abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67794858
Een beetje naar aanleiding van dit topic en dat filmpje: Fransen mishandelen buspassagier.

Ik zie een stel tieners die een man zomaar aanvallen en flink door blijven slaan, terwijl er in die bus toch wel wat mensen (mannen) rondlopen waarvan ik denk dat ze met z'n tweeën dat groepje tuig een pak rammel kunnen geven, of in elk geval ervoor kunnen zorgen dat de man niet meer geslagen wordt.

Bij het voorbeeld gaat het wel om een groepje van vier of vijf personen, wat uiteraard anders is dan dat iemand door één of twee personen wordt aangevallen.

- de meeste mensen willen niet vechten
- de meeste mensen willen al helemaal zelf geen klappen krijgen

En die twee dingen moet je toch wel meenemen in je beslissing, aangezien de kans reëel is dat jij wordt aangevallen als je ertussen gaat staan. Zeker als je in je eentje bent en je staat tegenover meerdere personen.
Afweging die je maakt.. maar de andere kant opkijken en doen alsof er niets aan de hand is, terwijl iemand helemaal wordt afgerost vind ik ook niet kunnen, ook al weet je dat de kans groot is dat jij moet gaan vechten en daarbij klappen oploopt. Maar als wat potige omstanders ook inspringen dan is het leed van iemand wel te voorkomen. Probleem is dat je dan moet hopen op steun van omstanders, of je van tevoren even iemand (waarvan je denkt dat die wel capabel is) aanschiet en samen er iets van zegt, als het toch wel een gevaarlijke situatie is.
Een aantal van die voorvallen van zinloos geweld waarbij iemand overleed vonden plaats in een openbare gelegenheid en op dat moment stonden er veel mensen omheen of liepen erlangs.. dat is toch wel erg, aangezien best wel een groepje mensen die handen ineen kan slaan en wat eraan kan doen.

Zou je iemand helpen als die persoon zomaar wordt aangevallen in een openbare gelegenheid waar jij op dat moment ook bent? Waarom niet of wanneer wel?
Heb je al eens iemand geholpen/proberen te helpen en hoe liep dat af?
pi_67795061
Ligt helemaal aan de situatie. Ben ik de enige die kan helpen of kan ik meer mensen mee krijgen om te helpen, kan ik de situatie aan of ben ik zelf ook gewoon de sjaak als ik help. De kans moet in ieder geval aanwezig zijn dat mijn hulp ook daadwerkelijk iets meer oplevert dan dat ik ook in elkaar gemept word.
pi_67795082
Heb ooit eens een groepje Nieuwe Buitenlanders, kansjongeren of hoe je ze ook wil noemen...die heb ik dus van een oud omaatje af willen slaan.

Stond voor het stoplicht, zie het gebeuren. Paar gasten zwaar vervelend aan oma's rolstoel duwen en trekken. Ze viel bijna om. Diezelfde week was er toen ook een jongen neergestoken op een scooter ofzo, die iemand anders wou helpen.

Enfin, ik wil de auto uitstappen maar mijn bazin trok me aan m'n arm terug. Ik mocht niet weg. Ze bleef schreeuwen dat ik een mes tussen me ribben kon krijgen en gevaarlijk en zo.
Ze had ook wel gelijk en ff later hielden ze gelukkig op. Maar ik werd behoorlijk kwaad en wou die gasten een keer met de stoep gelijk maken.
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:07:57 #4
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_67795363
en dan zelf aangeklaagd voor mishandeling
door dit soort onzin heb ik dus een strafblad
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_67795381
Ik zou aan de buschauffeur vragen of die de bus wil stoppen en met mijn telefoon de politie bellen en kijken welke mannen mij kunnen bijstaan om die gasten op hun gedrag aan te spreken.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens zo bang ben geweest in de trein dat ik niks heb gedaan. Alleen star voor me uitkijken. Er waren er inderdaad teveel en de conducteur werd keihard in zijn gezicht gestompt.

Aan de andere kant heb ik ook vaak genoeg tussen een gevecht gesprongen met een stalen smoel, zo van, nou ja, wat ben jij aan het doen????

Dus ja, ingrijpen is het beste, maar ik snap het wel als je het niet altijd doet.....Met je mobieltje bewijs verzamelen en die gasten flink hard veroordelen is dan mijn idee.
pi_67795389
Ik heb een mooi kettingslot op mijn fiets zitten, dus als ik zoiets zie gebeuren.. Hoewel ik in zulke gevallen hoop op een paar stevige omstanders
pi_67795566
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:08 schreef DJKoster het volgende:
Ik heb een mooi kettingslot op mijn fiets zitten, dus als ik zoiets zie gebeuren.. Hoewel ik in zulke gevallen hoop op een paar stevige omstanders
In Utrecht tijdens de introductieweek dacht er iemand ook zo over. Zijn vriendengroep werd aangevallen, hij pakte zijn kettingslot en sloeg iemand in coma. Hij is vervolgens wel degene die het gevang ingaat en overal bekend staat als tuig. 30 maanden waarvan 10 voorwaardelijk en de wetenschap dat je iemand het leven uit hebt geslagen.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_67795694
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:14 schreef Karammel het volgende:

[..]

In Utrecht tijdens de introductieweek dacht er iemand ook zo over. Zijn vriendengroep werd aangevallen, hij pakte zijn kettingslot en sloeg iemand in coma. Hij is vervolgens wel degene die het gevang ingaat en overal bekend staat als tuig. 30 maanden waarvan 10 voorwaardelijk en de wetenschap dat je iemand het leven uit hebt geslagen.
Je moet er ook niet mee tegen zijn hoofd slaan. Zo'n kettingslot is al dreigend zat en als dat niet werkt, dan mep je tegen z'n knie aan.
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:22:42 #9
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_67795854
Ik weet niet wat ik zou doen. Heb het nog nooit gezien.
Maar ik zag toen dat filmpje van die Rotterdamse havenarbeider die constant z'n vrouw stak. Nou dan had ik wel een fiets gepakt en die even om z'n nek heen geslingerd.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:25:44 #10
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_67795955
Ik heb het zelf niet mee gemaakt overdag ofzo. Wel vaak ruzietjes meegemaakt tijdens het uitgaan maar ik denk dat ik daar anders op reageer.

Ik denk dat er wel een verschil ligt tussen leeftijd van het slachtoffer enzo. Als er een jongen van 15 ruzie heeft met drie andere van 15 kijk ik waarschijnlijk sneller weg dan dat er een man van 70 wordt belaagd door drie man van 20.

Voor klappen krijgen ben ik niet bang, die kreeg ik genoeg met sporten. Schijn ook redelijk intimiderend te zijn als ik echt boos ben wat er volgens mij meestal voor zorgt dat als ik ruzie heb het maar weinig keren tot écht vechten komt.

Toch denk ik dat het ook wel mee speelt in wat voor omgeving het is, qua drukte etc.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_67796025
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:17 schreef Bert.Wasbeer het volgende:

[..]

Je moet er ook niet mee tegen zijn hoofd slaan. Zo'n kettingslot is al dreigend zat en als dat niet werkt, dan mep je tegen z'n knie aan.
Je vergeet dat veel vechtpartijen ontstaan na het uitgaan. Dan is er veel drank in het spel en in sommige gevallen ook nog drugs. Als er drank en/of drugs in het spel is dan gedragen mensen zich niet op de manier dat je van ze zou verwachten. Ze zijn onvoorspelbaar en zullen echt niet allemaal zo helder van geest zijn om af te druipen bij het zien van iemand met een kettingslot. Daar klappen velen ook gewoon keihard bovenop. Ook zou ik er niet vanuit gaat dat je zelf nog zo scherp bent om op knieën te gaan mikken als je al het nodige op hebt. Beangstigende situaties en al helemaal als er drank in het spel is zorgen er voor dat je meer intuïtief gaat reageren in plaats van eerst alles te overdenken. Als je eenmaal zo'n kettingslot in je hand hebt is het zeker niet uitgesloten dat er ongelukken zullen gebeuren.
pi_67796122
Ja dat heb ik, probleem is dat ik nu leuk mag arbeiten omdat dat hele groepje tegen mij en die andere aangifte had gedaan , en dat terwijl eerst die 5 lui tegen een kameraad van mij mot gingen maken
We are living in a material world, and I am a material girl
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:37:09 #13
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_67796306
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:28 schreef Karammel het volgende:

[..]

Je vergeet dat veel vechtpartijen ontstaan na het uitgaan. Dan is er veel drank in het spel en in sommige gevallen ook nog drugs. Als er drank en/of drugs in het spel is dan gedragen mensen zich niet op de manier dat je van ze zou verwachten. Ze zijn onvoorspelbaar en zullen echt niet allemaal zo helder van geest zijn om af te druipen bij het zien van iemand met een kettingslot. Daar klappen velen ook gewoon keihard bovenop. Ook zou ik er niet vanuit gaat dat je zelf nog zo scherp bent om op knieën te gaan mikken als je al het nodige op hebt. Beangstigende situaties en al helemaal als er drank in het spel is zorgen er voor dat je meer intuïtief gaat reageren in plaats van eerst alles te overdenken. Als je eenmaal zo'n kettingslot in je hand hebt is het zeker niet uitgesloten dat er ongelukken zullen gebeuren.
In zo'n situatie ben ik dus beland
aantal nieuwe nederlanders liepen een meisje lastig te vallen en ik had toevallig een fles in me hand
je kan wel raden wat er gebeurde en ik heb nu strafblad
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:45:35 #14
123170 alors
zlata1234
pi_67796576
Het hangt idd van de situatie, zijn er mensen met pistolen/messen in de weer, tsja dan moet ik nog eens goed nadenken.

Maar ik denk/hoop dat ik toch wel iets zou doen. Je zou zelf toch ook graag zien dat iemand actie onderneemt als het jou overkomt.
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 7 april 2009 @ 15:45:48 #15
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67796581
Ligt eraan hoe ernstig het is. Een paar tikken laat ik rustig gaan.

Maar op een gegeven moment barst de bom wel natuurlijk. Maar ook dan is dat iets wat helemaal afhankelijk is van de situatie op dat moment en de inschatting die je maakt.

Dode helden heb je niets aan.
Intelligent, but fucked up.
pi_67797051
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:22 schreef Daywalk3r het volgende:
Ik weet niet wat ik zou doen. Heb het nog nooit gezien.
Maar ik zag toen dat filmpje van die Rotterdamse havenarbeider die constant z'n vrouw stak. Nou dan had ik wel een fiets gepakt en die even om z'n nek heen geslingerd.
Schokkend filmpje is dat inderdaad. Terwijl je daarnaar kijkt vraag je je af waarom de omstanders weigeren in te grijpen. Iedereen, echt iedereen die naar dat filmpje kan kijken zal van zichzelf denken dat ze in dezelfde situatie veel adequater in zouden grijpen. Ik weet zeker dat iedere omstander daar er van tevoren precies hetzelfde over zou denken. Als je van zoiets getuige bent grijp je natuurlijk in!

Toch zal de spanning en angst er ongetwijfeld voor zorgen dat je verstijft, in paniek raakt of op een andere manier incapabel bent om echt in te grijpen. De helden die uiteindelijk wél zover zijn om in te grijpen zijn ook niet in staat om effectief in te grijpen. Het duurt een hele tijd voordat hij echt van haar af is. Er gaan zoveel dingen door je heen. Niet alleen vele gedachten, maar ook stoffen die je lichaam aanmaakt door de shock.

Ik denk niet dat het mogelijk is van te voren te bedenken of danwel hoe je zal reageren op het moment dat je plots in zo'n situatie terecht komt. Je handelt intuïtief in plaats van eerst dingen te overdenken. Hetzelfde geldt volgens mij voor de jongen uit het filmpje in de OP die op een gegeven moment zo'n belager pootje haakt. Die jongen voelt dat hij in moet grijpen en waarschijnlijk zonder het zelf door te hebben haakt hij iemand pootje. Echt effectief ingrijpen of zelfs zichzelf verdedigen zit er niet in. Het gaat allemaal vanzelf in plaats van dat je echt doorhebt wat er nou allemaal gebeurt.
pi_67797293
Ben vorig jaar boven op een vent gesprongen die een meisje in elkaar aan het trappen was. Had alleen weinig effect, hij was een halve meter groter en 60 kg zwaarder dan mij.
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:10:22 #18
67174 Dos37
Come on Twente
pi_67797478
Interessant topic, zat er laatst ook over na te denken. Vanaf achter je computer is het makkelijk zeggen dat je er wel even op zal slaan. Maar in de praktijk is het toch vaak anders.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:12:33 #19
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_67797566
Ja, altijd. Heb dat ook al een aantal keer gedaan.

Ten eerste zou ik zelf willen dat iemand mij hielp in zo'n situatie. Ten tweede weiger ik om de maatschappij te laten regeren door angst voor een kleine groep kwaadwillenden.
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_67798060
Heb het in de metro een keer meegemaakt dat een man werd lastig gevallen (Lees: geslagen en geschopt).
Toen heb ik samen met wat toenmalige collega's de groep onder handen genomen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:26:10 #21
134625 Lamzak_
FC Twente!
pi_67798125
Wel een paar keer ruzie voorkomen / uit elkaar gehaald.

Zie verder weinig knokpartijen, afhankelijk van de leeftijd en grootte zal ik er wat aan proberen te doen. Als een paar 16 jarige jongens een andere jongen/meisje/oud dametje wat aandoen, zou ik er zéker wat aan doen. Maar met oudere gasten en dergelijke, zou ik denk ik niets doen, misschien de politie bellen wanneer mogelijk. Of er moeten echt medestanders zijn
Enschede, onze stad! ons domein!
pi_67798158
En als je in je eentje was sjimz?

Ik kijk eerst wat voor groep het is, messentrekkers waag ik me niet aan. Ligt er ook aan of je met vrienden bent en hoeveel man er in de buurt zijn, en of deze je ook daadwerkelijk zullen helpen, moet je eerst inschatten. Die tyfusmarokkaantjes e.d. hebben toch niks te verliezen, dus niet zomaar als een gek er op afstappen.
pi_67798219
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:27 schreef Rots het volgende:

Ik kijk eerst wat voor groep het is, messentrekkers waag ik me niet aan. Ligt er ook aan of je met vrienden bent en hoeveel man er in de buurt zijn, en of deze je ook daadwerkelijk zullen helpen, moet je eerst inschatten. Die tyfusmarokkaantjes e.d. hebben toch niks te verliezen, dus niet zomaar als een gek er op afstappen.
Dan had ik het nog steeds gedaan.
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:28:55 #24
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_67798247
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:27 schreef Rots het volgende:

dat doe ik dus wel. En over het algemeen gesproken schrikken ze er juist vn als je wel je mond open doet
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_67798331
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:28 schreef Ripley het volgende:

[..]

dat doe ik dus wel. En over het algemeen gesproken schrikken ze er juist vn als je wel je mond open doet
"
Dat is zo ja, tot je de verkeerde tegen komt.
Een maatje van me is met een baksteen neergeslagen omdat die zen bek opentrok
Have no fear, have a beer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')