abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 4 april 2009 @ 13:25:55 #1
155227 crew  Guppy
dus
pi_67702242

Ode aan Arnhemse meisjes

Arnhem is de hoofdstad van de Nederlandse provincie Gelderland. Arnhem ligt aan de rivier de Nederrijn. Arnhem heeft 142.209 inwoners (per 1 mei 2006, bron: CBS) en is daarmee de tweede stad van de provincie Gelderland. Arnhem behoort tot de 15 grootste steden in Nederland
De stad kreeg in 1233 stadsrechten van Graaf Otto van Gelre, de graaf van Zutphen. De exacte tekst hiervan bevindt zich in het Duivelshuis dat nu deel uitmaakt van het gemeentehuis.

Duivelshuis

Arnhem is niet gebouwd op de oevers van de Rijn, maar op het hogergelegen gedeelte bij de Jansbeek. Arnhem ontstond op de plek waar de weg tussen Nijmegen en Utrecht/Zutphen zich splitste. Zeven sprengbeken voorzagen de stad van water, en pas toen de loop van de Rijn rond 1500 door de Arnhemmers verlegd werd kwam Arnhem aan de rivier te liggen. De stad groeide en had in de 15e eeuw zo'n 4000 inwoners; er kwamen een muur en torens om de stad te verdedigen.
In het jaar 1820 telde Arnhem nog 9000 inwoners; in 1859 was dit aantal gegroeid tot bijna 24.000. Vooral in de tweede helft van de 19e eeuw, toen er goede spoorwegverbindingen kwamen, werd het gebied rond Arnhem en Nijmegen erg populair onder de gegoede Hollandse burgerij en gepensioneerden die terugkeerden uit Nederlands-Indie. Deze mensen verhuisden vanuit het westen van het land naar het oosten, en maakten van Arnhem een stad met elitaire uitstraling. Arnhem werd in deze tijd ook wel het 'Haagje van het Oosten' genoemd. Uit deze tijd stamt bijvoorbeeld het concertgebouw Musis Sacrum.

Musis Sacrum

Toen de groei wat stagneerde werden er parken aangelegd om toeristen te trekken. Arnhem heeft nog steeds mooie parken: Sonsbeek in het centrum, Zijpendaal en Klarenbeek in het noorden, Angerenstein in het oosten en Mariėndaal in het westen. Samen met het vele andere groen heeft dat Arnhem de bijnaam Parkstad opgeleverd.

De stad is in de Tweede Wereldoorlog grotendeels verwoest. De Slag om Arnhem (september 1944) is de tragische geschiedenis van Poolse en Britse parachutisten die achter de Duitse linies werden gedropt om de Rijnbrug intact in handen te krijgen; hiervandaan komt de uitdrukking 'een brug te ver' die ook wel in het Duits vertaald wordt gebruikt. De Britse luitenant-kolonel John Frost wist de brug te veroveren, maar de versterking van Britse luchtlandingstroepen liep vast bij het Elisabethsgasthuis en het Amerikaanse leger hield halt in Elst, en de Slag om Arnhem werd verloren.

St. Elisabeths Gasthuis

De Duitsers waren doodsbang voor een herhaling, en op 24 september werden de 95 duizend inwoners van Arnhem gedwongen hun stad te verlaten. Op de hoek van de Apeldoornseweg en de Jansbuitensingel, tegenover bioscoop Rembrandt is hiervoor een kleine gedenkplaat aangebracht. De bezetters hebben vervolgens systematisch huizen leeggeroofd en de meubels naar verwoeste steden in Duitsland gestuurd. Toen de Arnhemmers na de oorlog terugkeerden, bleek de stad vernield en geplunderd te zijn. Veel gebouwen in het historisch stadscentrum, waaronder de Eusebiuskerk, lagen in puin. De slag om Arnhem wordt elk jaar uitgebreid herdacht bij het Airborneplein in de oprit van de brug.

Eusebiuskerk

De Rijnbrug is op 16 september 1978 omgedoopt in de John Frost Brug. Een plaquette en de schildering van de brug in de regimentskleuren van de Airbornedivisie herinneren aan de strijd.

John Frost Brug

Arnhem heeft na de oorlog met veel energie de stad opnieuw opgebouwd, en is nu een levend centrum van activiteit. Nieuwe wijken zoals Presikhaaf en Malburgen werden uit de grond gestampt. Aangezien deze woning met beperkte middelen in korte tijd zijn gebouwd, zijn deze wijken aan een opknapbeurt toe. De stad breidt nog steeds uit op de zuidoever van de Rijn, momenteel wordt onder meer gewerkt aan realisatie van 6500 woningen in de nieuwbouwwijk Schuytgraaf. Arnhem heeft als enige stad in Nederland een trolleybus-systeem in het openbaar vervoer.

Trolleybussen

Het Musiskwartier in Arnhem is een binnenstedelijke ontwikkeling binnen de oude stadswal (Walstraat) van Arnhem. Een van de opdrachten was om vanuit stedenbouwkundig oogpunt het historische beeld en de kleinschaligheid van de bestaande binnenstad niet te verstoren.Het is een bijzondere complexiteit, is ontstaan door de situatie en de kleinschalige gevelarchitectuur. Binnen het project bevinden zich namelijk diverse monumenten en beeldbepalende panden welke niet aangetast mogen worden. De onderlinge aansluitingen en aansluitingen op deze monumenten maken het ontwerp tot een complex geheel.

Het Nieuwe Musiskwartier

[ Bericht 1% gewijzigd door Guppy op 04-04-2009 13:33:16 ]
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_67702278
Arnhem, wat moet je dr mee..
Velp
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_67702288
Velp
ijs_beer fan!
pi_67702318
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:28 schreef NanKing het volgende:
Velp
Wonen in een dikke villa voor 200 inc per maand
  Moderator zaterdag 4 april 2009 @ 13:30:30 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_67702327
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:29 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Wonen in een dikke villa voor 200 inc per maand

ga dan lekker naar het Velp-topic schat
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_67702375
het is inderdaad minder weer als gister zie ik
pi_67702383
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:30 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

ga dan lekker naar het Velp-topic schat
Is die er?
  Moderator zaterdag 4 april 2009 @ 13:34:13 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_67702409
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:33 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Is die er?
geen idee, ik woon niet in Velp.

maar wat let je om er een te maken?
pi_67702425
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:34 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

geen idee, ik woon niet in Velp.

maar wat let je om er een te maken?
Ghja, daar ben ik dan weer niet goed in, orginele op's verzinnen, geen fuck te vertellen over velp
  Moderator zaterdag 4 april 2009 @ 13:41:45 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_67702551
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:35 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Ghja, daar ben ik dan weer niet goed in, orginele op's verzinnen, geen fuck te vertellen over velp
misschien is Arnhem dan toch leuker dan Velp ?
pi_67702601
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:41 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik weet 't wel zeker .

Arnhem
ijs_beer fan!
pi_67702759
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:41 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

De stad wel ja, maar toch zou ik niet terug verhuizen, maarja ik heb gewoon ook heeeel erg geluk gehad met mn huidige woonplek, dat doet t voor mij..
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:56:11 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_67702836
Velp is niets te beleven, mooi wonen als je 50+ bent. Arnhem is tha place 2 be
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:56:38 #14
78246 kwoth
Fietsen ja!!!!
pi_67702850
Niets mis met een beetje landelijkheid. Op de fiets ben je ook zo van Velp in Arnhem, toch?
Anyway you want it, that's the way you need it.
  zaterdag 4 april 2009 @ 13:57:52 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_67702874
quote:
Arnhem gaat werk maken van toerisme

door Piet Venhuizen. zaterdag 04 april 2009 | 08:20

ARNHEM - Arnhem gaat een vijfjarenplan maken ter bevordering van het toerisme. De stad wil meer banen scheppen en meer bezoekers trekken.

Daarmee wil de gemeente de positie van Arnhem, nu de vijfde toeristenstad van het land, verder versterken.

In de Arnhemse vrijetijdssector werken 6.200 mensen. Dat is 6 procent van de totale werkgelegenheid. Het gaat vooral om mensen met een lagere opleiding. Tot de sector worden niet alleen de attractieparken en musea gerekend, maar onder meer ook zwembaden, sporthallen, buitensportwinkels, theaters en reisbureaus

Meer banen en meer bezoekers is waar het de gemeente hoofdzakelijk om gaat, maar bijkomend voordeel is dat Arnhem ook zijn aantrekkingskracht op nieuwe inwoners met een hogere opleiding vergroot. Rita Weeda, wethouder van Economische Zaken: "Een stad waar je graag als bezoeker komt, is een stad waar je graag woont, werkt of studeert. Het actieplan moet duidelijk maken hoe we mensen hier vaker heen kunnen halen en langer kunnen houden."

Het plan, dat wordt opgesteld in samenwerking met het Regionaal Bureau voor Toerisme en met ondernemersorganisaties, moet na de zomer klaar zijn. Eerst zetten experts op een rij wat Arnhem nu al te bieden heeft. In werkateliers met vertegenwoordigers van het toeristisch bedrijfsleven wordt daarna het gewenste imago en doel geformuleerd. Ook worden concrete acties uitgewerkt om het aanbod te versterken. Daarna spreekt de gemeenteraad erover.
Ik zou zeggen begin eens met de eerste indruk van je stad voor vele bezoekers: het station
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_67703232
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 13:57 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Ik zou zeggen begin eens met de eerste indruk van je stad voor vele bezoekers: het station
Inderdaad dat station is zo'n ramp
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_67703264
Wanneer is het station nou klaar? Ik kom nu bijna 8 jaar regelmatig in Arnhem en ik heb volgens mij maar 2 maanden een 'heel' station meegemaakt
ijs_beer fan!
  zaterdag 4 april 2009 @ 14:23:01 #18
3185 Adelante
To let it go now
pi_67703387
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:16 schreef NanKing het volgende:
Wanneer is het station nou klaar? Ik kom nu bijna 8 jaar regelmatig in Arnhem en ik heb volgens mij maar 2 maanden een 'heel' station meegemaakt
quote:
De twee nieuwe kantoortorens geven al een indruk van het nieuwe Arnhemse stationsgebied. Vanaf 2011 zullen de verbeteringen nog duidelijker zichtbaar zijn. Dan kan de nieuwe perrontunnel, samen met de ondergrondse fietsenstalling in gebruik worden genomen. Wanneer de totale OV-terminal klaar is, is nog niet bekend. Voor het laatste nieuws kijkt u bij nieuws/ persberichten.
http://www.arnhemcentraal.nu/
pi_67703412
Tering dat duurt nog lang . De eerste datum was ooit gesteld op 2009 ofzo.
ijs_beer fan!
  zaterdag 4 april 2009 @ 14:32:10 #20
3185 Adelante
To let it go now
pi_67703563

Maar ooit komt het goed
  zaterdag 4 april 2009 @ 15:34:32 #21
104871 remlof
Europees federalist
  zaterdag 4 april 2009 @ 16:14:13 #22
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_67705714
TVP
  Moderator zaterdag 4 april 2009 @ 16:15:06 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_67705736
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 15:34 schreef remlof het volgende:
Goeie TT
dank je

jammer dat het vandaag niet echt opgaat, want ik had ook graag m'n eerste dagje in park Sonsbeek willen hebben (ik ben nog maar net Arnhemse, vandaar )
pi_67706128
Nog-steeds-wolfheze-gangster-maar-eigenlijk-steeds-meer-hoopt-dat-haar-zus-weg-gaat-uit-arnhem-zodat-zij-zelf-in-dat-huis-kan-wonen.
pi_67708004
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:32 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]

Maar ooit komt het goed
Ooooooooit..

Dan nog hopen dat de treinen ook goed en optijd rijden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')