abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 april 2009 @ 08:31:34 #1
251316 hanckey
klusser in opleiding
pi_67783251
Ik ben van plan om een x aantal inbouwdozen in ons huis te plaatsen. Op dit moment zit er nog opbouwmateriaal op. Probleem hierbij is alleen dat ik het heb over betonnen muren. Ik ga hiervoor met handdiamantboor aan de gang. Ik heb alleen nog wel een aantal vragen:

• Welke diameter moet ik gebruiken? Volgens mij wordt meestal 82 mm gebruikt, hier past een standaard inbouwdoos wel in, maar dit past maar net. Ik vraag me dan af hoe ik die dingen vast ga zetten; wat voor spul kan je daarvoor gebruiken (is fix en finish hier goed genoeg voor?) en is een diameter van 82 mm wel genoeg dan? Of kan ik beter een grotere diameter boren zodat ik meer plakspul erin kwijt kan?

• Wat voor diepte inbouwdoos moet je hebben? Als je er achter moet lassen moet je 50 mm gebruiken.

• Maar wat als je een stopcontact kan doorlussen? Heb je dan nog steeds een 50 mm doos nodig of gaat dat ook in een 40 mm diepe inbouwdoos?

• En wat voor doos moet je gebruiken voor een dimmer?

• En weet misschien iemand wat voor inbouwdoos je nodig hebt voor een antenne wcd (coax) en cat5 inbouwdoos (voor computer en telefoon)? Volgens mij is 40 mm hier wel genoeg voor.

Bedankt voor jullie hulp
  • pi_67783336
    40 is in principe genoeg, maar aangezien je toch moet boren, en je blijkbaar genoeg dikte in je muur hebt, zou ik overal lekker 50 nemen. Veel meer moeite is het niet.

82mm is ruim voldoende, en je kan de dozen naderhand vastzetten met roodband, snelband, goudband, zand-cement, snelcement.
    Fix en finish zou eventueel kunnen, maar dat is eigenlijk alleen voor heel dunne lagen...
      Redactie Frontpage dinsdag 7 april 2009 @ 08:55:40 #3
    4530 crew  Crazy Harry
    pi_67783644
    40mm diepte is inderdaad genoeg. Voor al je toepassingen.
    Voor al je toepassingen kan je als het goed is dezelfde inbouwdozen gebruiken als de elektriciteit (netwerk/antenne en elektriciteit echter nooit bij elkaar in 1 doos stoppen), dat is gestandaardiseerd, ik heb het alleen nog nooit uitgeprobeerd...
    Met dimmers heb ik er wel mee gewerkt, dat werkt zeker.

82mm boor is perfect (heet niet voor niets 'dozenboor'), je wil dat een inbouwdoos er zo nauw mogelijk in past omdat die dan al vastgehouden wordt door de muur.
    Verder vastzetten zou ik met dit doen.
    De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
      dinsdag 7 april 2009 @ 08:57:10 #4
    10275 DaBuzzzzz
    Mooie woonspulletjes
    pi_67783671
    Ik zou altijd 50 diep boren, lekker ruime dozen, kun je later alles mee en je bent toch aan het boren.
    ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
    pi_67783910
    Attema heeft een nieuw slimmigheid om dozen vast te zetten: Klemvast inbouwdozen.
    Hoef je zelfs niet meer met vulling te werken omdat deze dozen in een geboord gat klem gezet worden.
    Dozen zijn als U40 en U50 te krijgen.

Zelfs ben ik alleen niet zo'n fan van boren, naar mijn mening veel meer stof als bij hakken en het duurt langer. In een dunne bakstenen muur is boren idd wel een uitkomst. In een dikke betonnen wand zou ik nooit boren. Beitel in de boorhamer en hakken maar. Met wat handigheid worden je gaten ook redelijk mooi rond. En als er toch nog gestuct moet worden is het al helemaal niet belangrijk hoe mooi rond het gat geworden is.
    pi_67784606
    Ik ben in mijn huis toevallig met hetzelfde bezig. Afgelopen weekend heb (bij wijze van proef) eerst twee gaten gezaagd in een zacht gips muurtje met een dozenzaag. Ik heb er twee 40cm Attema dozen naast elkaar in gezet. Het vastzetten heb ik eerst gedaan door met wat puin uit de muur wigjes te maken en die vast te drukken tussen de muur en de doos.

Om het vullen van het gat makkelijker te maken heb ik een oud dubbel ongeaard stopcontact gepakt en die vast gezet op de linkerdoos, waarna ik de rechterdoos met muurvuller van Alabastine heb vastgezet. Dit heb ik hard laten worden, het stopcontact weer losgehaald en vervolgens de over gebleven gaten gevuld.

Komend weekend wil ik hetzelfde gaan doen, maar dan in de betonnen muren. In eerste instantie ook met een dozenboor, maar ik denk dat het beitelen gaat worden.
    So we just called him Fred too
      dinsdag 7 april 2009 @ 09:39:08 #7
    251316 hanckey
    klusser in opleiding
    pi_67784706
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 08:36 schreef skiff het volgende:
    40 is in principe genoeg, maar aangezien je toch moet boren, en je blijkbaar genoeg dikte in je muur hebt, zou ik overal lekker 50 nemen. Veel meer moeite is het niet.

82mm is ruim voldoende, en je kan de dozen naderhand vastzetten met roodband, snelband, goudband, zand-cement, snelcement.
    Fix en finish zou eventueel kunnen, maar dat is eigenlijk alleen voor heel dunne lagen...
    Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
      dinsdag 7 april 2009 @ 09:53:56 #8
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_67785173
    tvptje
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_67785292
    quote:
    Probleem hierbij is alleen dat ik het heb over betonnen muren. Ik ga hiervoor met handdiamantboor aan de gang.
    Ik zie dit niet zitten.
    pi_67785672
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 09:39 schreef hanckey het volgende:

[..]

Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek. Hier kan ik dus geen 2 x 50 mm in kwijt, is het dan handiger om 1 x 40 en 1 x 50 te gebruiken of liever 2 x 40 mm en hopen dat ik die extra 10 mm er niet uitbeuk met het hakken na het boren? (deze dozen zijn voor schakelaars, dus zijn 40 mm dozen genoeg)
    Bepaal eerst wat je nodig hebt aan diepte. Een doos van 50 diep moet op zich wel te zetten zijn in een muur van 90 dik. Het laatste stukje hakwerk doe je desnoods met de hand als je (nog) niet zo handig bent met een boor- of breekhamer.
    pi_67785826
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 09:36 schreef Cothen het volgende:
    Komend weekend wil ik hetzelfde gaan doen, maar dan in de betonnen muren. In eerste instantie ook met een dozenboor, maar ik denk dat het beitelen gaat worden.
    Zagen is goed voor baksteen op gipsmuren, daar gaat het idd sneller als hakken. Of als de muur niet gestuct wordt en er maar 1 doos bijgezet hoeft te worden.
    In beton gewoon hakken, dat gaat veel sneller dan het dozenboor. En met wat oefening worden die gaten ook best rond genoeg.

Die methode met het stopcontact plaatsen om de doos vlak op de muur te krijgen is imho veel extra werk. Gewoon achterin het gat vullen, de doos erin drukken en met een latje controleren of de doos ongeveer vlak ligt met de muur. De doos mag gerust 1-2mm terug liggen, precies vlak is niet perse nodig.
      dinsdag 7 april 2009 @ 10:35:32 #12
    251316 hanckey
    klusser in opleiding
    pi_67786505
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:14 schreef Osramp het volgende:

[..]

Zagen is goed voor baksteen op gipsmuren, daar gaat het idd sneller als hakken. Of als de muur niet gestuct wordt en er maar 1 doos bijgezet hoeft te worden.
    In beton gewoon hakken, dat gaat veel sneller dan het dozenboor. En met wat oefening worden die gaten ook best rond genoeg.

Die methode met het stopcontact plaatsen om de doos vlak op de muur te krijgen is imho veel extra werk. Gewoon achterin het gat vullen, de doos erin drukken en met een latje controleren of de doos ongeveer vlak ligt met de muur. De doos mag gerust 1-2mm terug liggen, precies vlak is niet perse nodig.
    Ik vind het moeilijk te geloven dat het boren met een handdiamantdozenboor, zoals bijv. deze zoveel langer duurt dan hakken met een breekhamer. Heb jij hier ervaring mee? Ik sta altijd open voor suggesties waarmee ik het sneller kan uitvoeren (moet namelijk heel het huis doen, behalve de badkamer die ik al gedaan heb met een breekhamer. Wat niet echt een net resultaat opleverde, maar dat maakte in dat geval niet zoveel uit. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen).
      dinsdag 7 april 2009 @ 10:39:23 #13
    10275 DaBuzzzzz
    Mooie woonspulletjes
    pi_67786623
    boren met holle diamantboor gaat heel best en je breekt met een diepte van 50 de betonklos er zo uit. Het is wat duur zo'n boor maar ik zou het ook doen als je hem hebt. Beats hakken en slijpen
    ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
      dinsdag 7 april 2009 @ 10:52:16 #14
    242005 xEvelinex
    Druk aan het klussen!!
    pi_67787022
    Wij hebben onze dozen vastgezet met pur. Dat gaat heel goed maar kijk wel uit dat je niet teveel gebruikt, dan komt het stopcontact te ver naar voren. Als het droog is de restanten eraf snijden en klaar!
    A smile is the prettiest thing you can wear!
    pi_67787128
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:35 schreef hanckey het volgende:

[..]

Ik vind het moeilijk te geloven dat het boren met een handdiamantdozenboor, zoveel langer duurt dan hakken met een breekhamer. Heb jij hier ervaring mee?
    In het verleden heb ik vaak zat met een dozenboor gewerkt, maar ik vind het niet opschieten in vergelijking met hakken. Verder veel meer stof naar mijn mening, al heb ik nooit zo'n luxe apparaat gebruikt met afzuiging.
    Ik gebruik liefst gewoon de boorhamer in de beitelstand. Voordeel is dat ik die zelf heb, zo'n dozenboor moet je weer gaan huren. Da's voor de enkele keer dat je zoiets gebruikt veel te kostbaar in aanschaf.
    Wel heb ik zo'n gamma/praxis dozenboor met widia bezetting. Dat gaat voor gips en baksteen best goed en idd wel sneller als hakken.

Als je zo'n ding gaat huren zou ik hem eerst gewoon 1 dagje pakken, voor die ¤30,- is het de moeite waard om te proberen. Zoals ik het lees heb je weinig ervaring met dozen uithakken, dus is boren een betere optie. Het gaat uiteindelijk om het resultaat.
      dinsdag 7 april 2009 @ 11:16:25 #16
    204633 Fred2
    Kritisch
    pi_67787749
    quote:
    Helaas is 1 tussenmuur maar +/- 9 cm dik en zitten er twee (ondiepe, oude) dozen op precies dezelfde plek.
    Ik denk dat je dan beter de extra ruimte die je nodig hebt kunt uithakken. Als je gaat boren moet je zorgen dat je leidingen leeg zijn, anders sloop je het uiteinde van je kabels en kan je je schakelaars niet meer aansluiten.
    So we just called him Fred too
    pi_67788730
    goedemiddag,als je de dozen met een dozenboor hebt geboord,de dozen erin zetten en dan lekker afpurren,doe het zo al jaren en is mijns insziens de snelste en makkelijkste manier.Ze zitten dan als een huis.Daarna lekker stucen en je ziet er niks meer van.
    pi_67793078
    quote:

[..]

* Ou-Tannu heeft 50mm dozen in een 7 cm dikke muur gepropt.. ging prima

dus met 9cm dikte gaat t helemaal prima!
    pi_67793454
    Oja, als het met de dozenboor niet opschiet, hier nog een tip:

Boor op de gewenste plek met de dozenboor, een mm of wat in het beton.

Dan met een 6mm boortje in de ril gaatjes boren, dicht tegen elkaar aan.

Dan weer met de dozenboor. Dat gaat soms sneller dan gewoon boren.
      Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 17:18:24 #20
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_67800032
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:52 schreef xEvelinex het volgende:
    Wij hebben onze dozen vastgezet met pur. Dat gaat heel goed maar kijk wel uit dat je niet teveel gebruikt, dan komt het stopcontact te ver naar voren. Als het droog is de restanten eraf snijden en klaar!
    Dan hoop ik dat je nooit op 2 meter afstand de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt, want je loopt dan de kans dat je de stekker MET stopcontact en inbouwdoos in één ruk uit de muur trekt.

Nooit dozen met pur vastzetten, gewoon een emmertje knauf aanmaken (die heb je toch al omdat je de de sleuven dicht moet maken), dozen even mooi recht in de muur plakken. 2 uurtjes wachten en je kunt de leidingen ook aanbrengen.

Nooit met pur vastzetten; dat is echt beunhaas werk
      dinsdag 7 april 2009 @ 17:25:40 #21
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_67800279
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 11:44 schreef djamoro het volgende:
    goedemiddag,als je de dozen met een dozenboor hebt geboord,de dozen erin zetten en dan lekker afpurren,doe het zo al jaren en is mijns insziens de snelste en makkelijkste manier.Ze zitten dan als een huis.Daarna lekker stucen en je ziet er niks meer van.
    Wat vonkenboer zegt, troepwerk, met pur

Wij hebben alles gewoon met een beetje Rotband vastgezet. Muurvast. Zoals het hoort
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_67800319
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 17:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan hoop ik dat je nooit op 2 meter afstand de stekker van de stofzuiger uit het stopcontact trekt, want je loopt dan de kans dat je de stekker MET stopcontact en inbouwdoos in één ruk uit de muur trekt.

Nooit dozen met pur vastzetten, gewoon een emmertje knauf aanmaken (die heb je toch al omdat je de de sleuven dicht moet maken), dozen even mooi recht in de muur plakken. 2 uurtjes wachten en je kunt de leidingen ook aanbrengen.

Nooit met pur vastzetten; dat is echt beunhaas werk
    Pur is voor beunhazen
    pi_67800434
    Ik heb het met cement, boorhamer en een hout blokje gedaan.
    pi_67802087
    wie trekt er dan ook vanaf 2 meter een stekker uit het stopcontact,over beunhazen gesproken.Zo kan je alles stuk trekken.probeer maar eens iets wat met pur vastzit los te maken,dat lukt je gewoon niet.
    Gewoon lekker purren,gebeurt vaker dan je denkt.Iedereen heeft zijn eigen manier,ik zou het nooit vastzetten met iets wat op gipsbasis is,maar dat is mijn mening.
    pi_67802770
    de persoon met stofzuiger die denkt dat er nog wel een stuk snoer ligt en de stofzuiger aan zn slang een zwieper geeft..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')