abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81637950
Mmm, ik heb mij vandaag ingeschreven, maar ik zie dat je je voor 15 mei moest ingeschreven hebben om mee te doen met de loting.
Ben ik nu volledig kansloos?

Baal hier best wel van. Eindelijk na lang zoeken gevonden wat ik wil doen en dan ben ik 4 shit dagen te laat.
pi_81665530
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 18:57 schreef Hoolii het volgende:
Mmm, ik heb mij vandaag ingeschreven, maar ik zie dat je je voor 15 mei moest ingeschreven hebben om mee te doen met de loting.

Baal hier best wel van. Eindelijk na lang zoeken gevonden wat ik wil doen en dan ben ik 4 shit dagen te laat.
Nee je bent niet volledig kansloos, er zijn nog 180 plaatsen te vergeven dus je hebt nog kans dat je aangenomen wordt.

Anders kan je het nog proberen in Zwolle (Hogeschool Windsheim) daar zit een vriendin van mij en die heeft het er erg naar haar zin. En Journalistiek is ook te vinden in Tilburg bij Fontys Hogescholen.
pi_81687705
Is hier iemand die de minor tijdschriftjournalistiek aan het Windesheim heeft gedaan? Ik wil namelijk weten hoeveel dagen per week je dan op school zit.
Moet namelijk een minor opnieuw doen voor ik stage ga lopen, en wil graag een buffer opbouwen voor dan, maar dat gaat niet lukken als ik 5 dagen per week op school zit
pi_81791667
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 18:57 schreef Hoolii het volgende:

Waar heb jij je ingeschreven? Utrecht?
Bij Windesheim in Zwolle is er vaak nog een tweede loting in augustus voor de mensen die de inschrijving van de eerste loting niet af hebben gemaakt of het toch niet willen. Mijn klasgenootje heeft het daarmee ook gered nadat ze uitgeloot was in Ede. Misschien heeft Tilburg of Utrecht ook wel zo'n constructie, al geef ik je in Utrecht weinig kans dat je het daarmee red, gezien de cijfers van het aantal mensen dat zich elk jaar aanmeldt.
Zoek wel vast een tweede opleiding zonder loting als je die nog niet hebt...
pi_82103967
Ik wil graag een opleiding journalistiek gaan volgen in Tilburg maar ik twijfel nog een beetje.

Ik wil het wel ontzettend graag, maar een aantal mensen in mijn directe omgeving plaatsen zo hun vraagtekens bij mijn keuze en vragen zich af of ik wel geschikt ben voor de journalistiek.

Dat brengt mij aan het twijfelen. Daarom wil ik graag weten welke competenties het belangrijkste zijn voor deze opleiding en het beroep in het algemeen.

Daar lijkt mij dit het aangewezen topic voor. Iemand die mij hierover meer kan vertellen?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_82110435
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik wil graag een opleiding journalistiek gaan volgen in Tilburg maar ik twijfel nog een beetje.

Ik wil het wel ontzettend graag, maar een aantal mensen in mijn directe omgeving plaatsen zo hun vraagtekens bij mijn keuze en vragen zich af of ik wel geschikt ben voor de journalistiek.

Dat brengt mij aan het twijfelen. Daarom wil ik graag weten welke competenties het belangrijkste zijn voor deze opleiding en het beroep in het algemeen.

Daar lijkt mij dit het aangewezen topic voor. Iemand die mij hierover meer kan vertellen?

Zit wel in Zwolle maar zal aardig het zelfde zijn lijkt mij voor de opleiding:
Stressbestendig zijn, goed kunnen samenwerken, goed op deadlines kunnen werken, niet te lui zijn om heel Nederland door te reizen voor een of ander klein evenement, goed kunnen schrijven (doe je erg veel), goed tegen (opbouwende) kritiek kunnen, vrij zijn in de omgang (je moet veel mensen makkelijk kunnen aanspreken) en dus ook niet (te) verlegen zijn, gewoon dingen durven doen.
Ik vond het heel eng om mensen aan te spreken, maar daar heb ik nu bijna geen moeite meer mee na een jaartje Journalistiek. Als je je er op een gegeven moment maar over die angst om mensen aan te spreken heen durft te zetten.
pi_82141016
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:57 schreef Lizan het volgende:

[..]

Zit wel in Zwolle maar zal aardig het zelfde zijn lijkt mij voor de opleiding:
Stressbestendig zijn, goed kunnen samenwerken, goed op deadlines kunnen werken, niet te lui zijn om heel Nederland door te reizen voor een of ander klein evenement, goed kunnen schrijven (doe je erg veel), goed tegen (opbouwende) kritiek kunnen, vrij zijn in de omgang (je moet veel mensen makkelijk kunnen aanspreken) en dus ook niet (te) verlegen zijn, gewoon dingen durven doen.
Ik vond het heel eng om mensen aan te spreken, maar daar heb ik nu bijna geen moeite meer mee na een jaartje Journalistiek. Als je je er op een gegeven moment maar over die angst om mensen aan te spreken heen durft te zetten.
Dit, maar tijdens open dagen vraag ik altijd als eerste of de toekomstige student regelmatig de krant leest en het journaal (etc) kijkt. Op welke manier maakt (wel iets, maar niet veel uit), maar als je in het begin al weinig met 'nieuws' hebt, dan krijg je het hier in Tilburg iig lastig.
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
pi_82183495
Bedankt voor de reacties tot dusverre.

Gelukkig ben ik zeer geinteresseerd in het nieuws en volg ik dagelijks zoveel mogelijk actualiteitenrubrieken. Ik verdiep me ook graag in het nieuws, dus daar zal het niet aan liggen. Ben ook erg nieuwsgierig en kritisch aangelegd, lijken mij prima eigenschappen voor het vak journalist al zeg ik het zelf.

Samenwerken, stressbestendigheid, en schrijven lijkt mij ook niet zo'n probleem. Maar waar ik mij zorgen over maak is dat ik nogal verlegen ben aangelegd, en dat komt uiteraard niet van pas bij het uitoefenen van het vak journalist.

Dat is eigenlijk mijn grootste zorg. Daar valt natuurlijk aan te werken, en ik denk dat ik me er wel voor een groot deel overheen kan zetten dankzij mijn enthousiasme, maar aangezien ik van meerdere mensen in mijn omgeving hoor dat zij het niks voor mij vinden omdat ik niet genoeg zelfvertrouwen bezit of omdat ze mij te verlegen vinden, ben ik gaan twijfelen. Nu wil ik graag weten hoe zwaar deze competentie, of beter gezegd, het gebrek daaraan, gaat wegen tijdens een opleiding.

Ik ben er dus van overtuigd dat ik me er deels overheen kan zetten en dat ik ermee kan leren omgaan, maar ik wil me wel voldoende kunnen profileren tijdens de opleiding, dus krijg je tijd om daarin te groeien, wordt je daarmee geholpen?

Overigens is het niet zo dat ik niemand durf aan te spreken maar ik moet duidelijk nog wat zekerder overkomen en meer van mezelf durven laten zien. Aan de andere kant denk ik juist dat zo'n opleiding me daar juist bij zou kunnen helpen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 1 juni 2010 @ 19:05:09 #109
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_82201518
quote:
Aan de andere kant denk ik juist dat zo'n opleiding me daar juist bij zou kunnen helpen.
Als je met deze instelling erheen gaat is het geen enkel probleem.
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_82252022
Inderdaad, dat zal wel goed komen dan Wat ik bij mezelf merk qua verlegenheid: omdat het voor een opdracht is, móet je jezelf er wel overheen zetten. In het begin van het jaar nam ik, puur voor mezelf, de 'rol' van journalist aan. Als ik om mezelf/uit mezelf iemand te spreken moest krijgen en op een lastige secretaresse stuitte, haakte ik nog wel eens af. Als 'journalist' ging het veel makkelijker, durfde ik veel meer aan te dringen. Mensen zijn over het algemeen ook best wel genegen om hun verhaal te vertellen, of je door te verwijzen naar iemand anders die het verhaal kan doen.

Een tip die bij mij goed werkt: zeg nóóit aan het begin van een (telefoon)gesprek al stotterend dat je s-s-student bent en graag iemand wilt spreken a-a-als hij misschien t-t-t-tijd heeft. Deed ik wel aan het begin, schoot niet op Nu bel ik, "hallo, met Joels, ik schrijf een artikel en zou daarom graag even spreken met meneer Jansen". Heel vaak vraagt men niet eens waar je voor schrijft of van bent. En als ze dat wel doen kom je door die zelfverzekerde indruk ook veel verder. (Zo kreeg ik het mobiele nummer van de fractievoorzitter van een grote partij in A'dam. "Hallo, ik ben op zoek naar het telefoonnummer van meneer Janssen. - Oh, dat is 06-huppeldepup, graag gedaan hoor" )

God, wat een langdradig verhaal. Korte samenvatting: als je open staat om over je verlegenheid heen te stappen, is journalistiek een prima duwtje in je rug.

Hier de laatste loodjes, ik ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk. Nog 1,5 opdracht en 4 tentamens, hopelijk haal ik dan dit jaar mijn P... Rahl, hoe gaat het bij jou?
  woensdag 2 juni 2010 @ 20:38:38 #111
51794 Rahl
pi_82252875
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 20:23 schreef Joels het volgende:
Hier de laatste loodjes, ik ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk. Nog 1,5 opdracht en 4 tentamens, hopelijk haal ik dan dit jaar mijn P... Rahl, hoe gaat het bij jou?
Lekker bezig. Ik ben wat afgezakt de laatste 2 periodes (op een hele mooie 9,5 voor m'n nieuwsverslag na). Dus nu bezig met Engels herkansing en moet Antropologie en Politiek nog herkansen. Komt wel goed denk ik. Jij alle punten nog gehaald?
last.fm
  woensdag 2 juni 2010 @ 20:39:36 #112
51794 Rahl
pi_82252927
Oh en hoofdredacteuren bij Schoolmagazine is een hondenbaan .
Vandaag moesten we produceren, van half 2 tot half 7 keihard bezig geweest, compleet met pizza en bier in de klas terwijl 't geprint werd.
last.fm
pi_82255007
Ah, ik zit op dit moment ook op Engels te zwoegen. Vrijdag deadline, moet nog wel even doorwerken... Schoolmagazine kan stressen zijn ja, maar oh, de bevrediging als het klaar is! Ik deed vormgeving, samen met een klasgenoot tot een kwartier voor deadline zitten klooien met Indesign en toen snel naar de Reproshop gerend zodat het nog net voor de dag erop gedrukt kon worden. Toen we de tijdschriften in handen hadden voelde het een beetje alsof we een kind gebaard hadden En pizza en bier is wel goed voor de bonding, toch? Hebben jullie ze zelf geprint, of het ook door de Reproshop laten doen? Dat laatste was niet zo duur, en uiteindelijk betaald door school

Super goed, je nieuwsverslag cijfer! Waar ben je geweest? Verslaggeving had ik dit blok, met een 8,5 als eindcijfer hoorde ik vandaag. Ik moet antropologie en geschiedenis herkansen, sociologie en k&c als 'gewoon' tentamen. 40 studiepunten nu, met die van verslaggeving maar vast meegerekend. Is dus nog even hard doorwerken, maar de vakantie komt in zicht!
pi_82279849
Wie gaat er dadelijk ook naar Patrick Lodiers in het Auditorium? (SvJ)
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
  vrijdag 4 juni 2010 @ 18:02:55 #115
188728 Lyzio
why do we fall
pi_82337565
Ik ben zelf ook enorm aan het twijfelen om volgend jaar met journalistiek te beginnen. Ik ben aan de lerarenopleiding begonnen, maar dat kan me echt totaal niet bevallen. Journalistiek heb ik altijd interessant gevonden en misschien wil het toeval wel dat ik er aanleg voor heb. Toch een aantal vragen:

- Wat zijn de specifieke 'talenten' -if you wish- die een journalist moet hebben?
- In welke vakken verantwoordt zich dit op de opleiding?
- Hoe moet ik het plaatje 'stage' invullen? Waar zou ik bijvoorbeeld stage kunnen lopen?
- Wat is de grootste prioriteit op deze opleiding? Waar letten ze echt op?
- Hoe bevalt het jullie, en waarom?
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_82338193
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:41 schreef febster het volgende:

[..]

Dit, maar tijdens open dagen vraag ik altijd als eerste of de toekomstige student regelmatig de krant leest en het journaal (etc) kijkt. Op welke manier maakt (wel iets, maar niet veel uit), maar als je in het begin al weinig met 'nieuws' hebt, dan krijg je het hier in Tilburg iig lastig.
Ook, hier in Zwolle wordt er wat minder mee gedaan. Je moet wel het nieuws meekrijgen, maar een vereiste is het in het eerste jaar nog niet. Wel wordt er soms verwacht dat je bijvoorbeeld elke week een onderwerp voor een verslag aanbrengt, bijvoorbeeld een evenement of staking oid waar je heen kan gaan. Daarvoor moet je het nieuws dus wel een beetje volgen.
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 12:05 schreef Tomatenboer het volgende:
Bedankt voor de reacties tot dusverre.

Gelukkig ben ik zeer geinteresseerd in het nieuws en volg ik dagelijks zoveel mogelijk actualiteitenrubrieken. Ik verdiep me ook graag in het nieuws, dus daar zal het niet aan liggen. Ben ook erg nieuwsgierig en kritisch aangelegd, lijken mij prima eigenschappen voor het vak journalist al zeg ik het zelf.

Samenwerken, stressbestendigheid, en schrijven lijkt mij ook niet zo'n probleem. Maar waar ik mij zorgen over maak is dat ik nogal verlegen ben aangelegd, en dat komt uiteraard niet van pas bij het uitoefenen van het vak journalist.

Dat is eigenlijk mijn grootste zorg. Daar valt natuurlijk aan te werken, en ik denk dat ik me er wel voor een groot deel overheen kan zetten dankzij mijn enthousiasme, maar aangezien ik van meerdere mensen in mijn omgeving hoor dat zij het niks voor mij vinden omdat ik niet genoeg zelfvertrouwen bezit of omdat ze mij te verlegen vinden, ben ik gaan twijfelen. Nu wil ik graag weten hoe zwaar deze competentie, of beter gezegd, het gebrek daaraan, gaat wegen tijdens een opleiding.

Ik ben er dus van overtuigd dat ik me er deels overheen kan zetten en dat ik ermee kan leren omgaan, maar ik wil me wel voldoende kunnen profileren tijdens de opleiding, dus krijg je tijd om daarin te groeien, wordt je daarmee geholpen?

Overigens is het niet zo dat ik niemand durf aan te spreken maar ik moet duidelijk nog wat zekerder overkomen en meer van mezelf durven laten zien. Aan de andere kant denk ik juist dat zo'n opleiding me daar juist bij zou kunnen helpen.
Dit had ik dus ook heel erg, maar je zet je er vanzelf over heen. Je moet wel, anders haal je het eerste jaar niet. Je kan natuurlijk wel alles verzinnen, maar da's juist niet de intentie van een journalist Komt vanzelf goed, als je maar bereid bent om dingen soms gewoon te doen.
Hier word je er niet echt heel erg mee geholpen, je hebt wel SLB gesprekken waarin ik ook wel heb aangegeven daar moeite mee te hebben. Er werd bij mij gezegd dat mensen het leuk vinden om over zichzelf te praten en dat helemaal niet naar of vervelend vinden.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 23:11:49 #117
188728 Lyzio
why do we fall
pi_82350759
Ik zou graag gaan studeren in Tilburg. Hoe verloopt de inschrijvingsprocedure? Ik zit nu zelf op het Fontys in Sittard, misschien dat er van daaruit iets te regelen is? Overigens moet ik dan ook een kamer vinden in Tilburg, heeft iemand hier ervaring mee? Ook heb ik natuurlijk een baantje nodig. Iemand die me hiermee kan helpen zou ik heel erg lief vinden
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_82356030
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 23:11 schreef Lyzio het volgende:
Ik zou graag gaan studeren in Tilburg. Hoe verloopt de inschrijvingsprocedure? Ik zit nu zelf op het Fontys in Sittard, misschien dat er van daaruit iets te regelen is? Overigens moet ik dan ook een kamer vinden in Tilburg, heeft iemand hier ervaring mee? Ook heb ik natuurlijk een baantje nodig. Iemand die me hiermee kan helpen zou ik heel erg lief vinden
Als je je gewoon nu inschrijft, is er geen enkel probleem. Of de kans is 99,9% dat je aangenomen wordt. Kamers gaan het makkelijkste via Kamernet en Wonenbreburg, zoals in het andere topic ook gezegd werd. Voor de rest kan ik je aanraden mee op introductie van de FHJ te gaan, das altijd nuttig enzo.
pi_82356083
Eergisteren overigens eens op de SvJ geweest. Beetje rondgelopen en gepraat met wat mensen die onder andere het Bonusprogramma organiseren. Zag en hoorde in het uur dat ik daar was niet veel verschil met de Tilburgse variant. Moet wel toegeven dat de vele Apple's me wel deden kwijlen, zei hij typend vanaf een Macbook . Qua apparatuur is het allemaal wel iets beter, voor de rest maakt het geen mega verschil, volgens mij.
pi_82395923
Ha febster, ik heb je gezien. Ga nu maar raden wie ik ben
pi_82398796
Ja, doei. Dat kunnen er teveel zijn. PM maar .
pi_82413237
Hehe, het meisje dat opmerkte dat het bij ons weliswaar drukker is, maar dat communicatie er ook rondloopt.
  woensdag 9 juni 2010 @ 00:47:43 #123
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_82531678
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 18:02 schreef Lyzio het volgende:
- Wat zijn de specifieke 'talenten' -if you wish- die een journalist moet hebben?
Kunnen luisteren, kunnen schrijven, kunnen praten

- In welke vakken verantwoordt zich dit op de opleiding?
Interviewen, nieuwsberichten schrijven, verslaggeving, radio/televisie maken

- Hoe moet ik het plaatje 'stage' invullen? Waar zou ik bijvoorbeeld stage kunnen lopen?
Waar niet is een betere vraag

- Wat is de grootste prioriteit op deze opleiding? Waar letten ze echt op?
Als je foutloos kan schrijven zijn ze al blij zat

- Hoe bevalt het jullie, en waarom?
Het gaat wel, leuke mensen wel, maar ben toch blij als ik m'n diploma heb. Ow en ik kijk ook wel uit naar stage volgend jaar
My mama didn't raise no fool
  woensdag 9 juni 2010 @ 01:05:00 #124
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_82532106
quote:
Als je foutloos kan schrijven zijn ze al blij zat
.. foutloos kunt schrijven.. ?
Wie dit leest is gek
  woensdag 9 juni 2010 @ 01:19:53 #125
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo