Wat maakt dat precies uit? Als ik als hogere macht morgen bepaal dat het helpen van je buurvrouw een zonde is waar jij voor zult moeten boeten, wat vandaag nog niet het geval is, wat wil je daar tegen in brengen? Zijn wil is wet, no? Of je moet een slaafs robot willen worden..?quote:Op maandag 6 april 2009 11:17 schreef jogy het volgende:
Maar dan moet er nog uitgevogeld worden wat nou precies de zondes zijn lijkt me. Is het concept zonde hetzelfde voor ons als dat het is voor een eventuele hogere macht of stoelen ze het op een ander principe?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
quote:Op maandag 6 april 2009 11:25 schreef SpecialK het volgende:
Nee daar geloof ik niet in.Ketter, gij zijt verbannen, vertrek!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat het uitmaakt is dat we niet weten wat de eventuele regels van Karma zijn. Is het liefhebben van de buurvrouw een zonde of niet. Het staat wel ergens dat het zo is maar hoe weet ik dat het zo is? Dus om te leven met een bepaald systeem moet er eerst uitgevogeld worden wat de regels zijn van het systeem zelf. Net als voetbal, je kan het pas spelen als je de regels kent anders blijft de scheidsrechter maar fluiten als je de bal oppakt en begint te rennen. Als er een arbitraire hogere macht zou bestaan dan hebben veel mensen een probleem. Misschien zijn er helemaal geen regels behalve degene die je jezelf oplegt en is iedereen zijn/haar eigen rechter op basis van de emoties/oordelen die je velt.quote:Op maandag 6 april 2009 11:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat maakt dat precies uit? Als ik als hogere macht morgen bepaal dat het helpen van je buurvrouw een zonde is waar jij voor zult moeten boeten, wat vandaag nog niet het geval is, wat wil je daar tegen in brengen? Zijn wil is wet, no? Of je moet een slaafs robot willen worden..?
Ik wor hier gewoon gedominatrixed door triggerquote:Op maandag 6 april 2009 11:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ketter, gij zijt verbannen, vertrek!
Richard Carrier spreekt over een karma op maatschappelijke en individuele niveau, wat een beetje aansluit op jouw laatste punt, namelijk dat wanneer je iets 'slechts' doet dat je jezelf er door klote zult voelen en je er maatschappelijk op afgerekend kunt en zult worden. Neem een Stalin, hij is tot op een zekere hoogte wel met het een en ander weggekomen, maar heeft privé veel geleden en is uiteindelijk vermoord naast dat vele aansporingen tot verheerlijking van zijn persoon na zijn dood allemaal ongedaan is gemaakt. Met name de leugens.quote:Op maandag 6 april 2009 11:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Wat het uitmaakt is dat we niet weten wat de eventuele regels van Karma zijn. Is het liefhebben van de buurvrouw een zonde of niet. Het staat wel ergens dat het zo is maar hoe weet ik dat het zo is? Dus om te leven met een bepaald systeem moet er eerst uitgevogeld worden wat de regels zijn van het systeem zelf. Net als voetbal, je kan het pas spelen als je de regels kent anders blijft de scheidsrechter maar fluiten als je de bal oppakt en begint te rennen. Als er een arbitraire hogere macht zou bestaan dan hebben veel mensen een probleem. Misschien zijn er helemaal geen regels behalve degene die je jezelf oplegt en is iedereen zijn/haar eigen rechter op basis van de emoties/oordelen die je velt.
Karma is flauwekul.quote:Op maandag 6 april 2009 11:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Richard Carrier spreekt over een karma op maatschappelijke en individuele niveau, wat een beetje aansluit op jouw laatste punt, namelijk dat wanneer je iets 'slechts' doet dat je jezelf er door klote zult voelen en je er maatschappelijk op afgerekend kunt en zult worden. Neem een Stalin, hij is tot op een zekere hoogte wel met het een en ander weggekomen, maar heeft privé veel geleden en is uiteindelijk vermoord naast dat vele aansporingen tot verheerlijking van zijn persoon na zijn dood allemaal ongedaan is gemaakt. Met name de leugens.
Daarom vraag ik aan TS om eens duidelijk te maken wat hij me karma überhaupt bedoelt, voordat er een zinnig antwoord op valt te geven. Je kunt het natuurlijk definiëren in termen van berouw. schuld, maatschappelijke afkeer, enz. Maar je kunt er ook iets metafysisch in zien, al dan niet verdeeld over meerdere levens.quote:Op maandag 6 april 2009 11:43 schreef Triggershot het volgende:
Richard Carrier spreekt over een karma op maatschappelijke en individuele niveau, wat een beetje aansluit op jouw laatste punt, namelijk dat wanneer je iets 'slechts' doet dat je jezelf er door klote zult voelen en je er maatschappelijk op afgerekend kunt en zult worden. Neem een Stalin, hij is tot op een zekere hoogte wel met het een en ander weggekomen, maar heeft privé veel geleden en is uiteindelijk vermoord naast dat vele aansporingen tot verheerlijking van zijn persoon na zijn dood allemaal ongedaan is gemaakt. Met name de leugens.
http://members.chello.nl/m.elfers/llaars.htmquote:
Weet ik wel, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de TS te wachten, maar waarom geef je dan niet alvast je eigen standpunten, waar je zelf persoonlijk naar neigt oid? Het benaderen van beide dimensies lijkt me welkom in dit topic.quote:Op maandag 6 april 2009 12:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daarom vraag ik aan TS om eens duidelijk te maken wat hij me karma überhaupt bedoelt, voordat er een zinnig antwoord op valt te geven. Je kunt het natuurlijk definiëren in termen van berouw. schuld, maatschappelijke afkeer, enz. Maar je kunt er ook iets metafysisch in zien, al dan niet verdeeld over meerdere levens.
Wat doe jij in deze 'discussie'?quote:Op maandag 6 april 2009 12:02 schreef Gellius het volgende:
Eh. Stalin is vermoord?
Dat Stalin wel / niet vermoord is, is in mijn ogen niet perse relevant, imho is het wel heel erg aannemelijk dat hij is vermoord, maar dat even terzijde, mijn punt richt zich eigenlijk meer op dat bijvoorbeeld de films die Stalin had laten maken over zijn bezoek aan Berlijn na de val van Duitsland, dat Lenin en Stalin zij aan zij waren tijdens de revolutie historisch correct niet verantwoord waren en na zijn dood dan ook zijn 'gerectificeerd' door aanpassingen. Dat kan ik wel plaatsen in een context wat past in de stelling in dit topic.quote:Op maandag 6 april 2009 12:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat Stalin vermoord is, is overigens niet zeker. Zijn dood is wat vaag. Er zijn wel verhalen dat hij vergiftigd was, of dat ze juist opzettelijk hulp pas heel laat hebben laten komen, maar niets is helemaal zeker. (Ook niet dat het per se niet-natuurlijk was.)
I believe in karma. That means I can do bad things to people all day long and I assume they deserve it. - Dogbert.quote:Op maandag 6 april 2009 11:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vroeger stonden de mods van WFL geen oneliners toe.
Nou, karma als metafysisch concept, waarbij het zelfs over meerdere levens uitstrekt, en waar daden uit een vorig leven in dit leven voor narigheid kunnen zorgen vind ik niet zo’n denderend idee, omdat het snel een idee geeft ‘daar zal-ie het wel naar gemaakt hebben’.quote:Op maandag 6 april 2009 12:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Weet ik wel, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de TS te wachten, maar waarom geef je dan niet alvast je eigen standpunten, waar je zelf persoonlijk naar neigt oid? Het benaderen van beide dimensies lijkt me welkom in dit topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |