abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 15:58:27 #1
70532 loveli
N
pi_67731355
Mijn motorfiets loopt op 3 cilinders omdat een carburateur niet meedoet. De sproeiers zijn goed, de luchtinlaat zuigt lucht aan, maar er komt geen brandstof bij. Bougies of bougiekabels ligt het absoluut niet aan, als ik aanstekergas in de betreffende luchtinlaat spuit wordt de uitlaatbocht wel warm. Ik heb niet voldoende inzicht in de werking van een carburateur om te weten waar het pecies aan ligt.

Waar moet ik zoeken?

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 05-04-2009 18:24:53 ]
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 17:14:06 #2
70532 loveli
N
pi_67733490
Kom op mensen, bijna 100 views en niemand met een nuttige opmerking? Het is mooi weer en ik wil rijden.
crap in = crap out
  zondag 5 april 2009 @ 17:16:32 #3
33097 MUZZ
ik ga lekker
pi_67733565
Ik denk dat je vlotternaald blijft hangen .maak je carb van ondere open daar zit een drijver in gaat die wel op en neer als die boven blijft hangen komt er geen benzine in je carb.
Je zal als 1dags vlieg je dag niet hebben
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 17:28:59 #4
70532 loveli
N
pi_67733923
Is dat een andere vlotter dan die ervoor zorgt dat je carb overstroomt als 'ie vastzit? Alle vlotterkamers zijn open geweest en ik heb het idee dat alle vlotters het gewoon doen. Hoewel, ik heb op het oog geen vlotter gezien die eruit ziet als een vlotternaald. (heb compleet geen verstand van carburateurs)
De membraankant van de vlotters heb ik niet opengemaakt, want dan moet ik de carbs eraf halen en dat stel ik liever nog even uit.
crap in = crap out
pi_67734161
Wat voor carburateur is het precies? Weber DCOE45?
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 18:16:12 #6
70532 loveli
N
pi_67735063
Het is de carburateur van een Yamaha, ik zal kijken of ik kan vinden of het ding een naampje heeft.
crap in = crap out
pi_67735185
Een beetje informatie over het apparaat (motor / auto / etc) zou handig zijn in een OP...
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 18:25:08 #8
70532 loveli
N
pi_67735281
done
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 18:41:21 #9
70532 loveli
N
pi_67735748
quote:
Op zondag 5 april 2009 17:38 schreef TradingStock het volgende:
Wat voor carburateur is het precies? Weber DCOE45?
Het is een Mikuni type BDS34.
crap in = crap out
pi_67738603
Heeft dat ding voor elke cilinder een carburateur dan? :S kan het me niet voorstelllen
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 20:38:33 #11
70532 loveli
N
pi_67739240
Klopt, elke cilinder heeft een aparte carb en een eigen luchtinlaat. Het is een in-lijn viercilinder en de carbs zitten netjes op een rij. Foto is als voorbeeld, niet exact als de mijne maar het lijkt er aardig op. Van de linkse carb is de vlotterkamer los, zo kun je bij de hoofd- en stationairsproeier. Die heb ik al schoongemaakt.

edit: Zo te zien staat deze op de kop, want de aftapschroef van de vlotterkamers zit boven. Lijkt me niet de bedoeling.
crap in = crap out
pi_67739334
de carburateur goed reinigen. Ik denk dat er ergens iets verstopt zit. Check ook even hoe het met je benzine slang zit.
pi_67739409
Lijkt me een hel om goed af te stellen, zo'n ding

Ik denk overigens aan een versleten vlotternaald, of iets dergelijks.
Dan gaat hij (soms) dwars zitten en wil niet meer goed openen waardoor je geen brandstof in de vlotterkamer krijgt.

Misschien is er een revisie-setje voor?

Je kan ook een compressor op de benzine-toevoer van de carburateur zetten en de vlotter met de hand op en neer bewegen. Als er dan rommel bij de vlotternaald zit komt het er wel uit.
pi_67739681
En loopt het met een enkele benzineslang naar de carbs of zijn het 4 losse slangen?
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 20:54:57 #15
70532 loveli
N
pi_67739748
Stomme vraag, maar waar zit de vlotternaald precies en hoe werkt 'ie? Ik haal het wel open, maar weet niet helemaal wat ik aan het doen ben of moet doen. Technisch inzicht en enthousiasme zijn aanwezig, kennis nog niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 05-04-2009 22:34:08 ]
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 20:57:40 #16
70532 loveli
N
pi_67739818
quote:
Op zondag 5 april 2009 20:53 schreef 68Chevelle het volgende:
En loopt het met een enkele benzineslang naar de carbs of zijn het 4 losse slangen?
Er loopt een slang naar carb 1, daar vandaan een slangetje naar carb 2 and so on. Geloof ik. Uit de vlotterkamer van de betreffende carb kwam wel benzine bij het aftappen, dus benzinegebrek had ik uitgesloten. De carbs ernaast hebben ook benzine.
crap in = crap out
pi_67739889
quote:
Op zondag 5 april 2009 20:54 schreef loveli het volgende:
Stomme vraag, maar waar zit de vlotternaald precies en hoe werkt 'ie? Ik haal het wel open, maar weet niet helemaal wat ik aan het doen ben of moet doen. Technisch inzicht en enthousiasme is aanwezig, kennis nog niet.
Er zit als het goed is een aansluiting voor de benzineslang aan de carburateur.
De benzine stroomt in de vlotterkamer, dat is een buffer die zorgt dat er altijd een beetje benzine op voorraad is bij het accelereren.
Zodra het brandstof-niveau in de vlotterkamer hoog genoeg is, wordt de ingang afgesloten.
Anders zou de vlotterkamer overstromen.
Dat komt omdat er een vlotter op de benzine drijft en deze drukt een naald omhoog, die de ingang afsluit.
Die naald heet de "vlotternaald".

Als deze blijft hangen komt er geen benzine in de vlotterkamer...
pi_67739912
In dat geval gok ik toch op een versleten membraan (open blijft staan) op het inlaatspruitstuk, in dat geval krijgt de cilinder namelijk wel zijn benzine, maar op een totaal verkeerde timing.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_67739939
quote:
Op zondag 5 april 2009 20:57 schreef loveli het volgende:

[..]

Er loopt een slang naar carb 1, daar vandaan een slangetje naar carb 2 and so on. Geloof ik. Uit de vlotterkamer van de betreffende carb kwam wel benzine bij het aftappen, dus benzinegebrek had ik uitgesloten. De carbs ernaast hebben ook benzine.
Dan kan het nog een probleem zijn met de gasnaald.
Die sluit de hoofdsproeier af, geloof ik en bepaalt hoeveel brandstof er doorheen mag.
pi_67739983
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:00 schreef 68Chevelle het volgende:
In dat geval gok ik toch op een versleten membraan (open blijft staan) op het inlaatspruitstuk, in dat geval krijgt de cilinder namelijk wel zijn benzine, maar op een totaal verkeerde timing.
Dan zou de bougie nat moeten zijn toch? En meer benzinestank uit de uitlaat?
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 21:03:44 #21
70532 loveli
N
pi_67740036
Die heeft eerder al vastgezeten waardoor de carb juist overstroomde. Dat is inmiddels opgelost. Ik hoopte dat daarmee het hele probleem weg was, maar teleurstellend genoeg bleek dat niet waar te zijn.
Ik dacht dat er misschien nog iets met een vlotter was wat ik over het hoofd had gezien. De naald zelf heb ik nog niet in handen gehad, alleen de vlotters heb ik heen en weer bewogen. Dat gaat erg makkelijk.
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 21:05:28 #22
70532 loveli
N
pi_67740085
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan zou de bougie nat moeten zijn toch? En meer benzinestank uit de uitlaat?
Als ik met m'n hand de luchtinlaat blokkeer, is bij cilinder 1, 3 en 4 m'n hand nat van de benzinenevel, bij cilinder 2 wordt wel lucht aangezogen, maar geen drupje benzine.
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 21:07:26 #23
70532 loveli
N
pi_67740150
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan kan het nog een probleem zijn met de gasnaald.
Die sluit de hoofdsproeier af, geloof ik en bepaalt hoeveel brandstof er doorheen mag.
Die zit aan de andere kant van de carb, gok ik, waar ook het membraan zit? Is dat de venturie?
crap in = crap out
  zondag 5 april 2009 @ 22:00:07 #24
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67741934
Weet je zeker dat je membraam in orde is, en niet gescheurd???

De werking kun je hier bekijken:

http://members.chello.nl/c.vankessel1/carburateur.html

Constant Vacuum carburateur
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 22:17:23 #25
70532 loveli
N
pi_67742545
quote:
Op zondag 5 april 2009 22:00 schreef Herr.Flick het volgende:
Weet je zeker dat je membraam in orde is, en niet gescheurd???

De werking kun je hier bekijken:

http://members.chello.nl/c.vankessel1/carburateur.html

Constant Vacuum carburateur
Dank je voor dat linkje! Ik begrijp er opeens veel meer van. En nee, ik weet helemaal niet zeker of het membraan in orde is. Mijn theorie was dat 'ie dan geen vacuum zou kunnen trekken bij het afsluiten van de luchttoevoer, maar door figuur 4 van die link lijkt een lek membraan een heel plausibele verklaring.
crap in = crap out
  zondag 5 april 2009 @ 22:21:47 #26
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67742681
quote:
Op zondag 5 april 2009 22:17 schreef loveli het volgende:

[..]

Dank je voor dat linkje! Ik begrijp er opeens veel meer van. En nee, ik weet helemaal niet zeker of het membraan in orde is. Mijn theorie was dat 'ie dan geen vacuum zou kunnen trekken bij het afsluiten van de luchttoevoer, maar door figuur 4 van die link lijkt een lek membraan een heel plausibele verklaring.
Zelf denk ik gewoon dat je membraam gescheurd is, hierdoor gaat je schuif/vlotternaald niet /nauwelijks open.

Komt wel vaker voor (vooral bij de oudere beestjes )
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  Vis een optie? zondag 5 april 2009 @ 22:27:43 #27
70532 loveli
N
pi_67742903
Morgen ga ik kijken of ik er een beetje bij kan zonder m'n knokkels te slopen. Ik weet in ieder geval weer een beetje beter wat ik aan het doen ben.
crap in = crap out
  maandag 6 april 2009 @ 11:19:59 #28
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67753627
quote:
Op zondag 5 april 2009 22:27 schreef loveli het volgende:
Morgen ga ik kijken of ik er een beetje bij kan zonder m'n knokkels te slopen. Ik weet in ieder geval weer een beetje beter wat ik aan het doen ben.
Tank er af, en dat boven de 4 schroefjes los van het bovenste dekseltje, dan kun je er zo bij..
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_67753812
Ik zou de complete "carburateurlijn" demonteren, ff helemaal uit elkaar halen, met wasbenzine schoonmaken, met perslucht de sproeiers en kanaaltjes doorspuiten. En ook de luchtfilters ff demonteren en schoonmaken.

Er zal ongetwijfelt vuil in de niet functionerende carburateur zitten. En dat kan maar op 2 of 3 verschillende manieren:
- Vuile benzine
- Vuile lucht door een verzadigt/kapot luchtfilter
- Benzine in de carburateur is vergaan door lange stilstand.

Als 1 van de carburateurs hierdoor verstopt is geraakt is de kans redelijk aanwezig dat de andere carburateurs ook bezig zijn verstopt te raken, dus als je ze nu allemaal ff schoonmaakt loop je over een tijdje niet weer tegen hetzelfde probleem aan.


---edit---


Ik was niet op de hoogte van het membraamverhaal (te snel gepost )
Dus mijn post ff in die context plaatsen
  Vis een optie? maandag 6 april 2009 @ 11:29:45 #30
70532 loveli
N
pi_67753911
Optimist. Mijn motor heeft horizontale carbs. Tank eraf en dan kan ik bij de vlotterkamers, voor de membraankant moet ik m'n luchtfilterunit er ook nog afhalen en bidden dat ik erbij kan.
crap in = crap out
  maandag 6 april 2009 @ 11:33:03 #31
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67754011
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:29 schreef loveli het volgende:
Optimist. Mijn motor heeft horizontale carbs. Tank eraf en dan kan ik bij de vlotterkamers, voor de membraankant moet ik m'n luchtfilterunit er ook nog afhalen en bidden dat ik erbij kan.
Koop dan ook een echte motor!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_67754062
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:29 schreef loveli het volgende:
Optimist. Mijn motor heeft horizontale carbs. Tank eraf en dan kan ik bij de vlotterkamers, voor de membraankant moet ik m'n luchtfilterunit er ook nog afhalen en bidden dat ik erbij kan.
Nou..... wat zit je hier nog te posten?, ga aan het werk joh!!


Dit account is permanent uitgeschakeld.
  Vis een optie? maandag 6 april 2009 @ 11:35:38 #33
70532 loveli
N
pi_67754083
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:34 schreef 68Chevelle het volgende:

[..]

Nou..... wat zit je hier nog te posten?, ga aan het werk joh!!



Jammer genoeg kan dat pas aan het eind van de dag
crap in = crap out
pi_67754253
quote:
Op maandag 6 april 2009 11:35 schreef loveli het volgende:

[..]

Jammer genoeg kan dat pas aan het eind van de dag
Kun je in ieder geval wel alvast je haar blussen
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  Vis een optie? maandag 6 april 2009 @ 22:00:31 #35
70532 loveli
N
pi_67775869
Carbs zijn eraf, het bewuste membraan is flink lek, een ander membraan een klein beetje. Morgen 4 nieuwe membranen, afdichtrubbers en een paar boutjes bestellen. Wordt vervolgd.
crap in = crap out
pi_67780586
bij voorbaat.....slotje
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:39:08 #37
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67781073
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:00 schreef loveli het volgende:
Carbs zijn eraf, het bewuste membraan is flink lek, een ander membraan een klein beetje. Morgen 4 nieuwe membranen, afdichtrubbers en een paar boutjes bestellen. Wordt vervolgd.
Dan trek de portemonnee maar vast open!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  Vis een optie? dinsdag 7 april 2009 @ 08:27:10 #38
70532 loveli
N
pi_67783182
Inderdaad, ruim 40 euro per stuk. Plan B: op motorforum heeft iemand nog een setje liggen. Eens kijken wat hij ervoor vraagt.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')