abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2009 @ 17:36:02 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_67870288
Hoi,

In ons jaren 50 rijtjeshuis willen wij graag de schoorsteen verwijderen uit de woonkamer. Maar wat ik me nou afvraag; is zo'n ding ín de muur gemetseld of staat hij er tegenaan? In het laatste geval moet je hem natuurlijk ondersteunen maar als hij ín de muur gemetseld is, hoeft dat waarschijnlijk niet. Maar wat was nou gebruikelijk toendertijd?

Sorry, beetje vaag maar een betere foto dan dit heb ik nu even niet.
pi_67870657
ja hoogst waarschijnlijk, kan ook zijn dat hij de schoorsteen op je dak ondersteund dus kijk uit waar je aan begint
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
  FOK!fotograaf donderdag 9 april 2009 @ 18:12:56 #3
17893 Forno
pi_67871323
Je zult in beide gevallen de schoorsteen, vanaf het punt dat je wegkapt, moeten opvangen met een hulpconstructie. Gebruikelijk is/was om de stenen in te metselen. Omdat de schoorsteen anders 'los' staat en er kieren kunnen ontstaan. En dan krijg je de hete rookgassen in je kamer.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 18:19:32 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_67871531
Een schoorsteen is normaal gesproken toch helemaal "doorgetrokken" in het huis ? d.w.z dat hij door alle verdiepingen naar het dak gaat ? Ik denk dat dit niet op afstand via een forum te bekijken is.
Ik zou een aannemer of bouwkundig iemand er naar laten kijken

Het is zo ie zo geen klus die ik zelf zou (durven) aanpakken...
  donderdag 9 april 2009 @ 20:03:30 #5
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_67874780
De schoorsteen loopt inderdaad helemaal tot aan het dak door het hele huis heen. Aardig detail is dat hij op zolder scheef staat. Dat doet vermoeden dat niet het hele gewicht op de onderkant staat.
Foto:
  FOK!fotograaf donderdag 9 april 2009 @ 22:41:09 #6
17893 Forno
pi_67879939
Hij loopt wel erg scheef, maar hij zit waarschijnlijk in de wand ingemetseld. Maar dan kun je nog niet stellen dat de schoorsteen hangt. Hij steunt denk ik nog steeds deels af op de schacht beneden.

Is het eigenlijk wel een stenen schacht op de 1e verdieping en hoger en geen getimmerde?
  donderdag 9 april 2009 @ 22:56:52 #7
27055 Driekeerniks.be
Spam-verdelger klasse 2
pi_67880557
bij houten vloeren zit er vaak een raveling om het schoorsteenkanaal.
vanaf hier kan ik de situatie niet beoordelen. ik zou adviseren om een bouwkundige er bij te halen, of wellicht dat er iemand anders in de buurt (zelfde huis) al eerder eens de schoorsteen heeft verwijderd.
die kan je dan precies vertellen hoe en wat.
© www.driekeerniks.be
pi_67889427
Ik heb de schoorsteen uit mijn huis uit 1957 weggebroken. (overigens liep bij mij de schoorsteen nog veel schuiner op zolder)

In mijn geval zat de schoorsteen in de muur vertand waar hij tegenaan staat. Dus als je beneden begint te breken, zit er om en om 1 steen die je met de kangoo moet breken, omdat de halve steen in de muur steekt. Dit leverde overigens geen problemen op.

Boven op zolder heb ik op een gegeven moment een steen laten zitten, en van daaraf vertand naar boven de boel schuin weg laten lopen. Later heb ik dit afgedekt met een plaat, en strak gestuct. (helaas geen fotos, en ik woon er niet meer...)

Mocht het zo zijn dat de schoorsteen vrijstaat, dan zal je deze moeten opvangen. (kan met een flinke metalen steun, soort boekendrager groot model.
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:10:10 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_67890070
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 10:52 schreef skiff het volgende:
In mijn geval zat de schoorsteen in de muur vertand waar hij tegenaan staat. Dus als je beneden begint te breken, zit er om en om 1 steen die je met de kangoo moet breken, omdat de halve steen in de muur steekt. Dit leverde overigens geen problemen op.

Boven op zolder heb ik op een gegeven moment een steen laten zitten, en van daaraf vertand naar boven de boel schuin weg laten lopen. Later heb ik dit afgedekt met een plaat, en strak gestuct. (helaas geen fotos, en ik woon er niet meer...)
Ben je serieus beneden begonnen met breken?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_67933661
Ja, alhoewel "beneden" een relatief begrip. In mijn geval was "beneden" vanaf 10cm onder het plafond naar boven toe. Daar kon ik al zien dat de boel ingetand was. Daarna een verdieping verder weer beneden begonnen (ik wist toen immers dat de boel niet in 1 keer naar beneden zou lazeren) en eerst een 2-3 stenen weggehakt, zodat ik er een plaat hout tussen kon schuiven, scheelde heel veel naar beneden lazerend puin. Daarna bovenin begonnen, steentje voor steentje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')