De grootvaders en absolute helden voor mij zijn Basic Channel (Mark Ernestus en Moritz von Oswald), maar door de jaren heen zijn er vele goede artiesten (en labels) opgestaan die dit genre verder hebben uitgebreid. Helaas ook teveel copycats, maar dat terzijde.quote:Het wonderlijke treffen van dub en techno.
Diep, donker en dubby. Grofkorrelige ruis en techno. Verweerde akkoorden borrelen omhoog, strekken zich uit en verdwijnen zo plots als ze opduiken, in een woud van zware bassen, verdwaalde kraakjes en tintelende hi-hats. Een immer aanwezige echo vertraagt, verspreidt en ontregelt. Zie daar de prachtige dieptes van dubtechno. Ofwel: een stuk over vrijheid in elektronische muziek.
Hier kom ik later nog op terug, maar deze luister ik nog altijd graag:quote:Op maandag 6 april 2009 19:04 schreef freshy98 het volgende:
Klinkt zeker lekker. Ik houd zelf veel van Deep House (Satoshi Tomiie bijvoorbeeld) en, wat ze vroeger iig noemden, Progressive House. Deep Dish, Hernan Cataneo enzo.
Ik ben vooral benieud naar mixen. Wat zijn DJ's waar ik op kan zoeken voor CD's?
Die 1e is idd een supercool album.quote:Op maandag 6 april 2009 19:11 schreef LennartCM het volgende:
tvp
Vooral Deepchord presents Echospace is een echte aanrader! Verder vind ik The Last Resort van Trentemoller ook heel lekker.
Wat bedoel jij met "de vorige"?quote:Op maandag 6 april 2009 19:59 schreef Jeebus het volgende:
Sorry hoor, maar is dit niet het zoveelste hokje wat bedacht wordt om een muziekstroming aan te duiden die maar marginaal anders is dan de vorige?
Nice. Die moet ik eigenlijk nog helemaal eens checken. Ik ben altijd wel een fan van de producties van Stephen Hitchell.quote:Op maandag 6 april 2009 20:02 schreef trebremmit het volgende:
Mijn favoriete dubtechno release van dit jaar.
[ afbeelding ]
Ik vind het eigenlijk een beetje lounge. Kan dat?quote:Op maandag 6 april 2009 19:14 schreef Twerk het volgende:
[..]
Die 1e is idd een supercool album.
1 van de vetste tracks die ik ken.
quote:
Dit vind ik ook 1 van de betere dubtechno-albums van de afgelopen tijd:quote:Op maandag 6 april 2009 20:02 schreef trebremmit het volgende:
Mijn favoriete dubtechno release van dit jaar.
[ afbeelding ]
Zo zou ik het zelf niet omschrijven. Het is voor mij een gevoel deze muziek.. De beat is hier misschien wat minder prominent aanwezig, maar daar gaat het mij ook niet zozeer om. Het heeft dat karakteristieke, warme geluid wat ik er zo in waardeer. Nog steeds zou ik het [Dub Techno, Ambient-ish] noemen als je het dan toch wil benoemen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef Darkestrah het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk een beetje lounge. Kan dat?
Nice. Chain Reaction.quote:Op maandag 6 april 2009 22:00 schreef teknomist het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is een synergie van 2 unieke stijlen die een prachtige karakteristieke sound oplevert. Het is niet het 1 of het ander, het is dubtechno. En dat voel je; je hoort een verhaal.quote:Op maandag 6 april 2009 22:46 schreef kraaksandaal het volgende:
Wat is het anders dan Techno met veel Dub invloeden? Of omkeerd.
quote:Op maandag 6 april 2009 22:46 schreef kraaksandaal het volgende:
Wat is het anders dan Techno met veel Dub invloeden? Of omkeerd.
Het is een sound, een formule. Je kunt niet zomaar een technobeat mixen met dubgeluiden en het dan dubtechno noemen. Het is een specifieke sound: langzame technobeats met veel ondertonen: gefilterde piano-akkoorden gedrenkt in echo en galm gecombineerd met het karakter van de oude tape-recorder en bijbehorende hiss. Dubtechno veroorzaakt een serene rust en geen opgewekte vrolijkheid zoals reguliere dub dat doet.quote:Diep, donker en dubby. Grofkorrelige ruis en techno. Verweerde akkoorden borrelen omhoog, strekken zich uit en verdwijnen zo plots als ze opduiken, in een woud van zware bassen, verdwaalde kraakjes en tintelende hi-hats. Een immer aanwezige echo vertraagt, verspreidt en ontregelt. Zie daar de prachtige dieptes van dubtechno. Ofwel: een stuk over vrijheid in elektronische muziek.
Haha ik was je net voor, maar het komt op hetzelfde neer, alleen iets anders verwoord.quote:Op maandag 6 april 2009 23:14 schreef teknomist het volgende:
[..]
[..]
Het is een sound, een formule. Je kunt niet zomaar een technobeat mixen met dubgeluiden en het dan dubtechno noemen. Het is een specifieke sound: langzame technobeats met veel ondertonen: gefilterde piano-akkoorden gedrenkt in echo en galm gecombineerd met het karakter van de oude tape-recorder en bijbehorende hiss. Dubtechno veroorzaakt een serene rust en geen opgewekte vrolijkheid zoals reguliere dub dat doet.
http://www.cut-up.com/news/detail.php?sid=503
Zeker als je puur de muziekstijl Dub bedoelt, vind ik het knap dat je erin hoort dat het "erg dicht" bij de sound zou liggen die ze onder Basic Channel uitbrengen. Temeer ook omdat het een compleet andere sfeer oproept..quote:Op maandag 6 april 2009 23:55 schreef kraaksandaal het volgende:
Dub is geen techniek of geluid, dat is een muziekstijl die ik wel erg dicht bij Basic Channel vind liggen maar da's mijn mening.
Heb aardige verzameling obscure jaren 70 en 80 Dubplates en ook nog wat uit jaren 90, de stijl ontwikkelt zich en gaat wat meer kanten uit, Dub samen met Electro geven ook toffe vibes.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:02 schreef Twerk het volgende:
[..]
Zeker als je puur de muziekstijl Dub bedoelt, vind ik het knap dat je erin hoort dat het "erg dicht" bij Basic Channel zou liggen. Temeer ook omdat het een compleet andere sfeer oproept..
Die techniek heeft zich tot volwaardige muziekstijl ontwikkeld, zonder Dubstylee, geen DJ's en Hiphop.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:05 schreef teknomist het volgende:
Dub is wel degelijk een techniek. Het is een methode om reggae te remixen.
Dat zou kunnen, maar alsnog vind ik het totaal niet dichtbij elkaar liggen. Zoals al eerder gezegd; dubtechno is geen techno met wat dubgeluiden of andersom. Het is veel meer een samensmelting van ideeen en stijlen (een synergie zoals ik eerder zei) met een totaal eigen karakter en geluid.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:09 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Heb aardige verzameling obscure jaren 70 en 80 Dubplates en ook nog wat uit jaren 90, de stijl ontwikkelt zich en gaat wat meer kanten uit, Dub samen met Electro geven ook toffe vibes.
Maar toffe dingen hoor in dit topic.
Tja, ik weet dat je het dubtechno geluid (nog) niet begrepen hebt, maar dat King Tubby in dit topic voorbij moet komen vind ik een beetje jammer. Het beviel me sowieso al niet zo welke wendig dit topic zojuist nam..quote:
Toch is het ontstaan van Dubtechno niet los te zien van die King Tubby, verder lurk ik wel hier.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:28 schreef Twerk het volgende:
[..]
Tja, ik weet dat je het dubtechno geluid (nog) niet begrepen hebt, maar dat King Tubby in dit topic voorbij moet komen vind ik een beetje jammer. Het beviel me sowieso al niet zo welke wendig dit topic zojuist nam..
Ga je huiswerk eens doen en begin bijvoorbeeld eens om hier naar te luisteren:
Natuurlijk is het niet van elkaar los te zien, maar het zijn wel twee verschillende sounds. Dub en dubtechno luister ik niet als ik dezelfde gemoedstoestand heb, ik luister beide genres niet met hetzelfde doel. Van dubtechno raak ik heerlijk ontspannen, terwijl ik van gewone dub vrolijker word en vind het heerlijk muziek om in de lente/zomer in de auto te draaien. Dubtechno vergt bij mij meer aandachtige beluistering; dub is wat makkelijker en meer hap-slik-weg.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:33 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Toch is het ontstaan van Dubtechno niet los te zien van die King Tubby, verder lurk ik wel hier.
Samples:quote:First new twelve from Andy Stott in over a year, and it's a fuck*in goodun. "Brief Encounter" on the A-side is a spacious slowhouse variation oozing spring vibes and sunken keys underpinned by that signature, colossal low-end padding. There's an almost Balearic influence in there somewhere, a melodic core that lives in the same universe as the Art of Noise's masterpiece "Moments in Love" - all melancholy and nostalgia, sunset styles. Over on the flipside "Drippin" is a rugged, demented beast that oddly keeps the same melodic, albeit woozy, element at its core. Misshapen synths get pushed high up in the mix over squashed percussion and mangled samples, vast bass weight keeping the whole thing from creasing in on itself. Hard to know where to place this music, think of Zomby, Martyn and New World Aquarium larging it up poolside with a severe case of sunstroke and bourbon playing tricks on their minds, somehow getting it together to ooze out pure auditory filth from their boxes... and it just kills us every time. Massive.
Yep. Veel gedraaid. Soms nog weleens..quote:Op donderdag 9 april 2009 19:05 schreef Aschkael het volgende:
[ afbeelding ]
deze blijft ook nog steeds wel heel erg lekker....
heeft qua sound weinig met de dubtechno zoals geinnitieerd door basic channel, maar ik vind het zeker een dub estetiek hebben.. acid gestript tot enkele elementenquote:Op donderdag 9 april 2009 19:10 schreef Twerk het volgende:
[..]
Yep. Veel gedraaid. Soms nog weleens..
Voor mensen die niet weten waar het over gaat:
Nee, dat klopt. Ik had het hier zelf ook niet aangehaald. Maar iemand kwam met de cover van Consumed. En de titel- track Consumed is idd nog behoorlijk dubby..quote:Op donderdag 9 april 2009 19:53 schreef Yorrit het volgende:
[..]
heeft qua sound weinig met de dubtechno zoals geinnitieerd door basic channel, maar ik vind het zeker een dub estetiek hebben.. acid gestript tot enkele elementen
vind het ook zeker geen schande dat ie wordt genoemdquote:Op donderdag 9 april 2009 19:56 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Ik had het hier zelf ook niet aangehaald. Maar iemand kwam met de cover van Consumed. En de track Consumed is idd nog behoorlijk dubby..
Dat laatste is zeker grappig, de wisselwerking tussen Berlijn en Detroit.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:57 schreef Yorrit het volgende:
[..]
vind het ook zeker geen schande dat ie wordt genoemd
en detroit speelt tegenwoordig de grootste rol in de dubtechno. grappig hoe stijlen heen en weer vliegen tussen plaatsen.
dé mixcd is natuurlijk Scion - Arrange & Process Basic Channelquote:Op maandag 6 april 2009 19:04 schreef freshy98 het volgende:
Ik ben vooral benieud naar mixen. Wat zijn DJ's waar ik op kan zoeken voor CD's?
Idd ook wel vet.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:17 schreef Yorrit het volgende:
wat je zegt ja die connection was er al snel
Hele artikel:quote:TEN ESSENTIAL RELEASES...
We like our techno and house weird, dubby and from Berlin. That's why we asked Ines Ackermann who runs the excellent fansite www.circonium.de to make a list of the most essential from Basic Channel and their related labels.
Basic Channel have been producing music for more than 10 years (not even taking their pre-techno music activities into consideration), and they have been redefining electronic music and broadening perspectives with every release. It is almost impossible to pick ten 12"s from about 40 releases produced by themselves, and more than 30 releases by other artists on basic channel related labels, but nevertheless, here is a try.
Leuk, maar dit heeft weinig tot niets met de muziek te maken waar wij in dit topic over praten.quote:
Reading.. + Downing of course.. Tnx!quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:09 schreef Laton het volgende:
mooi interview met stephen hitchell van deepchord. met essentiele mix als toetje
let vooral op de 12. Rhythm & Sound w/Cornell Campbell, “King In My Empire” [Burial Mix]
13. Maurizio, “M5″ (side a loops and effects) [Maurizio] mix
http://www.littlewhiteear(...)h-echospace-detroit/
Dat klopt. Wat is jouw punt?quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:25 schreef popolon het volgende:
Dit heeft allemaal weinig met de echte dub te maken.
'Dub'. Deze electronische piepjes hebben echt weinig met goede dub te maken.quote:
quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:33 schreef popolon het volgende:
[..]
'Dub'. Deze electronische piepjes hebben echt weinig met goede dub te maken.
Zo moeilijk is het niet.
Als je de OP ook maar voor helft zou hebben gelezen, dan zou je begrijpen dat dit topic ook een hele andere insteek heeft. Als jij de originele Dub zo cool vindt (wat ik ook zeker kan waarderen), dan raad ik jou aan daar een topic over te openen ipv dit topic met kinderlijke misvattingen te verzieken.quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:33 schreef popolon het volgende:
[..]
'Dub'. Deze electronische piepjes hebben echt weinig met goede dub te maken.
Zo moeilijk is het niet.
verdiep je eens in het basic channel label. die gasten zijn hele grote reggaefans, vooral van het new yorkse Wackies label, zijn ook bezig geweest alles van dat label heruit te brengen. en met Rhythm & Sound hebben ze hele solide dub reggae gemaak, met mederwerking van niet de minste zangers uit jamaica, de us en duitsland.quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:25 schreef popolon het volgende:
Dit heeft allemaal weinig met de echte dub te maken.
volgens mij was ik daarbij inderdaad. Was erg vet toen. Tot dit topic nog niet de link gelegd met de term dubtechno, maar de sfeer in die muziek trekt me wel. Denk dat ik vaak ook in de westergasfabriek het de fijnste plaatjes vond die in de richting gaan van deze stroming.quote:Op zaterdag 11 april 2009 02:50 schreef Twerk het volgende:
Ik kwam deze mp3 net tegen op m'n oude laptop:
Scion & Tikiman aka Basic Channel - Live @ Solaris 2000.mp3
Laat me maar weten of er geinteresseerden zijn, dan zal ik het uploaden.. (en een link droppen)
Wat een domme en kortzichtige opmerking. Wie bepaalt of iets goed of slecht is? Jij?quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:33 schreef popolon het volgende:
[..]
'Dub'. Deze electronische piepjes hebben echt weinig met goede dub te maken.
Zo moeilijk is het niet.
quote:Today, the word 'dub' is used widely to describe the re-formatting of music of various genres into typically instrumental, rhythm-centric adaptations.
Ik geef mijn kortzichtigheid in dit geval ook gewoon toe. Dub is ontstaan vanuit de reggae en zo zal het voor mij altijd blijven. Ook omdat ik een groot liefhebber ben van de reggae in de jaren '60 '70 en '80.quote:Op zaterdag 11 april 2009 11:45 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat een domme en kortzichtige opmerking. Wie bepaalt of iets goed of slecht is? Jij?
Jezus mag dan wel op een Jamaicaan lijken, er staat niks over dub in de Bijbel volgens mij.
[..]
Dat zou vet zijn idd. Hij woont in Duitsland, dus zo moeilijk (en duur) hoeft dat allemaal niet te zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:15 schreef Yorrit het volgende:
ja die vind ik ook heel vet.
keertje naar nl halen die knaap
Heb je die nieuwe echocord van Quantec al gehoord? :quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:54 schreef Laton het volgende:
http://www.discogs.com/De(...)tled/release/1159896
deze nog even onder de aandacht brengen.. je zou em zo overslaan en "untitled's" spreken ook niet snel tot de verbeelding maar toch een van de vetste deepchord releases die er tussen zitten wat mij betreft.
Vers van de pers en lekker!quote:Brendan Moeller's fourth album as Beat Pharmacy features a heavy vocal presence, weaving together engaging verses and streamlined techno-influenced dub in a fashion that's bound to provoke all kinds of comparisons, perhaps most pointedly the contemporary bass manoeuvres of Kode9 - an especially resonant reference since the album benefits from a couple of Spaceape collaborations: "Strangers' and 'Ghostship', both of which bring a real intensity to the album, which finds a nice contrast and counterpoint in the lyrical melodica lines of 'Time', a far more propulsive production, reaching a galloped pace in its final phase. Paul St Hilaire shows up for a couple of tracks, most notably on the dark, soulful 'Sunshine', his voice taking on a phantom-like presence among the skeletal dub stutters from Moeller's arsenal of synths. As dominant and commanding as the various guest vocals are (contributed by Coppa, Ras B, Infinity and Damon Aaron in addition to those already mentioned), Moeller's production is expertly judged, knowing when to flourish and when to keep to the shadows. Excellent.
Ik luister hem nu ja.. Zoals altijd; deep en moving.quote:
de genoemde track eruit geript :quote:Op zaterdag 11 april 2009 03:09 schreef Laton het volgende:
mooi interview met stephen hitchell van deepchord. met essentiele mix als toetje
let vooral op de 12. Rhythm & Sound w/Cornell Campbell, “King In My Empire” [Burial Mix]
13. Maurizio, “M5″ (side a loops and effects) [Maurizio] mix
http://www.littlewhiteear(...)h-echospace-detroit/
Nice. Alles uit de M-serie is erg vet.quote:Op zaterdag 11 april 2009 16:10 schreef Laton het volgende:
[..]
de genoemde track eruit geript :
http://www.filefactory.co(...)l_Mix_m5_maurizo_mp3
Idd, altijd wel tof zijn vocals.quote:
die heb ik net gedownloadquote:
Haha. Have fun!quote:Op maandag 13 april 2009 02:04 schreef Laton het volgende:
[..]
die heb ik net gedownload
het origineel is fantastisch trouwens
lekker, maar hij wist me nog niet zo te pakken als die lunar orbiter. wat een tijdloze schoonheid heeft die trackquote:Op maandag 13 april 2009 02:10 schreef Twerk het volgende:
[..]
Haha. Have fun!
En idd; het origineel is ook heerlijk.
Btw: Hoe vond je die EP van Quantec @ Echocord?
Ah ok. En idd dat is een geweldige track.quote:Op maandag 13 april 2009 02:41 schreef Laton het volgende:
[..]
lekker, maar hij wist me nog niet zo te pakken als die lunar orbiter. wat een tijdloze schoonheid heeft die track
prachtigquote:Op maandag 13 april 2009 03:06 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ah ok. En idd dat is een geweldige track.
Hier een oude track van Andreas Tilliander:
Zojuist eens helemaal geluisterd en ik moet zeggen dat het een heerlijk album is om naar te luisteren.. Veel coole vocal bijdrages ook.quote:Op zaterdag 11 april 2009 16:01 schreef teknomist het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Vers van de pers en lekker!
Binnenkort dus weer mooie platen te verwachten. Het klinkt veelbelovend. Een voorproefje:quote:Sometimes a path meanders for so long, it intersects the beginning.
I've been a huge fan of dub-techno for more than a decade, yet somehow completely avoided (unintentionally) the creative boat that took many of my musical colleagues on a sonic rastafari. I've just recently decided to explore that trodden path for myself, fully aware that the ground-breaking had done been broke, and my only goal now was to pay tribute to a sound that has inspired me for a long long time. In the coming months I will be producing a series of tracks in this genre for DJ's to hopefully work into their sets. Here's a first offering of where things are headed in my studio for a bit.
die voorproef staat gratis op zijn eigen site gast en die andere is een legale mixdownload en orhwert biedt die shit gratis aan.quote:Op woensdag 15 april 2009 00:16 schreef Da_Ripper het volgende:
Geen downloads aanbieden in MUZ!!!
Verstandig. Probeer in het vervolg wat verstandiger te lezen en vooral de context te bevatten. Voor iemand die graag mod. speelt (for some reason; het is een hondentaak anyway) lees je wel erg matig.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:09 schreef Da_Ripper het volgende:
Na een goede nacht rust heb ik de linkjes wat verder uitgeplozen ... en idd, de set door Twerk (Shawn Jamison Hatfield) heeft tie vrijgegegeven op zijn blog ... mea culpa, Twerk.
Omdat we toch liever een link zien naar de site dan naar de 'directe download', kunnen jullie hem hier vinden: http://shawnhatfield.blogspot.com/
Op diezelfde blog staat ook de preview van zijn nieuwe werk.
@ Yorrit; na even wat ge-googled te hebben, vond ik Ohrwert's - Ninth Reduct ook terug. Ik heb jou link vervangen door die van zijn audioblog, dit omdat die dus niet in beheer was Ohrwert zelf.
Dit uitpluizen/verifiëren kost ons weer een hoop tijd, vandaar dat dodgy-linkjes gedelete worden.
Now, to get back On-Topic ... zal de dl's vanavond 's aanzetten
Ik schud jou met alle plezier de hand, want ik weet dat jij een voorliefde hebt voor 'onze' muziek. Dat waardeer ik ook zeer en ik waardeer jouw bijdrages / commentaar ook. Ik besluit dan ook met een plaat voor u (en eigenlijk allen):quote:Op donderdag 16 april 2009 17:24 schreef teknomist het volgende:
Laten we elkaar de hand schudden en verder praten over dubtechno.
Meestal is modden in MUZ best een luizenleven hoor, maar wat betreft linkjes/downloads is het soms een kriem ...quote:Op donderdag 16 april 2009 16:28 schreef Twerk het volgende:
Verstandig. Probeer in het vervolg wat verstandiger te lezen en vooral de context te bevatten. Voor iemand die graag mod. speelt (for some reason; het is een hondentaak anyway) lees je wel erg matig.
Anderzijds is het ok dat je de links weer terugplaatst. Al doet het pijn aan mijn ogen om te lezen met hoe weinig idee van zaken je de muzikale kunststukjes omschrijft/linkt. Laat dat maar aan mensen als ik over. Ok?
andy stott is meestal dope!quote:Op vrijdag 17 april 2009 02:06 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik schud jou met alle plezier de hand, want ik weet dat jij een voorliefde hebt voor 'onze' muziek. Dat waardeer ik ook zeer en ik waardeer jouw bijdrages / commentaar ook. Ik besluit dan ook met een plaat voor u (en eigenlijk allen):
Enjoy.![]()
thanks Gquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:07 schreef Da_Ripper het volgende:
@ Yorrit; nice work on your 'Semilanceata'
Dat nieuwe album van Pendle Coven is vetjes.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:42 schreef Yorrit het volgende:
[..]
andy stott is meestal dope!
deed vorig jaar op todaysart ook een lekker setje.. pendle coven was toen ook DE shit
Idd. Erg vette platen over het algemeen. Al had ik uiteindelijk toch meer verwacht van zijn laatste EP. Ik had de sets graag gehoord waar je het over had.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:42 schreef Yorrit het volgende:
[..]
andy stott is meestal dope!
deed vorig jaar op todaysart ook een lekker setje.. pendle coven was toen ook DE shit
hm moufang ken ik niet! toen op todaysart was het een soort labelnighje ja, Stott, Claro, Pendle en MLZquote:Op vrijdag 17 april 2009 16:33 schreef Twerk het volgende:
[..]
Idd. Erg vette platen over het algemeen. Al had ik uiteindelijk toch meer verwacht van zijn laatste EP. Ik had de sets graag gehoord waar je het over had.
Ik dagdroom weleens van een Modern Love labelnight. Met iig Claro Intelecto, MLZ en Andy Stott. David Moufang mag dan Live spelen of een setje draaien. Wat mij betreft hoe het uitkomt. Misschien moet men maareens een kijkje nemen (en luisteren) op zijn Myspace:
- http://www.myspace.com/moufang
Cheers.
Haha. Nice one. Ik wist bij het schrijven van de lineup al dat iemand zou benoemen dat ik DC was 'vergeten'. M'n redenatie was meer dat ik DC niet zou boeken in de context van een ML-labelnight. Het is mij te uniek om hun aan een avond te koppelen.. Voor mijn gevoel is dat niet helemaal gepast/past het niet helemaal. Lastig om exact te verwoorden, maar misschien begrijp je wat ik bedoel?quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:49 schreef Yorrit het volgende:
[..]
hm moufang ken ik niet! toen op todaysart was het een soort labelnighje ja, Stott, Claro, Pendle en MLZ
eigenlijk moet Deepchord er ook bij omdat the coldest season bij ML is uitgekomen
Ja idd. Zijn platen op Source Records (zijn eigen label) zijn ook zeker de moeite waard.quote:
Hehe, nee dat absoluut niet!quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:37 schreef Yorrit het volgende:
ja ik snap het maar ik zou t niet zo erg vinden hehe
Idd. Ik ben ook nooit zo'n fan geweest van zijn producties, maar dat is idd een vette plaat.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:40 schreef Yorrit het volgende:
2000 and One - Finite Shape past ook wel in dit topic.. een van zn weinige vette platen. geen youtube maar hij is uitgekomen op styrax
deze nog maar eens aanraden voor degenen die em nog niet hebben. wat een heerlijk albumquote:Op zaterdag 11 april 2009 16:01 schreef teknomist het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Vers van de pers en lekker!
Yep!quote:Op donderdag 23 april 2009 18:46 schreef Laton het volgende:
[..]
deze nog maar eens aanraden voor degenen die em nog niet hebben. wat een heerlijk album
http://www.residentadvisor.net/news.aspx?id=10242quote:Dub techno fans take note: Detroit producer Luke Hess will release his debut full-length on Echocord later this year.
quote:Luke Hess is the new star out of Detroit. With celebrated eps out on Omar-S´ FXHE and Kontra-Musik, more dub inspired releases are up on labels such as Echocord Colour. Avaliable for world wide for live set or dj set.
Luke Hess (Kontra-Musik, FXHE, US)
Born in 1980 in metro-Detroit and subject to the city’s mid-90’s warehouse parties, Luke Hess has harnessed a deep appreciation for electronic music and the expression of the underground movement. His background in mathematics and engineering has given him a scientific approach to the dance floor, using frequencies, tones, and sound-scapes to transform surroundings and mood. Luke’s faith based music production has landed him a seat with Beretta Music in Detroit. Solo work on Beretta Grey include “Dwell” on Beretta Grey Vol.1, and his latest “Absolute Truth” EP – Beretta Grey Vol.3 is getting played and charted by many artists: Ryan Crosson, Falko Brockseiper, MIA, and Luciano to name a few. Luke has recently been picked up by a French based dub-techno label “Modelisme” with releases “Agape Dub” and “City Lights” due out in 2008. Also, look for his highly sought after EP on FXHE, released in October 2007. With 8 years of DJ experience and several notable live sets, he is regarded as a perfectionist on stage, layering tracks in a very detailed and hypnotic manner. Luke has played along side artists like John Tejada, Konrad Black, Thomas Barnett, DJ 3000, Greg Gow, Omar S. and many more. He has highly regarded mixes online and in 2003 recorded a promotional mix CD release for UR/Submerge. Luke’s continued hard work behind the decks and in the studio combined with his unyielding interest in technology and sound will no doubt stimulate the boundaries of electronic music.
Influences:
His main electronic music influences are from artists and labels such as Rob Hood, Basic Channel, Plastikman, Carl Craig, Radio Slave, Stewart Walker, Thinner, Force Inc., Mobilee, Systematic, and ~Scape recordings. His appreciation for sounds in nature and his interest in technology, his attention to detail, and his spirit keep him motivated to push sounds into a new and powerful dimension.
Deze dus. wat een heerlijk albumquote:Op maandag 27 april 2009 20:04 schreef Twerk het volgende:
[..]
http://www.residentadvisor.net/news.aspx?id=10242
//
Luister hier:
http://www.trackitdown.net/genre/techno/track/953394.html
Klinkt erg erg goed!
![]()
kan nu ook wel erbij hoor met die gezellige weersomstandigheden hierquote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:47 schreef teknomist het volgende:
Ik heb een nieuwe track gemaakt dat wel in dit topic past.
Bamenda - Tape Echo
Warme dubtechno. Prima geschikt voor een zomerse namiddag met een koel briesje + een koud biertje.
fijne muziek tek. maar wtf met die bitrate !quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:11 schreef teknomist het volgende:
Ja, het weer is een beetje klote. Hopelijk wordt het snel beter, want dubtech is heerlijke verkoelende muziek voor een zomerse middag.Dat Luke Hess-album is trouwens erg vet...
Thanks. Bitrate is variabel. Hoe meer informatie de muziek bevat hoe hoger de bitrate en andersom.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:02 schreef Laton het volgende:
[..]
fijne muziek tek. maar wtf met die bitrate !
ik ben pro constante hoge bitratesquote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:36 schreef teknomist het volgende:
[..]
Thanks. Bitrate is variabel. Hoe meer informatie de muziek bevat hoe hoger de bitrate en andersom.
Variabel is laag wanneer het niet hoog hoef te zijn.quote:
hehe ik weet hoe het werkt maar toch voor constantquote:Op zondag 17 mei 2009 23:53 schreef teknomist het volgende:
[..]
Variabel is laag wanneer het niet hoog hoef te zijn.
Je krijgt hetzelfde maar dan voor minder geld (bytes).
vooral met dubtechno moet het hoog blijven! anders gaat ie straks nog denken dat we die ruis niet willen horenquote:Op zondag 17 mei 2009 23:53 schreef teknomist het volgende:
[..]
Variabel is laag wanneer het niet hoog hoef te zijn.
Je krijgt hetzelfde maar dan voor minder geld (bytes).
quote:Moritz von Oswald Trio are set to unveil their debut full-length next month.
The group is comprised of Max Loderbauer (NSI, Sun Electric) and Sasu Ripatti (Luomo, Vladislav Delay) as well as the aforementioned Basic Channel and Rhythm & Sound member, and even though they've been playing live together for the last couple of years, this will be their first recorded output. Entitled Vertical Ascent, the album will be split into four tracks (titled "Pattern 1" through to "Pattern 4"), and will explore organic live polyrhythms and delicately placed affected synth tones.
If you were wondering who exactly does what on the record, Ripatti takes up percussion duties on his home-made steel drums, Loderbauer contributes some subtle synth work, whilst von Oswald plays his Fender Rhodes as well as additional percussion. What with von Oswald and his Basic Channel partner Mark Ernestus' ongoing relationship with the Honest Jon's label and shop (Ernestus' Hard Wax shop share distribution channels, whilst Moritz lends his mastering expertise to some of their reissues), it's not much of a surprise that Vertical Ascent will be released through Honest Jon's Records. Eager listeners can check out samples of the album's four tracks via the Honest Jon's website.
Honest Jon's Records will release Vertical Ascent on June 22nd, 2009.
Heerlijke plaat!quote:Op zaterdag 11 april 2009 16:01 schreef teknomist het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Vers van de pers en lekker!
Enorm fijne mix van minimal en dubtechno. Veel Deepchord en Deadbeat releases (en een 2562 ertussenin gesneaktquote:How does this sound? Deadbeat's Radio Rothko : Scion's Arrange and Process Basic Channel Tracks :: Richie Hawtin's Decks, EFX & 909 : Jeff Mills's Live at the Liquid Room, Tokyo. Easy enough, right? Yet it isn't, not least because the circumstances this one comes out into are so different.
The comparisons are between classic mix CDs and a later one with a similar template and aim. At a time when Soundcloud will absorb us all, there's something special about (weird to type this) the old-fashioned mix CD. So many mixes abound online, at so many different skill levels, that it's easier than ever to appreciate the kind of work that goes into licensing (even handshake deals take time), selecting and whittling down a fully legal mix CD. Going those extra steps tends to mean more thinking about it along the way, a refining process crucial to a mix of this scope.
What Deadbeat sets out is a kind of Whitman's Sampler of dub, techno and minimal's intertwining paths, heavy on the Basic Channel family, with dabs from debtors like Pendle Coven and 2562. The mix takes its sweet, patient time establishing itself, a radically minimalist gesture in any era; the build-up is sweetly agitating, and the way it blossoms in different directions is clearly pre-meditated, without seeming clinical.
The set begins so starkly it's practically invisible. Various Artists' "No. 3 (Debit)" and Deepchord's "Grandbend" are like oddly flexible panes of very thin glass; the subdued beat of Basic Channel's "Quandrant Dub 1" eases us into hardier terrain. Leisurely and with great care, he glides through luxuriant techno like Marko Fürstenberg's "Site 312," a mix of fuzzy static, distant bell-echo, rubbery kick drum and occasional conga spritzes, before, over successive tracks by Monolake and Deadbeat himself, the DJ steers us toward straighter dub that's still haunted by all the rustling synth echoes that preceded it. Deadbeat's own "Deep Structure," with its wobbling walls of synths and deeply felt low end, is the perfect ending—a kind of culmination of what he's spent an hour showcasing. He's not the first to do so, nor will he be the last, but what he has done is remarkably powerful.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |