abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67817460
Tot mijn grote schrik heb ik ontdekt dat de gezamenlijke rioolafvoer verstopt blijkt te zijn.

Nu heeft elk huis bij (van ons blok van 6 huizen dat dwars op de straat staat) een “put” voor de deur waar zijn eigen toilet op aangesloten is; door alle putten heen loopt het gezamenlijk riool richting het hoofdriool op de straat.
Elke put is afgedekt met een stenen deksel. Ik heb gisterenavond mijn put opengemaakt en gezien dat het gezamenlijk riool inderdaad verstopt zit aangezien niets wegloopt, maar stilstaat in het riool.

In het koopcontract kan ik niets vinden waaruit blijkt dat het riool geen gezamenlijk bezit is en ik heb begrepen dat er ook geen gezamenlijk potje is voor onderhoud van dergelijke dingen.

Afgelopen zomer is het gebeurd, dat het riool verstopt is geweest. Toen heb ik alles door laten spuiten (en betaald) en bleek de verstopping 3 huizen verderop te zitten (waar dus ik en nog 2 huizen last van hebben). De andere 3 huizen hebben geen last.

In hoeverre zijn we gezamenlijk aansprakelijk voor dit probleem, of is iedereen verantwoordelijk voor het verstoppingsvrij zijn van zijn deel van het riool?

Alvast bedankt.
  woensdag 8 april 2009 @ 08:41:46 #2
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_67817879
Is het riool op eigen grond gebied?
Als het 1/2e meter vanaf je erfafscheiding onder de grond ligt is het volgens mij bezit van de gemeente en is de gemeente verantwoordelijk voor het onderhoud. Die zou je in dit geval kunnen bellen, gemeente reinigingsdienst oid. Zo niet dan ben ik bang dat je bij de buren een afspraak moet gaan maken.
Die halve meter erfascheiding is in utrecht, hoe het in andere gemeentes weet ik niet.

succes ermee.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
pi_67818077
Het riool ligt inderdaad op eigen grondgebied, maar helaas niet eens in de buurt van gemeentelijk grondgebied.

Buur waar 99% zeker wederom de verstopping zit, heeft zelf geen last, aangezien haar toilet precies 1 meter verder uitkomt dan waar de verstopping zit.

Ergo: 3 huizen last van de verstopping van een ander die daar zelf geen last heeft.

Ik ben van mening dat je óf zelf, óf gezamelijk verantwoordelijk bent voor het deel dat onder jouw grond door loopt.
Maar de "ik heb geen last, dus zoek het zelf maar uit" gaat er moeilijk in bij mij.
  woensdag 8 april 2009 @ 08:55:22 #4
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_67818145
Hoe weet je dat het voor 99% zeker is dat de oorzaak bij die betreffende buur zit. En als je dat denkt lijkt een normaal gesprek het allerbeste wat je op dit moment kan doen.
Als ze redelijk is valt er waarschijnlijk gewoon over te praten hoe je dit moet doen.
pi_67818278
Laten we er voor het gemak even vanuitgaan dat het probleem daar zit, simpelweg omdat het daar zit.
Betreffende buur geeft aan: Ik heb er geen last, dus veel plezier ermee.

Vind ik niet netjes
  woensdag 8 april 2009 @ 09:05:16 #6
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_67818328
quote:
foto Op woensdag 8 april 2009 09:02 schreef thewes het volgende:
Laten we er voor het gemak even vanuitgaan dat het probleem daar zit, simpelweg omdat het daar zit.
Betreffende buur geeft aan: Ik heb er geen last, dus veel plezier ermee.

Vind ik niet netjes
Als de verstopping jouw net niet zou treffen, zou je exact hetzelfde zeggen
pi_67818383
Het zal waarschijnlijk zo zijn dat de buis vanaf de put naar de woning voor rekening van de eigenaar/huurder is en dat de buis vanaf de put (dus in jullie geval ook van put naar put) tot het hoofdriool voor rekening van de gemeente is. Ik zou hier een telefoontje over plegen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 april 2009 @ 09:07:44 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_67818385
Maar als het riool van die buur voorbij de verstopping uitkomt op het gezamenlijke riool, waarom is het dan haar verstopping
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_67818413
quote:
Als de verstopping jouw net niet zou treffen, zou je exact hetzelfde zeggen
Eh, nee
pi_67818475
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:07 schreef Rewimo het volgende:
Maar als het riool van die buur voorbij de verstopping uitkomt op het gezamenlijke riool, waarom is het dan haar verstopping
Omdat de verstopping op/onder haar terrein zit. Dan vind ik het HAAR verstopping, of in het ergste geval ONZE verstopping, maar niet die van MIJ
pi_67818612
Ontzettend kort door de bocht van JOU dan. Zij heeft die verstopping daar toch niet gemaakt. Dat kunnen alleen de huizen zijn geweest die erachteraan komen, en dat is zij niet. Dus ze zullen wel op haar grond het probleem op moeten lossen maar de kosten zijn dan natuurlijk voor jou en iedereen die erachteraan komt imo.
pi_67818619
Kijk anders even naar de rijdende rechter. Was in februari een aflevering hierover

http://www.ncrv.nl/?nav=ceqppEsHtGAubCjcCKAH
pi_67818627
Doe anders eens een paint?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_67818705
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:17 schreef Silven het volgende:
Ontzettend kort door de bocht van JOU dan. Zij heeft die verstopping daar toch niet gemaakt. Dat kunnen alleen de huizen zijn geweest die erachteraan komen, en dat is zij niet. Dus ze zullen wel op haar grond het probleem op moeten lossen maar de kosten zijn dan natuurlijk voor jou en iedereen die erachteraan komt imo.
En als zij die verstopping daar wel gemaakt heeft doordat, ik noem maar wat, daar een boom staat, waarvan de wortels door de rioolbuis gevreten zijn, is het dan ook kortzichtig van MIJ?
pi_67818811
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:21 schreef thewes het volgende:

[..]

En als zij die verstopping daar wel gemaakt heeft doordat, ik noem maar wat, daar een boom staat, waarvan de wortels door de rioolbuis gevreten zijn, is het dan ook kortzichtig van MIJ?
Dan hebben we het niet over een gewone verstopping maar over een werkelijke beschadiging aan het riool. En de kans dat het een boom door de riolering heen komt is volgens mij niet zo groot als de kans dat je andere buur de kat door de wc heeft gespoeld oid. Kijk anders even waar het riool loopt op een bouwtekening of iets dergelijks, en kijk vervolgens of er op die plek een boom staat of een paaltje in de grond is geslagen, als je het toch zeker wil weten.
pi_67819027
De verstopping zit daar, laten we het daar nou even op houden, anders gaat de discussie de verkeerde kant op.

De gemeente haar verantwoordlijkheid gaat pas buiten de erfgrens in.

Ik ben ook niet op zoek naar waar de schuld ligt, maar ben ben van mening dat je met zijn zessen veantwoordelijk bent voor zo'n riool. Anders zou degene die achteraan woont 6 keer zoveel kans hebben op verstopping.

Buiten het feit dat mijn drol recht van overpad heeft vind ik...
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 april 2009 @ 09:39:19 #17
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_67819211
Ik zou toch maar eens met zijn zessen om de tafel gaan zitten en afspreken dat jullie de kosten met zijn allen delen, ongeacht waar de verstopping zit. Je kunt ook afspreken dat wanneer blijkt dat er extra kosten zijn die duidelijk op 1 bewoner zijn te verhalen (zoals de door jou aangehaalde boomwortels), die bewoner de extra kosten zelf betaalt.

En dan zo snel mogelijk laten onderzoeken waardoor de verstopping is ontstaan.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 8 april 2009 @ 09:41:58 #18
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_67819268
en dat wortels door het riool groeien komt schrikbarend vaak voor hoor. Kans daarop is wel heel wat groter dan de buuf die de kat doorspoelt.
pi_67819432
Met zijn zessen om tafel is lastig.

Er is er één onwelwillend. In hoeverre hebben die andere vijf een stok achter de deur?
Als de andere vijf overlast krijgen, is het dan te verhalen op nr 6 als het probleem daar zit, en diegene niet mee wilde werken toen het probleem aangekaart is?
Zo ja, moeten wij met zijn vijven dat nu aangeven?

Het riool bestaat uit oude gresbuizen, dit zal ook eens vervangen dienen te worden (is al over gesproken zelfs). Al met al een kosbaar klusje dat we liever door 6 delen dan door 5...

Is er een juridische basis om de onwelwillenden te "dwingen" om de kosten voor reparatie/vervanging gezamelijk te dragen?
  woensdag 8 april 2009 @ 09:51:13 #20
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_67819550
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Zo ja, kan je sowieso wel eens met iemand gaan praten die vaker met onwelwillende heeft gewerkt en of je een poot hebt om op te staan. Jammer dat er een onwelwillend is. Weet de persoon ook dat er 5 zijn die er over willen praten of weet de persoon alleen van jou dat jij erover wil praten.
pi_67819857
De kant van rechtsbijstandverzekering gaat het wel op, ben ik bang ja.
Iemand nog andere goede ideeen/ervaringen//master-in-de-rechten die er wat zinnigs over kan zeggen?
pi_67820140
Iemand had het al aangegeven, er is een "Rijdende Rechter" aflevering over geweet. De Rijdende Rechter gaf aan: Iedereen is bij (oude) wet gezamelijk verantwoordelijk voor het riool. De riool expert gaf in die betreffende aflevering zelfs aan, dat het niet mogelijk is om te zeggen "Wat vuil van wie is". Dus ongeacht wie wellicht de schuldige is (Wat niet te zeggen is), je bent er gezamelijk verantwoordelijk voor.

Het "erfgrens principe" was in die aflevering niet van toepassing, omdat de verstopping onder een huis zat. Hoe het dus bij jou zit, weet ik niet, echter als het gezamelijk deel van het riool waar de verstopping zit op iemand zijn eigen grond ligt, ben je gezamelijk verantwoordelijk.

Wellicht dat je de gemeente even kan bellen om te vragen of de verstopping op hun, of op jullie grond zit.

Als de verstopping door wortels is, of een paal, denk ik dat de eigenaar van de book er verantwoordelijk is. Maar in zo'n geval is het hele verhaal anders. Mocht je vermoeden dat het geen normale verstopping is, moet je dat laten uitzoeken, en ook daar zijn de kosten gezamelijk voor :-)
  woensdag 8 april 2009 @ 10:15:01 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67820278
Volgens mij is het zo dat je idd gezamelijk verantwoordelijk bent, maar dat je ook gezamelijk moet besluiten om de rioolontstoppingsdienst in te schakelen. Dus niet dat 1 iemand dat doet en dat dan de rest gevoegelijk mee moet betalen.

Ikzelf huur bij een woningbouwvereniging, maar ik heb het ook meegemaakt dat in mijn berging een afvoerpijp verstopping was. Mijn berging ligt onder het huis van iemand anders, dus toen zijn toilet overstroomde moest men naar mijn berging toe om het te fixen . Uiteindelijk hebben we het gewoon samen opgelost en de kosten bleken achteraf voor de gemeente te zijn want er was een wortel door een stuk rioolpijp gegroeid dat van de gemeente was.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67820769
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:10 schreef AgitoM het volgende:
Iemand had het al aangegeven, er is een "Rijdende Rechter" aflevering over geweet. De Rijdende Rechter gaf aan: Iedereen is bij (oude) wet gezamelijk verantwoordelijk voor het riool. De riool expert gaf in die betreffende aflevering zelfs aan, dat het niet mogelijk is om te zeggen "Wat vuil van wie is". Dus ongeacht wie wellicht de schuldige is (Wat niet te zeggen is), je bent er gezamelijk verantwoordelijk voor.

Het "erfgrens principe" was in die aflevering niet van toepassing, omdat de verstopping onder een huis zat. Hoe het dus bij jou zit, weet ik niet, echter als het gezamelijk deel van het riool waar de verstopping zit op iemand zijn eigen grond ligt, ben je gezamelijk verantwoordelijk.

Wellicht dat je de gemeente even kan bellen om te vragen of de verstopping op hun, of op jullie grond zit.

Als de verstopping door wortels is, of een paal, denk ik dat de eigenaar van de book er verantwoordelijk is. Maar in zo'n geval is het hele verhaal anders. Mocht je vermoeden dat het geen normale verstopping is, moet je dat laten uitzoeken, en ook daar zijn de kosten gezamelijk voor :-)
Klinkt goed. Zit op werk dus kan nu geen rijdende rechter kijken. Maar zal vanavond zeker kijken.
Ik ben in ieder geval gek op zulk soort juripudentie...
pi_67836437
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:51 schreef thewes het volgende:
Het riool ligt inderdaad op eigen grondgebied, maar helaas niet eens in de buurt van gemeentelijk grondgebied.

Buur waar 99% zeker wederom de verstopping zit, heeft zelf geen last, aangezien haar toilet precies 1 meter verder uitkomt dan waar de verstopping zit.

Ergo: 3 huizen last van de verstopping van een ander die daar zelf geen last heeft.

Ik ben van mening dat je óf zelf, óf gezamelijk verantwoordelijk bent voor het deel dat onder jouw grond door loopt.
Maar de "ik heb geen last, dus zoek het zelf maar uit" gaat er moeilijk in bij mij.
Maar als die verstopping verderop zit en niemand heeft er last van behalve jij, dan is het toch logisch dat de verstopping door jou veroorzaakt is.
Je kan nu eenmaal niet alles door het toilet gooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop