50%, dat is nogal wat. Nou ben ik de eerste die dit soort cijfers wantrouwt, maar dat het om meer dan 1 persoon gaat, moge duidelijk zijn. Met het legaliseren van softdruggebruik krijgen we er dit soort fratsen gratis bij. Hoe denken de voorstanders van het gedoogbeleid hierover? Moet dit probleem aangepakt worden? Het idee achter het decriminaliseren van drugs was immers dat de overlast zou verdwijnen.quote:50% blowers stoned achter stuur
Door HANS BOTMAN
MIDDELBURG - De helft van het aantal bezoekers aan coffeeshops in Zeeland stapt onder invloed van softdrugs weer achter het stuur. Dat blijkt uit onderzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) en het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.
Vandaag begint de meertalige campagne 'Don't Blow and Drive'. De Belgische provincie Oost-Vlaanderen, de gemeente Terneuzen en de provincie Zeeland betalen de campagne.
Jaarlijks krijgen de coffeeshops in de Zeeuwse grensstreek duizenden klanten uit België, Frankrijk en Nederland. Henk Rhebergen van het ROVZ spreekt van een 'gevaarlijke situatie'.
Hoeveel ongevallen het gevolg zijn van drugsgebruik, is niet bekend. ,,Naar schatting komen er jaarlijks tachtig personen om het leven door drugsgerelateerde ongevallen,'' zei minister Eurlings in oktober vorig jaar bij het begin van een proefproject.
De resultaten van deze 'pilot' worden binnenkort bekend. De proef moet uitwijzen of speekseltesters als voorselectiemiddel de opsporing van drugsgebruik bij automobilisten vergemakkelijkt.
De aangehouden automobilisten werkten vrijwillig mee aan het opsporen van soft- en harddrugs via het speeksel. Na enkele minuten moet al te zien zijn of er sprake is van drugsgebruik. Nu kan bij controles alleen de omslachtige bloedtest worden gebruikt, die overigens bij het invoeren van de speekseltest ook als bewijsmiddel moet dienen. Het Nederlands Forensisch Instituut onderzocht vorig jaar duizend bloedmonsters. Capaciteitsgebrek houdt de aantallen laag.
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen kan een onderzoek opleggen naar de rijgeschiktheid nadat iemand is aangehouden na drugsgebruik in het verkeer. De kosten, 906 euro, komen voor eigen rekening.
Daar gaat dit topic niet over.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
En hoeveel mensen rijden er wel niet rond die medicijnen gebruiken met een geel stickertje?
Ik zeur niet, ben ervaringsdeskundige.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:46 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ach, er rijden veel meer mensen onder invloed van wat dan ook dan men beseft. Je kan beter stoned achter het stuur zitten dan onder de pijnstillers! En nu niet zo zeuren kraakschandaal!
Voorzichtiger dat wel.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:48 schreef Siniti het volgende:
Als je stoned achter het stuur zit rij je toch alleen langzamer?
Jij blowt wat af? Nou ik hoop voor je dat je dat alleen veilig doet of tenminste van te voren even met een tissue de meeste witte vlekken van zijn vliegenzwam poetst!quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:48 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik zeur niet, ben ervaringsdeskundige.
Het zal best. D'r zijn ook zat mensen die hun vrouw slaan. Maar concentreer je nu eens op dit probleem.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
En hoeveel mensen rijden er wel niet rond die medicijnen gebruiken met een geel stickertje?
Ah alweer zo'n figuur die er echt alles van weet.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Jij blowt wat af? Nou ik hoop voor je dat je dat alleen veilig doet of tenminste van te voren even met een tissue de meeste witte vlekken van zijn vliegenzwam poetst!
Yep.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:51 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ah alweer zo'n figuur die er echt alles van weet.
Juist.quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:55 schreef kraaksandaal het volgende:
Het rijden onder invloed van paddenstoelen is wel gevaarlijk, bomen steken over en fietsers gaan sneller.
Wat heeft het legaliseren van softdrugs hiermee te maken?quote:Op vrijdag 3 april 2009 02:40 schreef Lyrebird het volgende:
50%, dat is nogal wat. Nou ben ik de eerste die dit soort cijfers wantrouwt, maar dat het om meer dan 1 persoon gaat, moge duidelijk zijn. Met het legaliseren van softdruggebruik krijgen we er dit soort fratsen gratis bij. Hoe denken de voorstanders van het gedoogbeleid hierover? Moet dit probleem aangepakt worden? Het idee achter het decriminaliseren van drugs was immers dat de overlast zou verdwijnen.
Als je softdrugs legaliseert wordt het gratis dus... wacht watquote:Op vrijdag 3 april 2009 03:11 schreef Emimich het volgende:
[..]
Wat heeft het legaliseren van softdrugs hiermee te maken?
Je moet zelf eens minder blowen!quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:11 schreef Siniti het volgende:
[..]
Als je softdrugs legaliseert wordt het gratis dus... wacht wat
Ik blow helemaal nietquote:Op vrijdag 3 april 2009 03:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Je moet zelf eens minder blowen!
Naar schatting, en welke drugs? Alcohol misschien?quote:,,Naar schatting komen er jaarlijks tachtig personen om het leven door drugsgerelateerde ongevallen,''
Ik bestuur al vele jaren een auto onder invloed van en mijn schade verleden staat op 0.quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:21 schreef Specularium het volgende:
[..]
Naar schatting, en welke drugs? Alcohol misschien?
Ik begin een beetje moe te worden van die heksenjacht op cannabis.
Dat is allemaal wel leuk, maar mocht jij een ongeluk krijgen ben jij 100% aansprakelijk, en terecht.quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:25 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik bestuur al vele jaren een auto onder invloed van en mijn schade verleden staat op 0.
Niet als de ander ladderzat achter zijn stuur zitquote:Op vrijdag 3 april 2009 03:31 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is allemaal wel leuk, maar mocht jij een ongeluk krijgen ben jij 100% aansprakelijk, en terecht.
Dan moet het eerst nog bewezen worden.quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:31 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is allemaal wel leuk, maar mocht jij een ongeluk krijgen ben jij 100% aansprakelijk, en terecht.
Dat is zo gedaan, maar de kans is een stuk groter dat je tegenligger nuchter is dan dat hij/zij onder invloed is.quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:33 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Dan moet het eerst nog bewezen worden.
Nou ik ben ooit 1 keer van mijn motor gereden door kerel die linksaf sloeg met teveel pillen.quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:41 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is zo gedaan, maar de kans is een stuk groter dat je tegenligger nuchter is dan dat hij/zij onder invloed is.
Dus?quote:Op vrijdag 3 april 2009 03:44 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Nou ik ben ooit 1 keer van mijn motor gereden door kerel die linksaf sloeg met teveel pillen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |