongeren?..... Zijn de ouders niet nummer een met de plicht tot opvoeding...hun kinderen leren wat wel en niet kan????
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  woensdag 15 april 2009 @ 23:27:04 #127
141482 Q.
JurassiQ
pi_68057634
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 15:28 schreef N.icka het volgende:
Afschuwelijk , wat een kutlui

Wat doe je nu als buur tegen 30 a 40 van die jongens?

Verhuizen dan maar , triest echt enorm triest dit
Die softie-burgemeester doet ook niets, de politie heeft zn handen ook al vol aan al die kutbuurten vol mocro-terroristen in deze stad.
For great justice!
pi_68058324
quote:
Op woensdag 15 april 2009 21:55 schreef AndreaW het volgende:

[..]

Ik geef je ergens wel gelijk, maar hoe zit het met de opvoeding thuis van deze aso jongeren?..... Zijn de ouders niet nummer een met de plicht tot opvoeding...hun kinderen leren wat wel en niet kan????
De ouders zijn idd no.1 in verplichting tot opvoeding. Maar de ouders sturen die jongens de hele dag de straat op. En op straat leer je geen normen en waarden. De ouders komen hun verantwoordelijkheid niet na.
Ik denk dat het bij zulke ouders "geen interesse in de Nederlandse samenleving" is. Marokkanen hebben net als andere etnische minderheden last van cultuurverschillen. Maar de meeste bevolkingsgroepen kunnen wel met deze cultuurverschillen omgaan, echter deze Marokkanen niet. Ze leren de taal niet, ze komen niet op ouderavonden van school van hun kinderen, dat soort dingen.
Turken zitten in dezelfde sociaal-economische situatie, maar Turken doen het op veel maatschappelijke vlakken beter dan Marokkanen.
pi_68058623
quote:
Op woensdag 15 april 2009 23:52 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De ouders zijn idd no.1 in verplichting tot opvoeding. Maar de ouders sturen die jongens de hele dag de straat op. En op straat leer je geen normen en waarden. De ouders komen hun verantwoordelijkheid niet na.
Ik denk dat het bij zulke ouders "geen interesse in de Nederlandse samenleving" is. Marokkanen hebben net als andere etnische minderheden last van cultuurverschillen. Maar de meeste bevolkingsgroepen kunnen wel met deze cultuurverschillen omgaan, echter deze Marokkanen niet. Ze leren de taal niet, ze komen niet op ouderavonden van school van hun kinderen, dat soort dingen.
Turken zitten in dezelfde sociaal-economische situatie, maar Turken doen het op veel maatschappelijke vlakken beter dan Marokkanen.
Maar volgens Afgahistan, moet de overheid bepalen hoe mensen sex willen hebben.Zijn moslims dooie robots ofzo.
pi_68058778
quote:
Op donderdag 16 april 2009 00:07 schreef Simon191 het volgende:

[..]

Maar volgens Afgahistan, moet de overheid bepalen hoe mensen sex willen hebben.Zijn moslims dooie robots ofzo.
? Afghanistan is al een paar eeuwen een puinhoop door moslimextremisten.
pi_68062070
Gisterenavond zag ik de reportage over dit onderwerp in Netwerk. Zoals van tevoren al bekend, is de cameraploeg van Netwerk tijdens het filmen hinderlijk lastiggevallen door straatjongeren. Het was triest om te zien hoe het eraan toe gaat. Jochies van 11-12 jaar met een bek als een scheermes, die zich helemaal panisch gaan gedragen als er een camera in de buurt komt.

Er was zelfs een snotaap bij die met een vingertje onder de neus en de hand driekwart de lucht in een hitlergroet bracht. Eigenlijk zou zo'n kutjoch op basis van tv-beelden strafrechtelijk vervolgd moeten worden; doen we ook vaak zat bij voetballers die een overtreding maken.

De verslaggever wilde juist de jongeren zelf aan het woord laten, maar er was er slechts eentje (een wat oudere jongen) die wat vertelde. Het kwam er kort gezegd op neer dat die jongeren het zat zijn om over één kam geschoren te worden. Maar als ik zo'n elfjarige snotaap zie die de hitlergroet brengt, heb ik toch mijn sterke twijfels of dit niet ook gewoon de daders van het wegpesten zijn.

De cameraploeg kon niet eens dicht in de buurt komen van de woning van de weggepeste transseksueel. We kunnen Wilders wel voor gek verklaren, maar zijn opmerkingen over "no go-area's" zitten er volgens mij niet ver naast. Ook was te zien hoe een echtpaar met een propvolle auto hun woning achterliet en de wijk verliet.

Gelukkig sloot de reportage af met een strenge burgemeester, die dreigend uitsprak dat de boosdoeners misschien wel de wijk worden uitgezet. Ze hebben er echt niks van begrepen daar. De wijk uitzetten is alleen het probleem verplaatsen; de fluwelen handschoen. Dat terwijl we keihard duidelijk moeten maken dat we dergelijk gedrag in Nederland niet tolereren.
  donderdag 16 april 2009 @ 09:26:56 #132
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68062243
Och. Weer een zeteltje voor Wilders.

Lui die hier nog van staan te kijken hebben de afgelopen 15 jaar gewoon niet goed opgelet. Het lijkt wel of Nederland door de crisis eindelijk eens tijd heeft om massaal wakker te worden uit die roze multiculturele droom.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_68062354
Hup, door de knietjes schieten van dat marrokaanse tuig. Enige oplossing.
  donderdag 16 april 2009 @ 09:35:16 #134
246677 Flat----
Doet 't niet meer
pi_68062439
hier ff n tvp
  donderdag 16 april 2009 @ 09:59:12 #135
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68063115
quote:
Op donderdag 16 april 2009 09:31 schreef Scorpie het volgende:
Hup, door de knietjes schieten van dat marrokaanse tuig. Enige oplossing.
Foei!!! Dat mag je wel denken, maar zeker hier op het forum niet zeggen!
  donderdag 16 april 2009 @ 10:00:16 #136
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68063143
quote:
Op donderdag 16 april 2009 09:59 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Mag hopen dat je niet op mij doelt
Intelligent, but fucked up.
  donderdag 16 april 2009 @ 10:17:19 #137
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68063661
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:00 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Jazeker doel ik (o.a.) op jou.
  donderdag 16 april 2009 @ 10:18:44 #138
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68063719
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:00 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Maar goed, ik begreep uit een eerdere post dat jij zelf van Marokkaanse afkomst bent, klopt dat? En denk je nu echt dat het tolereren van al dit geweld jou als Marokkaan verder gaat helpen?
pi_68064266
quote:
Op donderdag 16 april 2009 09:59 schreef Lemmeb het volgende:
Mwoa, volgens mij mag je dat hier best zeggen. De vraag is alleen of het zinnig is. Dat we een probleem hebben, is duidelijk. Maar om ons rechtssysteem dan bij te stellen naar het niveau van een barbaars ontwikkelingsland, gaat me wat ver.

Handiger zou het zijn om van bestaande handhavingsmethoden eens efficiënter en doeltreffender gebruik te maken. En om wetgeving aan te scherpen. Je kunt 11-jarige jochies wel het ziekenhuis in schieten, maar daarmee los je het onderliggende probleem niet op. Sterker nog: dat soort jochies worden na terugkomst in de wijk als helden onthaald. Je moet doeltreffend straffen. Heropvoeding, tuchtschool, geldboetes, whatever. Je moet ze raken waar het écht pijn doet. En dat is niet in de knieschijf.
  donderdag 16 april 2009 @ 10:46:33 #140
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68064519
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Mwoa, volgens mij mag je dat hier best zeggen. De vraag is alleen of het zinnig is. Dat we een probleem hebben, is duidelijk. Maar om ons rechtssysteem dan bij te stellen naar het niveau van een barbaars ontwikkelingsland, gaat me wat ver.

Handiger zou het zijn om van bestaande handhavingsmethoden eens efficiënter en doeltreffender gebruik te maken. En om wetgeving aan te scherpen. Je kunt 11-jarige jochies wel het ziekenhuis in schieten, maar daarmee los je het onderliggende probleem niet op. Sterker nog: dat soort jochies worden na terugkomst in de wijk als helden onthaald. Je moet doeltreffend straffen. Heropvoeding, tuchtschool, geldboetes, whatever. Je moet ze raken waar het écht pijn doet. En dat is niet in de knieschijf.
Ik proef hier toch weer een neiging tot knuffelen. "Heropvoeding, tuchtschool, geldboetes, whatever.", daar lachen die ventjes alleen maar om.
pi_68064540
Mitros.. die dumpte in onze oude woning een gezin wat nergens welkom was. Ze bouwden de schuur om tot een huisje voor OPa ( lees matras) en de zolder zat visite gehuisvest. Dat wisten ze van te voren. Vuile huichelaars bij Mitros.
pi_68065085
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:46 schreef Lemmeb het volgende:
Ik proef hier toch weer een neiging tot knuffelen. "Heropvoeding, tuchtschool, geldboetes, whatever.", daar lachen die ventjes alleen maar om.
Knuffelen? Dat ik geen voorstander ben van gericht schieten op minderjarigen (we zijn hier Iran niet), wil beslist niet zeggen dat we dit straattuig moeten knuffelen. Je lijkt SCH wel... die leest in mijn posts ook allerlei dingen die er niet staan.

Ik pleit voor een doeltreffende aanpak, zonder gebruik van excessief geweld. Kern van de zaak is dat die jongeren er niet mee wegkomen en dat hun gedrag wordt gecorrigeerd. Hoe je dat doet, kan me niet zo veel schelen, maar op knieschijven schieten, vind ik niet passen bij een beschaafd, democratisch land.

Daarom zei ik: je moet ze pakken waar het echt pijn doet. Zet ze maar in een tuchtschool, ontneem ze hun vrije tijd maar, bind ze maar op een stoel en verplicht ze om naar beelden uit WO II te kijken, kleed de ouders maar financieel uit, het boeit me niet. Als het maar effect heeft.

Verder moet natuurlijk het jeugdstrafrecht grondig op de schop; daar is iedereen het zo onderhand wel over eens. Bij volwassen daden horen volwassen straffen, ook al ben je pas 13. We moeten vaart maken met die aanpassingen.
  donderdag 16 april 2009 @ 11:16:02 #143
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68065610
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Knuffelen? Dat ik geen voorstander ben van gericht schieten op minderjarigen (we zijn hier Iran niet), wil beslist niet zeggen dat we dit straattuig moeten knuffelen. Je lijkt SCH wel... die leest in mijn posts ook allerlei dingen die er niet staan.

Ik pleit voor een doeltreffende aanpak, zonder gebruik van excessief geweld. Kern van de zaak is dat die jongeren er niet mee wegkomen en dat hun gedrag wordt gecorrigeerd. Hoe je dat doet, kan me niet zo veel schelen, maar op knieschijven schieten, vind ik niet passen bij een beschaafd, democratisch land.

Daarom zei ik: je moet ze pakken waar het echt pijn doet. Zet ze maar in een tuchtschool, ontneem ze hun vrije tijd maar, bind ze maar op een stoel en verplicht ze om naar beelden uit WO II te kijken, kleed de ouders maar financieel uit, het boeit me niet. Als het maar effect heeft.
Het zijn allemaal maatregelen die allang mogelijk zijn. Waarom denk jij dat dit niet massaal in de praktijk wordt gebracht? Heb jij enig idee wat al die maatregelen kosten die jij hier voorstelt?

Deporteren naar Marokko, dat heeft pas effect. En is lekker goedkoop!
quote:
Verder moet natuurlijk het jeugdstrafrecht grondig op de schop; daar is iedereen het zo onderhand wel over eens. Bij volwassen daden horen volwassen straffen, ook al ben je pas 13. We moeten vaart maken met die aanpassingen.
Met CDA en PvdA in het kabinet kun je dit gerust vergeten. Zowel dat "vaart maken" als dat het überhaupt gaat gebeuren. En nee, D66 stemmen gaat daar ook niks aan helpen.
pi_68066257
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:16 schreef Lemmeb het volgende:
Het zijn allemaal maatregelen die allang mogelijk zijn. Waarom denk jij dat dit niet massaal in de praktijk wordt gebracht? Heb jij enig idee wat al die maatregelen kosten die jij hier voorstelt?
Deporteren naar Marokko, dat heeft pas effect. En is lekker goedkoop!
Kosten hoeven wat mij betreft geen probleem te zijn. Die kun je op de daders verhalen. Als ouders tekortschieten in de opvoeding, betalen ze zelf de (her)opvoeding van hun kinderen maar. Desnoods stellen we ze onder curatele van de overheid, of korten we op uitkeringen.

Deporteren (dubieuze woordkeuze) naar Marokko kost ook geld. Het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit zie ik alleen als uiterste middel tegen hardleerse criminelen die al op verschillende manieren zijn gestraft.
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:16 schreef Lemmeb het volgende:
Met CDA en PvdA in het kabinet kun je dit gerust vergeten. Zowel dat "vaart maken" als dat het überhaupt gaat gebeuren. En nee, D66 stemmen gaat daar ook niks aan helpen.
Volgens mij zijn het uitgerekend PvdA en D66 die het hardst aandringen op aanpassing van het jeugdstrafrecht.
  donderdag 16 april 2009 @ 11:40:01 #145
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68066512
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Kosten hoeven wat mij betreft geen probleem te zijn. Die kun je op de daders verhalen. Als ouders tekortschieten in de opvoeding, betalen ze zelf de (her)opvoeding van hun kinderen maar. Desnoods stellen we ze onder curatele van de overheid, of korten we op uitkeringen.
Van een kale kip kun je niet plukken. Dat snap jij toch zelf ook wel? Een beetje "hulpverlener" verdient in een maand meer dan zo'n Marokkaan in een jaar, als die überhaupt al werk heeft. Dat zullen wij als belastingbetalers op moeten hoesten.
quote:
Deporteren (dubieuze woordkeuze) naar Marokko kost ook geld. Het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit zie ik alleen als uiterste middel tegen hardleerse criminelen die al op verschillende manieren zijn gestraft.
Deporteren is gewoon wat het is: deporteren. Zoek het maar op in de vandale, is verder niks mis mee. De kosten kunnen vrijwel nihil zijn. En een enkeltje Marokko kan zelfs een Marokkaan zelf nog wel betalen.

Het is ook een uiterste middel, maar wel een uiterste middel dat zolangzamerhand weleens ingezet mag worden. Van één geval van deportatie gaat meer afschrikwekkende werking uit dan van tienduizend gevallen van heropvoeding.
quote:
Volgens mij zijn het uitgerekend PvdA en D66 die het hardst aandringen op aanpassing van het jeugdstrafrecht.
Dat heb je dan verkeerd. Onder gevestigde partijen als de PvdA en D66 gaat er zeker weten niks veranderen op dit vlak. Alleen een partij als de PVV kan ons nog uit de politiek correcte stront halen.
pi_68067188
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:40 schreef Lemmeb het volgende:
Van een kale kip kun je niet plukken. Dat snap jij toch zelf ook wel? Een beetje "hulpverlener" verdient in een maand meer dan zo'n Marokkaan in een jaar, als die überhaupt al werk heeft. Dat zullen wij als belastingbetalers op moeten hoesten.
Als zo'n jongen zonder licht fietst en daarvoor een bekeuring krijgt, zal die ook betaald moeten worden. Je moet gewoon de best passende maatregel kiezen. Kan variëren van geldboete tot verplichte opname op een tuchtschool.
quote:
Deporteren is gewoon wat het is: deporteren. Zoek het maar op in de vandale, is verder niks mis mee. De kosten kunnen vrijwel nihil zijn. En een enkeltje Marokko kan zelfs een Marokkaan zelf nog wel betalen.

Het is ook een uiterste middel, maar wel een uiterste middel dat zolangzamerhand weleens ingezet mag worden. Van één geval van deportatie gaat meer afschrikwekkende werking uit dan van tienduizend gevallen van heropvoeding.
Eerst kunnen we van een kale kip niet plukken, maar nu kan er wel een enkeltje Marokko worden betaald? Dat is wat tegenstrijdig. Ik ben het met je eens dat het middel misschien wel eens keertje moet worden ingezet, maar wel als uiterste middel, niet zomaar lukraak.
quote:
Dat heb je dan verkeerd. Onder gevestigde partijen als de PvdA en D66 gaat er zeker weten niks veranderen op dit vlak. Alleen een partij als de PVV kan ons nog uit de politiek correcte stront halen.
Ach, Wilders zat als VVD-kamerlid ook gewoon ja te knikken toen het paarse kabinet met PvdA en D66 regeerde. Met mijn opmerking wilde ik trouwens niet aangeven dat mensen PvdA of D66 moeten stemmen, maar dat die partijen het naar mijn mening bij het rechte eind hebben, omdat ze aandringen op verscherping van het jeugdstrafrecht. Dat lijkt me wat realistischer dan de meeste PVV-voorstellen.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:18:35 #147
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68067921
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als zo'n jongen zonder licht fietst en daarvoor een bekeuring krijgt, zal die ook betaald moeten worden.
Hoe kom je daarbij? Jij denkt serieus dat dit soort lui hun bekeuringen netjes betalen? Je mag al blij zijn als ze hun echte naam opgeven!
quote:
Je moet gewoon de best passende maatregel kiezen. Kan variëren van geldboete tot verplichte opname op een tuchtschool.
Daar zit nogal een bizar verschil in kosten, boete of tuchtschool. Heb jij enig idee wat zo'n tuchtschool per jongere per jaar kost? Dat loopt in de tonnen.
quote:
Eerst kunnen we van een kale kip niet plukken, maar nu kan er wel een enkeltje Marokko worden betaald? Dat is wat tegenstrijdig.
Neehoor. Een enkeltje Marokko (zo'n 300 euro ofzo) is natuurlijk vele malen goedkoper dan de heropvoeding die jij voorstelt (gaat in de tonnen lopen).
quote:
Ik ben het met je eens dat het middel misschien wel eens keertje moet worden ingezet, maar wel als uiterste middel, niet zomaar lukraak.
Precies. De hardste crimineel die in de buurt de meeste aanzien geniet, drop je met parachute uit een vliegtuig boven de westelijke sahara. Eens kijken of je die ooit nog terugziet.
quote:
Ach, Wilders zat als VVD-kamerlid ook gewoon ja te knikken toen het paarse kabinet met PvdA en D66 regeerde. Met mijn opmerking wilde ik trouwens niet aangeven dat mensen PvdA of D66 moeten stemmen, maar dat die partijen het naar mijn mening bij het rechte eind hebben, omdat ze aandringen op verscherping van het jeugdstrafrecht. Dat lijkt me wat realistischer dan de meeste PVV-voorstellen.
Ik vind het persoonlijk nogal dom en kortzichtig om juist op die partijen te stemmen die deze ellende veroorzaakt hebben. Deze partijen hebben in het verleden aangetoond er ondanks alle mooie praatjes een puinhoop van te maken, dus die moet je links laten liggen.

Als je verandering wil, dan moet je ook op verandering stemmen. Niet op meer van hetzelfde in een nieuw jasje.
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 12:26:59 #148
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_68068188
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 21:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wie zegt er dat er overal een oplossing voor is?
Die gastjes zorgen zelf voor de oplossing

De Nederlandse burger heeft vrijheid van meningsuiting/geloofsovertuiging/sexuele geaardheid etc. heel hoog in het vaandel staan.

Hoe meer van dit soort praktijken hoe meer mensen een one-minded view gaan krijgen op de samenleving. En dan zijn het dus niet alleen de "tokkie-mensen"(achterlijke benaming, maargoed) die op Wilders zullen gaan stemmen maar ook de mensen met een hogere opleiding.

En neem nou maar van mij aan als Wilders veel zetels binnen haalt,dan staat dit probleem voor hem echt wel boven aan de prioriteitenlijst

Hoe Wilders het aan wil gaan pakken zou ik niet weten. Maar dat er iets rigoreus gaat veranderen mbt de aanpak van deze jochies lijkt mij wel duidelijk.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 16 april 2009 @ 12:37:36 #149
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68068472
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:26 schreef onlogisch het volgende:
Hoe Wilders het aan wil gaan pakken zou ik niet weten. Maar dat er iets rigoreus gaat veranderen mbt de aanpak van deze jochies lijkt mij wel duidelijk.
Hij zal ook wel moeten. Alleen als hij van dit probleem prioriteit nummer één maakt lopen de stemmers niet weer net zo hard bij hem weg als dat ze gekomen zijn.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:44:20 #150
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_68068663
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[..]

Je kunt iemand met een uitkering maar voor een maximaal bedrag per maand korten. Als ze al andere schulden hebben waarvoor al een aflossingsregeling is getroffen gaat dat moeilijk worden.

Je zult daar toch eerst een aantal wetten voor moeten veranderen. Je zou bijvoorbeeld kinderbijslag ook aan goed gedrag kunnen koppelen, voor kinderen die te veel spijbelen of in aanraking komen met de politie moet de kinderbijslag worden. Maarja, dan moet je allerlei bestanden gaan koppelen en daar komt die privacy-huilebalkerij weer om de hoek kijken.

PvdA en D66 is voor volk met een rubberen ruggegraat. Laatst hadden ze nog een vrij pittige integratie-nota, waarna oud-links (welke verantwoordelijk zijn voor de huidige problemen) over de zeik ging. Toen hebben ze die nota weer afgevlakt tot niksigheid. http://www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/5883

Bovendien, de PvdA kan soms op landelijk niveau goede besluiten nemen, maar dan moeten ze op lokaal niveau ook nog opgevolgd worden. Goed voorbeeld is de illegalen-problematiek; landelijke politiek zegt dat illegalen moeten worden uitgezet, terwijl op lokaal niveau die lui soms zelfs van overheidswege gefinancierd en gehuisvest worden.

We mogen dit nu misschien wel erg drastisch vinden, maar hoe meer het multiculdrama uit de hand gaat lopen, hoe meer draagvlak er zal zijn om de aso's de NL nationaliteit te ontnemen en ze er écht uit te knikkeren.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')