abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67752019
Persoonlijk twijfel ik.. Aan de ene kant zie je wel vaak bij mensen die "verkeerd" bezig zijn dat ze door de realiteit achterhaald worden en moeten "boeten" voor hun fouten uit het verleden.
Aan de andere kant zijn er genoeg bad guys ( & girls) die er mee wegkomen en zelfs zeer succesvol en relaxt in het leven staan. Terwijl de hardwerkende gast of lieve persoon keihard onderuit gaat met dank aan dezelfde vriendelijkheid.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  maandag 6 april 2009 @ 10:31:15 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_67752100
Met Karma zoals het volgens mij het meest gezien wordt is mijn probleem dat het dan dus op één of andere manier door een andere entiteit/overkoepelende werking in de gaten gehouden moet worden om te helpen. Jij trapt een blinde in de maag dus dat wordt 'onthouden' zodat je een keer een baksteen op je hoofd krijgt en in coma raakt (oid).

Dus nee, niet echt in dat aspect.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  maandag 6 april 2009 @ 10:33:09 #3
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_67752155
Nee. Goede dingen gebeuren met slechte mensen, slechte dingen met goede mensen, goede dingen met goede mensen en slechte dingen met slechte mensen. Geen karma!
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  maandag 6 april 2009 @ 10:33:09 #4
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_67752156
Aangifte doen van mishandeling hoeft ook niet meer, je had het immers verdient!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 6 april 2009 @ 10:51:10 #5
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_67752690
My name isn't Earl.
pi_67753180
Natuurlijk geloof ik in karma!
  maandag 6 april 2009 @ 11:10:08 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67753278
Wat versta je precies onder karma TS? B.v. m.b.t. reïncarnatie (of samsara). Anders kan er volgens mij heel erg langs elkaar heen gepraat worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_67753440
Shao Kahn zegt het al zo een beetje :

All sins must be answered for, all sins.
  maandag 6 april 2009 @ 11:17:50 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_67753562
Maar dan moet er nog uitgevogeld worden wat nou precies de zondes zijn lijkt me. Is het concept zonde hetzelfde voor ons als dat het is voor een eventuele hogere macht of stoelen ze het op een ander principe?
Vrijheid
pi_67753649
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:17 schreef jogy het volgende:
Maar dan moet er nog uitgevogeld worden wat nou precies de zondes zijn lijkt me. Is het concept zonde hetzelfde voor ons als dat het is voor een eventuele hogere macht of stoelen ze het op een ander principe?
Wat maakt dat precies uit? Als ik als hogere macht morgen bepaal dat het helpen van je buurvrouw een zonde is waar jij voor zult moeten boeten, wat vandaag nog niet het geval is, wat wil je daar tegen in brengen? Zijn wil is wet, no? Of je moet een slaafs robot willen worden..?
  maandag 6 april 2009 @ 11:24:05 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67753739
Doch, is karma in balans? Josef Fritzl sloot zijn kinderen op in een kelder. Hadden deze kinderen iets gedaan in een vorig leven waardoor ze hiervoor gestraft moesten worden (ikzelf vind dit overigens en van de bezwaren van zo’n kijk op karma, het leidt snel tot fatalisme en een idee ‘ze zullen het wel verdiend hebben’); en indien ze dit wel verdiend zouden hebben, in hoeverre maakt dit Fritzl nog strafbaar? Of, indien ze het niet ‘verdiend’ zouden hebben, dan heeft Fritzl natuurlijk veel slechte karma opgebouwd. Wordt hij hiervoor in een volgend leven nog genadeloos gestraft? Of hoe wordt dit vereffend?

En die kinderen, zal hun leven nu voorspoed kennen?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 6 april 2009 @ 11:25:48 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67753789
Nee daar geloof ik niet in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_67753815
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:25 schreef SpecialK het volgende:
Nee daar geloof ik niet in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ketter, gij zijt verbannen, vertrek!
  maandag 6 april 2009 @ 11:39:48 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_67754214
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat maakt dat precies uit? Als ik als hogere macht morgen bepaal dat het helpen van je buurvrouw een zonde is waar jij voor zult moeten boeten, wat vandaag nog niet het geval is, wat wil je daar tegen in brengen? Zijn wil is wet, no? Of je moet een slaafs robot willen worden..?
Wat het uitmaakt is dat we niet weten wat de eventuele regels van Karma zijn. Is het liefhebben van de buurvrouw een zonde of niet. Het staat wel ergens dat het zo is maar hoe weet ik dat het zo is? Dus om te leven met een bepaald systeem moet er eerst uitgevogeld worden wat de regels zijn van het systeem zelf. Net als voetbal, je kan het pas spelen als je de regels kent anders blijft de scheidsrechter maar fluiten als je de bal oppakt en begint te rennen. Als er een arbitraire hogere macht zou bestaan dan hebben veel mensen een probleem. Misschien zijn er helemaal geen regels behalve degene die je jezelf oplegt en is iedereen zijn/haar eigen rechter op basis van de emoties/oordelen die je velt.
Vrijheid
  maandag 6 april 2009 @ 11:42:18 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67754300
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ketter, gij zijt verbannen, vertrek!
Ik wor hier gewoon gedominatrixed door trigger
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_67754337
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:39 schreef jogy het volgende:

[..]

Wat het uitmaakt is dat we niet weten wat de eventuele regels van Karma zijn. Is het liefhebben van de buurvrouw een zonde of niet. Het staat wel ergens dat het zo is maar hoe weet ik dat het zo is? Dus om te leven met een bepaald systeem moet er eerst uitgevogeld worden wat de regels zijn van het systeem zelf. Net als voetbal, je kan het pas spelen als je de regels kent anders blijft de scheidsrechter maar fluiten als je de bal oppakt en begint te rennen. Als er een arbitraire hogere macht zou bestaan dan hebben veel mensen een probleem. Misschien zijn er helemaal geen regels behalve degene die je jezelf oplegt en is iedereen zijn/haar eigen rechter op basis van de emoties/oordelen die je velt.
Richard Carrier spreekt over een karma op maatschappelijke en individuele niveau, wat een beetje aansluit op jouw laatste punt, namelijk dat wanneer je iets 'slechts' doet dat je jezelf er door klote zult voelen en je er maatschappelijk op afgerekend kunt en zult worden. Neem een Stalin, hij is tot op een zekere hoogte wel met het een en ander weggekomen, maar heeft privé veel geleden en is uiteindelijk vermoord naast dat vele aansporingen tot verheerlijking van zijn persoon na zijn dood allemaal ongedaan is gemaakt. Met name de leugens.
  maandag 6 april 2009 @ 11:58:12 #17
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_67754820
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Richard Carrier spreekt over een karma op maatschappelijke en individuele niveau, wat een beetje aansluit op jouw laatste punt, namelijk dat wanneer je iets 'slechts' doet dat je jezelf er door klote zult voelen en je er maatschappelijk op afgerekend kunt en zult worden. Neem een Stalin, hij is tot op een zekere hoogte wel met het een en ander weggekomen, maar heeft privé veel geleden en is uiteindelijk vermoord naast dat vele aansporingen tot verheerlijking van zijn persoon na zijn dood allemaal ongedaan is gemaakt. Met name de leugens.
Karma is flauwekul.
pi_67754853
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:58 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Karma is flauwekul.
Vroeger stonden de mods van WFL geen oneliners toe.
pi_67754954
Eh. Stalin is vermoord?
  maandag 6 april 2009 @ 12:03:09 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67754979
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:43 schreef Triggershot het volgende:
Daarom vraag ik aan TS om eens duidelijk te maken wat hij me karma überhaupt bedoelt, voordat er een zinnig antwoord op valt te geven. Je kunt het natuurlijk definiëren in termen van berouw. schuld, maatschappelijke afkeer, enz. Maar je kunt er ook iets metafysisch in zien, al dan niet verdeeld over meerdere levens.

Dat Stalin vermoord is, is overigens niet zeker. Zijn dood is wat vaag. Er zijn wel verhalen dat hij vergiftigd was, of dat ze juist opzettelijk hulp pas heel laat hebben laten komen, maar niets is helemaal zeker. (Ook niet dat het per se niet-natuurlijk was.)
  maandag 6 april 2009 @ 12:03:51 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_67755001
Nee. Althans niet in de metafysische zin. Binnen onze sociale dynamiek hebben we natuurlijk wel een karma construct, waarbij je voortdurend slecht gedragen de goodwill van anderen beschadigt. Karma in de fysieke wereld is dan weer typisch zo'n misattributie van de menselijke geest op de natuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_67755017
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:02 schreef Gellius het volgende:
Eh. Stalin is vermoord?
http://members.chello.nl/m.elfers/llaars.htm

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2009 12:04:45 ]
pi_67755138
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:03 schreef Iblis het volgende:

[..]

Daarom vraag ik aan TS om eens duidelijk te maken wat hij me karma überhaupt bedoelt, voordat er een zinnig antwoord op valt te geven. Je kunt het natuurlijk definiëren in termen van berouw. schuld, maatschappelijke afkeer, enz. Maar je kunt er ook iets metafysisch in zien, al dan niet verdeeld over meerdere levens.
Weet ik wel, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de TS te wachten, maar waarom geef je dan niet alvast je eigen standpunten, waar je zelf persoonlijk naar neigt oid? Het benaderen van beide dimensies lijkt me welkom in dit topic.
pi_67755183
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:02 schreef Gellius het volgende:
Eh. Stalin is vermoord?
Wat doe jij in deze 'discussie'?

Stalin is wel 'tot op zekere hoogte' met 'het een en ander weggekomen', ja. .

Romeinse keizers werden vaak vermoord. Er zijn ook wat Amerikaanse presidenten op niet natuurlijke wijze om het leven gekomen. Wellicht heeft het iets met macht te maken?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_67755203
Ja, ik geloof er absoluut in; maar dan op basis van de simpele logica dat mensen die anderen iets misgunnen, een oor aannaaien of gek zijn op leedvermaak vaak uit frustratie handelen. En gefrustreerde mensen lopen zichzelf regelmatig voor de voeten en zijn nooit 100% blij of tevreden.

Het is dan ook vaak een kwestie van tijd dat ze ergens iets oplopen; wie goed doet, die goed ontmoet, is voor mij dan ook meer een feit dan een loze kreet.

Overigens heeft iedereen frustraties dus we lopen allemaal wel eens wat op ...
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen.
pi_67755232
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:03 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat Stalin vermoord is, is overigens niet zeker. Zijn dood is wat vaag. Er zijn wel verhalen dat hij vergiftigd was, of dat ze juist opzettelijk hulp pas heel laat hebben laten komen, maar niets is helemaal zeker. (Ook niet dat het per se niet-natuurlijk was.)
Dat Stalin wel / niet vermoord is, is in mijn ogen niet perse relevant, imho is het wel heel erg aannemelijk dat hij is vermoord, maar dat even terzijde, mijn punt richt zich eigenlijk meer op dat bijvoorbeeld de films die Stalin had laten maken over zijn bezoek aan Berlijn na de val van Duitsland, dat Lenin en Stalin zij aan zij waren tijdens de revolutie historisch correct niet verantwoord waren en na zijn dood dan ook zijn 'gerectificeerd' door aanpassingen. Dat kan ik wel plaatsen in een context wat past in de stelling in dit topic.

Jezus wat maak ik vage en lange zinnen.
  maandag 6 april 2009 @ 12:33:26 #27
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_67755837
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vroeger stonden de mods van WFL geen oneliners toe.
I believe in karma. That means I can do bad things to people all day long and I assume they deserve it. - Dogbert.
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 6 april 2009 @ 12:44:46 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67756130
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Weet ik wel, je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op de TS te wachten, maar waarom geef je dan niet alvast je eigen standpunten, waar je zelf persoonlijk naar neigt oid? Het benaderen van beide dimensies lijkt me welkom in dit topic.
Nou, karma als metafysisch concept, waarbij het zelfs over meerdere levens uitstrekt, en waar daden uit een vorig leven in dit leven voor narigheid kunnen zorgen vind ik niet zo’n denderend idee, omdat het snel een idee geeft ‘daar zal-ie het wel naar gemaakt hebben’.

In andere definities komt het een beetje op ‘wie goed doet, die goed ontmoet’ neer. Mensen die samenwerken en betrouwbaar zijn, zullen natuurlijk vaker op samenwerking en hulp kunnen rekenen dan anderen. Dat is ook evolutionair goed te rechtvaardigen (of eventueel speltheoretisch).
  maandag 6 april 2009 @ 12:51:45 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67756331
Tit for tat
pi_67853238
karma=Bullshit
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_67855060
Ik vraag me af of dit nou een discussie is of een enquete. Het ziet eruit als het laatste.

Ik maak soms grapjes over karma, maar wat serieuzer neem ik het pricipe van actie en reactie, oorzaak en gevolg wel aan als een belangrijk mechanisme. Het zaaien en het oogsten.
Het oogsten is het daarbij het gevolg van het zaaien, maar het zaaien an sich hoeft niet noodzakelijkerwijs tot oogsten te leiden. Ik 'geloof' niet per se in rechtvaardigheid. Het zaaien vergroot alleen "de kansen" op oogsten.

Zgn "fout bezig zijn" leidt niet noodzakelijkerwijze tot een afstraffing daarvan, maar vergroot wel de kans daarop, en zgn "goed bezig zijn" hoeft ook niet noodzakelijkerwijs tot een beloning ervan te leiden.
Rechtvaardigheid is een streven maar geen vanzelfsprekendheid.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')