Ik heb het soms best druk. Als ik dan 's ochtend een krantje uit de brievenbus pluk, of in de bus snel een gratis krant kan doornemen, verwacht ik door middel van de voorpagina toch een klein overzicht te krijgen van het belangrijkste nieuws.
Wat ik dus niét verwacht, is nieuws dat het dorpskrantniveau nog niets eens ontstijgt. Artikelen en foto's voor mensen die het liefst onder een steen blijven leven maar wél de voorpagina van een krant willen lezen.
Enkele voorbeelden:
De Trouw van 4 april (vandaag):
Bijen kwamen goed de winter doorEen grote foto en een artikel van 7 zinnen over Joep Verheijden uit Altforst die euforisch was toen hij gisteren zijn bijenkast opende. Dat wél meer dan de helft van de voorpagina in beslag nam.
De Metro van 2 april:
Premier raadpleegt jongeren via HyvesDe premier (of een PR-medewerker heeft een poll geplaatst op Balkenende's Hyves. Blijkbaar gelangrijk genoeg om het hoofdartikel in de krant van te maken.
De Spits van 30 maart:
Carice Staat voor AapCarice van Houten zet zich in voor de het Wereld Natuurfonds. Spits vind het een grote foto waard die de helft van de voorpagina inneemt.
De NRC Next van 24 maart:
Het klinkt zo vriendelijkIn Frankrijk is een film gemaakt over immigratiepolitiek. De film zal waarschijnlijk hier enkel in 2 of 3 filmhuizen draaien. Toch neemt de foto van een deurmate met daarop 'welcome' 2/3 van de voorpagina in beslag bij wijze van 'pakkende' coverstory.
De Pers van 23 maart:
Antikraak verovert EuropaHet feit dat er ook in andere landen één of twee woning 'antikraak' worden bewoond is voor De Pers dé perfecte gelegenheid om een foto van een roze kasteel op de voorpagina te plaatsen.
Update:
Nou, omdat ik me niet helemaal serieus genomen voel worden, maar even een pait erbij. Want door dit onzinnige nieuws op de voorpagina, wordt onzer aller aandacht afgeleid van belangrijker zaken.
Het is al eerder gebeurd!
[ Bericht 8% gewijzigd door Ensaf op 04-04-2009 14:00:28 ]