Dat dusquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:26 schreef Rekkie het volgende:
Het is geen programma maar een OS: FAAL!
Verder ben je zelf de oorzaak van het grootste deel
Heb jij windows of linux?quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:25 schreef keienlegger het volgende:
Twijfel niet aan de kracht van Microsoft!
Join us!
...
Join us!
...
Join us!
...
Join us!
...
Microsoft will be your lord!
- Dat kanaal van de routerquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:26 schreef Rekkie het volgende:
Het is geen programma maar een OS: FAAL!
Verder ben je zelf de oorzaak van het grootste deel
He, ik wilde ook wel he. Ik heb zelfs 2 avonden er aan besteed!quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:29 schreef Fipomacher het volgende:
Niks tegen Ubuntu!![]()
![]()
![]()
![]()
Ik EIS een slotje op dit topic! TS kan er niet mee omgaan
Windows, uiteraard. Ik ben één van die gehersenspoelde idioten die volledig afhankelijk is van Microsoft (met een hoofdletter, jaquote:
1. Koop een betere router ipv Sweexquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:30 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
- Dat kanaal van de router
- de slechte ontvangst van mijn draadloze netwerk (wat in windows wel goed werkt)
- de batterijstatus onbekend
- de engelse zinnen?
Dat zijn mijn fouten ???????????????????
Gast![]()
En ja ok het is een OS en geen programma. Mierenneuker
Ok... Maar ik hou je in de gaten!quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:31 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
He, ik wilde ook wel he. Ik heb zelfs 2 avonden er aan besteed!
(en ik blijf ook nog wel even proberen)
Maar ik was het nu even zat, vandaar deze klacht!
Router = Dlinkquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:31 schreef Fipomacher het volgende:
[..]
1. Koop een betere router ipv Sweex
2. Zelfde als 1
3. Koop een betere laptop ipv Acer
4. Leer Engels ipv programma's gebruiken waar mensen de moeite niet voor nemen ze te vertalen (ik geef ze groot gelijk)
Goede argumenten, het werkt niet, dus moet je maar betere spullen kopenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:31 schreef Fipomacher het volgende:
[..]
1. Koop een betere router ipv Sweex
2. Zelfde als 1
3. Koop een betere laptop ipv Acer
4. Leer Engels ipv programma's gebruiken waar mensen de moeite niet voor nemen ze te vertalen (ik geef ze groot gelijk)
[..]
Ok... Maar ik hou je in de gaten!![]()
Ja weet ik. Maar ik wilde het wel goed proberen hequote:Op dinsdag 7 april 2009 22:34 schreef delano.888 het volgende:
Live cd, nooit van gehoord?
Uitproberen zonder installatie. Dat had je moeten doen, dan had je t gewoon weg kunnen laten.
Wat was het verschil, dat jij nu je PC verneukt heb wat anders niet gebeurd was, en wat nog meer??quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:36 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja weet ik. Maar ik wilde het wel goed proberen he
Ja dat ookquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:36 schreef Agiath het volgende:
[..]
Goede argumenten, het werkt niet, dus moet je maar betere spullen kopenTerwijl op windows wel goed werkt.
Als je autoradio niet goed werkt ga je toch ook niet naar de Audi dealer? Nee dan ga je naar Pioneer (of wat dan ook)quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:36 schreef Agiath het volgende:
[..]
Goede argumenten, het werkt niet, dus moet je maar betere spullen kopenTerwijl op windows wel goed werkt.
Ja of je bent niet vies van een beetje werk.....quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:36 schreef Agiath het volgende:
[..]
Verneukt, gastquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:37 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Wat was het verschil, dat jij nu je PC verneukt heb wat anders niet gebeurd was, en wat nog meer??
quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:37 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Wat was het verschil, dat jij nu je PC verneukt heb wat anders niet gebeurd was, en wat nog meer??
Wat klaag je danquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:38 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Verneukt, gast
Ik gooi het er gewoon weer af als het moet.
Het is meer van:quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:38 schreef Fipomacher het volgende:
[..]
Als je autoradio niet goed werkt ga je toch ook niet naar de Audi dealer? Nee dan ga je naar Pioneer (of wat dan ook)
Of zit ik nu mezelf juist tegen te spreken
Ja wilt graag meedoen met de grote jongens, maar als het niet perfect is, zit je met je handen in het haar een huilie topic te openenquote:
Je zou wel naar je autodealer kunnen gaan als je radio niet aangesloten kan worden op je auto, terwijl ie op andere auto's wel past. Tenminste als je een gangbaar merk hebt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:38 schreef Fipomacher het volgende:
[..]
Als je autoradio niet goed werkt ga je toch ook niet naar de Audi dealer? Nee dan ga je naar Pioneer (of wat dan ook)
Of zit ik nu mezelf juist tegen te spreken
De grote jongensquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:44 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja wilt graag meedoen met de grote jongens, maar als het niet perfect is, zit je met je handen in het haar een huilie topic te openen_!
Nee dan Windowsquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:46 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
De grote jongens![]()
Meer de jongens die stoer doen met hun perfect Ubuntu. Nou het is dus niet perfect.
Dus dan mag het niet gebruiksvriendelijk zijnquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:45 schreef Thomass het volgende:
Unix is ook meer een `computing' os dan een dekstop os.
Vraag het je medeusers dus. Ik had in het begin ook wat gezeik hier en daar maar net als met Windows als je een beetje weet hoe de OS in elkaar steekt en hoe je het aan moet pakken in het algemeen kom je er vanzelf wel in. Je bent Windows gewend, als Windows moeilijk deed met iets dan wist je waar je moest zoeken om het op te lossen. Kan ook met Linux.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:44 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je zou wel naar je autodealer kunnen gaan als je radio niet aangesloten kan worden op je auto, terwijl ie op andere auto's wel past. Tenminste als je een gangbaar merk hebt.
Maar goed we dwalen af.
Dat heb ik nou nog nooit gemoetenquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:46 schreef TheCoon het volgende:
Ja Linux, dolle boel.
Je eigen drivers moeten schrijven.
Ja je hebt een punt. Ik geef het dan ook nog niet op hoor.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:47 schreef jogy het volgende:
[..]
Vraag het je medeusers dus. Ik had in het begin ook wat gezeik hier en daar maar net als met Windows als je een beetje weet hoe de OS in elkaar steekt en hoe je het aan moet pakken in het algemeen kom je er vanzelf wel in. Je bent Windows gewend, als Windows moeilijk deed met iets dan wist je waar je moest zoeken om het op te lossen. Kan ook met Linux.
Wat ik probeer te zeggen is dat je zo ongeveer een afgestudeerd informaticus moet zijn om alle mogelijkheden te benutten die unix biedt..quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:47 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dus dan mag het niet gebruiksvriendelijk zijn
Dat zijn mensen die er wel enige moeite voor willen doen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:49 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja je hebt een punt. Ik geef het dan ook nog niet op hoor.![]()
Maar moest nu ff klagen, omdat het toch wel een tegenvaller was, afgaande op de positieve verhalen van anderen.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:50 schreef rockstah het volgende:
Heb het ook eens geprobeerd. Het werkte even goed, waarbij ik alleen wel iets had van: leuk hoor, maar wat moet ik er nou eigenlijk mee?. Daarbij werkt natuurlijk veel reguliere software niet en moet je overal alternatieven voor zoeken, terwij je er weinig voor terug krijgt. Een paar dagen later probeerde ik het OS te updaten waarna mijn harde schijf het compleet begaf. Nu ben ik dus nogal zuur naar dat programma, zelfs als alles gewoon naar behoren zou werken snap ik niet wat het nou te bieden heeft. En dat het er dan ook nog eens in slaagt om een splinternieuwe HD te vernielen is natuurlijk al helemaal lekker.
Ik zou niet zeggen dat het allemaal onzinnig is maar ik moet er in ieder geval niks meer van hebben.
Ja, een OS wat je schijf kapot maaktquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:50 schreef rockstah het volgende:
Heb het ook eens geprobeerd. Het werkte even goed, waarbij ik alleen wel iets had van: leuk hoor, maar wat moet ik er nou eigenlijk mee?. Daarbij werkt natuurlijk veel reguliere software niet en moet je overal alternatieven voor zoeken, terwij je er weinig voor terug krijgt. Een paar dagen later probeerde ik het OS te updaten waarna mijn harde schijf het compleet begaf. Nu ben ik dus nogal zuur naar dat programma, zelfs als alles gewoon naar behoren zou werken snap ik niet wat het nou te bieden heeft. En dat het er dan ook nog eens in slaagt om een splinternieuwe HD te vernielen is natuurlijk al helemaal lekker.
Ik zou niet zeggen dat het allemaal onzinnig is maar ik moet er in ieder geval niks meer van hebben.
Oh. Ja, sorrie. Ik ben nogal probleem oplossend ingericht en dan zit ik wel een beetje fout in KLB.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:49 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja je hebt een punt. Ik geef het dan ook nog niet op hoor.![]()
Maar moest nu ff klagen, omdat het toch wel een tegenvaller was, afgaande op de positieve verhalen van anderen.
Het is niet bedoeld als waarschuwing ofzo maar meer als melding. Ik snap ook wel dat Ubuntu niet opzettelijk om de haverklap schijven opblaast. Ik post gewoon mijn ervaring ook al is hij niet erg relevant. Het geeft echter wel aan dat het voor een gebruiksvriendelijk 'alles word geregeld' OS toch wel wat dingen tegen zich heeft.quote:
Het klinkt absurd ja. Maar op het moment dat ik het OS aangeef te updaten, hij daarmee bezig gaat en vervolgens reboot om daarna nooit meer op te starten dan kan je toch wel stellen dat het OS de schuldige is ja. Of je moet écht blind in toeval geloven.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:54 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, een OS wat je schijf kapot maakt
Dat wist ik ook van te voren hoor, en het is natuurlijk niet hun schuld. Maar het is toch jammer.quote:En natuurlijk werken programma's die gemaakt zijn voor windows dan niet
Probeer jij het maar eens andersom, zelfde probleem
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:01 schreef rockstah het volgende:
[..]
Het klinkt absurd ja. Maar op het moment dat ik het OS aangeef te updaten, hij daarmee bezig gaat en vervolgens reboot om daarna nooit meer op te starten dan kan je toch wel stellen dat het OS de schuldige is ja. Of je moet écht blind in toeval geloven.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:25 schreef keienlegger het volgende:
Twijfel niet aan de kracht van Microsoft!
Join us!
...
Join us!
...
Join us!
...
Join us!
...
Microsoft will be your lord!
Ziet er goed uit. Ik ga er over nadenken.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:30 schreef CaptainCookie het volgende:
TS, probeer anders eens deze. Die is speciaal voor beginners gemaakt, heeft alles er standaard inzitten (codecs, flash, java enz), is veel sneller van Ubuntu en doet het waarschijnlijk wel
Of dat je HD niet herkend wordt omdat XP een bagger support heeft voor S-ATA.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:46 schreef erikkll het volgende:
Overigens... windows was voorgeïnstalleerd op je laptop, maar al eens zelf gedaan?
- partitionering herkent niet eens linux partities!
- na installatie werkt je videokaart niet => drivers zoeken, etc
- zelfde geldt voor wireless, graphics, etc
- en dan is het ook nog langzaam en het wordt na verloop van tijd alleen maar erger
Weet ik.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:44 schreef erikkll het volgende:
En tja, dat jij de partitionering verkloot kan ubuntu ook niks aan doen
Ja ik heb windows al zelf geinstalleerdquote:Op woensdag 8 april 2009 12:46 schreef erikkll het volgende:
Overigens... windows was voorgeïnstalleerd op je laptop, maar al eens zelf gedaan?
- partitionering herkent niet eens linux partities!
- na installatie werkt je videokaart niet => drivers zoeken, etc
- zelfde geldt voor wireless, graphics, etc
- en dan is het ook nog langzaam en het wordt na verloop van tijd alleen maar erger
Het is een finquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:54 schreef jogy het volgende:
[..]
Oh. Ja, sorrie. Ik ben nogal probleem oplossend ingericht en dan zit ik wel een beetje fout in KLB.
LinuxRussisch kutpakket
voor alternatieve nerds
Dood aan de pinguin
.
[ afbeelding ]
Ga zelf dood.quote:
Ha, je was er blijkbaar zelf ook de mist ingegaan. Ik had de bovenste optie gekozen met als resultaat een nieuwe partitie van 110 Gb.quote:Op woensdag 8 april 2009 13:05 schreef erikkll het volgende:
[ afbeelding ]
je hoeft vantevoren niet eens wat in windows te doen. Klik gewoon de bovenste optie en ubuntu neem vanzelf ongeveer 20 gb
Ik heb een technische informatica opleiding afgerond en zou per definitie op 'manual' geklikt hebbenquote:Op woensdag 8 april 2009 13:44 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ha, je was er blijkbaar zelf ook de mist ingegaan. Ik had de bovenste optie gekozen met als resultaat een nieuwe partitie van 110 Gb.
Dus door gasten zoals jij gaat het mis. Jij zegt: "dan gaat het automatisch goed". Maar ondertussen klik je zelf op manualquote:Op woensdag 8 april 2009 13:55 schreef erikkll het volgende:
[..]
Ik heb een technische informatica opleiding afgerond en zou per definitie op 'manual' geklikt hebben
Wat ben jij een lutser.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:13 schreef Rensjebree het volgende:
ONTERECHTE KLACHT !
Je bent gewoon een luster !
Nee, hoor terechte klacht, Linux is en zal altijd een samengeraapt zooitje net-niet-meuk blijven.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:13 schreef Rensjebree het volgende:
ONTERECHTE KLACHT !
Je bent gewoon een luster !
Op die twee dell computers die ik van jou gekocht heb draait Linuxquote:Op woensdag 8 april 2009 16:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, hoor terechte klacht, Linux is en zal altijd een samengeraapt zooitje net-niet-meuk blijven.
Knap hoorquote:Op woensdag 8 april 2009 16:41 schreef erikkll het volgende:
[..]
Op die twee dell computers die ik van jou gekocht heb draait Linux
Fail MS userquote:Op woensdag 8 april 2009 16:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, hoor terechte klacht, Linux is en zal altijd een samengeraapt zooitje net-niet-meuk blijven.
Ja, FAIL posten is tegenwoordig het nieuwe argument als je het niet meer weetquote:
Of als je er geen woorden aan vuil wil makenquote:Op woensdag 8 april 2009 16:51 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, FAIL posten is tegenwoordig het nieuwe argument als je het niet meer weet.
Dus als MS nu zou besluiten om zijn handen van alle vormen als gebruiksvriendelijkheid en support af te halen en een leeg "zoek het maar uit" OS uit zou brengen, dan zijn ze ineens weer geweldig? Als er iets fout gaat is het immers niet hun schuld meer, idiaal toch. Drivers regel je maar lekker allemaal zelf, evenals je browser en alle andere programma's die je eventueel nodig zou hebben. Slaag je hier niet in dan zuig je gewoon en moet je maar lekker iets anders gebruken.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:51 schreef TommyGun het volgende:
De juiste drivers installeren, lutser, niet een OS de schuld geven. (Mag alleen bij MS).
Hoeft niet, maar alles optioneel maken ipv verplicht zou al heel erg helpen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:02 schreef rockstah het volgende:
[..]
Dus als MS nu zou besluiten om zijn handen van alle vormen als gebruiksvriendelijkheid en support af te halen en een leeg "zoek het maar uit" OS uit zou brengen, dan zijn ze ineens weer geweldig? Als er iets fout gaat is het immers niet hun schuld meer, idiaal toch. Drivers regel je maar lekker allemaal zelf, evenals je browser en alle andere programma's die je eventueel nodig zou hebben. Slaag je hier niet in dan zuig je gewoon en moet je maar lekker iets anders gebruken.
Gelul altijd. Niks mis met windows.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:07 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Hoeft niet, maar alles optioneel maken ipv verplicht zou al heel erg helpen.
Open Source is uberhaupt zo'n beetje het hippie-land van de nerds.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:41 schreef TommyGun het volgende:
[..]
[..]
Voor jouw rekenpakketten zijn ook wel open source applicaties hoor
quote:Op woensdag 8 april 2009 17:45 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Gelul altijd. Niks mis met windows.
Net zoals al die falers die vista kut vinden. Met een normale computer werkt het gewoon snel. XP
Goedkoper, meer mogelijkheden, meer ondersteuning qua community, groter aanbod. De software zelf dus. Echter moeten er meer bedrijven met verstand ervan zijn, ipv enkel praatjes en verwachtingen over hoe 'leuk' het wel niet kan zijn.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:49 schreef Xeanor het volgende:
[..]
Open Source is uberhaupt zo'n beetje het hippie-land van de nerds.
Daarom draaien zoveel servers er op, omdat het net-niet-meuk isquote:Op woensdag 8 april 2009 16:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zelfs de "grote" servers van microsoft, heb ik me laten vertellen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:53 schreef Thomass het volgende:
[..]
Daarom draaien zoveel servers er op, omdat het net-niet-meuk is
Als jij met hardware uit 2008 komt wel ja. Maar als je bij de release van vista gewoon een nieuw systeem kocht was het gewoon heel stabiel en snel al. Dat er dan een paar bedrijven nog geen drivers klaar hadden was jammer. Mensen die nu nog xp boven vista verkiezen snappen het niet helemaal. Laat staan als je een quad core hebt..quote:Op woensdag 8 april 2009 17:49 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Feit is gewoon dat je met dezelfde hardware minder kan met Vista, en dus ben je sowieso je investering in een beter systeem al kwijt als je van XP naar Vista gaat. Don't get me wrong, 'n enkel systeem van mij draait ook Vista, maar je dient eigenlijk 2x te upgraden ipv 1x, om zo ook nog enig (positief) verschil in snelheid te behalen. Ergo, XP zal altijd sneller zijn, ondersteuning en compatibiliteit daargelaten.
Bovenstaand probleem heb je niet met *NIX
inmiddels niet meer! ;P ten tijde van de overname van hotmail wel, inderdaadquote:Op woensdag 8 april 2009 18:30 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Zelfs de "grote" servers van microsoft, heb ik me laten vertellen.
Klopt.. Vista is beter dan XP. Maar Ubuntu nog beterquote:Op woensdag 8 april 2009 18:39 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Als jij met hardware uit 2008 komt wel ja. Maar als je bij de release van vista gewoon een nieuw systeem kocht was het gewoon heel stabiel en snel al. Dat er dan een paar bedrijven nog geen drivers klaar hadden was jammer. Mensen die nu nog xp boven vista verkiezen snappen het niet helemaal. Laat staan als je een quad core hebt..
Sukkels
Of emulatie of een alternatief gebruiken.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:33 schreef Xeanor het volgende:
Veel programma's en games werken gewoon niet onder linux. Daarmee bedoel ik: er is geen support voor.
gamen op een console en de rest is allemaal wel een alternatief voor, Ubuntu FTWquote:Op woensdag 8 april 2009 19:33 schreef Xeanor het volgende:
Veel programma's en games werken gewoon niet onder linux. Daarmee bedoel ik: er is geen support voor.
Mooi om te zien dat je gewoon mijn bericht bevestigd. Je hebt zwaardere, nieuwere stuff nodig voor Vista. Slechte zaak.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:39 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Als jij met hardware uit 2008 komt wel ja. Maar als je bij de release van vista gewoon een nieuw systeem kocht was het gewoon heel stabiel en snel al. Dat er dan een paar bedrijven nog geen drivers klaar hadden was jammer. Mensen die nu nog xp boven vista verkiezen snappen het niet helemaal. Laat staan als je een quad core hebt..
Sukkels
op de een of andere manier vind ik ubuntu en game-console in een zin tegenstrijdig klinkenquote:Op woensdag 8 april 2009 19:44 schreef Klonk het volgende:
[..]
gamen op een console en de rest is allemaal wel een alternatief voor, Ubuntu FTW
Vista is voor grafische beroepen tragisch. Je kunt niet eens je beeldscherm kalibreren, vista flikkert de nieuwe kleurensettings er gewoon weer uit. Maar Mac is en blijft vervelend.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:45 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Gelul altijd. Niks mis met windows.
Net zoals al die falers die vista kut vinden. Met een normale computer werkt het gewoon snel. XP
Mac is gewoon een vervelende unix-spinoffquote:Op woensdag 8 april 2009 21:51 schreef Triptamine het volgende:
[..]
Vista is voor grafische beroepen tragisch. Je kunt niet eens je beeldscherm kalibreren, vista flikkert de nieuwe kleurensettings er gewoon weer uit. Maar Mac is en blijft vervelend.
Ubuntu? say whut?
XP was idd eigenlijk wel een goed programma ja, ik heb een vista pc en laptopquote:Op woensdag 8 april 2009 21:54 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Mac is gewoon een vervelende unix-spinoff![]()
En XP blijf ik toch het meest gebruiken. Weinig ongevraagde automatische processen op de achtergrond, je kunt vrij makkelijk e.e.a. customizen, overzichtelijk netwerkbeheer, weinig probs met shares, licht genoeg en toch praktisch alle actuele hardware ondersteunend, noem maar op...
Ondersteunt standaard alleen geen NFS-protocols jammer genoeg![]()
Oftewel Linux heeft je schijf gefixt, en met windows kon het niet eens. En dan lever je kritiek omdat het via commandline moet? Man, zo'n situatie zal een thuisgebruiker toch nooit tegenkomen.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:50 schreef DumDaDum het volgende:
Best een terechte klacht
Al die pakketjes / tarballs met apt-get binnenhalen. En heb je een andere distributie, werkt apt-get ineens niet, maar moet je één van de twee andere installatietypen gebruiken. Goh, dat ik dat niet wist
Of één van de twee grafische mogelijkheden, die heb je ook nog
Bij tijd en wijle slechte ondersteuning van hardware d.m.v. drivers.
En sowiezo iedere keer via de console (sudo-) opdrachten in moeten typen. We zitten niet meer in 1998
Ik ben een maandje geleden bezig geweest een softwarematige JBOD-raid te herstellen. Mijn CH3SNAS herkende het volume niet meer namelijk en wilde de HDD's dus maar gaan formatteren....
HDD's in een pc ingebouwd, compatible linux-distro geinstalleerd op een 3e HDD (eig de 1e), en aan de slag maar.... Heb allemaal chkdsk-achtige vaardigheden toe moeten passen die ik al sinds DOS 6.33 ofzo dacht kwijt te zijn. Fijn![]()
Overigens, de pc heeft bijna drie dagen staan rebuilden, maar ik heb wel m'n data terug nu. Pfieoww...
Linux heeft ook niet veel ongewenste processen draaien, customizen is géén probleem en is veel makkelijker dan in windows, netwerkbeheer is geen enkel probleem met een redelijk nieuwe versie van ubuntu, shares werken altijd, en het start op in minder dan 20 seconden op een snelle pc.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:54 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Mac is gewoon een vervelende unix-spinoff![]()
En XP blijf ik toch het meest gebruiken. Weinig ongevraagde automatische processen op de achtergrond, je kunt vrij makkelijk e.e.a. customizen, overzichtelijk netwerkbeheer, weinig probs met shares, licht genoeg en toch praktisch alle actuele hardware ondersteunend, noem maar op...
Ondersteunt standaard alleen geen NFS-protocols jammer genoeg![]()
Euhh, de CH3SNAS draait onder een aangepaste linux-distro. Waarom zou ik die onder windows willen 'redden'? Het lijkt me veel logischer dit onder zijn eigen native OS te doenquote:Op donderdag 9 april 2009 00:21 schreef erikkll het volgende:
[..]
Oftewel Linux heeft je schijf gefixt, en met windows kon het niet eens. En dan lever je kritiek omdat het via commandline moet? Man, zo'n situatie zal een thuisgebruiker toch nooit tegenkomen.
Ja. Ik heb net gereageerd op je vorige reply, waarin je niet inging op de nadelen van linux, maar waar je de mogelijkheid probeerde aan te grijpen de superioriteit van linux te benadrukken.quote:Op donderdag 9 april 2009 00:23 schreef erikkll het volgende:
[..]
Linux heeft ook niet veel ongewenste processen draaien, customizen is géén probleem en is veel makkelijker dan in windows, netwerkbeheer is geen enkel probleem met een redelijk nieuwe versie van ubuntu, shares werken altijd, en het start op in minder dan 20 seconden op een snelle pc.
Nog meer wensen?
Bij versie 9.10 die in oktober uitkomt gaan ze volgens mij heel veel aan het design doen, maar het oranje/bruin blijft denk ik, da's gewoon iets wat bij Ubuntu hoort. Maar als je wil heb je dat toch in 3 klikken aangepast. Ik vind het zelf ook niet zo mooi..quote:Op donderdag 9 april 2009 02:24 schreef Synthesist het volgende:
de reden dat linux alsnog achterblijft is het ontbreken van een fatsoenlijk pakket voor de grafische industrie. als adobe nou beschikbaar was voor linux was het snel gedaan met Windows.
dat gimp is leuk geprobeerd, maar het faalt aan alle kanten. in vergelijking met PS dan.
wat ook verbeterd moet worden is de font rendering en de standaard desktop design. al dat bruin enzo, zo spuug lelijk. hoeveel werk is het nou om er iets tofs van te maken...
kijk, dat is best aan te passen, dat bruin vind ik inderdaad ook maar niks, dus ziet het er bij mij nu zo uit:quote:Op donderdag 9 april 2009 02:24 schreef Synthesist het volgende:
de reden dat linux alsnog achterblijft is het ontbreken van een fatsoenlijk pakket voor de grafische industrie. als adobe nou beschikbaar was voor linux was het snel gedaan met Windows.
dat gimp is leuk geprobeerd, maar het faalt aan alle kanten. in vergelijking met PS dan.
wat ook verbeterd moet worden is de font rendering en de standaard desktop design. al dat bruin enzo, zo spuug lelijk. hoeveel werk is het nou om er iets tofs van te maken...
Emulatie voor programma`squote:Op woensdag 8 april 2009 19:43 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Of emulatie of een alternatief gebruiken.
Er is genoeg voor hoor.
Dat heet een business deal, dat komt wel vaker voor. Misschien weer iets voor linux of achter aan te gaan. Zaakjes regelen in plaats van afhankelijk te zijn van het initiatief van een ander.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:20 schreef A-mineur het volgende:
Klopt, als server OS is Linux geweldig. Maar voor desktop klopt het deels ook niet. Linux werkt wel, maar fabrikanten maken 9/10x geen drivers voor Linux. Een hoop bedrijven ontvangen zelfs geld van M$ om alleen voor Windows drivers te schrijven.
Dat is nou juist het probleem. Linux is niet één bedrijf.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:24 schreef cucemodre het volgende:
[..]
Dat heet een business deal, dat komt wel vaker voor. Misschien weer iets voor linux of achter aan te gaan. Zaakjes regelen in plaats van afhankelijk te zijn van het initiatief van een ander.
Waar?quote:Op donderdag 9 april 2009 20:43 schreef CaptainCookie het volgende:
Waarom denken toch zoveel mensen dat linux ubuntu ishet is andersom
Waar heb je dat gezien/gehoord dan?quote:Op donderdag 9 april 2009 20:43 schreef CaptainCookie het volgende:
Waarom denken toch zoveel mensen dat linux ubuntu ishet is andersom
De aanhouder wintquote:Op donderdag 9 april 2009 20:50 schreef Joooo-pi het volgende:
Als het goed is, heb ik over een paar minuutjes de foute partitionering ook weer hersteld.
Ik denk dat ik de boel dan een beetje fatsoenlijk aan de praat heb.
Suse heb ik nooit fijn gevonden, niks voor mijquote:
Gebruik zowel OpenSuse als Suse Enterprise Server 10.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:03 schreef Fipomacher het volgende:
[..]
De aanhouder wint
[..]
Suse heb ik nooit fijn gevonden, niks voor mij
ze werken allebei vast prima (heb alleen ervaring met opensuse) maar ik vind het packagemanagementsysteem van debian echt geweldig. Dat is vooral de reden dat ik kies voor ubuntu. grafisch vind ik het opensuse team toch superieur, het ziet er altijd weer prachtig uit, hun gnome/kde themesquote:Op donderdag 9 april 2009 21:12 schreef knep het volgende:
[..]
Gebruik zowel OpenSuse als Suse Enterprise Server 10.
Vind ze toch goed werken allebei.
Natuurlijk is die zwaarder. Maar met een vista proof systeem kan je het makkelijk stabiel en snel draaien.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:12 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Mooi om te zien dat je gewoon mijn bericht bevestigd. Je hebt zwaardere, nieuwere stuff nodig voor Vista. Slechte zaak.
Sukkel
Voor proberen zijn er Live CD's, die je opstart van een CD en die raken je harde schijf niet aan! Jquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:22 schreef Joooo-pi het volgende:
Op aanraden van vele fanatici heb ik gisteren Ubuntu geinstalleerd. Uiteraard naast mijn (traagopstartende) vista, wat verder opvallend weinig problemen geeft.![]()
Maar mèn! Tot nu toe alleen nog maar problemen gehad ermee. Eerst had ik de partitie-mogelijkheden verkeerd aangeklikt en nu is mijn halve harde schijf voor Ubuntu gereserveerdGloeiende! Dat was niet de bedoeling. Ik wilde het alleen proberen en hooguit een kwart van mijn ruimte geven.
Shit happens, maar je kunt het achteraf aanpassen.quote:Maar goed. Dat was mijn eigen fout, hoewel het wel duidelijker aangegeven moest worden.
standaard werkt bij wireless drivers alleen kanaal 1-11, dit is de vrije wireless bandbreedte in de VS. 12,13 is enkel toegestaan in NL en andere landen, in sommige landen is zelfs 14,15 mogelijkquote:Eenmaal Ubuntu geinstalleerd. Geen draadloos netwerk.Ja, er waren wel genoeg beschikbaar (de hele buurt
), maar die van mij niet. Hele avond zoeken op internet (op mijn desktop-pc). Niks gevonden. Vandaag weer verder. Blijkt het kanaal van de router op 12 te staan en Ubuntu gaat niet verder dan 11.
WAT DOM
![]()
Ik heb met Ubuntu beter bereik (en vind meer netwerken) dan in Windows. Zoek een beter driver, dat doet wonderen (zelfde met Windows trouwens). Bij een laptop met voorgeinstalleerde Vista heb je ook geoptimaliseerde drivers voor je hardware, maar ga eens kaal Vista installeren: Bij mijn laptop werkte er ook vanalles niet/niet goed terwijl het in Ubuntu automatisch herkend werd (externe USB schijven, SD kaarten etc)quote:Ik ga naar beneden met mijn laptop (router staat boven). Boven had ik eindelijk verbinding én internet.Beneden had ik ineens maar iets van 50% signaalsterkte en geen internet.
Heb ik de rest van deze avond boven naast de router gezeten, anders had ik geen internet
![]()
Werkt hier wel, mooie is zelfs, dat er een pop-up komt op het moment, dat ik de stekker eruit haal met de mogelijkheid om de helderheid van het scherm aan te passen (energiebesparend dus)quote:Verder had ik geen batterijstatus in beeld. Dat heb ik ook gevonden, maar nu geeft ie "Batterijstatus onbekend".
Ja, dat is wel kut, ik heb "Limburgs" als taal maar slechte een gedeelte is in die taal, dat mag wel verbeterd worden. Ik zag trouwens ergens een link in linux, waar je zelf kunt meewerken om vertalingen voor programma's te makenquote:Ohja. En ik dacht de Nederlandse taal aangevinkt te hebben, maar de helft staat in het Engels
Ik heb het geinstalleerd, 2 maanden geleden omdat ik zo moe werd van Vista en heb nu dual boot (Ubuntu laat je originele installatie met rust) en start Windows niet meer op, behalve als ik iets wil uitproberenquote:Kortom: WAT EEN KUTPROGRAMMA
suse zal zeker geoptimaliseerd zijn, er zit in ieder geval een gerenommeerd bedrijd achter (Novell) die weet wat gebruikersvriendelijkheid is, heb het nog niet uitgeprobeerd (mijn laatste versie was SUSE 6, ooit gekocht om linux uit te proberen, maar het was echt een gestoei om dingen aan het werk te krijgen) maar als er een bedrijf is, dat eraan werkt om linux op een desktop te krijgen, is het Novell wel. Ze moeten alleen iets aan hun PR doen. Gebakken lucht met veel reclame verkoopt helaas beter dan een goed produkt. Een paar Microsoft/Apple goeroes zouden deugd doen. Zou mooi zijn als de grote man van Google (Eric Schmidt) terug ging naar zijn oorspronkelijke bedrijf!quote:Op donderdag 9 april 2009 22:13 schreef erikkll het volgende:
[..]
ze werken allebei vast prima (heb alleen ervaring met opensuse) maar ik vind het packagemanagementsysteem van debian echt geweldig. Dat is vooral de reden dat ik kies voor ubuntu. grafisch vind ik het opensuse team toch superieur, het ziet er altijd weer prachtig uit, hun gnome/kde themes
Internet is ook niet meer zoals het was in 1998, ofwel, de tijd, dat virussen alleen via een floppy werden binnengehaaldquote:Op woensdag 8 april 2009 21:50 schreef DumDaDum het volgende:
En sowiezo iedere keer via de console (sudo-) opdrachten in moeten typen. We zitten niet meer in 1998
Qua looks wellicht, omdat het gewoon afgekeken is van KDEquote:Op donderdag 9 april 2009 16:38 schreef GieJay het volgende:
windows 7 7077 kicks ubuntu's ass!
Je moet toch 's beter leren lezenquote:Op donderdag 9 april 2009 23:22 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Natuurlijk is die zwaarder. Maar met een vista proof systeem kan je het makkelijk stabiel en snel draaien.
Maar blijf jij maar lekker bij xp
Jij hebt het alleen maar over desktop geneuzel. Okay, nou gaat dit topic over Ubuntu, maar dat is inderdaad _nog_ niet de doelgroep waar Linux het echt van moet hebben. Immers, kijk naar de server kant, daar is het al populair, vooral als zijnde clusters en virtualisatie voor rekenen, parallel jobs en dergelijke. RHEL (->CentOS) doet het daar super goed.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:06 schreef cucemodre het volgende:
De linux community moet eens opflikkeren. Altijd maken ze argumenten ten nadele van Microsoft. En maar janken dat het al 7 jaar lang niet het jaar van de linux desktop is. Die afwachtende kut houding alsof de wereld maar moet veranderen en het licht maar moet zien. In plaats van altijd een ander af te zeiken kun je ook eens uit jezelf laten zien wat je goed kan.
De consument is echter niet onder de indruk en dat steekt vast. En kom niet met argumenten als emuleren of dat game designers linux maar moeten ondersteunen. Mensen willen iets hebben dat werkt, daar willen ze best voor betalen. Waarom zou de gemiddelde huisvrouw moeite doen om alles opnieuw te leren als ze 5 jaar lang met een stukje software van 120 euro toe kan.?
Zelf heb ik genoeg distro's gebruikt en nodig gehad voor server doeleinden maar als desktop OS hield ik het altijd maar een uurtje vol.
Is totaal niet van belang om te weten.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:50 schreef DumDaDum het volgende:
Best een terechte klacht
Al die pakketjes / tarballs met apt-get binnenhalen. En heb je een andere distributie, werkt apt-get ineens niet, maar moet je één van de twee andere installatietypen gebruiken. Goh, dat ik dat niet wist
Of één van de twee grafische mogelijkheden, die heb je ook nog
Is onder windows ook. Voor een hoop machines zijn niet eens standaard XP drivers meer voor en moet je elke driver zelf gaan zoeken.quote:Bij tijd en wijle slechte ondersteuning van hardware d.m.v. drivers.
Sorry, maar je kunt grafisch en via commandline werken. Onder Windows kun je alleen grafisch werken.quote:En sowiezo iedere keer via de console (sudo-) opdrachten in moeten typen. We zitten niet meer in 1998
Mooi toch. Onder Windows was je je data gewoon kwijt geweestquote:Ik ben een maandje geleden bezig geweest een softwarematige JBOD-raid te herstellen. Mijn CH3SNAS herkende het volume niet meer namelijk en wilde de HDD's dus maar gaan formatteren....
HDD's in een pc ingebouwd, compatible linux-distro geinstalleerd op een 3e HDD (eig de 1e), en aan de slag maar.... Heb allemaal chkdsk-achtige vaardigheden toe moeten passen die ik al sinds DOS 6.33 ofzo dacht kwijt te zijn. Fijn![]()
Overigens, de pc heeft bijna drie dagen staan rebuilden, maar ik heb wel m'n data terug nu. Pfieoww...
Jij denkt nog steeds dat een nieuw OS per definitie een nieuw systeem betekend?quote:Op donderdag 9 april 2009 23:22 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Natuurlijk is die zwaarder. Maar met een vista proof systeem kan je het makkelijk stabiel en snel draaien.
Maar blijf jij maar lekker bij xp
Klonk! Ik ben het volledig me je eens. Indien internetten, chatten, mail, muziek luisteren en video kijken zo'n beetje alles is wat je doet met je systeem is er geen enkel probleem.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:35 schreef Klonk het volgende:
wat een gezeik toch eigenlijk altijd, voor jan met de pet die een beetje wil internetten, emailen op een pc die niet vol gestampt is met de allernieuwste van de allernieuwste is linux prima te doen. wil jan met de pet dat niet dan mag jan met de pet gewoon windows blijven gebruiken, makkelijk toch, niets moet alles mag.
maar als jan met de pet wat langer kijkt naar linux in al zijn smaakjes en er een beetje de tijd voor neemt dan kan een groot deel van de jan met de petten linux best aan, zeker als je jan met de pet confronteert met voordelen als geen virussen, gratis, draait prima op een goedkoop systeem.
maar ja jan met de pet kent alleen windows of heel mischien apple en wat jan met de pet niet kent dan moet ie niet.
conclusie: alles mag, alles kan in Linux, soms, heel soms met wat extra moeite maar jan met de pet betaald liever voor een systeem wat binnen de kortste keren vol zit met virussen, trojans en de hele klerezooi. En gaat daarna uren klagen en zoeken over hij dat alles weer kan verwijderen![]()
Ow, jah, ik ben Klonk met de pet, gemiddelde computergebruiker, ik surf een beetje, mail een beetje en doe dat naar volle tevredenheid met Ubuntu
Dat is het grootste probleem waar Linux op thuisgebruik tegen aanloopt: er is geen enkele vorm van marketing gericht op de thuisgebruiker. Daarom zal het nog wel een tijdje duren voordat Linux gemeengoed wordt maar dat zal het zeker worden. Want dit is een beweging die gewoon niet meer te stoppen is. Op een gegeven moment is een Office af, is een browser af, is een mailprogramma af en zijn er geen nieuwe dingen meer te verzinnen voor die programma's.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:06 schreef cucemodre het volgende:
De linux community moet eens opflikkeren. Altijd maken ze argumenten ten nadele van Microsoft. En maar janken dat het al 7 jaar lang niet het jaar van de linux desktop is. Die afwachtende kut houding alsof de wereld maar moet veranderen en het licht maar moet zien. In plaats van altijd een ander af te zeiken kun je ook eens uit jezelf laten zien wat je goed kan.
Wat bedoel je met arrogante houding dan? Van de gebruikers of de ontwikkelaars van linux? of van de bedrijven die geen software willen schrijven voor linux?quote:Op vrijdag 10 april 2009 09:50 schreef cucemodre het volgende:
In mijn ogen moet er een hoop veranderen wil Linux echt doorbreken op de desktop. En dat begint dus met het wegdoen van die arrogante houding.
Het gaat om de software, niet om het OS.
Nee, maar een nieuw besturingssysteem betekend niet dat hij op 6 jaar oude computers moet kunnen werken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 08:52 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij denkt nog steeds dat een nieuw OS per definitie een nieuw systeem betekend?
[..]
Tja, dat is de zwakte en de kracht van linux. Het is van niemand, er staat niet 1 groot bedrijf achter en het heeft geen commercieel oogmerk.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:03 schreef cucemodre het volgende:
Met die houding bedoel ik dat Linux passief probeert zijn product aan te bieden, Microsoft doet dit actief. Dan krijg je dus dat mensen die het geen reet interesseert ook nooit van Linux horen terwijl ze dat mogelijk wel interessant vinden.
Met die passieve houding zullen vooral kleine software bedrijven zich niet wagen aan Linux, want je wil gewoon een grote afzetmarkt. Daar moet gewoon slim op in worden gespeeld.
Waarom zou dat niet mogen? (onder voorwaardes natuurlijk: je moet niet verwachten dat je de nieuwste snufjes krijgt). Maar waarom zou een nieuwere versie van een OS niet op een ouder stuk hardware mogen draaien?quote:Op vrijdag 10 april 2009 10:58 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Nee, maar een nieuw besturingssysteem betekend niet dat hij op 6 jaar oude computers moet kunnen werken.
Klopt. Linux is geen bedrijf. Dus kent ook geen marketingstrategieen. Dus wordt het passief aan de man gebracht (soms aggresief als je op fok erom vraagtquote:Op vrijdag 10 april 2009 11:03 schreef cucemodre het volgende:
Met die houding bedoel ik dat Linux passief probeert zijn product aan te bieden, Microsoft doet dit actief. Dan krijg je dus dat mensen die het geen reet interesseert ook nooit van Linux horen terwijl ze dat mogelijk wel interessant vinden.
Met die passieve houding zullen vooral kleine software bedrijven zich niet wagen aan Linux, want je wil gewoon een grote afzetmarkt. Daar moet gewoon slim op in worden gespeeld.
Je moet ergens stoppen met ondersteuning om weer vooruit te kunnen. Als jij maar 512mb in je oude computer hebt zitten dan moet je gewoon niet raar gaan zitten kijken dat het niet helemaal lekker loopt. Dan moet je maar bij het best werkende besturingssysteem blijven voor die computer en niet achteraf gaan zitten huilen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogen? (onder voorwaardes natuurlijk: je moet niet verwachten dat je de nieuwste snufjes krijgt). Maar waarom zou een nieuwere versie van een OS niet op een ouder stuk hardware mogen draaien?
Ik zie niet in waarom ik voor een OS waar alleen de voorkant wijzigt ik ineens 2000 euro neer moet leggen om nieuwe hardware te kopen.
Mijn desktop doet nagenoeg niks anders dan torrents zoeken en de files downloaden (deluge met RSS feed). Waarom moet dat een dual core huppeldepups nog wat zijn? Waarom is het: Vista + nieuw systeem?
Een verkapte vorm van koppelverkoop is het.
Ok, ben ik het mee eens. Maar dat punt ligt bij Linux beduidend verder dan bij Microsoft.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:38 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Je moet ergens stoppen met ondersteuning om weer vooruit te kunnen. Als jij maar 512mb in je oude computer hebt zitten dan moet je gewoon niet raar gaan zitten kijken dat het niet helemaal lekker loopt. Dan moet je maar bij het best werkende besturingssysteem blijven voor die computer en niet achteraf gaan zitten huilen.
700 Mhz processor om fatsoenlijk met een grafische omgeving te werken (even gnome als basis genomen).quote:Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.
# 700 MHz x86 processor
# 384 MB of system memory (RAM)
# 8 GB of disk space
# Graphics card capable of 1024x768 resolution
# Sound card
# A network or Internet connection
Installeer Frozen Bubble maar eens voor haarquote:Op vrijdag 10 april 2009 11:34 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb gisteren probleemloos in ubuntu gewerkt. (batterijstatus werkt nog niet
)
Mijn vriendin was gelijk fan van de voorgeinstalleerde (arcade-achtige) games
Nu maar es ff in DIG kijken.
Wel leuk om te lezen dat er veel voor- en tegenstanders zijn.
Wat zijn de normale standaarden?quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik heb in een grijs verleden ook afgegeven op het brakke ubuntu, daar ben ik zelf voor geband. Leuk om te zien dat zelfs de verbeterde versies nog steeds niet aan de normale standaard voldoen
Tof. Ik heb Bubble Bobble nog op de NES liggen, daar heb ik vroeger heel wat uurtjes plezier van gehad.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Ok, ben ik het mee eens. Maar dat punt ligt bij Linux beduidend verder dan bij Microsoft.
[..]
700 Mhz processor om fatsoenlijk met een grafische omgeving te werken (even gnome als basis genomen).
Lijkt me redelijk.
Linux dekt hier gewoon bijna 100% van de PC's mee af (veel 700Mhz en lager zullen er hopelijk niet meer zijn)
[..]
Installeer Frozen Bubble maar eens voor haar![]()
(staat in add/remove)
Of Bub&BoB Brothers. http://bub-n-bros.sourceforge.net/
[ afbeelding ]
Al die oude games komen terug onder Linux![]()
Dat geloof ik wel ja. Maar microsoft heeft $$ in de ogenquote:Op vrijdag 10 april 2009 11:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Ok, ben ik het mee eens. Maar dat punt ligt bij Linux beduidend verder dan bij Microsoft.
[..]
'Trollen' is makkelijker dan met argumenten komen voor je standpunt. Als er 1 systeem is dat zich niet aan standaarden houdt... (kijk ik kan het ook zonder argumentering).quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik heb in een grijs verleden ook afgegeven op het brakke ubuntu, daar ben ik zelf voor geband. Leuk om te zien dat zelfs de verbeterde versies nog steeds niet aan de normale standaard voldoen
Nadeel vond ik wel met apt dat bij deïnstalleren van een package de dependencies achterblijven. Bij installeren is het heel fijn dat die erbij gezocht worden en ook geïnstalleerd worden, maar je moet ze wel handmatig verwijderen. Het zijn er soms ook behoorlijk veel, dus dat is amper te doen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:48 schreef wdn het volgende:
[..]
'Trollen' is makkelijker dan met argumenten komen voor je standpunt. Als er 1 systeem is dat zich niet aan standaarden houdt... (kijk ik kan het ook zonder argumentering).
1. Het vinden en installeren software onder Linux is simpeler, makkelijker en veiliger dan onder enige Windows versie.
Toshiba satellite A300D (14u komt er nog achteraan geloof ik)quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:06 schreef erikkll het volgende:
[..]
nou vooruit, ik zal eens helpen. Welke laptop heb je?
Nog een trol.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:15 schreef Catch22- het volgende:
Ubuntu is voor nerds die niet met een echte linux distro durven werken. Dus wel lopen kankeren op MS maar niet de moeite willen nemen om een echte linuxnerd te zijn, dus gewoon de distro pakken die het meest op de MS os'en lijkt
Als je wilt concurreren, moet je iets neerzetten dat minstens net zoveel kan als windows xp - niet minder.quote:
Ik heb hier nog een oude 400 Mhz met 256 Mb laptop liggen waar Xp prima op draait. Dat zie ik ubuntu nog niet doen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 11:44 schreef wdn het volgende:
700 Mhz processor om fatsoenlijk met een grafische omgeving te werken (even gnome als basis genomen).
Lijkt me redelijk.
Linux dekt hier gewoon bijna 100% van de PC's mee af (veel 700Mhz en lager zullen er hopelijk niet meer zijn)
boohooquote:Op vrijdag 10 april 2009 13:23 schreef wdn het volgende:
[..]
Nog een trol.
Hoe kan Ubuntu op Windows lijken. ALLE(!) Linux varianten komen met GNOME en/of KDE (even de exoten daargelaten) Dus wat jij zegt is dat ze allemaal op Windows lijken!?!? Gnome is toch beduidend anders dan Windows hoor.
Overigens vergis je je in nog iets: er zijn weinig mensen die problemen hebben met hoe het eruit ziet in Windows. Dat is namelijk bijzaak. Indien er een Windows variant komt met de beveiligingsstructuur zoals onder Linux (dus GEEN softwarematige firewall of virusscanner of iets dergelijks) is het voor mij ook goed hoor
Angel_of_Dth: ja dat is een aandachtspuntje. Maar zoals erikll al stelde: het heeft een oorzaak.
Het was vele malen erger dus wat er nu is is mee te leven lijkt me
Ik denk dat je je daar lelijk in vergist. Installeer Xubuntu en het zal als een zonnetje draaien.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik heb hier nog een oude 400 Mhz met 256 Mb laptop liggen waar Xp prima op draait. Dat zie ik ubuntu nog niet doen.
Het enige waar Linux in faalt zijn games en gespecialiseerde software. Voor een simpele tiepmiep is linux prima, alleen zullen ze er even aan moeten wennen omdat ze Windows gewend zijn. Heb je Photoshop, AutoCAD of andere gespecialiseerde software nodig, dan zul je bij Windows of Mac uitkomen. Een paar jaar geleden was er ook nog geen spel te spelen op de Mac, dat is nu ook al veranderd.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je wilt concurreren, moet je iets neerzetten dat minstens net zoveel kan als windows xp - niet minder.
Ik had niet gezien dat er al over gepost was (en nog niet trouwens, want ik heb geen zin om terug te lezen), ik wilde vooral het geweldige debfoster even onder de aandacht brengen. Naar hartelust troep installeren en met een simpel commando alles weer verwijderen. Of door een bestandje aan te passen (of een aantal keer y of n te typen) alleen de software houden die bevalt.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:23 schreef wdn het volgende:
Angel_of_Dth: ja dat is een aandachtspuntje. Maar zoals erikll al stelde: het heeft een oorzaak.
Het was vele malen erger dus wat er nu is is mee te leven lijkt me
toshiba_acpi is de oorzaak van jouw probleem.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Toshiba satellite A300D (14u komt er nog achteraan geloof ik)
Weer een trol.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]
boohoo
linux zuigt gewoon voor dagelijks gebruik. en als je een windows pc goed installeerd en kijkt wat je doet komt het ook wel goed.
Wedden van wel. 400 mhz met 128 Mb is geen probleem met de alternate CD. Of het slim is is een 2de. Hier de vraag en het antwoord: https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/25373quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik heb hier nog een oude 400 Mhz met 256 Mb laptop liggen waar Xp prima op draait. Dat zie ik ubuntu nog niet doen.
Aangezien er in 98% van alle gevallen microsoft wordt gebruikt denk ik dat microsoft niet alleen een standaard heeft hoog te houden, maar deze zelfs definieert.quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:48 schreef wdn het volgende:
'Trollen' is makkelijker dan met argumenten komen voor je standpunt. Als er 1 systeem is dat zich niet aan standaarden houdt... (kijk ik kan het ook zonder argumentering).
Wat is er moeilijk aan in windows een setup.exe aanklikken en de wizard doorlopen? Hoe makkelijk wil je het hebben?quote:1. Het vinden en installeren software onder Linux is simpeler, makkelijker en veiliger dan onder enige Windows versie.
Volgens mij hebben we sinds xp iets dat fast user switching heet. En programma's kan je voor iedereen beschikbaar maken of niet.quote:2. Enige Linux werkt perfect met meerdere gebruikers en kan perfect meerdere gescheiden funkties bedienen met hetzelde systeem: een databasebeheerder en een internetter kunnen met hetzelfde scherm hun eigen ding doen zonder aan de dingen van een ander te kunnen komen. Moet ik nog steeds fatsoenlijk zien werken onder Windows.
Ook voor microsoft is ontzettend veel gratis software te vinden. Meer dan voor linux.quote:3. De software is volledig gratis.
Ja, programma's verwijderen kan met microsoft inderdaad nietquote:4. De installatie is compleet en je hoeft in principe daarna niets meer te installeren (behoudens specifieke wensen). Is onder enige Windows altijd een probleem: drivers, software installeren etc etc.
[/quote
Waarmee je dus meteen een systeem hebt dat of te groot is of niet aan de wensen van het individu voldoet. Als je zoveel gratis software hebt kan je meteen precies installeren wat je wil, zonder dat je daarbij een hele hoop troep krijgt.
[quote]
5. Wil ik iets niet op mijn systeem kan ik het verwijderen. Inclusief de grafische omgeving.
Daarvoor heeft het toch nog teveel glitches. En is het nog steeds niet doorgevoerd op de desktop. Linux is alleen leuk voor op servers, en om het monopolie van microsoft te doorbreken moeten ze eens met een echt goed product komen. Volledig compatible, alle hardware meteen slikken, alle programma's (ook microsoft) kunnen draaien. En het moet veel lichter zijn dan windows. Dan stap ik misschien eens over.quote:En zo kan ik nog even doorgaan
Nee, met een marketing strategie zoals een bedrijf kan werken had Linux de boventoon gevoerd bij bedrijven
Ubuntu is dan ook een desktop OS. Je gaat toch ook geen Windows server 200x op je computer zetten al je je pc alleen voor internet, tekstverwerken of spellen gebruiktquote:Op vrijdag 10 april 2009 13:15 schreef Catch22- het volgende:
Ubuntu is voor nerds die niet met een echte linux distro durven werken. Dus wel lopen kankeren op MS maar niet de moeite willen nemen om een echte linuxnerd te zijn, dus gewoon de distro pakken die het meest op de MS os'en lijkt
daar heeft hij natuurlijk niet bijster veel aan...quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:35 schreef wdn het volgende:
[..]
toshiba_acpi is de oorzaak van jouw probleem.
Doe eens een
sudo tail -f /var/log/acpid![]()
Ik was nog aan het edittenquote:Op vrijdag 10 april 2009 13:52 schreef erikkll het volgende:
[..]
daar heeft hij natuurlijk niet bijster veel aan...
TS, typ eens 'sudo modprobe toshiba_acpi' in en kopieer eens hierheen wat er komt te staan?
Linux kan (op games na) meer dan windows XP. Kan windowsXP op een ARM processor draaien? Kan windowsXP op een PPC draaien? Kan windowsXP clusteren? Kan windowsXP draaien op koffiezetapparaat? Kan windowsXP zonder servicepacks langer dan 2 minuten draaien op een internetlijn zonder besmet te raken met een virus, zelfs zonder dat je iets doetquote:Op vrijdag 10 april 2009 13:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je wilt concurreren, moet je iets neerzetten dat minstens net zoveel kan als windows xp - niet minder.
Zet er DSL, puppy linux of Xubuntu op. En zelfs een full-blown distro zoals Mandriva of Ubuntu draait nog meer dan prima op zo'n systeem.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Linux zuigt helemaal niet voor dagelijks gebruik, anders zou ik het ook niet dagelijks gebruiken. daarnaast zuigt windows ook niet voor dagelijks gebruik mits je hem idd goed installeert.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]
boohoo
linux zuigt gewoon voor dagelijks gebruik. en als je een windows pc goed installeerd en kijkt wat je doet komt het ook wel goed.
Nee, dat is een monopolie. Standaarden worden door onafhankelijke instanties gemaakt. En/of door overleg.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Aangezien er in 98% van alle gevallen microsoft wordt gebruikt denk ik dat microsoft niet alleen een standaard heeft hoog te houden, maar deze zelfs definieert.
Niks. En dat is het probleem. In veel gevallen doet die exe MEER dan het pretendeerd te doen.quote:[..]
Wat is er moeilijk aan in windows een setup.exe aanklikken en de wizard doorlopen? Hoe makkelijk wil je het hebben?![]()
[..]
Is binnen 2 minuten kapot te krijgen. Daarnaast kan ik op een systeem waar MySQL fysiek staat geinstalleerd altijd bij de data komen. Ook als ik niet degene ben die die database moet beheren. Onder Linux kom je niet meer aan de data tenzij je de root gebruiker bent (ja ik mag ook eens trollen)quote:Volgens mij hebben we sinds xp iets dat fast user switching heet. En programma's kan je voor iedereen beschikbaar maken of niet.
[..]
MSIE?quote:Ook voor microsoft is ontzettend veel gratis software te vinden. Meer dan voor linux.
[..]
Ja, programma's verwijderen kan met microsoft inderdaad niet![]()
Natuurlijk wel. Een server hoort geen grafische troep te laden. En zo zijn er meer voorbeelden. "Headless" is een OS nog steeds funtioneel.quote:En waarom zou je de grafische omgeving van windows willen verwijderen? Lijkt me de essentie, want hoeveel mensen kunnen met de command line werken?
[..]
"glitches"? Software heeft altijd fouten (of wil je beweren dat de patch dinsdag van Microsoft voor de lol gebeurd? Nog zo iets doms: als op Woensdag een fout wordt ontdenkt moet je tot dinsdag wachten totdat je systeem up to date is. Hoe dom kun je het verzinnen. Iets dat aantoonbaar fout is en is opgelost moet gewoon direct ter beschikking worden gesteld.quote:Daarvoor heeft het toch nog teveel glitches. En is het nog steeds niet doorgevoerd op de desktop. Linux is alleen leuk voor op servers, en om het monopolie van microsoft te doorbreken moeten ze eens met een echt goed product komen. Volledig compatible, alle hardware meteen slikken, alle programma's (ook microsoft) kunnen draaien. En het moet veel lichter zijn dan windows. Dan stap ik misschien eens over.
Ho! Ik wil je echt niet op Linux laten werken hoorquote:Op vrijdag 10 april 2009 14:01 schreef Catch22- het volgende:
dat doen de meeste linux users wel.
en ik weet best wat de verschillen zijn, maar ik blijf lekker bij windows ivm compatibileit en omdat het wel werk als je in .Net wil programmeren
Een installscript in Linux kan ook meer doen dan het pretendeert. Dit kun je in veel gevallen niet aan (de fabrikant) van het OS wijten, je moet de gebruiker ook nog wat verantwoordelijkheid geven. Om MS aan te rekenen dat third party software niet allemaal even netjes is, gaat me iets te ver.quote:Op vrijdag 10 april 2009 14:03 schreef wdn het volgende:
Niks. En dat is het probleem. In veel gevallen doet die exe MEER dan het pretendeerd te doen.
Microsoft gebruikt ook gewoon bestaande standaarden, denk maar aan de webstandaarden. Al verkrachten ze hier en daar wel eens wat.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Aangezien er in 98% van alle gevallen microsoft wordt gebruikt denk ik dat microsoft niet alleen een standaard heeft hoog te houden, maar deze zelfs definieert.
[..]
Wat is er moeilijk aan een vinkje zetten voor het programma dat je wilt hebben in een lijst. Of een .RPM of een .DEB dubbel aanklikkenquote:Wat is er moeilijk aan in windows een setup.exe aanklikken en de wizard doorlopen? Hoe makkelijk wil je het hebben?![]()
Sinds windows XP alquote:Volgens mij hebben we sinds xp iets dat fast user switching heet. En programma's kan je voor iedereen beschikbaar maken of niet.
Er is veel gratis software te vinden voor windows ja, of dat meer is dan wat er voor linux is waag ik ten zeerste te betwijfelen.quote:Ook voor microsoft is ontzettend veel gratis software te vinden. Meer dan voor linux.
Ja want een grafische interface is ook echt nodig op een serversysteemquote:Ja, programma's verwijderen kan met microsoft inderdaad nietEn waarom zou je de grafische omgeving van windows willen verwijderen? Lijkt me de essentie, want hoeveel mensen kunnen met de command line werken?
Als ik in een willekeurige pc een linux livecd prak dan kan ik er bijna een garantie op geven dat alle hardware het doet, uitgezonderd soms een wireless netwerkkaart of specifiek iets zoals sneltoetsen op een notebook ofzo maar daar zijn vaak ook weer oplossingen voor te vinden. Voor wireless kaarten kun je middels NDISwrapper zelfs windows drivers laden in linux! Lichter dan windows is geen probleem, dat is het namelijk sowieso, volledig compatible, tja wat wil je compatible hebben? Linux kan alle documenten die je onder windows maakt gewoon lezen en schrijven, alle mediafiles kan linux gewoon afspelen, internet werkt gewoon feilloos en een hoop microsoft producten werken middels wine ook gewoon in linux (incl Office 2007)quote:Daarvoor heeft het toch nog teveel glitches. En is het nog steeds niet doorgevoerd op de desktop. Linux is alleen leuk voor op servers, en om het monopolie van microsoft te doorbreken moeten ze eens met een echt goed product komen. Volledig compatible, alle hardware meteen slikken, alle programma's (ook microsoft) kunnen draaien. En het moet veel lichter zijn dan windows. Dan stap ik misschien eens over.
Klopt maar dan moet het wel eerste de servers van Canonical op he. Software onder Linux komt van "trusted sources" en niet van over het hele web. Mocht je software willen die niet van een "trusted source" afkomt is het je eigen probleem en niet een probleem van de hele gemeenschap.quote:Op vrijdag 10 april 2009 14:07 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Een installscript in Linux kan ook meer doen dan het pretendeert. Dit kun je in veel gevallen niet aan (de fabrikant) van het OS wijten, je moet de gebruiker ook nog wat verantwoordelijkheid geven. Om MS aan te rekenen dat third party software niet allemaal even netjes is, gaat me iets te ver.
Daar heb je wel gelijk in. Maar ik installeerde ook nog wel eens andere software (soms ontkom je er gewoon niet aan) en als je dan als su een script moet uitvoeren, kan het ook je systeem behoorlijk verkloten. Al met al moet je als gebruiker gewoon even nadenken voor je iets installeert en de bron bekijken, dan kun je ook Windows goed schoon houden.quote:Op vrijdag 10 april 2009 14:10 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt maar dan moet het wel eerste de servers van Canonical op he. Software onder Linux komt van "trusted sources" en niet van over het hele web. Mocht je software willen die niet van een "trusted source" afkomt is het je eigen probleem en niet een probleem van de hele gemeenschap.
Oh ik krijg mijn eigen Linux systeem ook wel eens kapot hoorquote:Op vrijdag 10 april 2009 14:13 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in. Maar ik installeerde ook nog wel eens andere software (soms ontkom je er gewoon niet aan) en als je dan als su een script moet uitvoeren, kan het ook je systeem behoorlijk verkloten. Al met al moet je als gebruiker gewoon even nadenken voor je iets installeert en de bron bekijken, dan kun je ook Windows goed schoon houden.
Ik heb in vele jaren Windows gebruik maar zeer zelden malware gehad, en de keren dat het gebeurde was het volledig mijn eigen schuld. Ik heb ook jaren zonder nieuwe installatie zeer tevreden Windows XP gebruikt.
Grrrrquote:Op vrijdag 10 april 2009 14:16 schreef erikkll het volgende:
Please note: This driver is only intended to provide the extra support for ACPI functionality specific to Toshiba laptops. In other words, this driver is not intended to cover standard ACPI functions such as shutdown, reboot, suspend, hibernate, battery info, etc. Such generic functions are being supported by the ACPI4Linux project [1] [2] and the Software Suspend 2 project [3]
hmm die toshiba_acpi is niet de oorzaak als het goed is
Mwa, nog niet. En dat is geen technische beperking maar door die rottige beveiligingen overal op.quote:Op vrijdag 10 april 2009 14:10 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt maar dan moet het wel eerste de servers van Canonical op he. Software onder Linux komt van "trusted sources" en niet van over het hele web. Mocht je software willen die niet van een "trusted source" afkomt is het je eigen probleem en niet een probleem van de hele gemeenschap.
Metro2005: Linux speelt geen BluRay films![]()
quote:Maar er zijn meer dingen die Linux veel beter afgaan dan dat lijstje. Installatie van Windows MOET op de eerste partitie. Je kunt Linuxen op enige volgorde installaren maar Windows -moet- als eerste op de partitie.
Een PS3 kun je daar Windows op installeren(weet niet of dat kan!?)?
Mijn LaCie netwerkdisc draait YDL en kan ik zelf herinstalleren. Maar Windows vreet het niet![]()
Metro2005: lol ik lijk wel 2 usernamen op fok te hebben![]()
![]()
Ik hoor hierboven anders iemand zeggen dat de batterijstatus niet wordt weergegeven onder ubuntu. Dat lijkt me nou niet echt gespecialiseerde software. En uit de OP blijkt linux ook wel in het een en ander te falen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:27 schreef CasB het volgende:
Het enige waar Linux in faalt zijn games en gespecialiseerde software.
Ik kan er op google niet eens wat over vinden, dus hoe vaak zal dat voorkomen, dat de batterijstatus niet werkt?quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik hoor hierboven anders iemand zeggen dat de batterijstatus niet wordt weergegeven onder ubuntu. Dat lijkt me nou niet echt gespecialiseerde software. En uit de OP blijkt linux ook wel in het een en ander te falen.
Ik heb de laptop nu niet bij me, ik probeer het thuis ff vanavond.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:52 schreef erikkll het volgende:
[..]
daar heeft hij natuurlijk niet bijster veel aan...
TS, typ eens 'sudo modprobe toshiba_acpi' in en kopieer eens hierheen wat er komt te staan?
Ik had volgens mij wel meer voorbeelden gevonden via google ofzo...quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:46 schreef erikkll het volgende:
[..]
Ik kan er op google niet eens wat over vinden, dus hoe vaak zal dat voorkomen, dat de batterijstatus niet werkt?
Op die specifieke notebook (cq. die fabrikant). Het is nog steeds zo dat je vooraf even moet nagaan of alle hardware netjes werkt met de beschikbare drivers. Is bij Windows soms ook handig (als je zoals ik nogal eens obscure TV kaarten tegen het lijf looptquote:Op vrijdag 10 april 2009 15:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik hoor hierboven anders iemand zeggen dat de batterijstatus niet wordt weergegeven onder ubuntu. Dat lijkt me nou niet echt gespecialiseerde software. En uit de OP blijkt linux ook wel in het een en ander te falen.
Die battery charger is gerelateerd aan hibernate/suspend (acpi dingen) dus misschien dat dit ook voor jou werkt (je hebt een ATI videokaart??).quote:6) Suspend/Hibernation: I had problem with the xorg drivers. After installing Ati Binary drivers it worked liked a charm , I'm very happy for this.
Hoeveel hardware werkte er niet toen Vista uitkwam? Hoeveel oude hardware werkt er niet (meer) onder Windows? Groot verschil tussen windows en linux is dat linux oude hardware blijft ondersteunen, en windows heeft een dusdanig ego dat je je hardware er op zal moeten aanpassen. Ik vind dat zelf tamelijk belachelijk.quote:Op vrijdag 10 april 2009 15:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dus mijn laptop gaat zometeen uit elkaar springen omdat ik windows gebruik?quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:17 schreef wdn het volgende:
ALS hardware werkt onder Linux dan blijft het tot in lengte van dagen werken en bruikbaar. Dat is onder Windows wel even anders he
Waar zeg ik dat? Microsoft laat je niet meer toe om XP aan te schaffen. Dus installatiemedia kapot -> nieuwe notebook kopen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:29 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dus mijn laptop gaat zometeen uit elkaar springen omdat ik windows gebruik?
wtf !?quote:Gepubliceerd: Dinsdag 7 april 2009
Auteur: Jasper Bakker
De support voor Windows XP vervalt volgens planning volgende week. Microsoft kijkt daar naar nu het downgrades vanaf Windows 7 toestaat.
<..>
Windows-component
XP-updates die niet gerelateerd zijn aan security, zijn straks dus alleen tegen betaling verkrijgbaar. Dit geldt echter niet voor bijvoorbeeld het .NET-raamwerk. “Dat is een additioneel component, bovenop Windows.”
Ik ga a.s.a.p. jullie tips uitproberen, maar ik heb nu helemaal geen wireless verbinding meer, nadat ik de drivers voor de wirelesskaart wilde aanpassen (ivm slechte verbinding steeds).quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:17 schreef wdn het volgende:
[..]
Op die specifieke notebook (cq. die fabrikant). Het is nog steeds zo dat je vooraf even moet nagaan of alle hardware netjes werkt met de beschikbare drivers. Is bij Windows soms ook handig (als je zoals ik nogal eens obscure TV kaarten tegen het lijf loopt)
ALS hardware werkt onder Linux dan blijft het tot in lengte van dagen werken en bruikbaar. Dat is onder Windows wel even anders he
Nu we het toch over batterijen hebben: OOTB 2 uur onder Windows XP (kwam preinstalled) en 3.5 uur onder Linux na de normale install![]()
http://www.linux-on-laptops.com/
Joooo-pi: ik heb wel dit gevonden via bovenstaande link: :
http://www.lucagasperini.(...)toshiba-a300-psaj4e/
[..]
Die battery charger is gerelateerd aan hibernate/suspend (acpi dingen) dus misschien dat dit ook voor jou werkt (je hebt een ATI videokaart??).
Oke, typ in je terminal 'sudo lspci' in en kopieer dat allemaal hierheen, dan kunnen wij zien welke driver je nodig hebt en hoe je die aan het werk gaat krijgen. Dat wil ik zelfs stap voor stap beschrijvenquote:Op vrijdag 10 april 2009 23:46 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik ga a.s.a.p. jullie tips uitproberen, maar ik heb nu helemaal geen wireless verbinding meer, nadat ik de drivers voor de wirelesskaart wilde aanpassen (ivm slechte verbinding steeds).![]()
Lekker boeiend voor een thuisgebruiker.quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
Linux kan (op games na) meer dan windows XP. Kan windowsXP op een ARM processor draaien? Kan windowsXP op een PPC draaien?
Lekker boeiend voor een thuisgebruiker.quote:Kan windowsXP clusteren?
Lekker boeiend voor een thuisgebruiker.quote:Kan windowsXP draaien op koffiezetapparaat?
Zelfs wel 2 jaar. Zonder 1 patch, 1 servicepack, zonder virusscanner. Je moet gewoon geen idiote dingen doen en firefox gebruiken. Ik ben het bewijs.quote:Kan windowsXP zonder servicepacks langer dan 2 minuten draaien op een internetlijn zonder besmet te raken met een virus, zelfs zonder dat je iets doet
Lekker boeiend voor een thuisgebruiker.quote:kan windowsXP EXT3 partities lezen en schrijven?
Lekker boeiend voor een thuisgebruiker.quote:Kan windowsXP meer dan 26 schijfstations aanspreken?
Daar is inderdaad (gratis) software voor, ja.quote:Kan je op windowsXP meerdere desktops draaien?
Waarom zou je dat willen als er zoveel goede en gratis software voor windows is? Bovendien een rare stelling, je ontwikkelt iets dat totaal ongeschikt is voor product A en vervolgens zeg je "haha, product A is niet geschikt voor ons!"quote:Kan windowsXP linux software draaien? etc.
Allemaal dingen die irrelevant zijn voor de windows gebruiker. Linux is net de trabant die tegen mercedes zegt " ja maar met mijn auto kom ik net zo ver hoor".quote:genoeg dat linux wél kan en windowsXP niet. Alleen specialistische software zoals adobe programmatuur en DirectX games draaien niet onder linux omdat die specifiek voor MS Windows geschreven zijn. Al is er met Wine een hoop te bereiken.
Ik ben niet van plan om met de command line te gaan kloten en een compleet nieuwe command line taal te gaan leren om alleen maar een nieuw OS te gaan gebruiken. Dat is de kern van het verhaal, linux hangt van plakband en paperclips aan elkaar en om dat goed werkend te krijgen moet je onder de motorkap. Nou mij niet gezien.quote:Linux zuigt helemaal niet voor dagelijks gebruik, anders zou ik het ook niet dagelijks gebruiken. daarnaast zuigt windows ook niet voor dagelijks gebruik mits je hem idd goed installeert.
Volgens mij moet een operating system vooral toegankelijk zijn omdat zoveel mensen juist geen ICT-ers zijn. Het is dan ook belachelijk om te zeggen dat die mensen dan maar een opleiding daarvoor moeten doenquote:Mensen die zo af lopen te geven op linux moeten óf hun kop eens uit het zand halen óf een échte ICT opleiding gaan doen waar ze je concepten leren ipv als een blinde koe de methodes van microsoft besturingsystemen en programma's te leren. Ik loop toch ook niet te zeggen dat windows een tering programma is wat van narigheid aan elkaar hangt.
Nee hoor, is weer met nog een jaar verlengd.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:33 schreef wdn het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Microsoft laat je niet meer toe om XP aan te schaffen. Dus installatiemedia kapot -> nieuwe notebook kopen.
webwereld
[..]
wtf !?
Deze moet ik ff quoten hoorquote:Op vrijdag 10 april 2009 13:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Mensen die zo af lopen te geven op linux moeten óf hun kop eens in het zand steken óf een échte ICT opleiding gaan doen waar ze je concepten leren ipv als een blinde koe de methodes van microsoft besturingsystemen en programma's te leren.
[..]
PM gestuurdquote:Op zaterdag 11 april 2009 01:03 schreef erikkll het volgende:
[..]
Oke, typ in je terminal 'sudo lspci' in en kopieer dat allemaal hierheen, dan kunnen wij zien welke driver je nodig hebt en hoe je die aan het werk gaat krijgen. Dat wil ik zelfs stap voor stap beschrijven
Wat hij daar dus feitelijk zegt is dat Linux nooit voor de huis,tuin, keuken gebruiker gaat wordenquote:
zonder gelijk de linux fanboy uit te hangen maar als je het hebt over software die problemen veroorzaakt in plaats van oplost dan is het windowsquote:Op zondag 12 april 2009 10:17 schreef Seneca het volgende:
Ik ben informaticus, en ik ben het eens met de niet-informatici hier. Nobody fucking cares of Linux beter in elkaar zit, of betere design principes gebruikt. Het enige wat mensen interesseert aan een stuk software is of het hun probleem oplost, en daarin is Windows gewoon veruit superieur aan Linux.
Dan heb je nog van die mensen die huilie gaan doen omdat Microsoft de driverbouwers in hun zak heeft, gesloten documentformaten gebruikt, etc. Oneerlijk? Misschien. Maar volkomen legaal. So get fucking over it. Of je gaat je stinkende best doen om Microsoft op andere gebieden te verslaan, of je houdt op met huilie doen.
Nonsens. Voor de huis tuin en keukengebruiker, die gewoon wil browsen, af en toe een filmpje kijken, en zo nu en dan een brief typen, voldoet windows prima,quote:Op zondag 12 april 2009 10:19 schreef Klonk het volgende:
[..]
zonder gelijk de linux fanboy uit te hangen maar als je het hebt over software die problemen veroorzaakt in plaats van oplost dan is het windows
Heb je de OP gelezen ?quote:Op zondag 12 april 2009 10:25 schreef Klonk het volgende:
voor dezelfde gebruiker voldoet linux ook prima, dus waarom betalen ?
oh ja hoor, de op zeker gelezen, heb je mijn stukje ook gelezen, iedereen moet gebruiken waar ie zin in heeft.quote:Op zondag 12 april 2009 10:26 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb je de OP gelezen ?![]()
En ik ben nog wel redelijk met computers, al zeg ik het zelf. (zie ook mijn posts in DIG, al gaat dat over excel..)
Kan dat niet met apt-get autoremove?quote:Op vrijdag 10 april 2009 13:07 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Gelukkig is er dan debfoster, die dat allemaal fijn voor je kan doen. Ik zou TS dan ook aanraden daar eens naar te kijken. Ik vond het een ideaal programma om het systeem een beetje schoon te houden. Zeker als ik weer eens veel software ging proberen in korte tijd.
Ghehequote:Op zondag 12 april 2009 11:55 schreef Thomass het volgende:
http://imagechan.com/images/a255f6be65ed5754a83b97553c539b5e.jpg
Geen idee, nooit gedaan.quote:
Paar losse kreten, daar komt de leek verder mee...quote:Op zondag 12 april 2009 15:09 schreef Isaidboom het volgende:
Atheros? Madwifi! Ndiswrapper?
Realtek rtl8187bquote:Op zondag 12 april 2009 15:56 schreef A-mineur het volgende:
Wat voor draadloze netwerkkaart heb je er in zitten? Zonder die info komen wij ook niet verder
Jouw zeer voor-de-handliggende tip heeft mij toch weer iets verder gebracht.quote:
Hmm, dat zou met de acpi dan toch te maken kunnen hebben.quote:Op zondag 12 april 2009 15:08 schreef Joooo-pi het volgende:
All of a sudden werkt de batterijstatus![]()
Zette de laptop in slaapstand en na wake-up werkte het ineens...
Nu het draadloze netwerk nog
Die huis tuin en keukengebruiker moet dan wel op de hoogte zijn van:quote:Op zondag 12 april 2009 10:22 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nonsens. Voor de huis tuin en keukengebruiker, die gewoon wil browsen, af en toe een filmpje kijken, en zo nu en dan een brief typen, voldoet windows prima,<..>
Och daar valt mee te leven... Komt trouwens vanwege niet goed geconfigureerde hardware (acpi) en is oplosbaar.quote:
In Windows XP krijg je ook geen tijdsindicatie hoor, dan is het gewoon een percentage. Of het in Vista ook zo is weet ik niet. Ik krijg in Ubuntu wel automatisch (zonder iets in te stellen dus) een tijdsindicatie.quote:
Windows is als een dictatuur.quote:Op zondag 12 april 2009 22:27 schreef edcetera het volgende:
Ach, Linux is als een vrij democratie, Windows is als communisme
Nou, ik heb 2 jaar met XP gedraaid zonder een servicepack en een virusscanner. En dagelijks online (met firefox, dat dan weer wel). En ik heb nooit, nog NOOIT problemen gehad.quote:Op zondag 12 april 2009 18:05 schreef wdn het volgende:
Die huis tuin en keukengebruiker moet dan wel op de hoogte zijn van:
1. virussen;
2. firewalls.
Nog zo'n onzinverhaal. Het gros van de virussen wordt gewoon voor windows geschreven omdat daar het meeste van in de markt draait (en daardoor de verspreidingskans veel groter is). Als de virusschrijvers zich ineens op linux of op mac zouden richten zouden deze een groot probleem hebben. Zowel linux als mac hebben immers nog nooit werk gemaakt van een fatsoenlijk antivirussysteem (omdat ze in hun arrogantie dachten dat dat hun wel niet zou treffen).quote:De hele zooi met virussen is een WINDOWS gerelateerd probleem omdat dat systeem gewoon zuigt als je iets verder kijkt dan je neus lang is.
Hoe kom je erbij? Een huis-, tuin- en keukengebruiker zie ik nog niet zo snel troep downloaden of naar cracks.am gaan. Dat is met gebruikers die bewust knoeien met hun systeem wel anders.quote:Een huis tuin en keukengebruiker zal namelijk op de meest absurde websites terecht komen. Websites met de grootst mogelijke rommel (bewijs daarvan zie ik iedere keer als ik weer eens een windows bak moet troubleshooten).
En als iedereen nu linux gaat gebruiken, voor welk systeem gaan de virussen dan geschreven worden denk je?quote:De huis tuin en keukengebruiker hoeft onder Linux alleen te weten dat diegene die admin is een fatsoenlijk wachtwoord moet gebruiken. Geen virusscanner nodig, geen softwarematige firewall.
En dat kan met een windows bak niet? Ik kan me herinneren dat een van de eerste ubuntu versies nog niet eens mp3 ondersteuning hadquote:Voor "{iemand} die gewoon wil browsen, af en toe een filmpje kijken, en zo nu en dan een brief typen" is Linux perfect. Iemand (die dan meteen admin is) kan voor die persoon een Linux bak perfectioneren met alles wat die persoon wilt als die persoon dat niet zelf kan.
Kul, voor windows is veel meer gratis software te vinden dan voor linux. Bovendien heeft microsoft geen tienduizenden vrijwilligers in dienst die zich zonodig tegen een concurrent moeten afzetten alleen maar omdat die toevallig een monopolist is.quote:Plus het is gratis en bij Windows moet je zelfs voor software die cruciaal is betalen.
Die leercurve is helaas wel erg lang en voor de normale gebruiker ook erg moeilijk. Die wil geen OS waar je eerst wekenlang onder de motorkap moet om het een beetje werkend te krijgen.quote:Nee, jouw argumentatie is volledig ook in naam van Linux te schrijven en dan nog zit je met een overvloed aan exta's die het leven makkelijk maakt. Ja, Linux heeft een hogere leercurve maar dat komt omdat men vaak vastgeroest is in Windows.
Vertel dat maar aan de 98% simpele gebruikers. Dit schrikken al als ze een tar.gz file zien omdat ze niet weten wat ze ermee moeten. Als een setup.exe een paar klikken vraagt en je bij linux eerst een forum moet bezoeken voor je weet hoe je een programma moet installeren, wat denk je dat die simpele gebruiker dan zegt? Juist ja, dikke vinger.quote:Het huidige aanbod aan Linux (Redhat/Suse/Ubuntu) is van een dusdanig nivo dat het qua mail, browsen, office, audio en video NIET onderdoet aan enig ander OS. Daarnaast is de beveiliging superieur aan Windows, is add/remove programs superieur aan Windows. Je kunt je eigen Desktopmanager kiezen als je wat meer expert bent. Nee, in dat opzicht ben je beter af met Linux
Omdat de normale gebruiker doorgaans niet met partities werkt of deze wil veranderen?quote:Ik weet niet of het nu nog zo is maar in XP schrijft Windows een .ISO als file naar een cd/dvd. Onder Linux wordt de INHOUD naar de schijf gezet. Hetzelfde was ooit met brandsoftware: waarom moesten we tot XP wachten voor je zonder extra software cds/dvds kon fikken!? Absurd. Waarom is een stuk software als Partition Magic geen integraal onderdeel van het OS!? Echt absurd.
Dan kies je een van de vele (gratis) andere virusscannersquote:Het is toch van de domme dat een AV de helft of een kwart van je resources nodig heeft.
Wat op zich niets zegt over de kwaliteit van het OS. De virussen worden gewoon voor windows geschreven. Als de virusschrijvers zich vanaf nu allemaal zouden richten op linux, zou linux een groot probleem hebben.quote:Dat hele programma's is overbodig bij alle andere OS'en.
Ik vind dat net handig. Door bv een batch file eerst in een tekst file te schrijven (en je dus willekeurig welke editor kunt gebruiken) en deze later naar een bat file te hernoemen, heb je geen bat editor nodig.quote:Nog 1 van die domme methodes in Windows: Windows denkt aan de hand van de extensie programma's te moeten uitvoeren in plaats van via de MIME type. Absurd. Een JPG is een JPG ongeacht de naamgeving. Een JPG genaamd "plaatje" zou net zo goed als JPG-plaatje herkent moeten worden als de naam "plaatje.jpg" of plaatje.png" is (waarbij de laatste een JPG is met PNG als extensie) Dat zorgt er tevens voor dat je niet EXE's kunt maskeren als MP3/MP4.
Dus ook hier kan linux helaas niet mee met windows. Wat kiest een gebruiker die Call Of Duty 5 wil spelen?quote:Driversupport is afhankelijk van de bedrijven. Maar ook hier is het grotendeels in orde voor Linux. Qua video een nVidia kaart perfect voor Linux. ATI een stuk minder alhoewel dit ook wel gaat met wat klooien
Maar op drivers kun je je machine op kopen want er zijn genoeg websites met opsommingen welke machine de goede hardware heeft.
DX9/DX10 games blijven een probleem. Zal het ook altijd blijven denk ik.![]()
En linux wast witter.quote:
Jij bent geen huis tuin en keukengebruilker. Ik gebruik XP en heb geen virusscanner of firewall. Ik vertik het om zulke rommel op mijn systeem te zetten. Die machine komt trouwens ook nooit meer aan het web want de virussen die via mail binnen komen zijn niet te tellen.quote:Op zondag 12 april 2009 23:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nou, ik heb 2 jaar met XP gedraaid zonder een servicepack en een virusscanner. En dagelijks online (met firefox, dat dan weer wel). En ik heb nooit, nog NOOIT problemen gehad.
Onzin. Er is geen enkel virus actief omdat het model gewoon veilig is.quote:[..]
Nog zo'n onzinverhaal. Het gros van de virussen wordt gewoon voor windows geschreven omdat daar het meeste van in de markt draait (en daardoor de verspreidingskans veel groter is). Als de virusschrijvers zich ineens op linux of op mac zouden richten zouden deze een groot probleem hebben. Zowel linux als mac hebben immers nog nooit werk gemaakt van een fatsoenlijk antivirussysteem (omdat ze in hun arrogantie dachten dat dat hun wel niet zou treffen).
[..]
Welles. Die tikken een zoekopdracht in in google die niet de lading dekt en komen daarmee op de meest obscure websites. Vooral als men dingen illegaal wil downloaden (wat onder Windows heel vaak gebeurd) en op zoek gaat naar serials. Photoshop kom ik heel vaak tegen (men weet niet eens hoe het werkt hoor maar dat houdt ze niet tegen om het te downloaden, installeren en van een key te voorzien. Die men prompt van de meest wazige sites afhaalt.quote:Hoe kom je erbij? Een huis-, tuin- en keukengebruiker zie ik nog niet zo snel troep downloaden of naar cracks.am gaan. Dat is met gebruikers die bewust knoeien met hun systeem wel anders.
[..]
Men zal proberen om bijvoorbeeld Firefox omver te krijgen.quote:En als iedereen nu linux gaat gebruiken, voor welk systeem gaan de virussen dan geschreven worden denk je?
[..]
Dat het er niet inzat was een formele kwestie. MP3 is niet een vrij formaat. En puristen willen het dan ook niet in Linux land. OGG is een beter alternatief. MP3 support is trouwens nog steeds niet aanwezig en moet je achteraf zelf erbij halen. Net als DVD support en nog wat andere formaten.quote:En dat kan met een windows bak niet? Ik kan me herinneren dat een van de eerste ubuntu versies nog niet eens mp3 ondersteuning had
[..]
oh en er wordt niet software gedownload waarvoor serials gekocht hoort te worden?quote:Kul, voor windows is veel meer gratis software te vinden dan voor linux. Bovendien heeft microsoft geen tienduizenden vrijwilligers in dienst die zich zonodig tegen een concurrent moeten afzetten alleen maar omdat die toevallig een monopolist is.
[..]
Lang? Nee hoor. Minder dan een paar uur als je een beetje aanleg hebt voor computers.quote:Die leercurve is helaas wel erg lang en voor de normale gebruiker ook erg moeilijk. Die wil geen OS waar je eerst wekenlang onder de motorkap moet om het een beetje werkend te krijgen.
[..]
Ik heb de afgelopen 1 1/2 jaar geen enkele tar.gz geopend om software te installeren.quote:Vertel dat maar aan de 98% simpele gebruikers. Dit schrikken al als ze een tar.gz file zien omdat ze niet weten wat ze ermee moeten. Als een setup.exe een paar klikken vraagt en je bij linux eerst een forum moet bezoeken voor je weet hoe je een programma moet installeren, wat denk je dat die simpele gebruiker dan zegt? Juist ja, dikke vinger.
[..]
Is een admin taak. Een normale gebruiker hoort niet eens aan zijn partities te mogen komen. Ook onder Windows niet trouwens.quote:Omdat de normale gebruiker doorgaans niet met partities werkt of deze wil veranderen?
[..]
Niet waar. Nogmaals: een normale gebruiker komt niet eens aan die virussen omdat hij software download vanaf een veilige plek en omdat email niet toestaat dat iets zomaar uitgevoerd wordt.quote:Dan kies je een van de vele (gratis) andere virusscanners![]()
[..]
Wat op zich niets zegt over de kwaliteit van het OS. De virussen worden gewoon voor windows geschreven. Als de virusschrijvers zich vanaf nu allemaal zouden richten op linux, zou linux een groot probleem hebben.
[..]
Je leest niet eens wat ik post he? Een teksteditor gebruiken om een batch file te maken is gewoon normaal. Wat niet normaal is is om een EXE te verhullen als zijnde een JPG met als doel software te installeren op een PC waarmee deze overgenomen kan worden.quote:Ik vind dat net handig. Door bv een batch file eerst in een tekst file te schrijven (en je dus willekeurig welke editor kunt gebruiken) en deze later naar een bat file te hernoemen, heb je geen bat editor nodig.
[..]
Een Windows PC, PS3 of een xbox. Games speel je op een console. Niet op een PC.quote:Dus ook hier kan linux helaas niet mee met windows. Wat kiest een gebruiker die Call Of Duty 5 wil spelen?
De gemiddelde huis tuin en keukengebruiker snapt de ballen van een NAT routerquote:While the survival time measured varies quite a bit across methods used, pretty much all agree that placing an unpatched Windows computer directly onto the Internet in the hope that it downloads the patches faster than it gets exploited are odds that you wouldn't bet on in Vegas. Using a NAT router and a correctly configured personal firewall is the way to go - both these measures help a lot to improve the odds in favor or your PC.
Het kan zeker, jij bent een bewuste gebruiker, maar dat is het merendeel van de computergebruiker helaas niet. Als je internet met Firefox en zeker de no-script plug erbij, hoef je je op dit moment geen zorgen te maken. Echter, het merendeel van de gebruikers wil kunnen internetten op hun pc zonder een pop-up scherm, zo zijn ze helaas opgegroeid. Deels Microsoft zijn schuld, omdat ze een te makkelijk besturingssysteem hebben jarenlang zonder bescherming en iedereen is daaraan gewend. De grootste klacht over Vista (naast dat het teringlangzaam is) is al die bevestigingsschermen en dat is een reden waarom ik mijn ouders (mn mijn moeder: geen startpanina.nl of een wachtwoord invullen op MSN is paniek) geen laptop met Vista aanbeveel. Mensen willen dingen te simpel, zonder de risicos te weten of ervoor op te komen. Zou iedereen ooit met Linux begonnen zijn, dan zouden ze eraan gewend zijnquote:Nou, ik heb 2 jaar met XP gedraaid zonder een servicepack en een virusscanner. En dagelijks online (met firefox, dat dan weer wel). En ik heb nooit, nog NOOIT problemen gehad.
Klopt, maar als Linux het meest gebruikte besturingssysteem was, zouden er ook virussen voor ontwikkeld worden echter zal een uitbreiding minder kans hebben, vanwege de prefecte updateservice (ik zie iedere dag updates onder Ubuntu, Microsoft heeft de beroemde "Update Tuesaday" EEN keer in de maand en alleen als een probleem echt groot is (bekend gemaakt in het nieuws/internet zullen ze iets binnen een paar dagen fixen) komt het in je automatic updates. Voor de rest houdt het bedrijf in Redmond zijn bek en moet je hopen, dat je Anti-virus-software op je PC het klusje opknapt.quote:De hele zooi met virussen is een WINDOWS gerelateerd probleem omdat dat systeem gewoon zuigt als je iets verder kijkt dan je neus lang is.
Zie hierbovenquote:Nog zo'n onzinverhaal. Het gros van de virussen wordt gewoon voor windows geschreven omdat daar het meeste van in de markt draait (en daardoor de verspreidingskans veel groter is). Als de virusschrijvers zich ineens op linux of op mac zouden richten zouden deze een groot probleem hebben. Zowel linux als mac hebben immers nog nooit werk gemaakt van een fatsoenlijk antivirussysteem (omdat ze in hun arrogantie dachten dat dat hun wel niet zou treffen).
Helaas is de waarheid anders. Mensen, die hun systeem vernaggelen komen noooooit op rare sites. Dat denken ze en het hoeven geen crack of PrON sites te zijn (gratis spellen, chat of "your computer is infected, click HERE¨quote:Een huis tuin en keukengebruiker zal namelijk op de meest absurde websites terecht komen. Websites met de grootst mogelijke rommel (bewijs daarvan zie ik iedere keer als ik weer eens een windows bak moet troubleshooten).
Hoe kom je erbij? Een huis-, tuin- en keukengebruiker zie ik nog niet zo snel troep downloaden of naar cracks.am gaan. Dat is met gebruikers die bewust knoeien met hun systeem wel anders.
Wederom zie boven, maar het verschil is dat Linux indien gebruikt door de meerderheid support heeft van EN vele bedrijven EN hobbyisten, dus een probleem is sneller en beter opgelost en niet een "als de media er maar geen lucht van krijgen" lakse houding, die Microsoft heeft.quote:De huis tuin en keukengebruiker hoeft onder Linux alleen te weten dat diegene die admin is een fatsoenlijk wachtwoord moet gebruiken. Geen virusscanner nodig, geen softwarematige firewall.
En als iedereen nu linux gaat gebruiken, voor welk systeem gaan de virussen dan geschreven worden denk je?
Op dit moment ondersteunt Linux meer formaten, dan windows. Dat hele MP3 verhaal is echt een fabeltje ik kan echt alles afspelen onder Ubuntu i.t.t Windows, dat bepaalde video/ audioformaten niet ondersteund (ok Media Player dan).quote:Voor "{iemand} die gewoon wil browsen, af en toe een filmpje kijken, en zo nu en dan een brief typen" is Linux perfect. Iemand (die dan meteen admin is ) kan voor die persoon een Linux bak perfectioneren met alles wat die persoon wilt als die persoon dat niet zelf kan.
En dat kan met een windows bak niet? Ik kan me herinneren dat een van de eerste ubuntu versies nog niet eens mp3 ondersteuning had
Veel (gratis) software, die je via windows moet zoeken voor specifieke wensen is te beperkt, trial (30 dagen met beperkte functionaliteit) en zit vaak al in linux. De waarheid echter is, dat het teveel in commandoś zit, maar ook daar is vaak een grafische schil voor geschreven. Linux zou dat soort tools wel meer moeten toevoegen om juist de superieuriteit van het OS beschikbaar te maken voor de gemiddelde gebruiker!quote:Plus het is gratis en bij Windows moet je zelfs voor software die cruciaal is betalen.
Kul, voor windows is veel meer gratis software te vinden dan voor linux. Bovendien heeft microsoft geen tienduizenden vrijwilligers in dienst die zich zonodig tegen een concurrent moeten afzetten alleen maar omdat die toevallig een monopolist is.
quote:Ja, Linux heeft een hogere leercurve maar dat komt omdat men vaak vastgeroest is in Windows.
Die leercurve is helaas wel erg lang en voor de normale gebruiker ook erg moeilijk. Die wil geen OS waar je eerst wekenlang onder de motorkap moet om het een beetje werkend te krijgen.
Mensen vragen zich nu ook af wat ze met dat .docx document moeten wat ze gekregen hebben van een vriend als ze XP hebben of hun trial voor Office 2007 verlopen is. De meeste grote pakketten ( Adobe, Firefox etc zijn ook dubbelklikwerk tegenwoordig, voor de rest doet de package manager zijn werk voor inclusief het installeren van tar.gz bestanden )quote:Het huidige aanbod aan Linux (Redhat/Suse/Ubuntu) is van een dusdanig nivo dat het qua mail, browsen, office, audio en video NIET onderdoet aan enig ander OS. Daarnaast is de beveiliging superieur aan Windows, is add/remove programs superieur aan Windows. Je kunt je eigen Desktopmanager kiezen als je wat meer expert bent. Nee, in dat opzicht ben je beter af met Linux
Vertel dat maar aan de 98% simpele gebruikers. Dit schrikken al als ze een tar.gz file zien omdat ze niet weten wat ze ermee moeten. Als een setup.exe een paar klikken vraagt en je bij linux eerst een forum moet bezoeken voor je weet hoe je een programma moet installeren, wat denk je dat die simpele gebruiker dan zegt? Juist ja, dikke vinger.
Het maken er werken met copieen van wat dan ook (CD/DVD schijven zelfs bootsectors) is in Linux geniaal te noemen maar standaard wel commando werk. Onder Windows heeft iedereen wel Nero ontdekt om CD/DVD's te brandenquote:quote:
Ik weet niet of het nu nog zo is maar in XP schrijft Windows een .ISO als file naar een cd/dvd. Onder Linux wordt de INHOUD naar de schijf gezet. Hetzelfde was ooit met brandsoftware: waarom moesten we tot XP wachten voor je zonder extra software cds/dvds kon fikken!? Absurd. Waarom is een stuk software als Partition Magic geen integraal onderdeel van het OS!? Echt absurd.
Omdat de normale gebruiker doorgaans niet met partities werkt of deze wil veranderen?
Helemaal mee eens, maar als je een nieuwe laptop koopt krijg je er helaas een virusscanner bijgepleurd, die na 30 dagen verloopt (idem dito voor Office 2007). De nietswetende gebruiker klikt voor de update (met name voor de virusscanner, want de noodzaak daarvan begrijpen de meeste mensen na jaren inmiddels wel) en ketjing!!! kassa voor ome Norton of Mcaffee. Verklaart gelijk waarom de laptop zo goedkoop was!quote:Het is toch van de domme dat een AV de helft of een kwart van je resources nodig heeft.
Dan kies je een van de vele (gratis) andere virusscanners
Extensies zijn juist handig en overzichtelijk voor een gebruiker, hulde aan Microsoft. Extensies standaard verbergen onder windows is wel een fout.quote:quote:
Nog 1 van die domme methodes in Windows: Windows denkt aan de hand van de extensie programma's te moeten uitvoeren in plaats van via de MIME type. Absurd. Een JPG is een JPG ongeacht de naamgeving. Een JPG genaamd "plaatje" zou net zo goed als JPG-plaatje herkent moeten worden als de naam "plaatje.jpg" of plaatje.png" is (waarbij de laatste een JPG is met PNG als extensie ) Dat zorgt er tevens voor dat je niet EXE's kunt maskeren als MP3/MP4.
Ik vind dat net handig. Door bv een batch file eerst in een tekst file te schrijven (en je dus willekeurig welke editor kunt gebruiken) en deze later naar een bat file te hernoemen, heb je geen bat editor nodig.
Mensen duizelen als als je het over Pentium, AMD, dual core, core dual of quad core hebt. 2 GB ram en 200 GB harde schijf houden mensen zelfs niet uit mekaar. Een pc is om te internetten en teksverwerken, een tetris spel speel je op een van die sites (met of zonder gratis spywarequote:Driversupport is afhankelijk van de bedrijven. Maar ook hier is het grotendeels in orde voor Linux. Qua video een nVidia kaart perfect voor Linux. ATI een stuk minder alhoewel dit ook wel gaat met wat klooien
Maar op drivers kun je je machine op kopen want er zijn genoeg websites met opsommingen welke machine de goede hardware heeft.
DX9/DX10 games blijven een probleem. Zal het ook altijd blijven denk ik.
Dus ook hier kan linux helaas niet mee met windows. Wat kiest een gebruiker die Call Of Duty 5 wil spelen?
quote:Op zondag 12 april 2009 21:06 schreef wdn het volgende:
[..]
Och daar valt mee te leven... Komt trouwens vanwege niet goed geconfigureerde hardware (acpi) en is oplosbaar.
Deze melding [ afbeelding ]
Sluit je machine af en als je niet op tijd bent met saven van je documenten ben je ze kwijt.
Lijkt mij een stuk kwalijker.
Oh en dit gebeurd ook nog steeds in Vista. En is niet oplosbaar door de gebruiker want komt geregeld terug.
Kun je ook met echte argumenten komen ipv te trollen?
Kijk, dit bedoel ik nou met mijn vorige opmerking over Ubuntu en fanboys... ik maak gewoon een screenshot van een melding wat ik krijg, met een klein foutje daarin... en dan zijn er mensen die het niet kunnen hebben dat er iets slechts over Ubuntu gezegd wordt en meteen met tegenmeldingen uit Windows komen en gaan huilen dat je in Windows heul geen tijdsindicatie krijgt...quote:Op zondag 12 april 2009 21:42 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In Windows XP krijg je ook geen tijdsindicatie hoor, dan is het gewoon een percentage. Of het in Vista ook zo is weet ik niet. Ik krijg in Ubuntu wel automatisch (zonder iets in te stellen dus) een tijdsindicatie.
http://www.claymania.com/unix-viruses-dutch.htmlquote:Op maandag 13 april 2009 01:00 schreef wdn het volgende:
Zet het maar uit je hoofd hoor; Virussen komen er niet door onder Linux. Onder Windows wel zelfs al heb je een 14 letter wachtwoord.
Tja, maar in Windows is dat net zo makkelijk. Iedereen kan een bestandje schrijven die bestanden verwijderd of verneukt. Het probleem met windows zit hem in de lekken waardoor virussen heel snel verspreidt worden.quote:Op maandag 13 april 2009 10:16 schreef A-mineur het volgende:
Opzich is het vrij eenvoudig een Linux virus te schrijven, je schrijft gewoon een bestand die compile je en vermom je als bijv een spelletje, daarbij vraag je om root-access om in te loggen en voert daarna je kwaadaardige code uit.
Een voordeel voor de gebruiker is wel als deze geen root access heeft gebeurd er niets.
Sinds wanneer gaat het over OS X danquote:Op maandag 13 april 2009 11:09 schreef klipper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De vraag over het beste os, heeft maar 1 uitkomst.quote:Op maandag 13 april 2009 11:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Sinds wanneer gaat het over OS X dan?
Het is dat het niet mag, anders had ik hier 'sterfquote:Op maandag 13 april 2009 12:02 schreef klipper het volgende:
[..]
De vraag over het beste os, heeft maar 1 uitkomst.
Troost je dat is wederzijdsquote:Op maandag 13 april 2009 12:12 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Het is dat het niet mag, anders had ik hier 'sterf' neergezet
In dat eerste plaatje dat jij postte stond toch niks raars? Deze tweede is wel gewoon een dom foutje. En een fanboy ben ik al helemaal niet hoor.quote:Op maandag 13 april 2009 04:26 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Kijk, dit bedoel ik nou met mijn vorige opmerking over Ubuntu en fanboys... ik maak gewoon een screenshot van een melding wat ik krijg, met een klein foutje daarin... en dan zijn er mensen die het niet kunnen hebben dat er iets slechts over Ubuntu gezegd wordt en meteen met tegenmeldingen uit Windows komen en gaan huilen dat je in Windows heul geen tijdsindicatie krijgt...
Echt, waar maak je je druk over
Hier nog een, speciaal voor jullie:
[ afbeelding ]
Kijk danquote:Op maandag 13 april 2009 13:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In dat eerste plaatje dat jij postte stond toch niks raars? Deze tweede is wel gewoon een dom foutje. En een fanboy ben ik al helemaal niet hoor.
Overigens: games spelen hoor je niet op een console te doen, de pc is er prima geschikt voor. Alleen Linux niet, en dat is heel erg jammer.
Shutdown -a misschien?quote:Op zondag 12 april 2009 21:06 schreef wdn het volgende:
[..]
Och daar valt mee te leven... Komt trouwens vanwege niet goed geconfigureerde hardware (acpi) en is oplosbaar.
Deze melding [ afbeelding ]
Sluit je machine af en als je niet op tijd bent met saven van je documenten ben je ze kwijt.
Lijkt mij een stuk kwalijker.
Oh en dit gebeurd ook nog steeds in Vista. En is niet oplosbaar door de gebruiker want komt geregeld terug.
Kun je ook met echte argumenten komen ipv te trollen?
Met shutdown -a zorg je er wel voor dat hij niet meer gaat afsluiten, maar dingen als ctrl-c en ctrl-v werken dan niet meer (bij mij althans), dus zul je alsnog moeten rebooten.quote:
Dat doe je op het einde van de dag toch wel.quote:Op maandag 13 april 2009 15:59 schreef CasB het volgende:
[..]
Met shutdown -a zorg je er wel voor dat hij niet meer gaat afsluiten, maar dingen als ctrl-c en ctrl-v werken dan niet meer (bij mij althans), dus zul je alsnog moeten rebooten.
Vette img, alleen niet erg verantwoord, OSX is nl. ook een *NIX variant.quote:Op maandag 13 april 2009 12:26 schreef klipper het volgende:
[..]
En om nog wat olie op het vuur te gooien.
[ afbeelding ]
Mijn vriendin (totale computern00b) werkt tegenwoordig ook met linux op haar laptops, Mandriva (std laptop) en Xandros (EEEPC) en tot nu toe opvallend weinig klachten. Zo nu en dan eens een vraag hoe ze iets kan doen maar verder ging de overstap behoorlijk soepelquote:Op zondag 12 april 2009 11:10 schreef Sloggi het volgende:
Trouwens, los van de vraag of Windows beter is dan Ubuntu / Linux: hoeveel kost Vista? 200 euro? Meer?
Linux is gratis. Dus zelfs al zou het slechter zijn van Windows (wat in mijn korte Linux-ervaring niet zo is, de 'out of the box'-kwaliteit van Ubuntu is heel erg hoog), het is gratis. Eigenlijk is de vergelijking wat dat betreft een beetje gemankeerd: achter Vista staat een miljoenenbedrijf, achter Linux heel veel mensen die het voor nop doen.
Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat als Linux de wereld wil veroveren, ze meer moeten denken aan de wensen van de gemiddelde gebruiker, die gewoon hersenloos wil internetten en bij elke melding op 'Ja' klikt. Wat dat betreft is het Tweakers-gehalte wat te hoog. Echter: mijn oma zou Ubuntu goed werkend aan de praat kunnen krijgen, dat zie ik bij Windows niet zo snel gebeuren (drivers die je moet downloaden om goed beeld en internet te krijgen, etc.). Ik durf mijn moeder best achter mijn Ubuntu-laptop te zetten. Als ik ze in Win XP laat surfen heb ik binnen de minuut spyware binnen.
Druk er een netwerkkabel in, ga naar synaptic softwaremanager toe en zoek op 'ndisgtk'quote:Op zondag 12 april 2009 17:17 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Jouw zeer voor-de-handliggende tip heeft mij toch weer iets verder gebracht.Ik heb weer verbinding. Wel weer baggerslecht signaal
Ohja batterijstatusmonitor is weer gestopt na een reboot...
Ubuntu moet mij niet
Ik zou eigenlijk die stelling 180 graden omdraaien. Live-CD (van een desktop distro) en je kan alles wat je 'huis tuin en keukengebruiker' wil. Grootschalig gebruik is lastiger precies zoals je in je post beschrijft, met als kanttekening dat je bedrijven hebt als RedHat en SuSe die ook goede support leveren.quote:Op zondag 12 april 2009 10:22 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nonsens. Voor de huis tuin en keukengebruiker, die gewoon wil browsen, af en toe een filmpje kijken, en zo nu en dan een brief typen, voldoet windows prima,
Voor grootschalig professioneel gebruik introduceert Windows misschien problemen tov Linux,
...
Ook onder Linux is driver-support een hot issue. Enne, kan je vriendin out-of-the-box The Sims2 spelen? Of moet ze eerst wine installeren, een patch downloaden, setup van sims2 draaien en dan patchen voordat ze kan spelen?quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Mijn vriendin (totale computern00b) werkt tegenwoordig ook met linux op haar laptops, Mandriva (std laptop) en Xandros (EEEPC) en tot nu toe opvallend weinig klachten. Zo nu en dan eens een vraag hoe ze iets kan doen maar verder ging de overstap behoorlijk soepelEigenlijk zo gekomen uit luiheid. Onder windows had ik eerst alle drivers nog moeten opzoeken, windows update moeten draaien wat ontzettend lang duurt, onder linux werkte alles direct. Bovendien heb ik nu geen klachten meer over spyware en andere rotzooi
Mijn vriendin speelt geen sims2.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ook onder Linux is driver-support een hot issue. Enne, kan je vriendin out-of-the-box The Sims2 spelen? Of moet ze eerst wine installeren, een patch downloaden, setup van sims2 draaien en dan patchen voordat ze kan spelen?
Dat zijn mensen die er nooit serieus mee gewerkt hebben.quote:Op maandag 13 april 2009 12:35 schreef daisy_ducky het volgende:
Ik snap niet dat er mensen zijn die linux kut vinden.![]()
Nogmaals: daar valt mee te leven en is oplosbaar. Is meestal gerelateerd aan het niet goed interpreteren van ACPI en een hardwareprobleem waarbij de hardware niet de juiste informatie terug geeft aan het OS. Linux zal dan ook nooit af zijn want er komt nog steeds buggy hardware uitquote:Op maandag 13 april 2009 04:26 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
[..]
Kijk, dit bedoel ik nou met mijn vorige opmerking over Ubuntu en fanboys... ik maak gewoon een screenshot van een melding wat ik krijg, met een klein foutje daarin... en dan zijn er mensen die het niet kunnen hebben dat er iets slechts over Ubuntu gezegd wordt en meteen met tegenmeldingen uit Windows komen en gaan huilen dat je in Windows heul geen tijdsindicatie krijgt...
Echt, waar maak je je druk over
Hier nog een, speciaal voor jullie:
[ afbeelding ]
Van mij mag iedereen gebruiken wat hij/zij zelf wil maar dan moet die persoon zich niet achter leugens gaan verschuilen. Voor een huis tuin en keukengebruiker zijn zowel XP, als Redhat, Suse, Ubuntu als OS-X in staat dezelfde activiteiten uit te voeren. Dan hebben we het over downloaden, browsen, audio, video, mail en chatten. Er is tegenwoordig geen enkel zichzelf respecterend OS wat dat niet fatsoenlijk doet. Is gewoon een feit. Maar wordt wel nog steeds in twijfel genomen door een aantal personen hier op FOK!.quote:Op maandag 13 april 2009 22:49 schreef Xeanor het volgende:
Word meestal gewoon moe van die open source hippies. Leuk dat het open source is, maar dan hoeft het niet meteen beter te zijn. Tevens maakt 99% van de gebruikers geen gebruik van de 'source', hoe open en bruikbaar die ook mag zijn. De meeste mensen willen gewoon gratis software. Nou is vrijwel alles gratis te krijgen op internet (cracked), dus of het open source is of niet boeit me eigenlijk geen reet. Alhoewel ik het wel wat makkelijker vond eindelijk niet te hoeven zitten kutten met cracks toen ik Filezilla installeerde, itt. smartftp of cuteftp.
Eerlijk gezegd zou ik het niet eens erg vinden als er een Linux virus actief zou wordenquote:Op maandag 13 april 2009 10:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
http://www.claymania.com/unix-viruses-dutch.html
Komen er ook geen beveiligingspatches meer uit voor XP? Dus eigenlijk is iedereen met een XP-computer een sitting duck?quote:Windows XP is gewoon goed voor normaal gebruik. Maar het wordt niet meer onderhouden en Vista zuigt.
14.4.2009. http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=3223quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Komen er ook geen beveiligingspatches meer uit voor XP? Dus eigenlijk is iedereen met een XP-computer een sitting duck?
Boeiend? Alsof een gebruiker wil weten wat ACPI, hardware en dat soort crap is. Hij wil weten wanneer het opgelost is, en welk bestandje het voor hem gaat oplossen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:41 schreef wdn het volgende:
[..]
Nogmaals: daar valt mee te leven en is oplosbaar. Is meestal gerelateerd aan het niet goed interpreteren van ACPI en een hardwareprobleem waarbij de hardware niet de juiste informatie terug geeft aan het OS. Linux zal dan ook nooit af zijn want er komt nog steeds buggy hardware uit![]()
Ja, er is een oplossing, en dat is de image opnieuw eroverheen zetten.quote:Die image van mij kun je alleen maar commentaar op geven met een!? Het lijkt erop dat als je een voorbeeld van een Windows fanboy wil dan moet je eens in een spiegel kijken. Die RPC foutmelding krijg ik geregeld op Windows machines als ik een VPN verbinding maak op mijn werk PC (is een PC met XP erop) en is ZWAAR IRRITANT. Zo ongeveer 2 keer per week en er is gewoon geen oplossing voor (volgens de Windows mensen hier).
Moet je je systeembeheerder aanspreken.quote:Het is in elk geval verdomd KUT (en dat is nog zacht uitgedrukt) als je een vpn opzet, koffie gaat halen en even later er achter komt dat je systeem is gestopt terwijl je bezig was met het uitvoeren van een MRP (planning van materialen) waar een complete fabriek op zit te wachten.
O nee hoor. Elk OS kan dat, er zijn er maar weinig die aangeven dat het niet zo is. Enige wat wel aangegeven is, is het non-argument dat Linux gratis is, en DUS beter dan een XP of Vista. Dat is natuurlijk bullshit.quote:Van mij mag iedereen gebruiken wat hij/zij zelf wil maar dan moet die persoon zich niet achter leugens gaan verschuilen. Voor een huis tuin en keukengebruiker zijn zowel XP, als Redhat, Suse, Ubuntu als OS-X in staat dezelfde activiteiten uit te voeren. Dan hebben we het over downloaden, browsen, audio, video, mail en chatten. Er is tegenwoordig geen enkel zichzelf respecterend OS wat dat niet fatsoenlijk doet. Is gewoon een feit. Maar wordt wel nog steeds in twijfel genomen door een aantal personen hier op FOK!.
Prima toch? Je geeft zelf al aan dat het grote verschil met Ubuntu is dat je niet voor je OS betaald hebt. Sommige mensen betalen liever 170 euro voor een OS en plempen die vol met gratis software, andere hebben liever Ubuntu. Soit.quote:In tegenstelling tot jou heb ik dan ook de lijn getrokken bij het downloaden van betaalde software. Mijn XP zat altijd al vol met gratis software (FF, VLC, outlook express (later gmail), winamp) en de conclusie was simpel toen Ubuntu uitkwam: dat wat ik nu doe met XP kan ik ook met dezelfde software ook met Ubuntu. Ik zie niet in waarom ik ook maar 1 euro zou moeten uitgeven aan een OS omdat ik het namelijk een intergraal onderdeel vind van een PC. En ik ruil graag tijdelijk een beetje kennis over mijn OS in als ik daarvoor geen vurisscanner en of softwarematige firewall hoeft te installeren. Want die kennis krijg ik toch binnen de kortste keren terug.
Klopt, de verschillen worden steeds kleiner, en dat is maar goed ookquote:Windows 95, 98 en ME hadden ook zo hun problemen. Windows XP was het eerste OS waar ik prive tevreden over was. En Vista is gewoon puin: ik verdom het om nieuwe PCs te kopen voor Vista.
Linux had in het 98 tijdperk ook zo zijn problemen maar die lagen op het vlak van: dit wordt opgelost in komende releases. Ubuntu is met 9.04 weer beter geworden. En de focus van de verbeteringen op dit moment s niet meer dingen toevoegen die node worden gemist maar is het huidige systeem sneller maken.
Ja, en dat heeft een directe relatie met de verhouding tussen het gebruik van OS-systemen. Lets face it: 95% van de markt is Windows gebaseerd, en DUS een hot target van hackers/crackers/dieven.quote:Maar de realiteit op dit moment is nog steeds dat het niet verder komt dan een waarschuwing dat het kan gebeuren. Realiteit is dat virussen en spam/botnets rechtstreeks gerelateerd zijn aan Windows systemen. Niet OS-X, niet Unix, niet Linux, niet Solaris. Windows.
Ja, en voor Windows geld precies hetzelfde. Of wou je zeggen dat Windows virussen per definitie niet gefixed kunnen worden? Non-argument dus.quote:Maar ok. Stel he dat er een virus komt die een onderdeel van Linux uitbuit en in staat is het securiry model te kraken. Linux is opensource en een binary krijg je niet op de servers waar de software staat. Dat virus heeft dus geen normale ingang om geinstalleerd te worden (om effectief te zijn moeten dus heel veel mensen die file gaan zoeken en gaan installeren) en moet dus worden gedownload van een specifieke plek. Een virus is dan ook nog eens leesbaar en de gevolgen van een virus zijn daarmee dus ook traceerbaar. En zo ook de reden waarom dat virus actief is. En de oplossing dus ook![]()
Wederom een argument dat niet opgaat. Elk Windows antivirus pakket update zichzelf vandaag de dag minstens 1 keer per dag, en emergency updates kunnen gewoon gepushed worden. Dus ook die vlieger gaat niet op.quote:Maar ook daar wil ik nog wel over heen stappen. Stel het zou toch allemaal gebeuren. Hoe lang denk je dat de responcetijd is waarna dit betreffende probleem wordt opgelost? Wat er dan dus gebeurd is dat er 1 of 2 of 3 of misschien 10 machines geinfecteerd worden waarna er allemaal alarmbellen gaan rinkelen. Geen hond in Linuxland zal die file installeren die dit veroorzaakt. Op zo'n moment zullen virussen Linux sterker maken: het zal zorgen voor een beter OS.
En hoevaak komt Windows met kritieke updates? Toch ook vaak zat? Ik zie niet in waarom dit een argument zou zijn?quote:Denk bijvoorbeeld aan de fout in 1 van de releases van Ubuntu waar het wachtwoord na installatie plain text in een file bleef staan (omdat de installatieroutine niet verteld was deze file te verwijderen). Dat was 1 van de grootste blunders in Ubuntu historie. Dan wordt er tig keer gevloekt op het web, gaan alle experts in aktie en wordt het probleem opgelost. En daarna wordt er nog wat gevloekt richting de maintainer van die package![]()
O dat zal best. Ik met mijn Win XP desktop en Ubuntu servertje ben al 3 jaar virusvrij.quote:Virussen onder Linux zijn nog steeds theorie. En zodra het geen theorie is zal een virus een eenmalige gelegenheid zijn die zonder meer direct de kop wordt ingedrukt![]()
Nee, laat maar komen die virussen. In dat opzicht ben ik er van overtuigd dat Linux overeind blijft.
Vista zuigt idd, XP is goed te gebruiken en Ubuntu is leuk voor server-doeleinden. Wat dat betreft kan ik met beiden overweg, en daar ben ik blij om. Ubuntu heeft echt wel zijn sterke kanten, net zoals XP dat heeft.quote:En nee, ondanks dat ben ik nog steeds geen fanboy. Ik bekijk ieder OS op zichzelf en het kan best wel eens zijn dat ik in de toekomst weer een Microsoft OS tegen kom dat me meer bevalt dan Ubuntu. Windows XP is gewoon goed voor normaal gebruik. Maar het wordt niet meer onderhouden en Vista zuigt.
Dat is dan ook heel moeilijk in Mac OS. Zeker voor de beginnende gebruiker.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:31 schreef keienlegger het volgende:
[..]
Windows, uiteraard. Ik ben één van die gehersenspoelde idioten die volledig afhankelijk is van Microsoft (met een hoofdletter, ja)
Vriendin van me vroeg laatst of ik ik wist hoe ze een usb-stick kon checken op de beschikbare ruimte op haar Mac. Dus ik klooien, proberen, frutten, godverren. Ik kreeg het niet voor elkaar...
Dus: Microsoft! Love it, or hate it! If you hate it, we will kill you!
Ja, of zo:quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:37 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Dat is dan ook heel moeilijk in Mac OS. Zeker voor de beginnende gebruiker.
Je klikt met de rechter muisknop (of ctrl+click) op de schijf waar je de hoeveelheid beschikbare ruimte van wil weten, en kiest dan info tonen (ofzoiets, je ziet het vanzelf).
Met deze walkthrough moet het lukken. Zo niet, dan kun je natuurlijk altijd even een topic openen op Tweakers. ^O^
1 |
Klopt. Maar het is aan de admin van het systeem om ervoor te zorgen dat dit is opgelost voordat de gebruiker met het systeem gaat werkenquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Boeiend? Alsof een gebruiker wil weten wat ACPI, hardware en dat soort crap is. Hij wil weten wanneer het opgelost is, en welk bestandje het voor hem gaat oplossen.
[..]
Die blijft erbij dat het niet kan worden opgelost zonder een herinstallatie maar ook zonder garantie dat het dan niet nogmaals voorkomt. En nu?quote:Ja, er is een oplossing, en dat is de image opnieuw eroverheen zetten.
[..]
Moet je je systeembeheerder aanspreken.
[..]
Nee, niet het gratis zijn maakt Linux beter. Het leesbaar zijn van de bron maakt Linux beter.quote:O nee hoor. Elk OS kan dat, er zijn er maar weinig die aangeven dat het niet zo is. Enige wat wel aangegeven is, is het non-argument dat Linux gratis is, en DUS beter dan een XP of Vista. Dat is natuurlijk bullshit.
nee, het zou een veel grotere overwinning zijn voor hackers/crackers als ze Linux omver kunnen krijgen. Een windows systeem onderuit halen is namelijk een koud kunstjequote:[..]
Prima toch? Je geeft zelf al aan dat het grote verschil met Ubuntu is dat je niet voor je OS betaald hebt. Sommige mensen betalen liever 170 euro voor een OS en plempen die vol met gratis software, andere hebben liever Ubuntu. Soit.
[..]
Ja, en dat heeft een directe relatie met de verhouding tussen het gebruik van OS-systemen. Lets face it: 95% van de markt is Windows gebaseerd, en DUS een hot target van hackers/crackers/dieven.
[..]
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg: een virusscanner is symptoombestrijding. Er is verdomme een hele bedrijfstak bezig met iets dat heel gemakkelijk overbodig gemaakt kan worden. Wat de motieven zijn voor Microsoft om het niet te doen is me een volstrekt raadsel.quote:Ja, en voor Windows geld precies hetzelfde. Of wou je zeggen dat Windows virussen per definitie niet gefixed kunnen worden? Non-argument dus.
Van die 95% PC's heeft 85% geen virusscanner. In Azie bijvoorbeeld wordt Windows heel veel illegaal gebruikt maar virussscanners doet men niet aan. En het zou me niks verbazen als de overheid in China betaald voor het maken van virussenquote:[..]
Wederom een argument dat niet opgaat. Elk Windows antivirus pakket update zichzelf vandaag de dag minstens 1 keer per dag, en emergency updates kunnen gewoon gepushed worden. Dus ook die vlieger gaat niet op.
[..]
Met virusscanner en firewall he. Moet je die wel kunnen vertrouwen.quote:En hoevaak komt Windows met kritieke updates? Toch ook vaak zat? Ik zie niet in waarom dit een argument zou zijn?
[..]
O dat zal best. Ik met mijn Win XP desktop en Ubuntu servertje ben al 3 jaar virusvrij.
Ubuntu doet qua desktop niet onder voor XP hoorquote:[..]
Vista zuigt idd, XP is goed te gebruiken en Ubuntu is leuk voor server-doeleinden. Wat dat betreft kan ik met beiden overweg, en daar ben ik blij om. Ubuntu heeft echt wel zijn sterke kanten, net zoals XP dat heeft.
Of je opent gewoon een map ergens op de schijf en dan staat onderaan het venstertje hoeveel vrije ruimte beschikbaar is.quote:
Of je hebt geen grafische interfacequote:Op dinsdag 14 april 2009 11:40 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Of je opent gewoon een map ergens op de schijf en dan staat onderaan het venstertje hoeveel vrije ruimte beschikbaar is.
Je punt?quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Df_(Unix)
Niet aanwezig op mijn systeemquote:
Heb je het gelezen. Dat is een manier om via de console de vrije ruimte op te vragen.quote:
quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Heb je het gelezen. Dat is een manier om via de console de vrije ruimte op te vragen.
quote:
Tot nu toe ging het toch goed?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:42 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Had je iets anders verwacht in een fanboy wars topic?
Het gaat beter dan verwacht imhoquote:Op dinsdag 14 april 2009 15:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Tot nu toe ging het toch goed?Mijn standpunt is degelijk onderbouwd. Alleen scorpie moet nog tot inkeer komen (
)
Gebruik je die 4 voor specifieke doelen?quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:15 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Het gaat beter dan verwacht imhoLaat ik ook ff mee doen draai Vista/XP/openSUSE/Gentoo thuis
.
Als ik het goed herinner was hier het punt dat een of andere dude de vrije ruimte niet kon vinden in OS X. Het punt was niet dat jij je 1337 skillz opzij moest zetten en je text-only slackware distributie moest omruilen naar OS X; nobody cares.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |