Arbiter Niels Janssen staakt Zeeburgia-Sporting Maroc, na harde overtredingen, verbale onbetamelijkheden en bedreiging van Maroczijde.
Zondag Derde Klasse C
AMSTERDAM - In november werd de scheidsrechter gemolesteerd na een wedstrijd tussen Sporting Maroc en Zeeburgia. Zondag, bij de terugwedstrijd, voelde de arbiter zich zo bedreigd dat hij het duel staakte.
Een peuter van een jaar of twee zat bij zijn vader op de rug. Het jochie drukte door angst bevangen zijn hoofd in pappa's nek. "Ik dacht mijn zoontje eens mee te nemen naar een voetbalpotje," zei de vader terwijl hij de chaos op het hoofdveld van Zeeburgia gadeslaat. "Een verkeerde keuze, zo te zien."
Op voorhand leek de keuze van de man om naar Zeeburgia te gaan juist een goede. De zon scheen volop, er stonden twee technisch vaardige ploegen in het veld en het was ook nog eens een kraker tussen twee kampioenskandidaten.
Het liep echter anders. Arbiter Niels Janssen was naar eigen zeggen al na 25 minuten 'door alle sancties heen die een scheidsrechter tot zijn beschikking heeft om een wedstrijd in goede banen te leiden'.
Janssen doelde op waarschuwingen, gele kaarten, rode kaarten en als laatste redmiddel een tijdelijke staking. De waarschuwingen begonnen direct na de eerste overtreding. Het eerste geel trok Janssen na tien minuten, toen Zouhair Kerama een tegenstander natrapte. "Volgens de regels was dat rood," gaf de arbiter toe. "Maar het leek me in de sfeer van de wedstrijd beter om geel te trekken. Anders slaat de vlam meteen in de pan."
De analyse was veelzeggend. Janssen hield de rode kaart op zak om nog een sanctie achter de hand te houden die wél indruk maakt. Die kans was reëel, omdat Janssen al snel werd bedreigd. "Een speler van Maroc riep dat ik niet moest vergeten wat er in november met de scheids was gebeurd." Bij dat incident brak de toenmalige trainer van Maroc de neus van de arbiter.
Een kwartier later had Janssen geen keus. Hij moest Marocspeler Kerama met rood van het veld sturen na een harde overtreding op een tegenstander. Het was de aanleiding voor het eerste maal stilleggen van het duel, omdat Kerama het veld niet wilde verlaten. Janssen: "Omdat zijn leider het voor hem bleef opnemen en mij uitschold, ging ik over tot staking."
Na een kwartier kwam Janssen met de bal onder zijn arm terug het veld op. Maar in het veld bleef de sfeer slecht. "De spelers en leiding van Sporting Maroc bleven elke beslissing aanvechten met grof en beledigend taalgebruik. Ze kwamen niet om te voetballen, maar om het voetbal kapot te maken."
Vlak na rust was de maat voor Janssen vol. "De teamleider van Maroc bleef maar mekkeren. Hij schold me uit voor 'vuile teringhond'. Toen wist ik dat ik het duel definitief moest staken." Het stond 2-0 voor Zeeburgia.
Volgens Janssen was het niet zinvol de teamleider weg te sturen. "Hij was zo buitensporig woest om niks, dat ik niet voor de gevolgen zou kunnen instaan als ik Zeeburgia bijvoorbeeld een penalty zou geven. Ik kwam niet te dichtbij om geen fysiek geweld uit te lokken."
Na afloop schoof de arbiter beduusd in de bestuurskamer aan om de administratie af te handelen, naast de bestuursleden van Maroc. De mistroostige voetbalmiddag werd doodgezwegen. Janssen wilde in dit gezelschap alleen kwijt dat hij zijn liefde voor het fluiten na vandaag niet is kwijtgeraakt.
Het bestuur van Maroc wilde direct na het duel geen commentaar geven, ook niet aan de pers. Het zal, evenals Janssen en Zeeburgia, een rapport opsturen naar de KNVB met zijn visie op de mistroostige middag. Janssen: "De KNVB moet beslissen over de consequenties van vandaag. Dat is mijn zaak niet."
De peuter had het sportpark op de rug van zijn vader allang verlaten. Het zou zomaar kunnen dat zijn vader hem nooit meer meeneemt naar het voetbal. (NIELS KOOIMAN)
Bron foto: Marcel Israel, website:
www.marisfo.nl Lees ook: Trainer Sporting Maroc vijf jaar geschorst
Lees ook: Scheidsrechter mishandeld
http://www.parool.nl/parool/nl/14/AM...gestaakt.dhtmlDus uit de competitie halen, of zeker punten in mindering brengen, een aantal wedstrijden zonder publiek en een flinke boete Bij herhaling de club opheffen.
De lijn van Wilders: volg je hart en je principes .
Recht = recht en krom = krom.